נושאים קשורים

“דיכאון מי יודע”: ההגדה המיוחדת למתמודדי נפש ומשפחותיהם

"הגדת הנפש", שהופקה על ידי עמותת "משפחות בריאות הנפש", מבקשת לספר את סיפורם של המתמודדים ובני המשפחה ברוח החג

ליהנות מהים כמו כולם: תכירו את “חוף האוטיסטים” החדש

בשבוע שעבר הוקם בחוף אכדיה צפון בהרצליה מתחם מונגש לאנשים עם מוגבלויות בלתי נראות. במקום יש לוח תקשורת ויחולקו גם צמידי זיהוי

כשטיילור סוויפט משתפת באובדנות שלה, היא מצילה חיים

באלבום החדש שלה, "מחלקת המשוררים המעונים", הזמרת המצליחה בעולם כבר לא מסתירה כלום. אמיר שטיין, מעריץ ותיק, האזין, הזדהה והתרגש

נזרקתי השבוע כי אני “עושה סרטים”, אבל לא כל בחורה ככה?

עזבו את זה שאני עם הפרעת אישיות גבולית והתגובות שלי תמיד דרמטיות מהממוצע, אבל מה, לא כל אחת הייתה שמה לו ברקס? הטור של רננה אורן
הסתדרות 480-100

עיריית פתח תקווה בנתה בניין חדש – ושכחה לשים מעלית

בבניין ניתנים שירותים לציבור, שבפועל לא נגישים לאנשים עם מוגבלויות. נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות איימה בתביעה – והעירייה התחייבה לתקן את הליקוי
ראשיאנשים עם מוגבלויותאנשים עם מוגבלויותצפו בטבלה: האם העירייה שלכם עומדת בחוק העסקת אנשים עם מוגבלות

צפו בטבלה: האם העירייה שלכם עומדת בחוק העסקת אנשים עם מוגבלות

גם ב-2019 40% מהגופים הציבוריים לא עמדו ביעדי החוק - כך עולה מדוח נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות

40% מהגופים הציבוריים הגדולים בישראל אינם עומדים ביעד העסקת אנשים עם מוגבלות של 5% ומעלה – כך עולה מדו”ח נתוני ייצוג הולם על 314 גופים שמפרסמת נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות במשרד המשפטים.

מהדו”ח עולה כי 26% מהגופים עומדים ביעד ברמה בינונית (מעסיקים 5%-3.5% אנשים עם מוגבלות), 13% עומדים ביעד ברמה נמוכה (2%-3.5%)  ואחוז אחד מהגופים שכלל לא עומדים ביעד (מעסיקים 2% ומטה).

בנציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות מציינים כי בשנת 2019 קיימת מגמת שיפור ברמת המגמות לעומת נתוני שנת 2018, כאשר 39 גופים עלו ברמת העמידה ביעד, לעומת 27 גופים שירדו ברמה. מניתוח הנתונים עולה כי מספר הגופים העומדים באופן מלא בחוק עומד על אותו שיעור כמו בשנת 2018 (60%). עם זאת ניכר שיפור במספר הגופים העומדים בחוק ברמה בינונית (מ-69 גופים בשנת 2018 ל-81 גופים בשנת 2019) וירידה במספר הגופים שעומדים ביעד ברמה נמוכה או שאינם עומדים בו בכלל.

בקרב הרשויות המקומיות: 61% עומדות ביעד ההעסקה באופן מלא, 26% עומדות ביעד ברמה בינונית, 12% עומדות ביעד ברמה נמוכה ו-1% אינן עומדות כלל ביעד. בחלוקה בתוך הרשויות המקומיות: 76% מהעיריות עומדות ביעד הייצוג באופן מלא, לעומת כ-53% בקרב המועצות המקומיות ו-50% מהמועצות האזוריות.

נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות מבצעת פעולות אכיפה בהתאם לסמכויות הניתנות לה בחוק נגד הגופים שלא עומדים בחובותיהם על פי החוק. בשנה החולפת הוציאה הנציבות מכתבי התראה ל-109 גופים שלא עמדו ביעד הייצוג ההולם, ובנוסף לא מילאו את חובותיהם למנות ממונה תעסוקה ולהכין תוכנית שנתית לקידום העסקתם של אנשים עם מוגבלות.

רוב הגופים שלהם הוצאו מכתבי התראה השלימו את הנדרש על פי חוק (מינוי ממונה והכנת תוכנית שנתית), ואילו ל-22 גופים שלא מילאו את ההנחיות במכתב ההתראה הוצא צו. על בסיס הנתונים החדשים תערוך נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות פעילויות אכיפה מול הגופים שעדיין אינם עומדים בדרישות החוק.

מי עומד בחוק ומי לא: הרשימה המלאה

משבר הקורונה: אנשים עם מוגבלות נפגעו יותר

משבר הקורונה, אשר הוביל לעליה חדה במספר המובטלים במשק, פגע בבירור בתעסוקתם של אנשים עם מוגבלות. משאלון שהועבר על ידי נציבות השוויון למעסיקים בחודש מאי 2020 עולה כי  עובדים עם מוגבלות נפגעו מהמשבר פי 3.8 מאשר עובדים ללא מוגבלות. כמו כן, בחודשי המשבר נרשמה עלייה של 50% במספר הפונים לנציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות בנושאי תעסוקה לעומת שנים קודמות, דבר המעיד על המצוקה בשטח. על כן, קיים חשש כי בשנת 2020 נראה ירידה בנתוני הייצוג ההולם, וקיים צורך לנקוט בפעולות שיעודדו את החזרתם של עובדים עם מוגבלות לשוק העבודה.  

*****************************************************
זקוקים למשלבת, מרפאה בעיסוק, קלינאית תקשורת, פסיכולוג ילדים? מאות נותני שירותים מחכים לכם בפורום “המקצוענים” של שווים

(המאגר הושק לאחרונה, ועם הזמן יילך ויגדל היצע המטפלים)
*****************************************************

“הנתונים אודות מצב הייצוג ההולם בגופים ציבוריים בשנת 2019 מעידים על כך שעדיין כ-40% מהגופים אינם עומדים ביעד הייצוג ההולם, כפי שנקבע בחוק”, אומר אברמי טורם, נציב שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות. על רקע משבר הקורונה, אני חושש אף מהחמרה במצב תעסוקתם של אנשים עם מוגבלות בכלל המשק.

“על הגופים הציבוריים הגדולים, וביניהם רשויות גדולות”, ממשיך הנציב, “להמשיך לפעול כדי לקדם את תעסוקתם של אנשים עם מוגבלות בכל התפקידים, בתהליכי קליטה לעבודה ולאורך תהליך פיתוח הקריירה. הנציבות תמשיך לפעול כדי לקדם את הייצוג ההולם ולמגר תופעות של הפליה ופערים בין אנשים עם מוגבלות לכלל האוכלוסייה, באמצעות כל הכלים שברשותה.”

נתוני הייצוג ההולם הופקו על ידי המוסד לביטוח לאומי, בשיתוף מטה לשילוב אנשים עם מוגבלות במשרד הרווחה,  אשר אחראים על רשימת הגופים. זאת, כחלק מתהליך יישומו של תיקון 15 לחוק שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות, הקובע כי גופים ציבוריים המעסיקים 100 עובדים לפחות, מחויבים לפעול להעסקה משמעותית של לפחות 5% אנשים עם מוגבלות.

החוק נועד לסייע בקידום העסקה של אנשים עם מוגבלות, אשר נתקלים לא אחת בחסמים ובקושי להשתלב בשוק העבודה, ולפתוח עבורם את דלתות המעסיקים הגדולים. על פי החוק, מעסיקים נדרשים לבצע שורה של פעולות לקידום הייצוג ההולם בקרב עובדיהם, ובהם מינוי ממונה תעסוקה לנושא שיהיה אמון על הנושא.

מערכת שווים כוללת כ-12 כותבים, כמעט כולם אנשים עם מוגבלויות. כל עבודתה מוקדשת לסיקור חייהם של אנשים עם מוגבלות בישראל.

כתבות אחרונות