נושאים קשורים

הורים נגד גן התקשורת: “הצוות לא מדווח לנו על אלימות”

מספר הורים פנו ל"שווים" עם טענות קשות נגד צוות הגן בראשל"צ. בין השאר נטען כי ילדים חוזרים עם סימני נשיכה בלי שהצוות מדווח להורים, וכי המקום סובל מהיגיינה נמוכה. הנהלת הגן בתגובה: "חידדנו את נוהלי הדיווח"

yes ופלאפון מרחיבות את השירות לחירשים ולכבדי שמיעה

השירות יינתן באמצעות אפליקציית Sign Now המחברת בין החברות ללקוחות באמצעות מתורגמן לשפת סימנים בשיחת וידיאו. "מחויבים להנגשת השירות לכל האוכלוסיות"

אחת ולתמיד: מה בעצם ההבדל בין אוטיזם לאספרגר?

פעילת האקלים השוודית גרטה תונברג מתארת את עצמה כאדם עם אספרגר, בעוד שאחרים על הספקטרום האוטיסטי בוחרים לתאר את עצמם כ"אוטיסטים". עושים סדר בהגדרות

אב לאוטיסט ביקש להפחית תשלום מזונות – השופט סירב

האבא ביקש לשלם רק 1,000 שקל בחודש לגרושתו, בטענה כי הוא נכה ולא יכול להתפרנס. השופט חייב אותו לשלם 3,000 שקל בחודש ומחצית מכל ההוצאות הרפואיות
הסתדרות 480-100

“הפועל שווים”: הכירו את קבוצת הכדורסל הראשונה לאנשים עם מוגבלות

שבעה שחקנים עם מוגבלות שאינן פיזיות ושבעה אוהדי הפועל תל אביב מתאמנים יחד בכל שבוע – ויוצרים קשרים ספורטיביים וחבריים. מקים הקבוצה: "המטרה - להקים ליגה משלנו"
ראשיאנשים עם מוגבלויותאנשים עם מוגבלויותטיק תקשורת: לתאגיד "כאן" מצטרף כתב ומגיש עם טורט

טיק תקשורת: לתאגיד “כאן” מצטרף כתב ומגיש עם טורט

דניאל מורס, אושיית רשת עם תסמונת טורט, החל לעבוד ב"כאן" דיגיטל. מורס: "ראו שיש בי הרבה מעבר לטיקים"

עד לפני כמה שנים זה היה נשמע דמיוני, אבל הנה זה קורה: דניאל מורס, אושיית רשת וגם צעיר עם תסמונת טורט, מונה לאחרונה לכתב ומגיש בדיגיטל של “כאן”, תאגיד השידור הציבורי.

אתם אולי מכירים אותו מסדרת סרטוני היוטיוב המצוינת “דניאל מורס חי וטורט”, שבה הוא מדבר על התסמונת בישירות לא מתנצלת, בהבנה ובהרבה הומור. גם פה ב”שווים” כתבנו עליו לא מעט. בכל מקרה, בתאגיד “כאן” זיהו את הפוטנציאל והחליטו להפיק סדרת רשת בשם “התמודדות” בכיכובו. עכשיו, כאמור, הוא כובש פסגה נוספת כשיהפוך לכתב מן המניין ב”כאן”.

“את הצעת העבודה בתאגיד קיבלתי אחרי שדורון סולומון עשה עליי סדרת דוקו בשלושה חלקים”, מספר מורס לאתר “שווים”. “דורון אמר למתן דרור, מנהל חטיבת הדיגיטל, שיש בי הרבה מעבר לטורט, ויש עוד מיץ לסחוט מהלימון שקוראים לו דניאל מורס. לבסוף הוחתמתי ככתב ומגיש פרילנסר בתאגיד”.

בקצרה, טורט היא תסמונת שמתאפיינת בטיקים, השמעת קולות ותנועות בלתי רצוניות. כך, סיטואציות חברתיות, בינאישיות ויומיומיות שכולנו מכירים ולא מקדישים להן את מלוא תשומת הלב, עלולות להפוך למפגשים רגישים ומורכבים למי שמתמודד איתה.

למרות ההומור והדרך הפתוחה והקלילה שניבטת פעמים רבות מהסרטונים שלו, לקח למורס זמן רב להגיע למקום של קבלה עצמית ויכולת לדבר על הדברים. המתנה הזו הגיעה אחרי חוויות ילדות קשות ותהליך שיקומי ארוך מאוד. “הייתה לי ילדות קשה מאוד”, הוא אומר, “לא קיבלתי את עצמי ואת הטורט במשך כל גיל ההתבגרות. בתיכון ספגתי מסכת התעללויות קשה מצד התלמידים והתלמידות. דיכאון, בדידות וחוסר מעש היו השגרה שלי במשך שנים רבות. במהלך השנים היו לי גם ניסיונות אובדניים”.

“לא דובר, פשוט עושה את עצמי”. דניאל מורס

היציאה מהמקום הנמוך הזה באה ממקום לא צפוי – מסגרת לשיקום נוער בסיכון דרך עבודה במטבח. שם, בין  הסירים, מצא מורס עניין, אתגר וגם נחמה. “יש כמובן את העזרה הרבה שקיבלתי מההורים שלי, שלא ויתרו עליי, ועוד גורמים מקצועיים”, הוא מוסיף. “לאט לאט יכולתי לראות, להבין וללמוד את הערך שלי מעבר לטיקים, ולמקד את תשומת הלב והאנרגיה שלי בדברים שכן בשליטתי ויכולים לקדם אותי חברתית ומקצועית”.

למורס יש צופים נלהבים שעוקבים אחריו, כמי שהפך לפנים, ויש שיאמרו גם לדוגמן הטיקים של המתמודדים עם תסמונת טורט בישראל. על זה חשוב לו לומר: “מעולם לא רציתי, ואני עדיין לא רוצה, להיות הדובר לתסמונת טורט בארץ, גם אם יש שרואים בי ככזה. אני לא משויך לאף עמותה לתסמונת. אני פשוט עושה את עצמי, והעצמי הזה בא יחד עם הרבה טיקים. ברור לי, ואני לא אדיש לכך, שהחשיפה שלי מעלה את המודעות ופותחת שיח. היו לי גם כמה שיחות ומפגשים עם ילדים, הורים לילדים ובוגרים עם טורט, אבל לא הייתי קורא לזה להיות שליח או דובר. אני פשוט בעל ניסיון שגם יכול לעזור”.

מצפייה בחומרים שלו ניכר כי הוא באמת מבין את איכויותיו מעבר לתסמונת, וחשוב לו להנגיש אותה לקהל כדי שיכיר, יבין ולא ייכנס ללחץ במפגשים איתו. ההגשה המיוחדת שלו והדיבור הישיר והמשעשע על הנושא הם כנראה אלה שהפכו אותו לנגיש, אהוב ונצפה כל כך, וכעת הביאו אותו להיות כתב של “כאן”.

מתוך סדרת הסרטונים “חי וטורט”

למרות שמורס לא רואה עצמו כשליח או דובר של אוכלוסייה, כשמדובר באנשים עם מוגבלות כל ניצחון אישי משמח מאוד, מעודד ומעורר ציפייה שזוהי עוד אבן בבניית הגשר לשילוב, או לחילופין עוד אבן שהוסרה מהחומה המהווה מחסום בין אנשים עם מוגבלות לבין החברה הכללית. אתם תבחרו את המטאפורה האהובה עליכם. ולנו נותר רק לאחל בהצלחה לדניאל, שהוא גם איש מוכשר ומצחיק וגם עושה עבודה חשובה (וגם יקיר המערכת).

******************************************************
זקוקים למשלבת, מרפאה בעיסוק, קלינאית תקשורת, פסיכולוג ילדים? מאות נותני שירותים מחכים לכם בפורום “המקצוענים” של שווים

(המאגר הושק לאחרונה, ועם הזמן יילך ויגדל היצע המטפלים)
*****************************************************

מתאגיד השידור נמסר: “תאגיד השידור ‘כאן’, זוכה אות קידום עובדים עם מוגבלות, חרט על דגלו את נושא השוויון לאנשים עם מוגבלויות, תוך דגש מיוחד על שילוב אנשים עם מוגבלות, הנגשה של תכני השידור ותוכן בנושאים רלוונטיים. בתאגיד עובדים מעל ל-5% עובדים עם מוגבלויות, בהם המנכ”ל אלדד קובלנץ הסובל מלקות ראייה. כלל חטיבות התאגיד מגויסות להעלאת המודעות הציבורית לנושא, ובימים אלה ‘כאן’ דיגיטל עובדת על סדרת רשת שתעסוק בדימוי גוף, כושר, גבריות ועוד, וממשיכה לייצר תוכן בתחום עם היוצרים והמגישים אסתי סגל וגסטון דרוגר”.

כותבת ומפיקה ב"שווים", עוסקת בשיווק ובתוכן. יזמית בתחום נופש ופנאי לאנשים עם עיוורון ולקויות ראייה. מרבה לעסוק בנושאים חברתיים הרלוונטיים לאנשים עם מוגבלות.

כתבות אחרונות