נושאים קשורים

מורה שהורשע בתקיפת חוסים פוטר מעבודתו

שאדי טרביה, שהורשע בתחילת 2023 בעבירות אלימות כלפי מטופלים קטינים, הועסק במקביל בבית ספר בסחנין. בית הדין למשמעת של נציבות שירות המדינה קבע כי יש לסיים את העסקתו

גם אפוטרופוסים יורשו לבדוק ב”הר כסף” ו”הר הביטוח”

חידוש לפלטפורמה לבדיקת חסכונות וביטוחים של משרד האוצר: גם אפוטרופוסים יוכלו לגשת למידע כדי לשפר את המצב הפיננסי של האדם לו הם מסייעים

ביטוח לאומי: נפגעי איבה זכאים למימון טיפולים אלטרנטיביים

בין הטיפולים: דיקור סיני, עיסוי, רפלקסולוגיה, טיפול באמצעות בעלי חיים, טאי צ'י, ביו פידבק ואפילו גלישת גלים. איך מקבלים את ההחזרים? כל הפרטים בכתבה

לאהבה אין מגבלה: צפו בהצעת הנישואים המרגשת

במהלך ההכנות למירוץ "איתן", דור שירן, ספורטאי אוטיסט, הציע נישואים לבת זוגו טל הוף, גם היא עם מוגבלות. כמובן שהיא הסכימה: "אני מחכה כבר לחתונה"



“במלחמה לא לקחו בחשבון אנשים עם מוגבלויות”

כך הודה שר הרווחה, יעקב מרגי, בדיון מיוחד בכנסת וסיפר: "פינינו אנשים עצמאית לאזורים בטוחים". התחייב ללמוד ולהפיק לקחים: "באוצר קשובים אלינו"
ראשיאנשים עם מוגבלויותאנשים עם מוגבלויותגם בחוקים הנוגעים לאנשים עם מוגבלות, גנץ לא היה בשורה

גם בחוקים הנוגעים לאנשים עם מוגבלות, גנץ לא היה בשורה

כך הצביעה כחול לבן בשנה האחרונה על חוקים שביקשו להיטיב עם ציבור הנכים. פרק 8 בסדרה

יו”ר כחול לבן בני גנץ

לקראת הבחירות לכנסת ה-24 (עוד שנייה זה מגיע), נראה שראשי המפלגות מתחילים להפנים שקהילת הנכים והאנשים עם מוגבלות בישראל היא כוח אלקטורלי משמעותי. חלק מהמפלגות אפילו הקימו מטות מיוחדים שנועדו לשכנע מצביעים עם מוגבלות לתמוך בהן. אז למי מהרשימות אפשר להאמין, ומי סתם מנסה לקושש קולות תוך פיזור הבטחות סרק?

בניסיון לתת לכך תשובה, הלכנו באתר “שווים” לבדוק כיצד הצביעו ראשי הרשימות בכל ההצבעות בכנסת הנוגעות לאנשים עם מוגבלות במהלך עשר השנים האחרונות. אחרי שבדקנו שבעה ראשי מפלגות, האחרון שבהם ראש הממשלה בנימין נתניהו, הגיע תורו של ראש הממשלה החליפי ויו”ר מפלגת כחול לבן, בני גנץ.

עד לפני שנה הייתה כחול לבן ”התקווה החדשה” של רבים מאזרחי ישראל, אשר מאסו בשלטונו של נתניהו. מאז עברו הרבה מים בנהר. גנץ הפנה את גבו לשותפיו, נכנס לממשלה עם נתניהו, שהבטיח לו רוטציה, ואז חזר בו מהבטחתו, ובשורה התחתונה גנץ נותר היום מוכה עם ארבעה מנדטים בלבד בסקרים, צולח בקושי את אחוז החסימה.

ובכל זאת, גנץ שימש כראש הממשלה החליפי כמעט שנה, בתקופה שבה עלו לסדר היום לא מעט נושאים חשובים הנוגעים לנכים. אז איך הצביעו גנץ וחבריו לכחול לבן בנושאים אלו? תיכף נראה. רק חשוב לציין קודם כי גנץ עצמו לא הצביע במליאה באופן אישי, ולכן נאלצנו להסתמך על ההצבעות של חבריו למפלגה.

על מה הוא הצביע נגד

8.7.20: הצעת חוק הביטוח הלאומי (תיקון – השוואת קצבת נכות לשכר מינימום). הצעת החוק ביקשה להשוות את גובה הקצבה שעל בסיסה מחושבת קצבת הנכות לשכר המינימום, כדי לאפשר לנכים מחיה בכבוד. חברי מפלגתו של גנץ בכחול לבן הצביעו נגד יחד עם הקואליציה, הצעת החוק נפלה.

2.12.20 : הצעת חוק הנכים (תגמולים ושיקום) (תיקון – ביטול מבחן הכנסה). הצעת החוק ביקשה לבטל את מבחן ההכנסות שעורך משרד הביטחון לנכי צה”ל שאינם מסוגלים להתפרנס בכוחות עצמם, שכתוצאה ממנו מקוזזים תגמולים למי שיש לו הכנסות נוספות (למשל, תגמול מביטוח לאומי עקב נכות אחרת). חברי מפלגתו של גנץ הצביעו נגד יחד עם הקואליציה, הצעת החוק נפלה.

24.06.20: הצעת חוק הביטוח הלאומי (תיקון – תוספת קצבה לנכים מונשמים). הצעת החוק ביקשה לתת פתרון מיידי למצוקתם הקשה של נכים מונשמים, על ידי הגדלת סכום הקצבה הניתנת להם כיום בכ-7,000 שקל, וכך לסייע להם לעמוד בעלות העסקת מטפלים סיעודיים. חברי מפלגתו של גנץ הצביעו נגד יחד עם הקואליציה, הצעת החוק נפלה.

על מה הוא הצביע בעד

15.07.20: הצעת חוק שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות (תיקון – מידע בדבר עמידת מעסיקים פרטיים גדולים ביעד הייצוג ההולם). הצעת החוק ביקשה להטיל על מעסיקים במגזר הפרטי את החובה לדאוג לייצוג הולם של אנשים עם מוגבלות בקרב עובדיהם בשיעור של 3%. חברי מפלגתו של גנץ הצביעו בעד יחד עם הקואליציה והאופוזיציה, הצעת החוק עברה.

לסיכום

בשנה שבה החזיק בתפקידים בכירים ביותר, גנץ לא היווה בשורה, בלשון המעטה, לציבור האנשים עם מוגבלויות. כמו נבחרים רבים, גם הוא נצמד למשמעת הקואליציונית, וחברי מפלגתו הצביעו כמעט בכל החוקים נגד האינטרסים של הנכים.

בשבועות האחרונים תקף אותו שר האוצר ישראל כ”ץ על כך שהוא מעכב את מתן הפיצוי לנכים. מדובר בפיצוי בגין אי העלאת קצבאות הנכות, בניגוד לחוק שחוקקה ממשלת נתניהו בעצמה ב-2018. בתגובה טען גנץ כי מדובר בספין פוליטי, אבל לפחות על סמך ההצבעות בכנסת, נראה שהנכים לא נמצאים בראש סדר העדיפויות שלו.

יחד עם זאת, בכחול לבן מבטיחים שהפעם זה יהיה שונה. המצע שלהם כולל אג’נדה מקיפה למען שילוב אנשים עם מוגבלות בשוק העבודה, וגם חקיקת חוק שירותי רווחה, שיעגן לראשונה בחקיקה את זכויותיהם של אנשים עם מוגבלויות בישראל. בנוסף, מבטיחים בכחול לבן להשלים חקיקה להסדרת זכויותיהם של נכי צה”ל, ולשפר את השירותים בתחום השיקום ללא פגיעה בזכויותיהם הקיימות. בנושא זה מאשימים במפלגה את משרד האוצר, שמונע לטענתם העברת תקציבים לטובת העניין.

******************************************************
זקוקים למשלבת, מרפאה בעיסוק, קלינאית תקשורת, פסיכולוג ילדים? מאות נותני שירותים מחכים לכם בפורום “המקצוענים” של שווים

(המאגר הושק לאחרונה, ועם הזמן יילך ויגדל היצע המטפלים)
*****************************************************

התחייבות נוספת היא לחוקק את חוק זכויות המשפחות המיוחדות (כמו יש עתיד), שבמסגרתו תכיר המדינה לראשונה באחריותה כלפי משפחות של אנשים עם צרכים מיוחדים. בין השאר אמור החוק להקל את העומס הביורוקרטי על משפחות לילדים שהייתה להם מוגבלות ונפטרו, ולקצר את חופשת הקיץ במעונות יום שיקומיים משלושה שבועות לשבועיים בלבד, כדי לא לקטוע את רצף הטיפול ולמנוע את הקושי של ההורים למצוא מסגרות חלופיות בימי החופשה. עוד מבטיחים בכחול לבן לחוקק חוק דיור בקהילה ולתעדף חיים בקהילה על פני חיים במסגרות, וכן לתקצב טיפולים פרא-רפואיים במכונים להתפתחות הילד.

מה עוד? במפלגה מתחייבים לתקן את חוק שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות, כך שיבטיח הקמת יחידת תלונות (אומבודסמן), שיהווה חלק מנציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות במשרד המשפטים, ויהיה ממונה על טיפול בתלונות של אנשים עם מוגבלות הנמצאים במסגרות דיור ובמוסדות פתוחים וסגורים. מה שלא מתחייבים לעשות בכחול לבן הוא להעלות את קצבת הנכות לגובה שכר מינימום, וכפי שהוזכר כאן, רק לא מזמן הם הצביעו במליאה נגד החוק שעלה בנושא.   

בשורה התחתונה, גנץ וכחול לבן מתחייבים לעשות הרבה בכנסת הבאה למען אנשים עם מוגבלויות. בהתבסס על הסקרים הפסימיים ועל מה שעשו בכנסת האחרונה, אין מקום ליותר מדי אופטימיות. 

הכתבות הקודמות:

כך הצביע נתניהו על חוקים הנוגעים לאנשים עם מוגבלות

ש”ס עם “השקופים”? פחות כשמדובר באנשים עם מוגבלות

המבחן של מרב מיכאלי: האם תפעל לטובת הנכים גם מתוך הממשלה

ככה וככה: איך הצביע ליברמן בחוקים הקשורים לנכים

איך הצביע נפתלי בנט בחוקים הנוגעים לנכים

איך הצביע יאיר לפיד

ואיך הצביע גדעון סער

יליד 1991. נשוי פלוס אחד. נולד עם שיתוק מוחין קל. בוגר תואר ראשון בתקשורת וניהול. היה כתב צבאי בדובר צה"ל, עורך באתר one וכתב אתר השקמה מרשת שוקן. במקביל לעבודתו ב"שווים" מגיש תוכנית ספורט ב"רדיו סול" ומשמש עורך משנה באתר "ישראל ספורט".

כתבות אחרונות