נושאים קשורים

“דיכאון מי יודע”: ההגדה המיוחדת למתמודדי נפש ומשפחותיהם

"הגדת הנפש", שהופקה על ידי עמותת "משפחות בריאות הנפש", מבקשת לספר את סיפורם של המתמודדים ובני המשפחה ברוח החג

ליהנות מהים כמו כולם: תכירו את “חוף האוטיסטים” החדש

בשבוע שעבר הוקם בחוף אכדיה צפון בהרצליה מתחם מונגש לאנשים עם מוגבלויות בלתי נראות. במקום יש לוח תקשורת ויחולקו גם צמידי זיהוי

כשטיילור סוויפט משתפת באובדנות שלה, היא מצילה חיים

באלבום החדש שלה, "מחלקת המשוררים המעונים", הזמרת המצליחה בעולם כבר לא מסתירה כלום. אמיר שטיין, מעריץ ותיק, האזין, הזדהה והתרגש

נזרקתי השבוע כי אני “עושה סרטים”, אבל לא כל בחורה ככה?

עזבו את זה שאני עם הפרעת אישיות גבולית והתגובות שלי תמיד דרמטיות מהממוצע, אבל מה, לא כל אחת הייתה שמה לו ברקס? הטור של רננה אורן



עיריית פתח תקווה בנתה בניין חדש – ושכחה לשים מעלית

בבניין ניתנים שירותים לציבור, שבפועל לא נגישים לאנשים עם מוגבלויות. נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות איימה בתביעה – והעירייה התחייבה לתקן את הליקוי
ראשיאנשים עם מוגבלויותסיעות הממשלה, זה הזמן לקיים את ההבטחות לאנשים עם מוגבלות

סיעות הממשלה, זה הזמן לקיים את ההבטחות לאנשים עם מוגבלות

בנט הבטיח להנגיש את התחבורה, ליברמן להקפיץ את קצבת הנכות, לפיד לחוקק חוק משפחות מיוחדות. זה הזמן לקיים

ממשלת בנט-לפיד מציינת כשבועיים להקמתה, ואותנו מעניינות במיוחד התוכניות שלה לגבי אוכלוסיית האנשים עם מוגבלויות.

לפי ההסכם הקואליציוני, שהוצג לכנסת, מבקשת הממשלה החדשה לקבע בבסיס התקציב את התקנים שניתנו בתקופת הקורונה למערכת הבריאות כתקנים קבועים, כולל המקצועות הפרא רפואיים; לקדם את רפורמת “נפש אחת” למען נכי צה”ל; ולחוקק את חוק שירותי רווחה לאנשים עם מוגבלויות.

בנוסף, מצוין בהסכם, תפעל הממשלה לקבוע יעדים לקידום הנגישות בישראל, כולל סטנדרטים מחייבים לנגישות לפי קריטריונים של מקום וצרכים, להעלות את המודעות לנושא אנשים עם מוגבלויות בקרב האוכלוסייה הכללית, ולעודד את השימוש בשפת הסימנים.

נשמע בסדר, אבל לא מתקרב להבטחות שנתנו מפלגות הקואליציה במהלך מערכת הבחירות. אז אנחנו כאן כדי להזכיר. באופן טבעי, נתחיל עם מפלגת ימינה, שבראשה עומד ראש הממשלה החדש נפתלי בנט.

מה הבטיחה ימינה?

בדיקה שערכנו ב”שווים” עוד לפני הבחירות הצביעה על כך שבנט לא היה מהתומכים הגדולים בחוקים שנועדו לשפר את חייהם של אנשים עם מוגבלויות. כאשר היה בממשלת נתניהו, למשל, הצביע נגד הצעת החוק שביקשה להשוות את קצבת הנכות לגובה שכר מינימום.

הפעם, זיהה בנט את פוטנציאל הקולות של אנשים עם מוגבלות והציב במקום ריאלי את שירלי פינטו, שהפכה בשבוע שעבר לח”כית החירשת הראשונה אי פעם בישראל. בנוסף, הכניס לקווי היסוד של הממשלה את עידודה של שפת הסימנים, אך פחות או יותר פה הסתיים העיסוק שלו באנשים עם מוגבלות במסגרת ההסכמים הקואליציוניים.

רה”מ נפתלי בנט ורה”מ החליפי ואיר לפיד בבית הנשיא. צילום: לע”מ

ועדיין, ימינה הבטיחה טרם הבחירות לקדם נושאים רבים וחשובים: לפעול לשינוי מהשורש של מערכת הקצבאות למען עידוד תעסוקה ושילוב מיטבי של כל האוכלוסייה; לקדם הנגשת מקומות עבודה, כמו גם הנגשת כלל מוסדות החינוך ומערכת הבריאות; להפוך את הקנאביס לתרופת מרשם פשוטה, שכל רופא משפחה יוכל לנפק; לעודד ולתת תמריצים למעסיקים שיעסיקו עובדים עם מוגבלות (בנט הצביע בעבר נגד הצעת חוק בנושא); להסדיר את נושא בועת התרגום לשפת הסימנים והכתוביות בטלוויזיה;  להחמיר את הענישה כלפי מוסדות שתחת חסותם מתעללים באנשים עם מוגבלות;  להנגיש את כלל אמצעי התחבורה בישראל, יחד עם פיקוח וסנקציות; ולטפל ב”עושק” המוניות הנגישות.

לא מעט נושאים, ועדיין, חובת ההוכחה היא על בנט ופינטו.

מה הבטיחה יש עתיד?

יש עתיד, בראשות ראש הממשלה החליפי יאיר לפיד, הכניסה לראשונה ח”כית בכיסא גלגלים לממשלת ישראל – שרת האנרגיה קארין אלהרר. לפיד עצמו, כידוע, הוא אב לצעירה על הרצף האוטיסטי, ואשתו ליהיא לפיד פועלת רבות למען אנשים עם מוגבלות. השניים בהחלט מכירים את המורכבויות והאתגרים העומדים בפני המשפחות המיוחדות, שמקוות עכשיו לשינוי לטובה בנושא.

מי שמוביל את מטה המיוחדים של יש עתיד הוא ח”כ יוראי להב הרצנו, שכבר פועל במרץ להעברת חוק בכנסת למען טיפולים פרא רפואיים עבור פעוטות וילדים מגילאי 0 עד 6 במעונות היום השיקומיים ובגני החינוך המיוחד, ואף התחייב בעבר להשוואת קצבאות הנכים לשכר המינימום ולביטול חוק לרון.

במהלך מערכת הבחירות הבטיחו ביש עתיד לקדם את חוק שירותי רווחה לאנשים עם מוגבלויות; להתקין תקנות הנגשה במגזר הציבורי; לקדם את הצעת חוק זכויות המשפחות המיוחדות, כך שהמדינה תכיר לראשונה באחריות שיש לה כלפי משפחות אלה, כולל סל שירותים המביא בחשבון את צורכיהם של כל בני המשפחה; הקמת מינהלת לאנשים עם מוגבלויות; העברת מידע על פעוטות עם מוגבלות בין מערכת הבריאות, מערכת החינוך והרשויות המקומיות; והפחתת זמני טיפול של טיפולים פרא רפואיים. השאלה היחידה היא האם ההבטחות האלה יתורגמו למעשים.

מה הבטיחה כחול לבן:

בדומה לבנט, גם בני גנץ, יו”ר כחול לבן ושר הביטחון, לא היה חביב הנכים בתקופה הקצרה שהוא בפוליטיקה. בין השאר, הצביע עם ממשלת נתניהו נגד השוואת קצבאות הנכים לשכר המינימום וביטול מבחן ההכנסה לנכי צה”ל. בעקבות ניסיון ההתאבדות של איציק סעידיאן, משהו התהפך אצל גנץ, ומאז הוא פועל במרץ ליישום רפורמת “נפש אחת” למען נכי צה”ל והלומי הקרב.

גנץ הבטיח רבות לאנשים עם מוגבלות כדי שיצביעו לו בקלפי. בין היתר, לשלב אנשים עם מוגבלות בשוק העבודה, לחוקק חוק שירותי רווחה (שנמצא בדיונים קדחתניים בימים אלה), להסדיר את זכויות נכי צה”ל, לחוקק חוק זכויות משפחות מיוחדות (בדומה להצעה של יש עתיד), חוק דיור בקהילה, תקצוב טיפולים פרא רפואיים ועוד. כמו בנט, גם גנץ לא התחייב להעלות את גובה קצבת הנכות.

שר הביטחון בני גנץ. צילום מסך מיוטיוב

מה הבטיחה מפלגת העבודה?

יו”ר מפלגת העבודה ושרת התחבורה החדשה מרב מיכאלי מצביעה במשך שנים בעד הצעות חוק לטובת אנשים עם מוגבלויות, אך המבחן הגדול שלה צפוי עכשיו, כשהיא חלק מהממשלה, ובמיוחד בתחום האחריות שלה כשרה, נגישות בתחבורה.

ערב הבחירות הבטיחו במפלגת העבודה כי המפלגה תפעל לקידום חקיקה בנושא רווחת אוכלוסיית הנכים ושילובם המלא בחברה. לגבי קצבאות הנכות, הם התחייבו לדרוש כי יועבר תקציב מדינה בהקדם, אשר יגלם בתוכו את מתווה העלאת קצבאות הנכות הכלליות, ולהמשיך לפעול על מנת להשוות את קצבאות הנכות לשכר המינימום.

עוד הובטח שהמפלגה תפעל למיגור האפליה נגד מי שרוצים ויכולים לעבוד במגזר הציבורי והפרטי; עידוד קליטת עובדים עם מוגבלויות במשרדי הממשלה ובשירות המדינה בשיעור של 3% (החוק דורש 5%); ביצוע אפליה מתקנת, הגדלת מספר אנשי המקצוע בתחום הסיעוד והמטפלים הפרא רפואיים; שיפור הנגישות במרחב הציבורי ובמקומות העבודה; הרחבת הזכאות לגמלת ילד נכה באמצעות תיקון בתקנות הביטוח הלאומי; והסדרת נושא דמי המחלה להורים לילדים עם מוגבלות במסגרת חוק דמי מחלה.

שרת התחבורה מרב מיכאלי

מה הבטיחה תקווה חדשה:

יו”ר תקווה חדשה גדעון סער, עכשיו שר המשפטים, הצביע במהלך השנים בעיקר נגד הצעות החוק שנועדו לסייע לנכים, בעיקר מהפן הכלכלי. לעומת זאת, לפני הבחירות הבטיח סער הבטחות רבות לאוכלוסייה זו: להנגיש מידע ומימוש זכויות תחת משרד ממשלתי אחד; להגדיר “דד ליין” לטיפול בנכים; להגדיל את מספר בתי הספר המכילים; להוציא לדרך הכשרות מקצועיות וליצור מקומות תעסוקה מותאמים לאנשים עם מוגבלות; לשנות את חוק לרון, שמהווה מחסום פסיכולוגי המקשה על נכים לוותר על הקצבה ולצאת לשוק העבודה; לממן התאמת מקומות עבודה לאנשים עם מוגבלות; להנגיש את המרחב הציבורי ועוד. לכל אלה אין כמעט זכר בהסכמים הקואליציוניים, מלבד “התייחסות למענה לאוכלוסיות מיוחדות, הוספת סייעות והרחבת הזכאות במשרד החינוך”. לגבי השוואת קצבת הנכות לשכר המינימום, זה לא נמצא בכלל על הפרק של המפלגה.

******************************************************
זקוקים למשלבת, מרפאה בעיסוק, קלינאית תקשורת, פסיכולוג ילדים? מאות נותני שירותים מחכים לכם בפורום “המקצוענים” של שווים

(המאגר הושק לאחרונה, ועם הזמן יילך ויגדל היצע המטפלים)
*****************************************************

מה הבטיחה ישראל ביתנו?

יו”ר המפלגה ושר האוצר אביגדור ליברמן הוא שחקן מפתח, כי הדבר החשוב ביותר, התקציבים, נמצאים תחת סמכותו. אחת ההבטחות החשובות של ישראל ביתנו לפני הבחירות היא להשוות את קצבאות הנכות לשכר המינימום. מי שהחל את התהליך הזה במפלגה הוא יו”ר ארגון “נכה לא חצי בן אדם” אלכס פרידמן, שהיה בעבר ברשימתו של ליברמן. איך הצביע ליברמן בעבר בנושא זה? תלוי אם הוא היה בקואליציה של נתניהו (אז הצביע נגד), או באופוזיציה לנתניהו (אז הצביע בעד).

עכשיו, כשליברמן הוא שר האוצר, חובת ההוכחה היא עליו. יש לו את הכוח, יש לו את העמדה, יש לו את ההשפעה. השאלה אם הוא יהיה מוכן “לשלם” את המחיר התקציבי הנגזר מהמהלך היקר, במיוחד בתקופה לא פשוטה לכלכלת ישראל.

שר האוצר אביגדור ליברמן

מה הבטיחה מרצ?

מרצ נחשבת למפלגה חברתית, וככזו תרמה מהאופוזיציה רבות למען אנשים עם מוגבלות. פעם אחר פעם היא הצביעה בעד הצעות חוק למענם, וגם חרטה על דגלה להעלות את קצבאות הנכות לגובה שכר המינימום. הגדיל לעשות יו”ר מרצ ניצן הורוביץ, שר הבריאות החדש, שתוך כדי המשא ומתן הקואליציוני הגיש הצעת חוק להשוואת הקצבאות, בנימוק ש”אין כל היגיון שהקצבה שיקבל אדם עם מוגבלות הזכאי לקצבת נכות מלאה בגין נכותו ואובדן כושר עבודתו, תפחת ממה שנחשב לשכר מינימלי במשק”. דברים ברורים מאוד. ושוב, זה הזמן להוכיח שאלה לא רק מילים.

יליד 1991. נשוי פלוס אחד. נולד עם שיתוק מוחין קל. בוגר תואר ראשון בתקשורת וניהול. היה כתב צבאי בדובר צה"ל, עורך באתר one וכתב אתר השקמה מרשת שוקן. במקביל לעבודתו ב"שווים" מגיש תוכנית ספורט ב"רדיו סול" ומשמש עורך משנה באתר "ישראל ספורט".

כתבות אחרונות