נושאים קשורים

הערב: טקס יום השואה לזכר הקורבנות “המיוחדים”

הטקס, שיועבר בשידור חי, יתמקד בזכרם של נספים עם צרכים מיוחדים, שממעטים לדבר עליהם. בין השאר יסופר סיפורו של סאלי ביין, "יאנוש קורצ'ק של אנשים עם מוגבלויות"

הרגע הזה בו נהג אוטובוס הפך אותי לנכת גפיים

יוספה גיל נפלה באוטובוס לאחר שהנהג האיץ מהר מדי – ובתוך 30 שניות הפכה לאישה עם מוגבלות וחייה השתנו. בטור מיוחד ל"שווים" היא כותבת על הכעס והתסכול, כשהפכה מאדם עצמאי ליצור רואה ואינו נראה

נפגעתם במלחמה? הכשרות בהייטק מחכות לכם בעלות סמלית בלבד

מפעל הפיס, איכילוב, סיסקו וחברות מובילות נוספות משיקים קורסים טכנולוגיים לנפגעי "חרבות ברזל" במסגרת פרויקט "שווים בתעסוקה". כל הפרטים בכתבה

“החיים הם מתוקים. כל דבר שיש לנו, אנחנו צריכים להעריך”

אלישע מדן איבד את שתי רגליו במלחמה, אבל הוא ממש לא מתכוון לשקוע בדיכאון: "אני מתענג על כוס מים, כלום לא מובן מאליו". צפו בסרטון המרגש



ביטוח לאומי: 131,666 שורדי שואה זכאים כיום לקצבאות

רגע לפני יום השואה, פרסם ביטוח לאומי נתונים עדכניים שמעלים דאגה עמוקה לגורלם של מי שעברו את הנורא מכל. מעל 40 אלף שורדים מקבלים השלמת הכנסה, ו-70% מהם מקבלים קצבת סיעוד
ראשיאוטיזםאנחנו לא צריכים הוסטלים, שחררו אותנו מהכבלים  

אנחנו לא צריכים הוסטלים, שחררו אותנו מהכבלים  

לי גיא-רון הזדעזעה מהאירועים האחרונים במעונות לאנשים עם מוגבלות. בתור אוטיסטית היא מבקשת: תנו לנו להיות חלק

שלושה דיירים מתו מהרעלת מזון. שער הכניסה ל”בית דפנה”. צילום: אביחי חיים

קראתי הבוקר, ובכלל לאחרונה, דברים קשים מאוד שגרמו לי לרצות לצרוח. להתפוצץ.

הכתבה הראשונה תיארה מקרה של ילד קטן שקשרו אותו לכיסא. ילד צעיר מאוד, אוטיסט, שההסתובבויות שלו הפריעו לגננת. הוא היה לה נוירוטי מידי. אז היא קשרה אותו לכיסא כדי שלא יזוז וקראה לעניין הזה הליך טיפולי. הוא אמר לה שכואב לו ושקשה לו, אבל אף אחד לא הקשיב. האמא סיפרה שהוא בכה ולא רצה ללכת לגן, אבל גם לזה אף אחד לא הקשיב.

בכתבה השנייה סופר על שלושה דיירים בהוסטל שמתו. מהרעלה! בנוסף, עשרות דיירים חלו. אז סגרו את המטבח באותו הוסטל.

נדמה לי שבזמן האחרון יש יותר מדי מקרים כאלה – גם בנוגע לקטינים וגם בקשר לבגירים עם צרכים מיוחדים. הם עוברים התעללות, לועגים להם, משתיקים אותם, פוגעים בהם פיזית, גורמים להם נזק. הדבר הזה הופך לי את הבטן. היו כמובן לא מעט מקרים כאלה בעבר, אבל לאחרונה נראה שיש יותר.

את כרמל מעודה שנאה כל המדינה, ובצדק. האם יש יחס דומה ומודעות דומה גם לכל מקרי ההתעללות הזוועתיים במוסדות ה”מיוחדים”? ואם כן – למה לא עושים עם זה משהו? למה לא משנים את השיטה?

מדליקים נרות לזכר הדיירים שמתו ב”בית דפנה”. צילום: אביחי חיים

העניין  מטריד אותי ממש. אני מרגישה שאנחנו קבוצה חלשה, ויש כאלו שמרשים לעצמם להתייחס אלינו איך שהם רוצים. כנראה שכולם מרגישים שהם יודעים יותר טוב מאיתנו מה טוב לנו ומה נכון לנו. למדנו פשוט לקבל את זה כפי שזה. מסווגים אותנו לפי רמות ושמים במסגרות, שאתם קוראים להן  “מיוחדות”. אומרים לנו איך להתנהג. אומרים לנו שאנחנו צריכים להתאמץ. מבטלים אותנו. קושרים אותנו. לא מקשיבים גם שזה כואב. לא מקשיבים.

לאחרונה חגגנו את יום העצמאות. ואני אומרת – תשחררו אותנו  מהכבלים האלה! תנו לנו להיות אנחנו. תקשיבו לנו. תנו לנו כוח. אנחנו לא צריכים מסגרות “מיוחדות”. לא גנים ולא הוסטלים. לא צריכים שתטפלו בנו שם. אנחנו צריכים חופש, הקשבה, קבלה, הכלה, אנושיות, אכפתיות. שישמעו אותנו באמת, שנהיה חלק באמת, לא בצד או במסגרות מיוחדות. שנהיה איתכם בכיתות, בגנים, בבתי הספר, באוניברסיטה, במקום העבודה. תנו לנו מקום וקול. אני יודעת ואני מבטיחה שזה ישתלם לכם, לא רק לנו. גם לכם. מילה של לי.

ילידת 1994. רווקה. מתגוררת בתל אביב. מוגדרת מינקות כאוטיסטית NOS. לא מדברת. כותבת בתמיכה. סטודנטית באוניברסיטת תל אביב לתואר בספרות ובמדעי הרוח. כותבת על הגישה שלה לחיים וכדי לגשר בין עולמם של האנשים עם הצרכים המיוחדים לעולם "הרגיל".

כתבות אחרונות