נושאים קשורים

הערב: טקס יום השואה לזכר הקורבנות “המיוחדים”

הטקס, שיועבר בשידור חי, יתמקד בזכרם של נספים עם צרכים מיוחדים, שממעטים לדבר עליהם. בין השאר יסופר סיפורו של סאלי ביין, "יאנוש קורצ'ק של אנשים עם מוגבלויות"

הרגע הזה בו נהג אוטובוס הפך אותי לנכת גפיים

יוספה גיל נפלה באוטובוס לאחר שהנהג האיץ מהר מדי – ובתוך 30 שניות הפכה לאישה עם מוגבלות וחייה השתנו. בטור מיוחד ל"שווים" היא כותבת על הכעס והתסכול, כשהפכה מאדם עצמאי ליצור רואה ואינו נראה

נפגעתם במלחמה? הכשרות בהייטק מחכות לכם בעלות סמלית בלבד

מפעל הפיס, איכילוב, סיסקו וחברות מובילות נוספות משיקים קורסים טכנולוגיים לנפגעי "חרבות ברזל" במסגרת פרויקט "שווים בתעסוקה". כל הפרטים בכתבה

“החיים הם מתוקים. כל דבר שיש לנו, אנחנו צריכים להעריך”

אלישע מדן איבד את שתי רגליו במלחמה, אבל הוא ממש לא מתכוון לשקוע בדיכאון: "אני מתענג על כוס מים, כלום לא מובן מאליו". צפו בסרטון המרגש
הסתדרות 480-100

ביטוח לאומי: 131,666 שורדי שואה זכאים כיום לקצבאות

רגע לפני יום השואה, פרסם ביטוח לאומי נתונים עדכניים שמעלים דאגה עמוקה לגורלם של מי שעברו את הנורא מכל. מעל 40 אלף שורדים מקבלים השלמת הכנסה, ו-70% מהם מקבלים קצבת סיעוד
ראשיחדשותהורים לילדי החינוך המיוחד: כולם חוגגים ואנחנו אבלים

הורים לילדי החינוך המיוחד: כולם חוגגים ואנחנו אבלים

בעוד רוב תלמידי ישראל והוריהם חוגגים את הסרת איום השביתה ופתיחת שנת הלימודים – ילדי החינוך המיוחד ילמדו באופן מצומצם בגלל המחסור בכוח אדם

הורים לילדים בחינוך המיוחד בהפגנה. צילום – נועה דנון
הורים לילדים בחינוך המיוחד בהפגנה. צילום – נועה דנון

“משרד החינוך חוגג את סיום המשבר, בעוד אנחנו אבלים כי את השנה הזו לא יפתחו הרבה ילדים” – כך אומרת הערב ל”שווים” שרון גפר דויד, יו”ר ועד ההורים המשלבים בפתח תקווה.

דויד, יחד עם הורים משלבים אחרים, הפגינו הערב מול משרד החינוך בתל אביב, שם התקיימה מסיבת עיתונאים חגיגית לרגל פתיחת שנת הלימודים מחר (ה’) וחתימה על הסכם עם הסתדרות המורים, עליו הוכרז הבוקר.

עדיין חסרות 1,200 סייעות

“אנו יוצרים תנאים אופטימליים עבור מערכת החינוך כדי שתוכל ללמד”, אמר באירוע שר האוצר אביגדור ליברמן. “נתנו מענה למגוון נושאים, בהתבסס על השטח”, הוסיף קובי בר נתן, הממונה על השכר באוצר. “ניסינו לתת מענה ארוך טווח (כדי שב)שנים הבאות תלמידים לא יצטרכו לעבור שוב את המתח הזה”, הצהירה שרת החיוך יפעת שאשא ביטון.

אז למה ההורים המשלבים הגיעו לבושי שחורים והפגינו? מדוע עבורם זה יום אבל? למה עבורם זה לא יום חג? מסתבר שבמשא ומתן החשוב הזה, וגם בחגיגות, שכחו את הילדים הזכאים לשירותי חינוך מיוחדים בבית. “ילדים רבים, גם במסגרות השילוב וגם במסגרות החינוך המיוחד, נמצאים במצוקה קשה כרגע. במסגרות השילוב חסרות 1,200 סייעות משלבות”, מסבירה דויד, “פתחו את הסכמי השכר של עובדי ועובדות החינוך, אבל את הסכמי השכר של הסייעות מסרבים לפתוח”.

קובי בר נתן, השר אביגדור ליברמן, השרה יפעת שעשע ביטון, יפה בן דוד ודלית שטאובר. צילום - אמיר שטיין
קובי בר נתן, השר אביגדור ליברמן, השרה יפעת שאשא ביטון, יפה בן דוד ודלית שטאובר. צילום – אמיר שטיין

בנוסף, יש פגיעה ניכרת בהורים העובדים, לפי דויד. “בהסכמת משרד החינוך קיצרו את שעות המסגרות של החינוך המיוחד, גם בגנים וגם בבתי הספר. הפגיעה היא כפולה – גם הורים שלא יוכלו לצאת לעבוד וגם מחסור בזמן הדרוש עבור הטיפול בילדים”.

לפתוח לזמן קצר – או לא לפתוח בכלל

“אנו נמצאים בחסר גדול של כוח אדם, במקומות שבהם לא ניתן היה למצוא צוות”, מודה בפניי דלית שטאובר, מנכ”לית משרד החינוך, “שזה אומר או לא לפתוח את המסגרת בכלל, או לקצר את שעות המסגרת בשעתיים ולנסות למצוא פתרון דרך הרשות”. לדבריה, במשרד עדיין פועלים למניעת הנזק ככל האפשר. “בחרנו כן לפתוח את הלימודים עם זמן מקוצר כדי לצמצם את הפגיעה בהורים ובילדים”, היא אומרת.

“הבעיה היא שהבחינה היא לפי רשות עירונית ולא לפי מסגרת”, אומרת גפר דויד, “בפתח תקוה, למשל, הוחלט באופן גורף לעשות קיצור שעות לכל המסגרות, בלי קשר למחסור בעובדים של אותה מסגרת ספציפית. כל גני התקשורת וכל גני העיכוב התפתחותי ייפתחו במסגרת שעות מצומצמות רק כי הם בעיר פתח תקווה”.

גפר דויד הצביעה על בעיה שמוכרת למשרד החינוך. “רוב התקציבים בחינוך המיוחד מגיעים למשרות ביורוקרטיות כמו הפיקוח, ולא לנשות השטח” היא אומרת. “המחסור שנוצר בעקבות התקציבים הדלים גרם לכך שהרבה ילדים שהיו זקוקים לגנים, בתי ספר או כיתות חינוך מיוחד לא קיבלו אותם והופנו בניגוד לרצון ההורים לשילוב, וגם שם יש מחסור”.

שטאובר הודתה כבר לפני שבועיים שהיא מכירה בבעיה, ואמרה כי הפתרון מצריך שינוי חקיקה: “התקציב של החינוך המיוחד הוא הרבה יותר גדול. אני מסכימה לגמרי שהכסף הזה היה צריך ללכת לילדים. כשנכנסתי לתפקיד ביקשתי לבדוק איך מיד משנים את החוק ועכשיו מכינים אותו לשינוי”.

גפר דויד הצביעה על תופעה נוספת – הגדלת מספר הילדים במסגרות, באופן שחורג מהנחיות משרד החינוך. זה הצעד שגרם לדבריה לגל התפטרות של גננות שיודעות שבמצב הקיים הן לא תצלחנה לתת מענה, מה שרק החמיר את המשבר. לדבריה, “קבוצה גדולה של גננות חינוך מיוחד הכריזו על התפטרות ממש לפני שמסיבת העיתונאים נפתחה”.

אימהות לילדים בחינוך המיוחד - בהפגנה. צילום – נועה דנון
אימהות לילדים בחינוך המיוחד בהפגנה. צילום – נועה דנון

“תשאירו לנו משהו להמשך”

במסיבת העיתונאים השרה שאשא ביטון ציינה כי “יש עוד ציבורים של עובדי הוראה שצריך לתת עליהם את הדעת, כדי לחזק את המערכת באופן אמיתי. אנחנו נגיע לזה, תשאירו לנו משהו להמשך”.

לכך הגיבה קואליציית הורים לילדים עם צרכים מיוחדים: “כנראה שתלמידים זכאי שירותי חינוך מיוחדים אינם נחשבים לתלמידי ישראל, משום שרבים מהם לא יתחילו מחר את שנת הלימודים, או שילכו למסגרות ללא הסיוע שהם זקוקים לו”.

אמיר שטיין, יליד 1996, הוא כותב ומרצה, בעל ערוץ יוטיוב חינוכי, מתמודד נפש, יוצא החברה החרדית, טרנסג'נדר א-בינארי וסטודנט לספרות ופילוסופיה יהודית.

כתבות אחרונות