נושאים קשורים

הורים נגד גן התקשורת: “הצוות לא מדווח לנו על אלימות”

מספר הורים פנו ל"שווים" עם טענות קשות נגד צוות הגן בראשל"צ. בין השאר נטען כי ילדים חוזרים עם סימני נשיכה בלי שהצוות מדווח להורים, וכי המקום סובל מהיגיינה נמוכה. הנהלת הגן בתגובה: "חידדנו את נוהלי הדיווח"

yes ופלאפון מרחיבות את השירות לחירשים ולכבדי שמיעה

השירות יינתן באמצעות אפליקציית Sign Now המחברת בין החברות ללקוחות באמצעות מתורגמן לשפת סימנים בשיחת וידיאו. "מחויבים להנגשת השירות לכל האוכלוסיות"

אחת ולתמיד: מה בעצם ההבדל בין אוטיזם לאספרגר?

פעילת האקלים השוודית גרטה תונברג מתארת את עצמה כאדם עם אספרגר, בעוד שאחרים על הספקטרום האוטיסטי בוחרים לתאר את עצמם כ"אוטיסטים". עושים סדר בהגדרות

אב לאוטיסט ביקש להפחית תשלום מזונות – השופט סירב

האבא ביקש לשלם רק 1,000 שקל בחודש לגרושתו, בטענה כי הוא נכה ולא יכול להתפרנס. השופט חייב אותו לשלם 3,000 שקל בחודש ומחצית מכל ההוצאות הרפואיות



“הפועל שווים”: הכירו את קבוצת הכדורסל הראשונה לאנשים עם מוגבלות

שבעה שחקנים עם מוגבלות שאינן פיזיות ושבעה אוהדי הפועל תל אביב מתאמנים יחד בכל שבוע – ויוצרים קשרים ספורטיביים וחבריים. מקים הקבוצה: "המטרה - להקים ליגה משלנו"
ראשימאמרים מיוחדיםתביעה נגד ראש העיר י-ם: בי"ס לא הונגש לילדה נכה

תביעה נגד ראש העיר י-ם: בי”ס לא הונגש לילדה נכה

ראש העירייה משה ליאון נתבע אישית על ידי נציבות שיוויון זכויות לצד נושאי משרה נוספים, כיוון שלא פעלו מהר מספיק להנגשת בית ספר בעיר

יהלי על כסא הגלגלים. באדיבות המשפחה
יהלי על כסא הגלגלים. באדיבות המשפחה

נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות הגישה תביעה על סך 125 אלף שקלים נגד עיריית ירושלים, ראש העירייה משה ליאון, אביב קינן – מנהל אגף החינוך בעבר ויואל אבן – מהנדס העיר בעבר.

התביעה הוגשה בשם יהלי (שם בדוי), כיום בת 20, שמתמודדת עם שיתוק מוחין ומתניידת בכיסא גלגלים. לטענת הנציבות, העירייה לא דאגה להנגשה מלאה של בית הספר בעיר בכל שנות הלימודים שלה. יהלי נאלצה לעלות מדי יום לכיתתה בקומה השלישית בעזרת מעלון מסוג “זחליל” שגרם לה לכאבי גב, כך נטען בתביעה, וזאת לאחר שבקשותיה של הוריה להנגיש את בית הספר ולהתקין מעלית לא נענו.

פספסה שיעורים והגב נפגע

“במשך שלוש שנים רצתי אחרי עיריית ירושלים שינגישו את בית הספר, אחרי שראיתי שדבר לא זז, פניתי לנציבות”, אמרה אמה של יהלי לאתר “שווים”. “בינתיים, הילדה שלי הייתה עולה לקומה השלישית עם הזחליל, שדפק לה את כל הגב. שלא נדבר על עוגמת נפש, לעלות ככה. היא הייתה מפספסת שיעורים ומבחנים”.

“כל הסייעות שלה במהלך השנים אמרו שזה בלתי אפשרי ללמוד ככה. ביקשנו מבית הספר להוריד את הכיתה שלה לקומת קרקע. אמרו לנו שאין להם אפשרות בטענה שאין להם שם אינטרנט”,היא מספרת, “ממש לקראת סוף הלימודים, בכיתה י”ב, המעלית עבדה, אבל לא היה כמעט לימודים כי הכל עבר ל-זום, בגלל הקורונה. הבת שלי השתמשה רק פעם אחת במעלית והיא נתקעה עם הסייעת. היא נכנסה לטראומה מזה והיא פחדה לעלות שוב. עברנו שש שנים לא פשוטות והבית ספר יכול היה לעשות יותר”.

ההנגשה – רק בסוף הלימודים

זו הפעם הראשונה שהנציבות מגישה תביעה אישית נגד מי שהיו אחראים להנגשה – נושאי המשרה בעירייה. בתביעה נטען כי הוגשו שתי בקשות להנגשה – ב-2015, וב-2018, אבל שהעירייה טוענת שהתקבלה רק בקשה אחת ב-2016, ושמאז פעלה להנגשה. בעירייה טענו כי מדובר בהליך ארוך ומורכב.

משה ליאון. צילום - עמוס בן גרשום
משה ליאון. צילום – עמוס בן גרשום

שנה וחצי אחרי שהנציבות פנתה לעירייה, היא שלחה מפקחים לבית הספר והם גילו ליקויי נגישות רבים, בין היתר: מעלית לא פעילה, מחסור בנגישות בבתי השימוש, כניסה לבית הספר מדרך אחורית עם כביש ארוך שלא מקורה שלפעמים גם חסומה.  

בעקבות הממצאים, הנציבות שלחה מכתב התראה לעירייה ולנושאי המשרה בה, ובו בקשה לתקן מידית את הליקויים. בתגובתה, העירייה טענה כי היא אינה הבעלים של מוסד החינוך, מאחר שהיא חתמה על הסכם רשות שימוש עם רשת בתי הספר. לפי הסכם זה, הרשת התחייבה לבצע את כל התאמות הנגישות בבית הספר. העירייה הודיעה בסופו של דבר שסיימה את הנגשת בית הספר, אבל רק ביולי 2020 – כשיהלי כבר כמעט סיימה את לימודיה.

לא המקרה היחיד

דן רשל, נציב שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות, מסר: “חזקה היא שאדם המבקש הנגשה מסוימת, הנגשה זו נדרשת לו במקום ובזמן שבהם הבקשה מועלת. מקרה זה ממחיש זאת באופן שאינו משתמע: קשה לקבל על הדעת שתלמידה תזדקק להנגשה של כיתה ומעלית בבית הספר בעת שהיא מתחילה את לימודיה בחטיבת הביניים וההנגשה תינתן לה רק בשנתה האחרונה בתיכון”.

רשל הוסיף כי “נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות במשרד המשפטים אינה יכולה לעבור על מקרים מעין זה לסדר היום, ומשכך בעניין זה הגישה הנציבות תביעה. למרבה הצער, מקרה זה אינו היחיד מסוגו, כאשר רשויות מקומיות רבות ממשיכות לפגוע באפשרותם של תלמידים עם מוגבלות להשתלב בבתי הספר באופן נגיש ושוויוני הלכה למעשה. הנציבות תמשיך לפעול למען סביבה נגישה בכל האספקטים ועבור כל מי שנזקק לכך”.

דן רשל. צילום - איל יצהר לגלובס
דן רשל. צילום – איל יצהר לגלובס

מצטיינת נשיא

למרות הקשיים, יהלי סיימה את הלימודים בהצטיינות, עם מחשבים כמקצוע מוגבר, והיום היא משרתת בשירות לאומי באגף האבטחה של משרד החוץ. בימים האחרונים אף נודע לה שתקבל השנה את אות מצטיינת הנשיא.

“התרגשנו מאוד כשהודיעו לנו לפני מספר ימים שזה יקרה. היא גאווה הילדה הזאת”, אומרת אמה, ומספרת כי בתה התקשתה למצוא מקום שיכיל אותה בשל מגבלותיה הפיזיים, עד שמנהל הביטחון במשרד התעקש שהיא תשרת שם. “אני לא יודעת בדיוק מה היא עושה שם, אבל יודעת שהיא נהנית וזה הכי חשוב לי. היא הוכיחה לכולם שהיא יכולה לעשות הכול”.

מעיריית ירושלים נמסר: “כתב התביעה טרם הגיע לידי העירייה. לכשיגיע, נלמד אותו והתייחסותנו תינתן בבית המשפט כמקובל”.

יליד 1991. נשוי פלוס אחד. נולד עם שיתוק מוחין קל. בוגר תואר ראשון בתקשורת וניהול. היה כתב צבאי בדובר צה"ל, עורך באתר one וכתב אתר השקמה מרשת שוקן. במקביל לעבודתו ב"שווים" מגיש תוכנית ספורט ב"רדיו סול" ומשמש עורך משנה באתר "ישראל ספורט".

כתבות אחרונות