נושאים קשורים

הורים נגד גן התקשורת: “הצוות לא מדווח לנו על אלימות”

מספר הורים פנו ל"שווים" עם טענות קשות נגד צוות הגן בראשל"צ. בין השאר נטען כי ילדים חוזרים עם סימני נשיכה בלי שהצוות מדווח להורים, וכי המקום סובל מהיגיינה נמוכה. הנהלת הגן בתגובה: "חידדנו את נוהלי הדיווח"

yes ופלאפון מרחיבות את השירות לחירשים ולכבדי שמיעה

השירות יינתן באמצעות אפליקציית Sign Now המחברת בין החברות ללקוחות באמצעות מתורגמן לשפת סימנים בשיחת וידיאו. "מחויבים להנגשת השירות לכל האוכלוסיות"

אחת ולתמיד: מה בעצם ההבדל בין אוטיזם לאספרגר?

פעילת האקלים השוודית גרטה תונברג מתארת את עצמה כאדם עם אספרגר, בעוד שאחרים על הספקטרום האוטיסטי בוחרים לתאר את עצמם כ"אוטיסטים". עושים סדר בהגדרות

אב לאוטיסט ביקש להפחית תשלום מזונות – השופט סירב

האבא ביקש לשלם רק 1,000 שקל בחודש לגרושתו, בטענה כי הוא נכה ולא יכול להתפרנס. השופט חייב אותו לשלם 3,000 שקל בחודש ומחצית מכל ההוצאות הרפואיות



“הפועל שווים”: הכירו את קבוצת הכדורסל הראשונה לאנשים עם מוגבלות

שבעה שחקנים עם מוגבלות שאינן פיזיות ושבעה אוהדי הפועל תל אביב מתאמנים יחד בכל שבוע – ויוצרים קשרים ספורטיביים וחבריים. מקים הקבוצה: "המטרה - להקים ליגה משלנו"
ראשיאנשים עם מוגבלויותבחירות לכנסת ה-25: כך תצביעו בקלפי נגישה

בחירות לכנסת ה-25: כך תצביעו בקלפי נגישה

שוב בחירות, וכמיליון אנשים עם מוגבלות ייצאו היום לממש את זכותם הדמוקרטית. אלו התנאים והזכויות שחייבים להכיר לפני שמשלשלים את המעטפה

הצבעה בקלפי. צילום - אבי אוחיון, לע"מ
הצבעה בקלפי. צילום – אבי אוחיון, לע”מ

היום ייצאו יותר מ-6 מיליון ישראלים, בהם כמיליון אנשים עם מוגבלות, לממש את זכותם הדמוקרטית ולהצביע בבחירות לכנסת ה-25. על פי החוק, בעלי זכות הצבעה עם מוגבלות יקבלו התאמות מיוחדות ויצביעו בקלפיות נגישות שיאפשרו גם במידת הצורך כניסה של מלווה מאחורי הפרגוד. אילו התאמות נדרשות לאנשים עם מוגבלות ואיך עובדת הקלפי הנגישה? ריכזנו עבורכם את כל מה שצריך לדעת.

איך להצביע ביום הבחירות?

בשבועות האחרונים כל אזרח בעל זכות הצבעה קיבל לביתו הודעה לבוחר (איגרת בצבע לבן שכתובה בכתב סגול), עליה רשום מספר הקלפי הקרובה למקום המגורים שלו אליה הוא רשום וכן הכתובת המדויקת שלה. אם הקלפי נגישה, אמור להיות מודפס סמל של כיסא גלגלים מצד שמאל, בחלקו העליון של הפתק. אם לא קיבלתם הודעה, היכנסו לאתר ועדת הבחירות, הקישו מספר ת.ז. ותאריך הנפקה, ותקבלו את מספר הקלפי.

מהי קלפי נגישה מיוחדת?

בקלפי נגישה צריכות להיות לפחות שתי חניות נכים מסומנות, דרך נגישה לחדר או לכיתה בה הקלפי ממוקמת ושולחן בגובה מתאים לכיסא גלגלים ועליו הפרגוד עם קופסת פתקי ההצבעה. אם לא קיים סימון, המשמעות היא שהקלפי לא נגישה.

קלפי נגישה מיוחדת היא קלפי נגישה שבה ניתן להצביע גם אם זו אינה הקלפי הקרובה למקום מגוריך. אדם עם מוגבלות שאינה נראית יתבקש להציג תעודת נכה המעידה על כך שהוא מוגבל בניידות ולחתום בפני מזכיר הקלפי על הצהרה כי הוא אכן עם מוגבלות בניידות. חשוב לזכור כי הצהרה שקרית היא עבירה פלילית.

איך לאתר קלפי נגישה?

מעוניינים למצוא את הקלפי הנגישה הקרובה לביתכם? אתם מוזמנים לבדוק באחת מהדרכים הבאות:

  • אתר ועדת הבחירות – לחצו כאן
  • קובץ אקסל עדכני לאיתור קלפיות נגישות מיוחדות – לחצו כאן
  • מפת קלפיות נגישות – לחצו כאן
  • מענה אנושי בעברית, ערבית, רוסית, אמהרית ואנגלית בטלפון: 1-800-222-290
    (מענה אנושי בשעות 8:30-22:00)
  • במסרון (SMS) למספר: 050-80855000 (ללא מידע על קלפיות נגישות מיוחדות)
  • בפקס שמספרו: 1-800-222-291
פתקי בחירות. אילוסטרציה - BigStock
פתקי בחירות. אילוסטרציה – BigStock

אנשים עם מוגבלות שנזקקים לסיוע מלווה ולא מוגבלים בניידות 

ליווי אדם עם מוגבלות אל מאחורי הפרגוד אפשרי אך ורק אם הבוחר לא יכול לבצע את פעולת ההצבעה מבחינה פיזית (כגון: עיוור, קטוע ידיים וכיו”ב). יודגש כי הליווי צריך להיות בהסכמת הבוחר. יצוין כי המלווה לא יכול להיות מנהל או עובד של המוסד בו שוהה המצביע.

אי ידיעת קרוא וכתוב, או ליקוי קוגניטיבי אחר, אינם נחשבים למוגבלות פיזית לצורך הצבעה, ולכן במקרים אלו הבוחר לא יוכל להיעזר במלווה.

מלווה לא יכול ללוות יותר משני בוחרים. אם מתעורר ספק בדבר קיום התנאים האמורים לעיל, הסמכות להכריע בעניין נתונה למזכיר ועדת הקלפי.

פחות מ-3,000 קלפיות נגישות

ליובל וגנר, יו”ר עמותת נגישות ישראל, יש ביקורת חריפה על ההיערכות לבחירות בהתייחס למצביעים עם מוגבלויות. “זה בלתי נתפס שב-2022 מדינת ישראל, שמתגאה בהיותה מדינה דמוקרטית, לא מאפשרת את ההצבעה בפועל לחלק כל כך גדול מהאוכלוסייה”, אמר וגנר לאתר “שווים”. “המצב ההגיוני היחידי הוא ש-100 אחוז מהקלפיות יהיו נגישות. מדובר באפליה בוטה ובלתי נסבלת”.

לדברי וגנר, “כל אדם עם מוגבלות שרוצה להצביע צריך להתחיל לחקור היכן נמצאת הקלפי הנגישה המיוחדת הקרובה לביתו, איך להגיע אליה ולמצוא פתרון עצמאי להסעה לקלפי על חשבונו. לא יאומן שאנשים עיוורים ב-2022 צריכים להצביע עם מלווה באופן לא דיסקרטי, מבלי לדעת איזה פתק באמת נכנס למעטפה. לאנשים עם מוגבלות מגיע להצביע בנוחות, נגישות ושוויון כזכות בסיסית. הגיע הזמן שהממשלה החדשה שתקום תתחייב – ברמת ההסכמים הקואליציוניים – לעדכון חוק הבחירות לנגישות מלאה ושוויונית”.

לפי נגישות ישראל, היצע הקלפיות הנגישות נמוך מאוד. נכון להיום יש 2,939 כאלו, המהוות 25% מתוך 11,707 הקלפיות הפזורות ברחבי הארץ. בעמותה קוראים לוועדת הבחירות המרכזית להמשיך ולהנגיש את כלל הקלפיות בישראל, בדומה למדינות אחרות במערב כמו ארה”ב, בה ההצבעה נערכת בעזרת מכשיר אוטומטי ונגיש.

חשוב לזכור

  • אסור לצלם בקלפי
  • אין חובה חוקית להדביק את המעטפה ולא ניתן לבקש זאת מהבוחר

אם נתקלתם בבעיות נגישות, דווחו מיידית למרכז הנגישות של ועדת הבחירות במייל: [email protected], או בטופס התלונות של עמותת נגישות ישראל: לטופס התלונות.

יליד 1991. נשוי פלוס אחד. נולד עם שיתוק מוחין קל. בוגר תואר ראשון בתקשורת וניהול. היה כתב צבאי בדובר צה"ל, עורך באתר one וכתב אתר השקמה מרשת שוקן. במקביל לעבודתו ב"שווים" מגיש תוכנית ספורט ב"רדיו סול" ומשמש עורך משנה באתר "ישראל ספורט".

כתבות אחרונות