נושאים קשורים

הורים נגד גן התקשורת: “הצוות לא מדווח לנו על אלימות”

מספר הורים פנו ל"שווים" עם טענות קשות נגד צוות הגן בראשל"צ. בין השאר נטען כי ילדים חוזרים עם סימני נשיכה בלי שהצוות מדווח להורים, וכי המקום סובל מהיגיינה נמוכה. הנהלת הגן בתגובה: "חידדנו את נוהלי הדיווח"

yes ופלאפון מרחיבות את השירות לחירשים ולכבדי שמיעה

השירות יינתן באמצעות אפליקציית Sign Now המחברת בין החברות ללקוחות באמצעות מתורגמן לשפת סימנים בשיחת וידיאו. "מחויבים להנגשת השירות לכל האוכלוסיות"

אחת ולתמיד: מה בעצם ההבדל בין אוטיזם לאספרגר?

פעילת האקלים השוודית גרטה תונברג מתארת את עצמה כאדם עם אספרגר, בעוד שאחרים על הספקטרום האוטיסטי בוחרים לתאר את עצמם כ"אוטיסטים". עושים סדר בהגדרות

אב לאוטיסט ביקש להפחית תשלום מזונות – השופט סירב

האבא ביקש לשלם רק 1,000 שקל בחודש לגרושתו, בטענה כי הוא נכה ולא יכול להתפרנס. השופט חייב אותו לשלם 3,000 שקל בחודש ומחצית מכל ההוצאות הרפואיות



“הפועל שווים”: הכירו את קבוצת הכדורסל הראשונה לאנשים עם מוגבלות

שבעה שחקנים עם מוגבלות שאינן פיזיות ושבעה אוהדי הפועל תל אביב מתאמנים יחד בכל שבוע – ויוצרים קשרים ספורטיביים וחבריים. מקים הקבוצה: "המטרה - להקים ליגה משלנו"
ראשיבריאותבשישי בת"א: הפגנה של מדריכי השיקום על התנאים שלהם

בשישי בת”א: הפגנה של מדריכי השיקום על התנאים שלהם

המדריכים מבקשים לעצור את הנטישה בענף, להכשיר את עובדי מערך השיקום, ולצור אופק תעסוקתי עם תגמול הוגן למקצוע

מטפלת בילדים - אילוסטרציה
מטפלת בילדים – אילוסטרציה

כל מגזר העובדים “השקופים” של מערכת הבריאות מתחילים להרים ראש, ולמחות על זכויותיהם הנרמסות. עכשיו יהיה זה איגוד מדריכי השיקום, שימחה בהפגנה שתיערך ביום שישי (ה-2.12.22) בשעה 11:00 ברחוב הארבעה 12 בתל אביב, מול בניין הפסיכיאטר המחוזי. בהמשך יצעדו המוחים לכיוון לקריית הממשלה ברחוב קפלן.

כותרת ההפגנה היא “משקמים את השיקום!”, והדרישות של המשקמים כוללות שלושה סעיפים עיקריים: הקמת תוכנית חירום לעצירת הנטישה של תפקידי ההדרכה, הכשרה מקצועית לכל עובדי המערך ופיקוח על הידע המקצועי בו והכרה במדריכות ומדריכי השיקום כגורם מקצועי בעל אופק תעסוקתי עם תגמול הוגן.

לשפר את המעמד המקצועי

“איגוד מדריכי השיקום היא התארגנות של מדריכים ומדריכות למען מקצוע ההדרכה, מקבלי השירות ובני משפחותיהם”, מסביר ערן כהן, העומד בראש האיגוד. “אנו פועלים לשיפור המעמד המקצועי שלנו וכן גם שיפור השכר שאנחנו מקבלים. אנחנו לא מקבלים את תכתיבי המערכת שמנסה לפרוט את מקצועות ההדרכה לגופים שונים, ולא לכוח אחד משמעותי, תוך הזנחת השיקום כולו. לכן, אנחנו פועלים לאיגוד ענפי של כל מקצועות ההדרכה המופרטים במשרד הרווחה והבריאות”, הוא מוסיף.

לדבריו, כל מי שמאמין במטרות המאבק מוזמן למחאה – ממדריכי השיקום דרך מקבלי השירות ומשפחותיהם ועד מקבלי ההחלטות. “אנחנו מאמינים שכולנו יחד במאבק הזה”, הוא מדגיש. “אנחנו נגיע בכוחות גדולים, להראות שיש המון שלא מוכן לקבל מציאות בה מי שבא במגע עם האוכלוסייה הרגישה ביותר, לא מקבל הכשרה מספקת לכך, לא מקבל תגמול הולם ואנשים עם מוגבלות נאלצים להמתין חודשים לטיפול וכשהם כבר מקבלים טיפול, הוא לא רציף משום שמדריכים לא מסוגלים להישאר בתפקיד בשכר מינימום”.

ערן כהן. צילום - אסי דהן פוטוגרפי
ערן כהן. צילום – אסי דהן פוטוגרפי

“המאבק עוד ארוך”

ערן כהן הוא מדריך במשרד הרווחה מזה כ-10 שנים, וכיום הוא רכז הערכת יום בבית ספר לחינוך מיוחד. כיום הוא שולח מסר חריף אל עבר משרדי הממשלה האמונים על תקצוב עובדי השיקום: “מצב השיקום בישראל וכן מצב המדריכים במקצועות הרווחה פשוט בלתי אפשרי. החוזרים בכוח אדם חריפים מאוד, מדריכים פשוט לא יכולים להרשות לעצמם להיות מדריכים במציאות הכלכלית הנוכחית”.

“אנו מודעים לכך שמדובר במרתון, אפילו אולטרה מרתון, אבל אנחנו נמשיך בבנייה של כוחנו, גוף אחר גוף, ככל שיידרש, עד שנשקם את השיקום בישראל”, הוא אומר. “המאמץ לאגד את מדריכי השיקום החל עוד ב-2012, אך מלבד מוסדות בודדים, לא הצליח להביא לשינוי ממשי במציאות הבלתי אפשרית”.

לפני כשנה וחצי הקים כהן התארגנות חדשה של מדריכי ומדריכות שיקום, והיא זו המובילה כעת את המחאה, שאליה יצטרפו גם גופים מהחברה האזרחית. עד כה כ-2,000 מדריכים הביעו עניין בהתאגדות, וכהן טוען כי המטרה היא לעודד אותם ליצירת מאבק ציבורי מול מקבלי ההחלטות. “אנחנו עדיין לא ארגון יציג, והמאבק בדרך לשם יהיה ארוך, אבל יש לנו אסטרטגיה סדורה כיצד להגיע אליו”, הוא טוען.

“נמשיך עד שנצליח”

לטענת העומד בראש האיגוד המתהווה, הפרטת שירותי הרווחה למשוקמים כבר נעשתה, אבל הם לא מתכוונים לקבל את המציאות החדשה: “אנו מודעים לכך שהמערכת מורכבת מאנשים שהשיקום חשוב להם לא פחות מאיתנו, אנו גם מבינים שייתכן והם עושים את כל מה שהם יכולים בשביל לשנות את המצב. היות והמדריכים הם כוח האדם המשמעותי והרב ביותר בכל תהליכי השיקום, אנחנו רוצים לגייס אותו למאבק הכולל בשביל לשנות את מצב השיקום והטיפול מהיסוד”.

“המצב הקיים הוא בלתי אפשרי”, הוא ממשיך. “השאלה היא כמה זמן זה ייקח, ומשום כך כמה אשפוזים מיותרים יתבצעו כי מתמודד נפש לא קיבל שיקום בקהילה, כמה אנשים בעלי מוגבלות לא יזכו לשגשוג וחיים בכבוד עם אנשי מקצוע מעולים, וכמה עוד חס וחלילה חיי אדם יאבדו בדרך”.

לסיכום, אומר כהן כי המחאה תחריף אם הדרישות לא יתקבלו במהרה: “אנו נמשיך לבנות את כוחנו ולאגד מקצועית ולקדם את המעמד המקצועי. יש לכך היענות, ובסוף הדרך אנחנו משוכנעים שמאבק עקבי ומתמיד יוכיח את עצמו, שכן רווחתם של מקבלי השירות צריכה להיות בראש סדר העדיפויות. נמשיך לאגד ולהתארגן עד שנצליח”.

פרטים נוספים על ההפגנה ניתן למצוא בעמוד האירוע בפייסבוק בקישור הבא

ילדית 1974. באה מהבטן אל הבטן דרך הבטן-והבטן כמו השמש שורפת ומרפאה. חולה כרונית באנורקסיה ובולמיה. עבדה במעריב לנוער, מקומונים, ידיעות אחרונות, מעריב וגלובס וחברת ענני תקשורת. הוציאה שלושה ספרים: "אכולות", "יותר מכל" ו"גירת הגמל".

כתבות אחרונות