נושאים קשורים

שאלו בנפשכם: איך מאריכים שובר סל שיקום?

במדור "שאלו בנפשכם" מוזמנים מתמודדי נפש ומשפחות לשאול שאלות על זכויות בכל תחומי החיים – וכתבנו אמיר שטיין יענה. והפעם: מה עושים כשהשובר שקיבלנו מהוועדה פג תוקף?

“דיכאון מי יודע”: ההגדה המיוחדת למתמודדי נפש ומשפחותיהם

"הגדת הנפש", שהופקה על ידי עמותת "משפחות בריאות הנפש", מבקשת לספר את סיפורם של המתמודדים ובני המשפחה ברוח החג

ליהנות מהים כמו כולם: תכירו את “חוף האוטיסטים” החדש

בשבוע שעבר הוקם בחוף אכדיה צפון בהרצליה מתחם מונגש לאנשים עם מוגבלויות בלתי נראות. במקום יש לוח תקשורת ויחולקו גם צמידי זיהוי

כשטיילור סוויפט משתפת באובדנות שלה, היא מצילה חיים

באלבום החדש שלה, "מחלקת המשוררים המעונים", הזמרת המצליחה בעולם כבר לא מסתירה כלום. אמיר שטיין, מעריץ ותיק, האזין, הזדהה והתרגש
הסתדרות 480-100

נזרקתי השבוע כי אני “עושה סרטים”, אבל לא כל בחורה ככה?

עזבו את זה שאני עם הפרעת אישיות גבולית והתגובות שלי תמיד דרמטיות מהממוצע, אבל מה, לא כל אחת הייתה שמה לו ברקס? הטור של רננה אורן
ראשיאוטיזם"הפסיכיאטר אמר שיעליבו אותי בצבא בגלל הכתם בפנים"

“הפסיכיאטר אמר שיעליבו אותי בצבא בגלל הכתם בפנים”

יובל פלד (17) התמיינה למסלול "תתקדמו" בצה"ל המיועד לשילוב צעירים עם אוטיזם, אך נדחתה. עכשיו היא מערערת: "לא שאלו על שום דבר חוץ מכתם הלידה"

יובל פלד, מלש"בית. צילום עצמי
יובל פלד, מלש”בית. צילום עצמי

“בראיון המיון הפסיכיאטר התייחס רק לכתם הלידה שעל פניה של בתי, ולא לדברים שהיא אמרה”, שיחזרה בכעס ליאורה, אמה של יובל פלד בת ה-17 מיישוב בית אריה, צעירה עם אוטיזם שהתמיינה למסלול “תתקדמו” בצה”ל – שנועד לשלב צעירים על הרצף בשירות מלא בצבא. בשיחה עם “שווים” היא ואמה תיארו את תהליך המיון הבעייתי לתוכנית – שהוביל בסופו של דבר להחלטה לדחות את קבלתה ממניעים מעורפלים ולא רלוונטיים, לטענתן. כעת היא מערערת על ההחלטה הזו.

לדברי האם, הראיון עם הפסיכיאטר שי בלשכת הגיוס תל השומר התמקד משום מה במראה החיצוני של בתה. “לא הבנתי את הקשר בין כתם הלידה שעל פניה לבין זה שהיא לא מתאימה לצה”ל”, היא אומרת. “עבורה זה בכלל לא אישיו, וגם לא לאנשים שבסביבתה. מאוד הופתענו מהאמירה של הפסיכיאטר שהסביר שבגלל הכתם לידה עלולים לפגוע בה, להקניט אותה ולהעליב אותה בצבא”. לדברי הפסיכיאטר, הוא התייחס לכתם לידה כדי לבדוק כיצד יובל תתמודד עם סביבה לא תומכת במהלך השירות.

“אני לא מבינה”, מוסיפה ליאורה, “הילדה שלי צריכה להסתגר בבית? זה השלב הבא? במילים אחרות זה כאילו הוא אמר לי – ‘גברת, יצחקו על הילדה שלך'”. יובל ואמה טוענות כי נעשו במהלך המיון שרשרת של מחדלים, שכללו ראיונות עם פסיכיאטרים שלטענתן לא מבינים את התוכנית. “מדובר בנערה עם יכולת גבוהה של התבטאות בשפה, עם אוצר מילים רחב. היא מאוד מוכשרת בתחום האמנות והתרבות ובתחום הצילום והגרפיקה”, מציינת האם.

“להגיד שהיא לא עצמאית זה חטא”

“תתקדמו” היא תוכנית לאומית המיועדת לקידום מלש”בים (מועמדים לשירות ביטחוני) על הרצף האוטיסטי בצה”ל, ומאפשרת לנערים ונערות להשתלב כחיילים ביחידות השונות בדרך תומכת, אישית ומקצועית שתכין אותם לחיים עצמאיים עד כמה שניתן. התוכנית מאפשרת לחיילים עם אוטיזם לשרת בבסיס פתוח, לקבל פטור גורף משימוש בנשק או מעלייה לשמירות, ואת הטירונות הם עוברים באופן מתווך ומפוקח.

לטענת האם, הראיון עם הפסיכיאטר נמשך בסך הכל שתי דקות והתמקד אך ורק בשאלה איך היא תסתגל לשירות בבסיס סגור. לדבריה, הפסיכיאטר טען כי תוכנית “תתקדמו” היא תוכנית שלא מאפשרת הנחות או התאמות, וכי שילובה של יובל בתוכנית כזו יהיה בגדר “עוול לילדה”. “ברור לחלוטין שהוא לא מכיר את התוכנית”, היא אומרת. “מי אומר דבר כזה לאמא? אולי יהיה לה קשה, כמו שלאחרים קשה בשל שונות כזו או אחרת – אבל מה שחשוב זה שהיא תלמד להתמודד. זה לא יכול להיות לשיקול הפסיכיאטר להדיר אותה מהשתלבות בצבא ובחיים. כל תפקידו הוא לבחון אם היא כשירה לשירות בלבד”.

“להגיד על יובל שהיא לא עצמאית זה חטא”, ממשיכה ליאורה. “בשנה האחרונה היא כתבה מילים לשיר שמספר על ההתמודדות עם האוטיזם והיא מקליטה אותו בימים אלה. בנוסף, היא בנתה באופן עצמאי פרויקט הסברה בנושא קיימות ומיחזור בבית הספר שלה, העבירה מערך הרצאות לכל הכיתות בהתאמה לגילאים ויצרה תכנית הטמעה של מיחזור בבית הספר. הכל בכוחות עצמה”.

גם בראיון שקדם לפגישה עם הפסיכיאטר שי, בתהליך המיון הראשוני, שהתנהל באופן מקוון, הפסיכיאטרית לא שמעה את יובל או אפילו ראתה את פניה, מספרת האם. לטענתה, אף אחד גם לא הכין אותן לקראת הריאיון – שארך גם הוא בסך הכל שתי דקות. “לאחר שלוש שאלות סתמיות השיחה הסתיימה, והפסיכיאטרית הודיעה שיובל לא מתאימה לתוכנית”, היא משחזרת. על ההחלטה הראשונית הם עירערו – וערעורן נדחה בטענה שאופי השאלות עולה בקנה אחד עם הנדרש בבדיקות אלה. לפנים משורת הדין, קבעו ליובל את הפגישה הנוספת, הפעם פרונטלית, עם הפסיכיאטר שי בתל השומר.

יובל פלד. צילום מתוך אלבום פרטי
פלד. צילום מתוך אלבום פרטי

“דברו איתי בכנות”

“אני מבקשת שייקבע ליובל ראיון בדיקת כשירות לשירות בצה”ל עם פסיכיאטר שמכיר את תוכנית תתקדמו ואינו מתנגד לגיוס אוטיסטים באופן כולל”, כתבה ליאורה במכתב הערעור ששלחה. “כמובן שלא אתערב בשיחה כל עוד יוצגו שאלות ענייניות לבדיקת התאמתה של יובל לשירות, אך לאור ניסיון הפגישות הקודמות, אבקש לנכוח בחדר”.

“אוטיזם הוא נכות שקופה שמצריכה לעיתים הנגשה כדי שאצליח לבטא את עצמי טוב יותר – כמו חירש שצריך מתורגמן כדי לקיים ראיון”, אומרת יובל ל”שווים”. “אני רוצה שישאלו אותי מספיק שאלות לעניין, שיאפשרו להכיר אותי ואת מידת העצמאות שלי. דברו איתי בכנות ואל תפעילו מניפולציות רגשיות שמטרתן לבחון את העמידות שלי. אני יודעת מה המסוגלות שלי, ואני בהחלט ראויה להתגייס לצבא”, הוסיפה.

דובר צה”ל: “מצרים אם הפונה נפגעה”

מדובר צה”ל נמסר בתגובה: “צה”ל פועל באופן שוטף לשילוב מלש”בים הנמצאים על הרצף האוטיסטי בשירות צבאי. קיימות מספר אפשרויות העומדות בפני אוכלוסיות אלו, החל מגיוס עם פרופיל מותאם ועד להתנדבות דרך עמותות מוסדרות. במקרה המדובר נעשו המבחנים הנדרשים על מנת להתאים את הפרופיל הרפואי הנכון לפונה. הראיון נערך בזום כחלק מייעול והנגשת תהליכי המיון. אנו מצרים אם הפונה נפגעה במהלך תהליך המיון. באפשרות הפונה לערער על הפרופיל שנקבע או להגיש בקשה להתנדבות. לא נוכל להרחיב מעבר לכך מטעמי חיסיון רפואי”.

יליד 1991. נשוי פלוס אחד. נולד עם שיתוק מוחין קל. בוגר תואר ראשון בתקשורת וניהול. היה כתב צבאי בדובר צה"ל, עורך באתר one וכתב אתר השקמה מרשת שוקן. במקביל לעבודתו ב"שווים" מגיש תוכנית ספורט ב"רדיו סול" ומשמש עורך משנה באתר "ישראל ספורט".

כתבות אחרונות