נושאים קשורים

הורים נגד גן התקשורת: “הצוות לא מדווח לנו על אלימות”

מספר הורים פנו ל"שווים" עם טענות קשות נגד צוות הגן בראשל"צ. בין השאר נטען כי ילדים חוזרים עם סימני נשיכה בלי שהצוות מדווח להורים, וכי המקום סובל מהיגיינה נמוכה. הנהלת הגן בתגובה: "חידדנו את נוהלי הדיווח"

yes ופלאפון מרחיבות את השירות לחירשים ולכבדי שמיעה

השירות יינתן באמצעות אפליקציית Sign Now המחברת בין החברות ללקוחות באמצעות מתורגמן לשפת סימנים בשיחת וידיאו. "מחויבים להנגשת השירות לכל האוכלוסיות"

אחת ולתמיד: מה בעצם ההבדל בין אוטיזם לאספרגר?

פעילת האקלים השוודית גרטה תונברג מתארת את עצמה כאדם עם אספרגר, בעוד שאחרים על הספקטרום האוטיסטי בוחרים לתאר את עצמם כ"אוטיסטים". עושים סדר בהגדרות

אב לאוטיסט ביקש להפחית תשלום מזונות – השופט סירב

האבא ביקש לשלם רק 1,000 שקל בחודש לגרושתו, בטענה כי הוא נכה ולא יכול להתפרנס. השופט חייב אותו לשלם 3,000 שקל בחודש ומחצית מכל ההוצאות הרפואיות



“הפועל שווים”: הכירו את קבוצת הכדורסל הראשונה לאנשים עם מוגבלות

שבעה שחקנים עם מוגבלות שאינן פיזיות ושבעה אוהדי הפועל תל אביב מתאמנים יחד בכל שבוע – ויוצרים קשרים ספורטיביים וחבריים. מקים הקבוצה: "המטרה - להקים ליגה משלנו"
ראשיאנשים עם מוגבלויותמפקד דובדבן שאיבד עין בקרב: "למשה דיין זה לא הפריע"

מפקד דובדבן שאיבד עין בקרב: “למשה דיין זה לא הפריע”

לפחות ארבעה ממדליקי המשואות בטקס יום העצמאות ה-75 הם אנשים עם מוגבלות. השרה רגב: "הטקס יהיה הכי נגיש אי פעם"

סא"ל ד' שישיא משואה בטקס בהר הרצל. צילום: דובר צה"ל
סא”ל ד’ שישיא משואה בטקס בהר הרצל. צילום: דובר צה”ל

מפקד יחידת דובדבן, סא”ל ד’, נבחר בתחילת השבוע להשיא משואה בטקס יום העצמאות ה-75 למדינת ישראל. סא”ל ד’ הוא אדם המתמודד עם עיוורון בעין אחת, לאחר שנפצע במבצע צוק איתן בשנת 2014. עם זאת, הפציעה הזו לא הכניעה אותו, והוא המשיך להילחם ולהתקדם לתפקידים בכירים בצבא היבשה – עד לכדי פיקוד על יחידת העילית המסתערבת.

לסא”ל ד’ היה חלום להגיע לתפקידי הקצונה הבכירים בחטיבת הצנחנים. בגיוסו התנדב לחטיבה האדומה, יצא לקורס מ”כים חי”ר, בהמשך לקורס קצינים ומשם סלל את דרכו בתפקידי פיקוד בתוך הגדודים, עד שהגיע לתפקיד מפקד גדוד 101 בחטיבה, במהלך מבצע “שומר החומות” ב-2021. על תפקודו זכה גם בפרס הרמטכ”ל ליחידות מצטיינות, ומונה בשנה שעברה לתפקידו הנוכחי. ד’ נשוי ואב לשישה.

“כיסיתי את העין הפגועה עם הכיפה”

באחד מימי הלחימה של מבצע “צוק איתן” בעזה, מחבלים יצאו ממנהרת טרור בין עזה לקיבוץ סופה, וניסו להפתיע את הלוחמים. למרבה המזל, הם התגלו על ידי תצפיתנים של צה”ל, והתקפלו בחזרה לתוך המנהרה. במשך יומיים לאחר המקרה פעל גדוד 101 של הצנחנים באזור כדי לחפש את הפתח למנהרת הטרור ולהשמידה. במהלך החיפושים המחבלים הצליחו לפגוע באחד החיילים, והחל מרדף. במהלך המצוד נפגע סא”ל ד’ בפניו ובידו, עינו יצאה ממקומה, והוא נזקק לטיפול רפואי.

**************

עזרו לנו להמשיך לעבוד בשבילכם. מוזמנים לעגל לטובה לעמותת שווים. רק 4 שקלים בממוצע בחודש. הקליקו >>> bit.ly/Shavvim-igul-letova

**************

בראיון ל”מעריב” משנת 2015, התייחס ד’ לפציעתו. “התקדמנו אל הצריפון תוך כדי ירי וזריקת רימונים. פתאום היה פיצוץ גדול והדף חזק. נחבטתי בפנים ולא ראיתי כלום. הרגשתי רק את הדם נוזל על הפנים שלי. עין ימין פשוט נשפכה החוצה, ובעין שמאל ראיתי מטושטש. שאלתי את הקשר לידי אם יש לי משהו בפנים, אבל היה כבר ערב, והוא אמר שרואים רק דם. החלטתי לא לומר כלום לחיילים, ומשכתי את הכיפה מהקסדה, כך שתכסה את העין”.

“בשלב הזה לא כאב לי כלום”, סיפר עוד באותו הריאיון, “כנראה בגלל הדבקות במשימה והאדרנלין. ראיתי שגם היד מלאה ברסיסים, ונתתי לקשר את הנשק שלי כדי שביד אחת אוכל להחזיק את הכיפה, וביד השנייה לתת הוראות בקשר. הרופאים אומנם אמרו לי שלא אראה בעין, כי עצב הראייה נהרס, אבל צריך לקחת בחשבון שהטכנולוגיה מתפתחת. אני מאמין שיש סיכוי שבעתיד אשוב לראות”.

סא"ל ד' וראש הממשלה בנימין נתניהו. צילום: דוברות ראש הממשלה
סא”ל ד’ וראש הממשלה בנימין נתניהו. צילום: דוברות ראש הממשלה

“רציתי לחזור לצבא”

על ההסתגלות לחיים עם עין אחת סיפר בגילוי לב שאינו אופייני ללוחמים: “בהתחלה נתקעתי בכל מיני חפצים, ולא הייתה לי יציבות. כל תפיסת המרחב שלי השתנתה. לא תמיד ראיתי אם יש קיר או רהיט, והלכתי תקופה מסוימת עם קביים. ביקרו אותי לוחמים לשעבר שאיבדו עין, ביניהם ח”כ (לשעבר – א.ח) עפר שלח, והיה ברור לי שאפשר לחיות ככה. זו פגיעה שלא תגרום לשום חוסר בחיים שלי”.

“התעלמתי ממבקרים דיכאוניים שיעצו לי קודם כל להוציא אחוזי נכות, וחשבתי קדימה”, סיפר עוד. “רציתי לחזור לצבא ולכשירות, וזו הסיבה שסירבתי לדחות את לימודי התואר הראשון בתנ”ך והיסטוריה. היום אני רץ, מתאמן, נוהג וקורא תורה. למדתי כמו טירון לירות בעין שמאל, ונשארו רק עוד שני דברים שלא הספקתי – לצנוח ולשחות. גם אותם אעשה בקרוב”.

“יש תקדים ללוחמים שאיבדו עין ואין שום סיבה שהפציעה תפגע ביכולות הלחימה שלי”, אמר. “מהר מאוד לומדים להסתדר ולחיות במרחב החדש. גם ממשה דיין לא נמנעה האפשרות לשמש כרמטכ”ל וכשר ביטחון, אף על פי שהייתה לו רק עין אחת. זה לא קל, ועברתי תקופת הסתגלות ארוכה, אבל לא ויתרתי על כלום, גם לא על הנהיגה. אני לא הטיפוס שיחפור בפילוסופיה של איבוד עין או אכנע למגבלות. מבחינתי היה שווה לאבד עין בשביל ההגנה על המדינה”.

ייצוג שווה לכל המגזרים

סא”ל ד’ הוא לא היחיד עם מוגבלות שידליק את המשואה. לצידו, ידליקו את הלפידים גם דיוויד בלאט, מאמן הכדורסל עתיר ההישגים, שחשף לפני כשלוש שנים כי הוא חולה בטרשת נפוצה. בנוסף, גיבור ישראל, אביגדור קהלני, שר לשעבר ונכה צה”ל ידליק את המשואה, וכן הרב אליהו צלאח בן ה-91.

“אנחנו מתייחסים בצורה מכובדת ובאהבה גדולה לאנשים עם מוגבלות, מדובר על הטקס הכי מונגש עבור אנשים עם מוגבלות”, אמרה שרת התחבורה והממונה על טקס המשואות, מירי רגב. את הדברים אמרה במסיבת עיתונאים שנערכה אתמול (רביעי) בהר הרצל, כתגובה לביקורת שהושמעה מכיוון קהילת הנכים, על כך שאין מספיק ייצוג לאנשים עם מוגבלויות בטקס הממלכתי, בניגוד לשנה שעברה, כששר התרבות לשעבר חילי טרופר היה ממונה על סדרו.

“הרכב משיאי המשואות מלווה בהמון מחשבה”, הוסיפה רגב. “אנחנו רוצים לתת ביטוי להמון מגזרים בחברה הישראלית. הנושא של אנשים עם מוגבלות הוא משמעותי מאוד עבורי”, המשיכה.

שרת התחבורה מירי רגב ומנהל מרכז ההסברה, מושיק אביב. צילום: אביחי חיים
שרת התחבורה מירי רגב ומנהל מרכז ההסברה, מושיק אביב. צילום: אביחי חיים

מושיק אביב, ראש המטה לטקסים, הצטרף לדבריה של רגב: “במדינה שלנו יש הרבה מאוד מגזרים שחשוב להתייחס אליהם. אנחנו שמים על הנושא הזה דגש גדול. המרכז עבר כברת דרך ארוכה והיום שום דבר לא מתרחש שאין בו התייחסות לאנשים עם מוגבלות. זה בנפשנו ובליבנו”. לדבריו של אביב, כל הטקסים השונים מועברים גם בשפת הסימנים, בעקבות תוספת תקציבית מיוחדת להנגשת האירוע. כמו כן, הכנת הטקס מלווה על ידי יועץ נגישות לטובת הנגשת הכניסות, הבמה, ההגעה לטקס וכל מה שמאחורי הקלעים.

“להניח את המחלוקות בצד”

בצל הימים המתוחים והמחלוקות לגבי הרפורמה המשפטית, השרה רגב אמרה כי חשוב לתת ביטוי לחברה כולה. “אין ימין, שמאל, פריפריה או מרכז. כולם באים לידי ביטוי כי הטקס הוא מעל מנהיג כזה או אחר, או מפלגה כזו או אחרת. זה טקס עבור המדינה, ועבור כל האזרחים.

“אני מודעת לוויכוחים ולביקורות – אבל אני מבקשת מכולם לשים הכל בצד”, פנתה רגב למוחים נגד הממשלה. “אני מתארת לעצמי שדברים כואבים לכם. לשני הצדדים דברים כואבים ומפריעים. אתם רוצים למחות? להביע את הביקורת שלכם? אל תעשו את זה בטקסים הממלכתיים. בואו נשים את המחלוקות בצד, נסיים את האירועים, נתאחד, נדבר ונגיע להבנות”.

**************

עזרו לנו להמשיך לעבוד בשבילכם. מוזמנים לעגל לטובה לעמותת שווים. רק 4 שקלים בממוצע בחודש. הקליקו >>> bit.ly/Shavvim-igul-letova

**************

יליד 1991. נשוי פלוס אחד. נולד עם שיתוק מוחין קל. בוגר תואר ראשון בתקשורת וניהול. היה כתב צבאי בדובר צה"ל, עורך באתר one וכתב אתר השקמה מרשת שוקן. במקביל לעבודתו ב"שווים" מגיש תוכנית ספורט ב"רדיו סול" ומשמש עורך משנה באתר "ישראל ספורט".

כתבות אחרונות