נושאים קשורים

“דיכאון מי יודע”: ההגדה המיוחדת למתמודדי נפש ומשפחותיהם

"הגדת הנפש", שהופקה על ידי עמותת "משפחות בריאות הנפש", מבקשת לספר את סיפורם של המתמודדים ובני המשפחה ברוח החג

ליהנות מהים כמו כולם: תכירו את “חוף האוטיסטים” החדש

בשבוע שעבר הוקם בחוף אכדיה צפון בהרצליה מתחם מונגש לאנשים עם מוגבלויות בלתי נראות. במקום יש לוח תקשורת ויחולקו גם צמידי זיהוי

כשטיילור סוויפט משתפת באובדנות שלה, היא מצילה חיים

באלבום החדש שלה, "מחלקת המשוררים המעונים", הזמרת המצליחה בעולם כבר לא מסתירה כלום. אמיר שטיין, מעריץ ותיק, האזין, הזדהה והתרגש

נזרקתי השבוע כי אני “עושה סרטים”, אבל לא כל בחורה ככה?

עזבו את זה שאני עם הפרעת אישיות גבולית והתגובות שלי תמיד דרמטיות מהממוצע, אבל מה, לא כל אחת הייתה שמה לו ברקס? הטור של רננה אורן



עיריית פתח תקווה בנתה בניין חדש – ושכחה לשים מעלית

בבניין ניתנים שירותים לציבור, שבפועל לא נגישים לאנשים עם מוגבלויות. נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות איימה בתביעה – והעירייה התחייבה לתקן את הליקוי
ראשיאנשים עם מוגבלויותהפרויקט שנולד באשפוז העפיל לגמר היוקרתי

הפרויקט שנולד באשפוז העפיל לגמר היוקרתי

הסטודנטית אופיר קרטס נותרה נכה בעקבות תאונת דרכים. הזמן הממושך בבית החולים הוביל אותה ליצירת פרויקט שהעפיל לגמר של אחת מתחרויות העיצוב המובילות בעולם

אופיר קרטס. צילום עצמי
אופיר קרטס. צילום עצמי

בחודש מרץ 2021, אופיר קרטס, סטודנטית שנה דק לעיצוב במחלקה לצורפות ואופנה במכללת בצלאל, הייתה מעורבת בתאונת דרכים קשה. בעקבות אותה תאונה, היא אושפזה במשך ארבעה חודשים ארוכים בבית החולים, ונותרה נכה. במהלך האשפוז הממושך, עלה במוחה הרעיון שהביא אותה, לצד חבריה למחלקה, לזכות בפרס יוקרתי של אחת מתחרויות העיצוב החשובות בעולם.

שלושת הסטודנטים, בהובלת המנחה שלי סתת-קומבור, הגישו את הפרויקט הייחודי שלהם לתחרות ה- Arts Of Fashion Foundationבסן פרנסיסקו שבארצות הברית. התוצר שלהם, נעליים המעוצבות בצורת פרפרים, העפיל לגמר התחרות ובכך הצליחו לגרוף הישג מרשים ביותר עבורם ועבור המכללה. למעט קרטס, בקבוצה השתתפו גם הסטודנטים עבד אלקאדר עבד אלקאדר ונועה אזרזר.

העבודות שנבחרו לגמר התחרות מבוססות על סיפורים אישיים של היוצרים, ומספקות הצצה לחוויותיהם האמיצות והפחדים הכמוסים שלהם מהבלתי נודע. עבודתו של עבד אלקאדר מציגה נעל המבוססת על חשיפת חוטי חשמל, כביטוי לגעגוע לאביו שעבד כקבלן בניין, עבודתה של אזרזר מבוססת על החרדה האישית שלה מהאוקיינוס – ועבודתה של קרטס, הכוללת עיצוב המבוסס על חרק בעל כנפי פרפר, מתכתבת עם הרצון שלה לבטא את המעוף החסר בעקבות התאונה שעברה.


עזרו לנו להמשיך לעבוד בשבילכם. מוזמנים לעגל לטובה לעמותת שווים. רק 4 שקלים בממוצע בחודש. הקליקו >>> bit.ly/Shavvim-igul-letova


“סבלתי מכאבים חמורים”

כאמור, במהלך אשפוזה, מילאו את מחשבותיה של קרטס תמונות של פרפרים. היא תהתה איך יצור כל כך עדין צריך לפרוץ מתוך הגולם שלו לפני שהוא פורש את כנפיו ועף. כדי להשלים את פרויקט הגמר שלה, היא בחרה ללמוד לעומק את הסמליות שבחרקים, ולהשתמש בה כדי לבטא את התקוות, החלומות והחוזקות שגילתה בעצמה לאחר התאונה. החיפושית הפכה לחוזק שמצאה בתוכה, הצרעה, לכוח הרצון שלה להשיב לה את השליטה לחייה – והפרפר, לחופש החדש שמצאה בצל מוגבלותה הפיזית. 

“התאונה התרחשה בזמן נסיעה לטיול רגיל של שבת בבוקר”, מספרת קרטס. “אני הייתי הנוסעת, והרכב הפוגע פגע בצד שבו ישבתי. אני לא זוכרת את התאונה עצמה, אבל הפגיעה עצמה גרמה לשברים מורכבים באגן שלי, לצלעות שבורות, עצם בריח שבורה ופגיעות פנימיות שהובילו אותי לניתוח חירום מציל חיים. לצערי, לאחר הניתוחים האלו פיתחתי זיהום חמור במפרק, שגרם לזה שהייתי צריכה עוד ניתוחים רבים והחלפה מלאה של מפרק הירך כעבור שנה”, היא משחזרת.

“במשך שנה הסתובבתי עם מפרק ירך הרוס לחלוטין, מה שגרם לכאבים חמורים וקושי בהתנהלות היום יומית שלי”, היא מוסיפה. “לא יכולתי, ואני עדיין לא יכולה גם אחרי החלפת המפרק, לעמוד לאורך זמן. הליכה למרחקים גם לא באה בחשבון. למרות השימוש בקב, סבלתי מצליעה חמורה. היום אני אחרי החלפת המפרק, ועדיין סובלת מצליעה קלה, ואני עדיין סובלת מאוד מכל מגע ברגל הימנית שלי. בנוסף, לאחרונה גיליתי בדרך הקשה, שבגלל ניתוח החירום שעברתי בבטן, אני בסיכון לחסימות מעי, שמעבר לכך שהן גורמות כאבים חמורים, עלולות להיות מסכנות חיים. הן משביתות אותי כל פעם מחדש”.

נעל בצורת פרפר, יצירתה של אופיר קרטס
נעל בצורת פרפר, יצירתה של אופיר קרטס

איך החלטת ללכת על הפרויקט שלך?
“אני חושבת שמהשנייה שיצאתי מבית החולים והחלטתי שאני חוזרת ללימודים, שבעה חודשים אחרי התאונה, ההחלטה התקבלה מעצמה. הבנתי שאין לי ברירה אלא להתעסק בנושא הזה. מאז שחזרתי ללימודים, כל הפרויקטים שלי עסקו באלמנטים שונים של החוויה של אחרי. פתאום החיים שלי הפכו להתמודדות עם מציאות חדשה שנקלעתי אליה. זה אומר שעכשיו אני משתקמת – גם פיזית בין ניתוחים לבין פיזיותרפיה, וגם נפשית בין הטיפול הפסיכולוגי לתרפיה באומנות, שהיה לי טבעי ללכת אליה”.

איך הפרויקט קשור למוגבלות שלך?
“לפרויקט קוראים ‘מטמורפוזה’, והוא מדבר על היום שאחרי. אחרי התאונה, אחרי השיקום ואחרי שהשלמתי עם המגבלות החדשות שנוצרו בחיי. הוא בעצם מדבר על זה שאני מחפשת את המעוף החדש שלי. זה בא לידי ביטוי בשלושה זוגות נעליים, שההשראה אליהן הגיעה מחרקים שונים. כולם מסמלים ביחד את הרצון להשתחרר, ולכל אחד בנפרד יש סימבוליזם שטבוע בו”.

נעל בצורת פרפר, יצירתה של אופיר קרטס
נעל בצורת פרפר, יצירתה של אופיר קרטס

מה הייחוד שמצאת בעיצוב הנעליים בצורת פרפרים?
“לאורך כל הלימודים שלי בבצלאל נמשכתי לתחום עיצוב הנעליים. אהבתי את זה שמדובר על אביזר קטן שמחזיק בתוכו את כל מה שמלמדים אותנו במחלקה לצורפות ואופנה. לפרויקט הגמר, הבחירה האוטומטית שלי הייתה להכין נעליים. באותו האופן, בחרתי באופן אוטומטי לעסוק בנושא ההחלמה”.

“העיסוק בנעליים גם הפך להגיוני במהלך השיקום שלי”, היא מוסיפה ומספרת. “יצאתי מתאונת הדרכים שלי עם מוגבלות שמשפיעה על ההליכה שלי, והנה אני מכינה נעליים על החוויה הזו”.

את הבחירה בפרפרים היא גילתה במהלך שנה ג’, עליה נאלצה לחזור בעקבות השעות הרבות אותן הפסידה במהלך האשפוז והשיקום. “הייתי אובססיבית לקונספט של חופש, כי הרגשתי כאילו הופשטתי מכל אלמנט שלו”, היא מסבירה. “הייתי צריכה לחזור להורים שלי, הפסקתי לעבוד והייתי בסבל ותלויה בעזרי הליכה. הדבר שעלה לי בראש היה הפרפר, שכמו כל יצור אחר עם כנפיים הוא אוטומטית מתקשר, לרובנו, לחופש. היה גם משהו בעדינות של הפרפר שמשך אותי. הוא יצור כל כך רגיש, אבל כל כך חזק, שצריך לפרוץ מתוך הגוף שלו, שהפך לגולם, בדרך לתעופה – שהיא החופש האולטימטיבי”.

נעל בצורת פרפר, יצירתה של אופיר קרטס
נעל בצורת פרפר, יצירתה של אופיר קרטס

מה היית אומרת לציבור האנשים עם מוגבלות?
הייתי אומרת, לדעתי, שהכי חשוב זה להקשיב לגוף שלנו. אני חושבת שכשאת מוגבלת את רוצה כל הזמן להוכיח שאת ‘שווה’ לאנשים ללא מוגבלות, וזה לעיתים אומר שאנחנו עושות דברים גם אם הגוף שלנו צועק עלינו לנוח. אני מבינה את הדבר הזה, וגם חוטאת בו לא מעט, אבל בסופו של דבר – חשוב שנדע מתי לקחת קצת צעד אחורה כדי לדאוג לעצמנו ולאגור כוחות מחודשים”.

ילדית 1974. באה מהבטן אל הבטן דרך הבטן-והבטן כמו השמש שורפת ומרפאה. חולה כרונית באנורקסיה ובולמיה. עבדה במעריב לנוער, מקומונים, ידיעות אחרונות, מעריב וגלובס וחברת ענני תקשורת. הוציאה שלושה ספרים: "אכולות", "יותר מכל" ו"גירת הגמל".

כתבות אחרונות