נושאים קשורים

הורים נגד גן התקשורת: “הצוות לא מדווח לנו על אלימות”

מספר הורים פנו ל"שווים" עם טענות קשות נגד צוות הגן בראשל"צ. בין השאר נטען כי ילדים חוזרים עם סימני נשיכה בלי שהצוות מדווח להורים, וכי המקום סובל מהיגיינה נמוכה. הנהלת הגן בתגובה: "חידדנו את נוהלי הדיווח"

yes ופלאפון מרחיבות את השירות לחירשים ולכבדי שמיעה

השירות יינתן באמצעות אפליקציית Sign Now המחברת בין החברות ללקוחות באמצעות מתורגמן לשפת סימנים בשיחת וידיאו. "מחויבים להנגשת השירות לכל האוכלוסיות"

אחת ולתמיד: מה בעצם ההבדל בין אוטיזם לאספרגר?

פעילת האקלים השוודית גרטה תונברג מתארת את עצמה כאדם עם אספרגר, בעוד שאחרים על הספקטרום האוטיסטי בוחרים לתאר את עצמם כ"אוטיסטים". עושים סדר בהגדרות

אב לאוטיסט ביקש להפחית תשלום מזונות – השופט סירב

האבא ביקש לשלם רק 1,000 שקל בחודש לגרושתו, בטענה כי הוא נכה ולא יכול להתפרנס. השופט חייב אותו לשלם 3,000 שקל בחודש ומחצית מכל ההוצאות הרפואיות
הסתדרות 480-100

“הפועל שווים”: הכירו את קבוצת הכדורסל הראשונה לאנשים עם מוגבלות

שבעה שחקנים עם מוגבלות שאינן פיזיות ושבעה אוהדי הפועל תל אביב מתאמנים יחד בכל שבוע – ויוצרים קשרים ספורטיביים וחבריים. מקים הקבוצה: "המטרה - להקים ליגה משלנו"
ראשיאוטיזםיו"ר הוועדה על קיצור יום הלימודים: "שהממשלה תכניס יד לכיס"

יו”ר הוועדה על קיצור יום הלימודים: “שהממשלה תכניס יד לכיס”

ח"כ יוסף טייב רמז לאפשרות לספק שעות העשרה שיאריכו בחזרה את יום הלימודים בגני וכיתות התקשורת עד 17:00: "צריך לשבת לשולחן עגול ולמצוא פתרונות"

יו”ר ועדת החינוך יוסף טייב. צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

ועדת החינוך של הכנסת, בראשות ח”כ יוסף טייב (ש”ס), התכנסה היום (שני) לדון במה שמסעיר בימים אלה הורים רבים לתלמידים עם אוטיזם – קיצור יום הלימודים שלהם בשנת הלימודים הבאה מהשעה 17:00 לשעה 16:00.

לאחרונה נשלחה להורים איגרת בנושא מטעם משרד החינוך, הרשויות המקומיות והנהגת ההורים הארצית, בה הודיעו להם על “כיווץ” יום הלימודים. הורים רבים היו המומים. “המשמעות”, הם אמרו, “היא שלא נוכל להמשיך לעבוד את שעות העבודה הרגילות שלנו, מה שעשוי לפגוע בפרנסת המשפחה, וגם ביכולת שלנו לתמוך בילדים המיוחדים שלנו”.

שורה של חברי כנסת מהקואליציה והאופוזיציה הגיעו לדיון החשוב, ובהם נציגי הליכוד, העבודה, יש עתיד, המחנה הממלכתי וחד”ש תע”ל, וניסו להגיע יחד לפתרון לבעיה. במהלך הדיון העלו משתתפים תמיהה על כך שדווקא שר החינוך יואב קיש לא הגיע לוועדה.

מי שכן השתתף הוא מנכ”ל משרד החינוך אסף צלאל, שהבהיר כי המשרד מאוד לא רצה להגיע להחלטה על קיצור יום הלימודים לתלמידים עם אוטיזם. “אנחנו נמצאים במשבר בחינוך המיוחד”, אמר צלאל. “יש לכך סיבות רבות. אם לא ניתן פתרון – אנחנו נהיה בקריסה.

“במצב של היום”, המשיך צלאל, “הסייעות ועובדי ההוראה לא מגיעים להתמיין לתפקידים כי הם יודעים שהם יצטרכו להישאר בעבודה עד 17:00. בשנה הבאה המחסור הזה רק יילך ויגדל. היום אנחנו עומדים במצב שחסרות 1,300 משרות רק של עובדי הוראה. כרגע, בניסיון למצוא פתרון, אנחנו מחפשים העשרות שונות למלא את השעות האלה”.

“לא הייתי יכול לעבוד כרגיל אם היו לי ילדים אוטיסטים”

מיכל מנקס, שייצגה בדיון את השלטון המקומי, פנתה להורים ואמרה: “הכסף הוא לא האישיו, המודלים הם לא נכונים. אתם יודעים איזה מחסור בטיפולים יש. לכן, אני אומרת לכם – בואו נלך ביחד. אין כוח אדם. הגנים הפכו לשמרטפיות, וסליחה אם אני עושה עוול למישהו. הילדים האלה צריכים לקבל את השירות הכי טוב בישראל, אבל לא ניתן לתת אותו. אין גננות, אין מורות ואין סייעות”.

מנקס השוותה בין ילדים עם אוטיזם לבין ילדים עם מוגבלויות אחרות שמסיימים את יום הלימודים בשעה אחרת, ועוררה זעם בקרב המשתתפים. יו”ר הועדה טייב לקח את הצד של ההורים ואמר כי אם היו לו ילדים אוטיסטים, הוא לא היה יכול לעבוד בכנסת כפי שהוא עושה היום. לדבריו, הממשלה צריכה להעביר החלטה שתסייע להורים לילדים עם מוגבלות שמתקשים למצוא עבודה או לעבוד”.

מזכ”לית הסתדרות המורים יפה בן דוד הזכירה שוב כי היא וארגונה התריאו בעבר ש”הרפורמה בחינוך המיוחד תהיה כישלון – וצדקנו. התראנו על כך חמש שנים – ואף אחד לא שמע. זילזלו בנו. יש חוסר היום בכל המסגרות ובכל התפקידים. הסכם השכר שעשינו השנה עצר את הזליגה, אבל המורים לא מגיעים לעבוד, גם בגלל האלימות והיחס מההורים. הילדים במסגרות החינוך המיוחד לא מקבלים את כל מה שהם צריכים לקבל. עובדי הוראה ומנהלים מפחדים לדבר מחשש לשיימינג. גם בקיצור לשעה 16:00 לא כולם יוכלו לעמוד. היום יש כבר תלמידים שמסיימים ב-15:00 כי יש מצוקה גדולה. אנחנו לא קיבלנו את ההחלטה הזו, אבל אני תומכת בעמדת משרד החינוך”.

מיכל בן דוד, שאחראית לחינוך המיוחד בהסתדרות המורים, גילתה ש”יש היום ילדים על הרצף האוטיסטי בכיתה של 16 תלמידים, כי יש מחסור של כוח אדם. אנחנו בעד יום חינוך ארוך, אבל זה לא צריך ליפול על צוותי ההוראה. אם הקיצור ביום הלימודים לא יקרה בהחלטה של משרד החינוך, זה יקרה נוכח המציאות”.

בלט בהיעדרו. שר החינוך יואב קיש. צילום: דוברות משרד החינוך

“דגש על הילדים בתפקודים הנמוכים”

בסיכום הדיון הדגיש היו”ר טייב כי לא מדובר במשבר שאפשר לפתור ב”מכה אחת”. “החינוך המיוחד נמצא בפני קריסה”, אמר. “אם לא נעשה את הטיפול הכירורגי הזה, לא יהיו מסגרות, וב-1 בספטמבר יצטרכו למצוא פתרונות להורים ולתלמידים”. טייב קרא לכל הגורמים הרלוונטיים לשבת יחד בשולחן עגול כדי למצוא פתרונות. אם לא יימצא פתרון רוחבי, הוא לא פסל את האפשרות שרשויות מקומיות שמסוגלות לתת מענה מבחינת כוח אדם יוכלו לפתוח את המסגרות עד שעה 17:00.

בנוסף, הפציר יו”ר הוועדה בממשלה “להכניס יד עמוק לכיס כדי להשלים את הפערים שנוצרו וייווצרו בעתיד כתוצאה מקיצור יום הלימודים”. בין השאר כיוון לאפשרות לתת לילדים שעות העשרה כדי להאריך בחזרה את יום הלימודים. דגש מיוחד ביקש טייב לתת למציאת פתרון לילדים בתפקודים הנמוכים יותר.

עו”ד מיכאל זץ, נציג עמותת אלו”ט בדיון, הודה כי יש מחסור משמעותי בצוותי הוראה במסגרות של העמותה, אך לדבריו לא בכל הארץ. “אז למה מחליטים לקצר את יום הלימודים בכל מקום באופן גורף?” שאל, “זה לא ברור לי”.

**************

עזרו לנו להמשיך לעבוד בשבילכם. מוזמנים לעגל לטובה לעמותת שווים. רק 4 שקלים בממוצע בחודש. הקליקו >>> bit.ly/Shavvim-igul-letova

**************

פינטו: “לילדי החינוך המיוחד אין אלטרנטיבות”

ח”כ קטי שטרית (הליכוד) אמרה כי היא שוחחה עם שר החינוך כדי להגיע לפתרון בעיית כוח האדם. שטרית סיפרה על קרנות כדוגמת “קרן קרב”, שיודעת לספק שיעורי העשרה לתלמידים, וטענה כי הפעילות הזו הופסקה רק בגלל חוסר בתקציב

חברת הכנסת לשעבר שירלי פינטו, נציגת מטה המאבק לשירותי חינוך מיוחדים, סיפרה על גידול שני ילדיה החירשים. “אני מקנאה בתלמידים שמסיימים את הלימודים שלהם ויוצאים לצהרונים, לחוגים, למגוון תכני העשרה של אחר הצהריים”, אמרה פינטו. “לילדי החינוך המיוחד פשוט אין אלטרנטיבות! קיצור יום הלימודים לילדים האלה זה עונש אכזרי להורים שצריכים לעבוד ולהתפרנס, ולילדים שצריכים לקבל העשרה איכותית וטיפולים. מבקשת משר החינוך לתת את המענה הראוי והטוב ביותר עבור הילדים האלה לעתיד טוב יותר עבורם”.

יליד 1991. נשוי פלוס אחד. נולד עם שיתוק מוחין קל. בוגר תואר ראשון בתקשורת וניהול. היה כתב צבאי בדובר צה"ל, עורך באתר one וכתב אתר השקמה מרשת שוקן. במקביל לעבודתו ב"שווים" מגיש תוכנית ספורט ב"רדיו סול" ומשמש עורך משנה באתר "ישראל ספורט".

כתבות אחרונות