נושאים קשורים

הורים נגד גן התקשורת: “הצוות לא מדווח לנו על אלימות”

מספר הורים פנו ל"שווים" עם טענות קשות נגד צוות הגן בראשל"צ. בין השאר נטען כי ילדים חוזרים עם סימני נשיכה בלי שהצוות מדווח להורים, וכי המקום סובל מהיגיינה נמוכה. הנהלת הגן בתגובה: "חידדנו את נוהלי הדיווח"

yes ופלאפון מרחיבות את השירות לחירשים ולכבדי שמיעה

השירות יינתן באמצעות אפליקציית Sign Now המחברת בין החברות ללקוחות באמצעות מתורגמן לשפת סימנים בשיחת וידיאו. "מחויבים להנגשת השירות לכל האוכלוסיות"

אחת ולתמיד: מה בעצם ההבדל בין אוטיזם לאספרגר?

פעילת האקלים השוודית גרטה תונברג מתארת את עצמה כאדם עם אספרגר, בעוד שאחרים על הספקטרום האוטיסטי בוחרים לתאר את עצמם כ"אוטיסטים". עושים סדר בהגדרות

אב לאוטיסט ביקש להפחית תשלום מזונות – השופט סירב

האבא ביקש לשלם רק 1,000 שקל בחודש לגרושתו, בטענה כי הוא נכה ולא יכול להתפרנס. השופט חייב אותו לשלם 3,000 שקל בחודש ומחצית מכל ההוצאות הרפואיות



“הפועל שווים”: הכירו את קבוצת הכדורסל הראשונה לאנשים עם מוגבלות

שבעה שחקנים עם מוגבלות שאינן פיזיות ושבעה אוהדי הפועל תל אביב מתאמנים יחד בכל שבוע – ויוצרים קשרים ספורטיביים וחבריים. מקים הקבוצה: "המטרה - להקים ליגה משלנו"
ראשיחדשותבעקבות הטרגדיות: מונה צוות לבחינת הליכי ההכרה בהלומי קרב

בעקבות הטרגדיות: מונה צוות לבחינת הליכי ההכרה בהלומי קרב

כך הודיע משרד הביטחון. "הצוות יבחן את הליכי הטיפול בבר כלף ואור דוניו ז"ל ויגבש תוכנית לשיפור הטיפול במבקשי הכרה על רקע פגיעות ראש ונפש"  

בר כלף (מימין) ואור דוניו ז”ל

בעקבות ההתאבדות של בר כלף ואור דוניו ז”ל, שני לוחמי צה”ל לשעבר שהתמודדו עם משברים נפשיים חריפים ואף הגישו בקשות למשרד הביטחון להכיר בהם כהלומי קרב (בר קיבל תשובה שלילית, אור חיכה לתשובה 10 חודשים וטרם קיבל), משרד הביטחון הודיע אמש כי הוא מקים צוות מקצועי לבחינת הליכי ההכרה של בקשות בתחום הנפש.

לאור אירועי השבוע האחרון, משרד הביטחון מעדכן כי על רקע המאמצים לשיפור הטיפול והשירות לנכי צה”ל, בדגש על מתמודדים עם פוסט טראומה ולנוכח אירועי אובדנות מצערים שאירעו בתקופה האחרונה מצד מבקשי הכרה, משרד הביטחון מקים צוות מקצועי לבחינת הליכי ההכרה של בקשות בתחום הנפש והראש”, נמסר בהודעת המשרד.

בראש הצוות יעמוד אלוף (מיל’) איציק תורג’מן, ויהיו חברים בו סמנכ”ל וראש אגף התכנון במשרד הביטחון איתמר גרף, יו”ר המועצה הלאומית לפוסט טראומה הפסיכיאטר פרופ’ אייל פרוכטר, איש החינוך חגי רזניק ועובדת סוציאלית בכירה.

“הצוות יבחן את הליכי הטיפול בבקשות ההכרה של בר כלף ואור דוניו ז”ל ויגבש תוכנית עבודה אופרטיבית וממוקדת לשיפור השירות והטיפול במבקשי הכרה על רקע פגיעות ראש ונפש”, נכתב עוד בהודעה. “הצוות יגיש את המלצותיו במהלך חודש ספטמבר”.

ראשי השדולה לנושא הלומי קרב בכנסת, חברי הכנסת מיכאל ביטון ויצחק קרויזר, הודיעו בתגובה כי הם מברכים על יוזמת משרד הביטחון, אך ציינו כי הם דורשים לשלב בה גם נציגים של צה”ל.

הטרגדיה של בר

כזכור, ב-1 באוגוסט בר כלף הצית את עצמו בעירו נתניה ופונה במצב אנוש למרכז הרפואי שיבא. הרופאים ניסו להצילו, אך יומיים לאחר מכן כך הודיעו בשיבא כי נאלצו לקבוע את מותו. כלף שירת בצה”ל בין השנים 2008-2011 כלוחם בחטיבת כפיר, ובשנה שעברה הגיש בקשה להכיר בו כנכה צה”ל עם פוסט טראומה. הבקשה נדחתה לאחרונה על ידי אגף השיקום במשרד הביטחון. באגף טענו כי המחלות הנפשיות שאיתן התמודד אינן נובעות משירותו הצבאי.

הטרגדיה של אור

יום אחרי כלף, לוחם נוסף לשעבר בחטיבת כפיר, אור דוניו, כבן 30, תושב דרום הארץ, שם גם הוא קץ לחייו. דוניו, בדומה לכלף, הגיש בקשה להכיר בו כנכה צה”ל בעקבות שירותו הצבאי, וחיכה לתשובה בנושא ממשרד הביטחון.

הוריו של אור דוניו סיפרו כי הוא השתתף כלוחם בכפיר במבצע “שובו אחים”. מדובר במבצע אליו יצא צה”ל ביוני 2014 בעקבות חטיפתם של שלושת הנערים – יעקב נפתלי פרנקל, גיל-עד שער ואייל יפרח ז”ל – בידי אנשי חמאס, שאף רצחו אותם. מטרות המבצע היו רחבות יותר מאיתור החטופים וכללו פגיעה בתשתיות חמאס ביהודה ושומרון. במסגרתו נעצרו למעלה מ-400 פלסטינים, מרביתם אנשי חמאס, לרבות כ-50 אסירים ששוחררו במהלך העסקה לשחרור החייל גלעד שליט.

לדברי ההורים, לפני 10 חודשים אור הגיש בקשה לאגף השיקום במשרד הביטחון להכיר בו כהלום קרב, אולם “התבייש לדבר על זה ולאסוף עדויות מחבריו ומפקדיו בצבא”. מאז, הוסיפו ההורים, הוא המתין לתשובה, “שלא נענתה עד היום”.

לאחר מותו מסרו במשרד הביטחון בתגובה: “משרד הביטחון מביע צער על מותו של אור דוניו ומשתתף בכאבה של המשפחה. עם היוודע האירוע נציגי האגף יצרו קשר עם המשפחה. אור ז”ל פנה לפני כעשרה חודשים בבקשה להכרה כנכה צה”ל. מיד עם הגשת הבקשה אושר לו טיפול נפשי על ידי מטפלת פרטית אותה בחר, במימון האגף. לאור בקשתו של אור ז”ל שלא לפנות למפקדיו מהשירות הצבאי ובהיעדר תיעוד, משך זמן הטיפול בבקשתו התארך מהרגיל. מפאת צנעת הפרט לא נרחיב מעבר לכך, כלל פרטי האירוע בבחינה”.


מערכת שווים כוללת כ-12 כותבים, כמעט כולם אנשים עם מוגבלויות. כל עבודתה מוקדשת לסיקור חייהם של אנשים עם מוגבלות בישראל.

כתבות אחרונות