נושאים קשורים

6 מדליות זהב לישראלים באליפות אירופה לשחייה פראלימפית

נבחרת ישראל חזרה עם 14 מדליות סך הכל. כעת כולם נושאים את העיניים לאולימפיאדה בקיץ: "מאחלים לשחיינים לשחזר את ההצלחות גם בפריז"

הלהקה האוטיסטית שביצעה שיר לזכרה של נויה דן

חברי להקת "ויסות חושי", המורכבת מנגנים וזמרים על הרצף בתפקוד גבוה, עלו לבמה בתיאטרון תמונע בתל אביב כדי לשיר לזכרה של הנערה הצעירה שנרצחה ב-7 באוקטובר

שחקנית בריטית על כיסא גלגלים זכתה ב”פרס התיאטרון”

איימי טריג נולדה עם פגם בעמוד השדרה, אבל לא נתנה לזה לעצור אותה. השבוע זכתה בפרס יוקרתי בלונדון. "בעבר אנשים היו נגד ליהוק שחקנים נכים, לשמחתי זה השתנה"

חוק חדש ישים סוף לתביעות ייצוגיות קנטרניות בתחום הנגישות

בשנים האחרונות יותר ויותר עסקים קטנים נתבעים, שלא בצדק, על הפרות קלות של חובות רגולטוריות שאינם בקיאים בהן. משרד המשפטים פועל לצמצם את התופעה



שאלו בנפשכם: איך מאריכים שובר סל שיקום?

במדור "שאלו בנפשכם" מוזמנים מתמודדי נפש ומשפחות לשאול שאלות על זכויות בכל תחומי החיים – וכתבנו אמיר שטיין יענה. והפעם: מה עושים כשהשובר שקיבלנו מהוועדה פג תוקף?
ראשיחדשותבשביל בר ואור: מסע המחאה למען הלומי הקרב

בשביל בר ואור: מסע המחאה למען הלומי הקרב

המפגינים דורשים משר הביטחון לזרז דרמטית את תהליך ההכרה בהלומי קרב: "בלי ועדות ובירוקרטיה, מהיום לאתמול. לא נקבל יותר תירוצים"

המוחים ייסעו מהרצליה למשרדי אגף השיקום בפתח תקווה

המקרים הולכים ומצטברים. שניים רק בחודש האחרון. זה התחיל עם בר כלף, ואחריו אור דוניו, זיכרונם לברכה. שניהם שמו קץ לחייהם לאחר שהתמודדו עם משברים נפשיים, ואף הגישו בקשות למשרד הביטחון להכיר בהם כהלומי קרב (בר קיבל תשובה שלילית, אור חיכה לתשובה 10 חודשים וטרם קיבל). הם כמובן לא היחידים.

בר כלף (מימין) ואור דוניו ז”ל

על רקע זה נולדה “מחאת הבוערים“, מסע אופנועים שייצא ביום חמישי הקרוב בשעה 08:00 מצומת פי גלילות בהרצליה, ויסתיים במשרדי אגף השיקום בפתח תקווה. “שם כל אחד יוכל להביע את המחאה שלו”, אומר גלעד קוריאט (47), מנהל קהילת Adventure Motorcycles Israel, שעומד מאחורי היוזמה ביחד עם מנכ”לית עמותת PTSD “אס או אס ישראל”, יערית שושן.

הכרזה שפרסמו המארגנים

“חווינו לאחרונה שני מקרים טרגיים כאובים ועצובים עם התאבדותם של בר ואור. לאחר מכן כתבתי פוסט על שכן שלי לשעבר, נכה צה”ל והלום קרב, שאם אני אגיד שמשרד הביטחון התעלל בו זה יהיה עדין לעומת מה שהוא עבר. בעקבות הפוסט פנתה אליי יערית, והחלטנו ביחד לעשות משהו. מכאן יצא לדרך המסע. אנחנו לא מוכנים לקבל יותר שום תירוצים, אל תקשקשו ואל תבלבלו במוח. על זה מבעירים את המדינה”.

“כל אחד יוכל להביע את המחאה שלו”. קוריאט

מי מוזמן למסע הזה?

“הוא מדבר לכולם. לאופנוענים מבינינו וגם לנהגים. כולם מוזמנים להגיע ולהביע את מחאתם נגד חוסר הטיפול בהלומי הקרב בישראל. לא חייבים רק לנסוע איתנו מהרצליה, מי שרוצה יכול גם לחכות לנו בפתח תקווה מול משרדי אגף השיקום.

מה אתם מקווים להשיג?

“אנחנו קוראים לממשלת ישראל לשנות את סדרי העדיפויות שלה, בלי שום קשר לדעת פוליטית. צריך לשנות עכשיו ומיד, ובצורה חד משמעית, את כל הליך הטיפול בהלומי הקרב”, אומר קוריאט, ששירת בעבר בחיל האוויר. “בלי ועדות ובירוקרטיה, מהיום לאתמול”.

10 עובדים סוציאליים על עשרות אלפי נכים

בעמוד הפייסבוק שפתחו, כותבים קוריאט ושושן: “שר הביטחון יואב גלנט, ואגף השיקום – אנחנו באים אליכם ואנחנו לא נסכים לוותר עד שידאגו לכל אחד ואחת. כיום יש באגף השיקום עשרה עובדים סוציאליים על עשרות אלפי נכים. אתה דואג שכבר מחר יהיו 200 עו”ס זמינים וערוכים לכל הפצועים שלנו. הם יתנו מענה לכל הלום קרב, לכל נכה, לכל מי ששם את גופו ונפשו עבור המדינה הזאת. כבוד השר גלנט, מצאנו לך תקציב של 165 מיליון ש”ח עבור זה. אנחנו, אזרחי המדינה ומשרתי הצבא בהווה ובעבר, מעבירים לך את התקציב כבר עכשיו. יש לך מנדט מאיתנו לבוא לראש הממשלה ולכל השרים ולומר שככה העם החליט וזה סדר העדיפויות מעתה”.

טרגדיה כפולה

כזכור, ב-1 באוגוסט בר כלף הצית את עצמו בעירו נתניה ופונה במצב אנוש למרכז הרפואי שיבא. הרופאים ניסו להצילו, אך יומיים לאחר מכן כך הודיעו בשיבא כי נאלצו לקבוע את מותו. כלף שירת בצה”ל בין השנים 2008-2011 כלוחם בחטיבת כפיר, ובשנה שעברה הגיש בקשה להכיר בו כנכה צה”ל עם פוסט טראומה. הבקשה נדחתה לאחרונה על ידי אגף השיקום במשרד הביטחון. באגף טענו כי המחלות הנפשיות שאיתן התמודד אינן נובעות משירותו הצבאי.

יום אחרי כלף, לוחם נוסף לשעבר בחטיבת כפיר, אור דוניו, כבן 30, תושב דרום הארץ, שם גם הוא קץ לחייו. דוניו, בדומה לכלף, הגיש בקשה להכיר בו כנכה צה”ל בעקבות שירותו הצבאי, וחיכה לתשובה בנושא ממשרד הביטחון.

הוריו של אור דוניו סיפרו כי הוא השתתף כלוחם בכפיר במבצע “שובו אחים”. מדובר במבצע אליו יצא צה”ל ביוני 2014 בעקבות חטיפתם של שלושת הנערים – יעקב נפתלי פרנקל, גיל-עד שער ואייל יפרח ז”ל – בידי אנשי חמאס, שאף רצחו אותם. מטרות המבצע היו רחבות יותר מאיתור החטופים וכללו פגיעה בתשתיות חמאס ביהודה ושומרון. במסגרתו נעצרו למעלה מ-400 פלסטינים, מרביתם אנשי חמאס, לרבות כ-50 אסירים ששוחררו במהלך העסקה לשחרור החייל גלעד שליט.

לדברי ההורים, לפני 10 חודשים אור הגיש בקשה לאגף השיקום במשרד הביטחון להכיר בו כהלום קרב, אולם “התבייש לדבר על זה ולאסוף עדויות מחבריו ומפקדיו בצבא”. מאז, הוסיפו ההורים, הוא המתין לתשובה, “שלא נענתה עד היום”.

לאחר מותו מסרו במשרד הביטחון בתגובה: “משרד הביטחון מביע צער על מותו של אור דוניו ומשתתף בכאבה של המשפחה. עם היוודע האירוע נציגי האגף יצרו קשר עם המשפחה. אור ז”ל פנה לפני כעשרה חודשים בבקשה להכרה כנכה צה”ל. מיד עם הגשת הבקשה אושר לו טיפול נפשי על ידי מטפלת פרטית אותה בחר, במימון האגף. לאור בקשתו של אור ז”ל שלא לפנות למפקדיו מהשירות הצבאי ובהיעדר תיעוד, משך זמן הטיפול בבקשתו התארך מהרגיל. מפאת צנעת הפרט לא נרחיב מעבר לכך, כלל פרטי האירוע בבחינה”.

אובדנות היא תופעה הניתנת למניעה. במקרה שאדם בסביבתכם נמצא במשבר ועלול להיות אובדני, אל תהססו – דברו איתו, עודדו אותו לפנות לעזרה מקצועית והדגישו את חשיבות פנייה זו. נסו לסייע לו לפנות לאנשי מקצוע בקהילה או לגורמי תמיכה ארציים כגון ער”ן – בטלפון 1201 או באתר האינטרנט של סה”ר: www.sahar.org.il

יליד 1991. נשוי פלוס אחד. נולד עם שיתוק מוחין קל. בוגר תואר ראשון בתקשורת וניהול. היה כתב צבאי בדובר צה"ל, עורך באתר one וכתב אתר השקמה מרשת שוקן. במקביל לעבודתו ב"שווים" מגיש תוכנית ספורט ב"רדיו סול" ומשמש עורך משנה באתר "ישראל ספורט".

כתבות אחרונות