נושאים קשורים

“דיכאון מי יודע”: ההגדה המיוחדת למתמודדי נפש ומשפחותיהם

"הגדת הנפש", שהופקה על ידי עמותת "משפחות בריאות הנפש", מבקשת לספר את סיפורם של המתמודדים ובני המשפחה ברוח החג

ליהנות מהים כמו כולם: תכירו את “חוף האוטיסטים” החדש

בשבוע שעבר הוקם בחוף אכדיה צפון בהרצליה מתחם מונגש לאנשים עם מוגבלויות בלתי נראות. במקום יש לוח תקשורת ויחולקו גם צמידי זיהוי

כשטיילור סוויפט משתפת באובדנות שלה, היא מצילה חיים

באלבום החדש שלה, "מחלקת המשוררים המעונים", הזמרת המצליחה בעולם כבר לא מסתירה כלום. אמיר שטיין, מעריץ ותיק, האזין, הזדהה והתרגש

נזרקתי השבוע כי אני “עושה סרטים”, אבל לא כל בחורה ככה?

עזבו את זה שאני עם הפרעת אישיות גבולית והתגובות שלי תמיד דרמטיות מהממוצע, אבל מה, לא כל אחת הייתה שמה לו ברקס? הטור של רננה אורן



עיריית פתח תקווה בנתה בניין חדש – ושכחה לשים מעלית

בבניין ניתנים שירותים לציבור, שבפועל לא נגישים לאנשים עם מוגבלויות. נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות איימה בתביעה – והעירייה התחייבה לתקן את הליקוי
ראשיבריאות"נזק בריאותי": תביעה נגד תרופת ההרזיה שנמכרת בארץ

“נזק בריאותי”: תביעה נגד תרופת ההרזיה שנמכרת בארץ

אחרי הפריצה המהירה שלהן לחיינו, מסתבר ש"אוזמפיק" ודומותיה עלולות לגרום לכמה תופעות לוואי חמורות – וחברות הפארמה שמייצרות אותן נתבעות בארה"ב

זריקה (אילוסטרציה). צילום: ביגסטוק
זריקה (אילוסטרציה). צילום: ביגסטוק

התרופות המיועדות לטיפול בסוכרת מסוג 2 הפכו בשנים האחרונות לטרנד: פרסומים ברשתות החברתיות ובתקשורת הראו כי מפורסמים רבים כמו האחיות קרדשיאן, צ’לסי הנדלר ואילון מאסק נוטלים את התרופות השונות כדי לרדת במשקל, ובהתאם גם הציבור הרחב הגדיל משמעותית את הביקוש לאותן התרופות.

למרות ההצלחה המטאורית של התרופות המדוברות, חברות הפארמה שאחראיות לייצורן והפצתן מתמודדות כעת עם תביעה חמורה שהוגשה נגדן. לטענת אלו שהחליטו לתבוע את חברות “נובו נורדיסק” ו”אלי לילי” המשווקות את גלולות וזריקות ה”אוזמפיק” וה”מונג’ורו”, הם לא נקטו משנה בטיחות מספק, ולא הזהירו את הציבור מפני תופעות הלוואי הקשות שמביא איתן השימוש במוצריהן. נציין כי שתי התרופות המוזכרות לטיפול בסוכרת זכו בעבר לאישור מה-FDA (מנהל התרופות והמזון האמריקאי).


עזרו לנו להמשיך לעבוד בשבילכם. מוזמנים לעגל לטובה לעמותת שווים. רק 4 שקלים בממוצע בחודש. הקליקו >>> bit.ly/Shavvim-igul-letova


החשש: שיתוק קיבה

על פי כתב התביעה שהוגש על ידי עורכי הדין פול פנוק וג’ונתן סדג’ מהפירמה האמריקאית “מורגן אנד מורגן”, החומר הפעיל שקיים בתרופות האלו (GLP-1) מאט את פעולת העיכול בקיבה, ובמקרים נדירים גורמים להתמשכות רבה מדי של פעולת ההתרוקנות. מצב זה נקרא בעגה המקצועית גסטרופרזיס, או בעברית: שיתוק קיבה. על פי החוק האמריקאי, חברות מחויבות לנקוט באחריות מרבית בפרסום אזהרות על תופעות לוואי, במיוחד במוצרים רפואיים, ואי אזהרה כזו עלולה להיחשב בנסיבות מסוימות כפגם במוצר.

“אנחנו מאמינים שהתרופות האלו גורמות לבעיות ארוכות טווח, ומשוכנעים שהראיות מספיקות כדי שנוכל להוכיח את זה”, מסר עו”ד פנוק. עוה”ד מתכננים להציג בפני השופטים את סיפורה של ג’קלין ביוקלונד, בת 44 מלואיזיאנה שבארה”ב. ביוקלונד איבדה 150 קילוגרמים ממשקלה לאחר שהשתמשה ב”אוזמפיק”, אותו קיבלה כטיפול למחלת הסוכרת. לטענתה, בשל השימוש בתרופה נגרמו לה תופעות לוואי קשות במערכת העיכול.

“השימוש שלה בתרופות גרמו לה תופעות לוואי חמורות במערכת העיכול, ביניהן הקאות קשות, כאבי בטן, צריבה במערכת העיכול”, נמסר בכתב התביעה. לדברי ביוקלונד ועורכי דינה, היא אף הגיעה למצב של אשפוז בעקבות הבעיות שנוצרו במערכת העיכול שלה. “הבעיות שלה היו כל כך חמורות שהיא הייתה במיון מספר פעמים. היא הקיאה כל כך הרבה שהיא איבדה שיניים”, סיפר עו”ד פנוק. בהמשך, ביוקלונד אובחנה רשמית עם גסטרופרזיס.

תופעה רחבה?

עד כה הגיעו למשרדם של עורכי הדין התובעים את חברות התרופות למעלה מ-400 פניות נוספות מלקוחות בכל רחבי ארה”ב. ד”ר אנדרו בוקסר, מומחה גסטרואנטרולוגיה, מספר כי מספר הולך וגדל של מטופלים מגיעים למרפאתו ומתלוננים על תופעות לוואי בעקבות לקיחת התרופות האלה. “ראיתי כמות עצומה של אנשים שמגיעים עם בחילות, הקאות ותחושות מלאות, שובע מוקדם, פשוט לא מרגישים טוב”, סיפר.

“הקשר בין תרופות GLP-1 לבין שיתוק קיבה עדיין לא ידוע במלואו”, הוסיף מומחה גסטרואנטרולוגיה נוסף, ד”ר שילפה מהרה דאנג, “אך הסברה היא שזה קשור לאופן שבו התרופות האלו משפיעות על מערכת העצבים האוטונומית, השולטת על תפקודי הגוף של מערכת העיכול. חשוב מאוד לרופאים ולאחיות לפקוח עין על מטופלים הנוטלים תרופות המכילות GLP-1 עבור כל סימן לבעיות קיבה, כגון בחילה, הקאות, נפיחות ותחושת שובע לפני שהם צריכים. כל אלה הם תסמינים של גסטרופרזיס”.

מומחה נוסף, ד”ר מיר עלי, מצנן מעט את הפחד מהתרופות האלו, ומבקש להבהיר ששיתוק קיבה חמור הוא עדיין תופעת לוואי נדירה. “הייתי קצת מופתע לראות את זה כסיבוך ארוך טווח אצל מטופלים שחווים בעיות גם לאחר הפסקת התרופה. אני מזהיר מטופלים שכבר יש להם אבחנה של גסטרופרזיס לא להשתמש בתרופה הזו, וגם ודואג ליידע את כל המטופלים שלי. יחד עם זאת, חשוב לזכור ששכיחות תופעת הלוואי הזו נמוכה”.

מחברת “נובו נורדיסק” נמסר בתגובה: “תופעות לוואי במערכת העיכול ידועות בשימוש ב-GLP-1. רוב תופעות הלוואי של מערכת העיכול הן קלות עד בינוניות בחומרה לטווח קצר. ידוע ש-GLP-1 גורמים לעיכוב בריקון הקיבה, כפי שמצוין בתווית של כל אחת מתרופות ה-GLP-1 RA שלנו, כמו גם תסמינים של ריקון קיבה מאוחר. בחילות והקאות רשומים כתופעות לוואי בעלון למשתמש”.

מחברת “אלי לילי” ושות’ נמסר: “בטיחות החולה היא בראש סדר העדיפויות של לילי, ואנו עוסקים באופן פעיל בניטור ודיווח על מידע בטיחותי עבור כל התרופות שלנו”.

כותבת ומנהלת תוכן, מעל עשור בעולמות התקשורת. נפגעה בעינה במהלך השירות הצבאי אך לא הוכרה עד היום

כתבות אחרונות