נושאים קשורים

“דיכאון מי יודע”: ההגדה המיוחדת למתמודדי נפש ומשפחותיהם

"הגדת הנפש", שהופקה על ידי עמותת "משפחות בריאות הנפש", מבקשת לספר את סיפורם של המתמודדים ובני המשפחה ברוח החג

ליהנות מהים כמו כולם: תכירו את “חוף האוטיסטים” החדש

בשבוע שעבר הוקם בחוף אכדיה צפון בהרצליה מתחם מונגש לאנשים עם מוגבלויות בלתי נראות. במקום יש לוח תקשורת ויחולקו גם צמידי זיהוי

כשטיילור סוויפט משתפת באובדנות שלה, היא מצילה חיים

באלבום החדש שלה, "מחלקת המשוררים המעונים", הזמרת המצליחה בעולם כבר לא מסתירה כלום. אמיר שטיין, מעריץ ותיק, האזין, הזדהה והתרגש

נזרקתי השבוע כי אני “עושה סרטים”, אבל לא כל בחורה ככה?

עזבו את זה שאני עם הפרעת אישיות גבולית והתגובות שלי תמיד דרמטיות מהממוצע, אבל מה, לא כל אחת הייתה שמה לו ברקס? הטור של רננה אורן



עיריית פתח תקווה בנתה בניין חדש – ושכחה לשים מעלית

בבניין ניתנים שירותים לציבור, שבפועל לא נגישים לאנשים עם מוגבלויות. נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות איימה בתביעה – והעירייה התחייבה לתקן את הליקוי
ראשיבריאותבחנו את עצמכם: האם אתם במצוקה נפשית בעקבות המלחמה

בחנו את עצמכם: האם אתם במצוקה נפשית בעקבות המלחמה

שאלון דיגיטלי של משרדי הרווחה והבריאות נועד לסייע לישראלים באבחון עצמי של לחץ וחרדה. בסיום השאלון יתקבלו המלצות לטיפול ולסיוע

טיל שנורה מעזה לישראל במהלך מלחמת “חרבות ברזל”. צילום מוויקיפדיה

משרד הרווחה, חברת הילמ״ה – “הייטק למען החברה” וארגון הג’וינט פיתחו שאלון דיגיטלי המסייע באבחון עצמי של מצבי לחץ, מצוקות וחרדה. השאלון נוסח על ידי אנשי מקצוע ממשרדי הרווחה והבריאות ומבוסס על ידע מקצועי ומחקרי ועל שאלונים קודמים.

את הפיתוח הטכנולוגי ביצעה חברת הילמ״ה, ואנשי המקצוע ממשרד הרווחה ומהג’וינט ביצעו התאמה שלו לאירועי ה-7 באוקטובר באופן ספציפי וייחודי, כך שיתייחס לשלל האירועים שקרו החל מאותה השבת.

את השאלון הוחלט לפתח לנוכח ריבוי מקרים של אזרחים אשר סובלים ממצבי מצוקה רגשית ונפשית, על מנת לתת כלי נוסף לאנשים שחשים שתפקודם נפגע מאז השבת השחורה ומבקשים לבצע בדיקה ראשונית האם הדבר נובע כתוצאה ממצב טראומתי או מצוקה רגשית. זאת, בשאיפה לסייע לאנשים לפנות לקבלת טיפול בשלב מוקדם ככל שניתן.

השאלון נותן הערכה ראשונית של מצבי לחץ וחרדה ועוצמתם ומפנה למענים הטיפוליים הקיימים, או במקרים הקלים יותר – נותן המלצות להתמודדות עצמית. יצוין כי השאלון אינו מיועד רק לאלה שחוו טראומה ישירה, אלא שהוא פותח ונוסח כך שיתאים לכלל האוכלוסייה.

הרעיון לגיבוש שאלון האבחון העצמי עלה לאחר ניסיון מוצלח בשימוש בשאלונים דומים בעבר לזיהוי מצבי סיכון ואלימות בין-זוגית בתקופת הקורונה, שאלון להערכת סיכון אובדני ושאלונים לזיהוי מצבי סיכון בקרב ילדים ובני נוער, שבהם הסתייעו עשרות אלפי ישראלים.

אין צורך בפרטים מזהים

את השאלון יכול למלא כל אדם מעל גיל 16 באופן אנונימי לחלוטין והוא אינו מצריך מסירה של פרטים מזהים.  השאלות בשאלון מתייחסות למידת החשיפה של האדם לאירועים קשים או לחוויות טראומתיות בהקשר ישיר למלחמה שפרצה ב-7 באוקטובר או בשל אירוע טראומתי מהעבר שייתכן שמציף את האדם בימים אלה. זו תופעה מוכרת וידועה שאירועי טראומה בהווה מעלים לא פעם זיכרונות ומציפים אירועים טראומתיים מהעבר.

לאחר מילוי כל השאלות תתבצע הערכה ראשונית בדבר קיומם של תסמינים פוסט טראומתיים ומצוקה נפשית (דיכאון ו/או חרדה), ובנוסף מציין השאלון את רמת הפגיעה בתפקוד ממלא השאלון ביום יום. עם קבלת תוצאת ההערכה יקבל האדם המלצות מקצועיות שונות בהתאמה למצבו.

יודגש כי השאלון אינו מהווה תחליף להערכה מקצועית של מומחה, אלא נועד לתת הערכה ראשונית ולסייע לממלאי השאלון בהפנייתם למענים מקצועיים הקיימים לפי צרכיו.

הקישור לשאלון הדיגיטלי: https://howru.co.il/

“הכלי הדיגיטלי הזה חשוב בשני היבטים”, מסביר שר הרווחה והביטחון החברתי יעקב מרגי. “גם בסיוע ישיר לאוכלוסייה שנמצאת במצבי טראומה ומשבר, וגם ניתוח תוצאות השאלונים מאפשר למשרד לקבל תמונה עדכנית לגבי מצב האוכלוסייה. דבר זה מסייע בהקצאה נכונה יותר של המשאבים. בימים אלו כל המינהלים המקצועיים במשרד מגבשים את התוכניות שלהם לשנת 2024, וניתוח התשובות לשאלון ישמש אותנו ככלי נוסף בגיבוש תוכניות אלו”.

שר הרווחה יעקב מרגי בטקס בהשתתפות משפחות שכולות מהמלחמה. צילום: דוברות משרד הרווחה

מיכל אופיר, מנכ”לית הילמ”ה – “הייטק למען החברה”: “כארגון המצמיח מנהיגות טכנולוגית חברתית, זוהי למעשה תכלית העשייה בהילמ”ה: לקחת צורך חברתי או אתגר העולים מן השטח ולתרגם אותם לכדי פיתוח דיגיטלי שייתן את המענה. הילמ”ה מודה על היכולת להתגייס לטובת החברה ולהנגיש באמצעות טכנולוגיה כלי פשוט אך חיוני, שישקף לאנשים את חוסנם, או לחילופין את הצורך שלהם בקבלת סיוע מקצועי לשם חיזוק החוסן והבראת הנפש”.

אורי גיל,  מנכ״ל ג׳וינט-אלכא: “מצב החירום הממושך בו נמצאת ישראל מחייב את כולנו לפתרונות מהירים, יעילים ומועילים לסוגיות חברתיות רבות העולות מהשטח. אל מול הצורך האקוטי ומצב הדחק שישראלים רבים נמצאים בו, החיבור בין פתרון דיגיטלי לבין שותפות בין-מגזרית יצר כלי ייחודי המציע לאזרח שירות טוב יותר, מותאם אישית וידידותי. כולי תקווה כי פיתוח זה יסייע בצמצום מצבי מצוקה וסכנה ויתרום לשיפור חיי כמה שיותר אנשים”.

הקישור לשאלון הדיגיטלי: https://howru.co.il/

*************
עזרו לנו להמשיך לעבוד בשבילכם. מוזמנים לעגל לטובה לעמותת שווים. רק 5 שקלים בממוצע בחודש. לתרומה הקליקו https://bit.ly/Shavvim-igul-letovaקישור חיצוני.קישור נפתח בחלון חדש.קישור חיצוני.קישור נפתח בחלון חדש.
**************

מערכת שווים כוללת כ-12 כותבים, כמעט כולם אנשים עם מוגבלויות. כל עבודתה מוקדשת לסיקור חייהם של אנשים עם מוגבלות בישראל.

כתבות אחרונות