נושאים קשורים

“דיכאון מי יודע”: ההגדה המיוחדת למתמודדי נפש ומשפחותיהם

"הגדת הנפש", שהופקה על ידי עמותת "משפחות בריאות הנפש", מבקשת לספר את סיפורם של המתמודדים ובני המשפחה ברוח החג

ליהנות מהים כמו כולם: תכירו את “חוף האוטיסטים” החדש

בשבוע שעבר הוקם בחוף אכדיה צפון בהרצליה מתחם מונגש לאנשים עם מוגבלויות בלתי נראות. במקום יש לוח תקשורת ויחולקו גם צמידי זיהוי

כשטיילור סוויפט משתפת באובדנות שלה, היא מצילה חיים

באלבום החדש שלה, "מחלקת המשוררים המעונים", הזמרת המצליחה בעולם כבר לא מסתירה כלום. אמיר שטיין, מעריץ ותיק, האזין, הזדהה והתרגש

נזרקתי השבוע כי אני “עושה סרטים”, אבל לא כל בחורה ככה?

עזבו את זה שאני עם הפרעת אישיות גבולית והתגובות שלי תמיד דרמטיות מהממוצע, אבל מה, לא כל אחת הייתה שמה לו ברקס? הטור של רננה אורן
הסתדרות 480-100

עיריית פתח תקווה בנתה בניין חדש – ושכחה לשים מעלית

בבניין ניתנים שירותים לציבור, שבפועל לא נגישים לאנשים עם מוגבלויות. נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות איימה בתביעה – והעירייה התחייבה לתקן את הליקוי
ראשיאנשים עם מוגבלויותאנשים עם מוגבלויותלשעת חירום: המדינה תאגור מידע על אנשים עם מוגבלות

לשעת חירום: המדינה תאגור מידע על אנשים עם מוגבלות

המהלך נועד לסייע בתהליך הגשת עזרה ופינוי בזמן אסון. המידע ייאסף מרשויות שונות לרבות הביטוח לאומי. נכים שיסרבו להיכלל ברשומות יוכלו לדרוש זאת

ח"כ ישראל אייכלר (יהדות התורה), יו"ר ועדת העבודה והרווחה בכנסת. צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת
ח”כ ישראל אייכלר (יהדות התורה), יו”ר ועדת העבודה והרווחה בכנסת. צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת

ועדת העבודה והרווחה דנה הבוקר (ראשון) בתקנות להקמת מאגר מידע על אנשים עם מוגבלות הזקוקים לסיוע בעת חירום בכל רשות מקומית. המאגר יוקם במטרה לאפשר לרשויות לסייע מיידית ובאופן אקטיבי לתושביה בעת חירום, לרבות לכאלה שלא מוכרים למחלקות הרווחה ברשות.

“זה נשמע פשוט, אבל ישנה חשיבות גדולה בהסדרה של המידע שיופיע ברשימות ועדכון שלהן, לדעת בדיוק מי נמצא במאגר, מה הם הצרכים שלו ומי האחראי על ניהול המידע ויצירת הקשר”, אמר יו”ר הוועדה חה”כ ישראל אייכלר. “אנחנו נזהרים מאוד בפרטיותם של אנשים, אבל בזמן חירום אנחנו צריכים שהרשויות ידעו מי צריך עזרה. המטרה שלנו היא לדאוג שבזמן אמת לא יהיה אדם אחד שלא יגיע אליו”.


עזרו לנו להמשיך לעבוד בשבילכם. מוזמנים לעגל לטובה לעמותת שווים. רק 5 שקלים בממוצע בחודש. לתרומה הקליקו >>> https://bit.ly/Shavvim-igul-letova


מה יהיה בתקנות?

על פי התקנות, המאגר יכלול מידע אודות אנשים עם מוגבלות הזקוקים לסיוע בעת חירום בחלוקה לשתי קטגוריות: מאגר מצומצם של אנשים שאין ביכולתם להסתדר בעצמם בעת חירום, ומאגר מורחב שיכלול גם אנשים המוגדרים כבעלי קושי משמעותי להסתדר בעצמם בעת חירום.

המאגר המצומצם יונגש למורשים ברשויות המקומיות גם בעת שגרה, במטרה לאפשר לרשויות ליצור קשר עם האנשים המופיעים בו, לדייק ולהרחיב את המידע באופן שיקל על השימוש בו בזמן אמת.

בשעת חירום יורחבו הרשאות הגישה על פי המוגדר בתקנות, ותוך חתימה של המורשים על חובת סודיות כדי להגן על פרטיותם של הנכללים במאגר. על פי הערכת נציגי משרד הביטחון, המאגר המורחב יכלול  200-300 אלף איש, והמצומצם יעמוד על כשליש מכך.

על מה המאגר יתבסס?

המאגר ישאב נתונים מרשויות שונות בהן הביטוח הלאומי, משרדי הרווחה והבריאות, המשרד לאזרחים ותיקים ועוד. הוא יעודכן אחת לשלושה חודשים לפחות, ולנכללים בו תינתן האפשרות להסיר עצמם ממנו, אם ירצו.

במהלך הדיון בוועדה היום, העלו מספר ארגונים ביקורת על כך שעל פי הנוסח הקיים המידע במאגר המורחב אינו נגיש גם הוא לרשויות בעת שגרה, מה שיקשה על פנייה וסיוע למופיעים בו בעת חירום.

עו”ד יהודה מירון, המייצג את משרד הביטחון ציין כי אבחנה זו קיימת ונועדה לוודא כי נציגי הרשויות האמונות על הנושא אכן יצליחו, במסגרת המשאבים הקיימים, לפנות אקטיבית למופיעים במאגר ולטייב את הנתונים, מחשש שדרישה לעשות זאת עבור המאגר המורחב תעמיס עליהן מלאכה שלא יוכלו לעמוד בה.

ישי יודקביץ, ממשרד הביטחון, הוסיף: “זה מקרה קלאסי של ‘תפסת מרובה לא תפסת’. הנחת העבודה היא שאנחנו מתמודדים עם משאב במחסור, ולכן צריך להתמקד ראשית בטיוב הנתונים של המאגר המצומצם ולתעדף אנשים שלא מסוגלים להתמודד בעצמם על פני אנשים עם קושי משמעותי”. 

בנוסף, ביקשו נציגי הארגונים לוודא כי אלפי אנשים המוכרים על ידי משרד בריאות בתחום בריאות הנפש יכללו גם הם במאגר. כמו כן ביקשו נציגי ארגונים אזרחיים לאפשר להם מראש גישה למידע בעת חירום בלבד, כדי שבזמן אמת יוכלו לסייע מיידית לרשויות לתת מענה לאנשים הזקוקים לכך.

עו”ד ענת אריאל מעמותת נגישות ישראל הדגישה את חשיבות תקנון התקנות: “ב-7 באוקטובר אנחנו וארגונים נוספים קמנו ועזרנו לרשויות המקומיות. פנינו לאנשים ופינינו אותם. כרגע במצב חירום אין לשום ארגון אפשרות לסייע מיידית. צריך להסדיר הליך ביורוקרטי בשגרה שיקל על הדברים בשעת חירום”.

יליד 1991. נשוי פלוס אחד. נולד עם שיתוק מוחין קל. בוגר תואר ראשון בתקשורת וניהול. היה כתב צבאי בדובר צה"ל, עורך באתר one וכתב אתר השקמה מרשת שוקן. במקביל לעבודתו ב"שווים" מגיש תוכנית ספורט ב"רדיו סול" ומשמש עורך משנה באתר "ישראל ספורט".

כתבות אחרונות