נושאים קשורים

“דיכאון מי יודע”: ההגדה המיוחדת למתמודדי נפש ומשפחותיהם

"הגדת הנפש", שהופקה על ידי עמותת "משפחות בריאות הנפש", מבקשת לספר את סיפורם של המתמודדים ובני המשפחה ברוח החג

ליהנות מהים כמו כולם: תכירו את “חוף האוטיסטים” החדש

בשבוע שעבר הוקם בחוף אכדיה צפון בהרצליה מתחם מונגש לאנשים עם מוגבלויות בלתי נראות. במקום יש לוח תקשורת ויחולקו גם צמידי זיהוי

כשטיילור סוויפט משתפת באובדנות שלה, היא מצילה חיים

באלבום החדש שלה, "מחלקת המשוררים המעונים", הזמרת המצליחה בעולם כבר לא מסתירה כלום. אמיר שטיין, מעריץ ותיק, האזין, הזדהה והתרגש

נזרקתי השבוע כי אני “עושה סרטים”, אבל לא כל בחורה ככה?

עזבו את זה שאני עם הפרעת אישיות גבולית והתגובות שלי תמיד דרמטיות מהממוצע, אבל מה, לא כל אחת הייתה שמה לו ברקס? הטור של רננה אורן



עיריית פתח תקווה בנתה בניין חדש – ושכחה לשים מעלית

בבניין ניתנים שירותים לציבור, שבפועל לא נגישים לאנשים עם מוגבלויות. נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות איימה בתביעה – והעירייה התחייבה לתקן את הליקוי
ראשיחדשותמשרד הביטחון: עד סוף השנה ייקלטו 20,000 פצועי צה"ל

משרד הביטחון: עד סוף השנה ייקלטו 20,000 פצועי צה”ל

מעל 5,500 נפגעים משורות צה"ל וארגונים נוספים נקלטו מאז ה-7 באוקטובר במשרד הביטחון. הוועדות הרפואיות יידחו בשנה כדי להקל על תהליכי השיקום

צה"ל במלחמת "חרבות ברזל" בעזה. צילום: דובר צה"ל
צה”ל במלחמת “חרבות ברזל” בעזה. צילום: דובר צה”ל

אגף השיקום במשרד הביטחון נערך לקליטה של אלפי פצועי מלחמה חדשים בשנת 2024. לפי נתוני המשרד, מתחילת מלחמת “חרבות ברזל” ב-7 באוקטובר נקלטו מעל 5,500 פצועים חדשים, והצפי הוא שהמספר יגדל ל-20 אלף עד סוף השנה.

מרבית פצועי המלחמה שנקלטו עד כה (95%) הם גברים, כש-46% הם בני 30-21, 36% בני 40-31 ו-18% מעל גיל 40. 70% מהפצועים שנקלטו באגף השיקום היו בשירות מילואים, 7% בקבע, 10% חיילים בסדיר ששוחררו בעקבות הפציעה ו-13% הם מהמשטרה וכוחות הביטחון השונים. מספר הפצועים הגבוה ביותר הוא מתל אביב (329), אחריה ירושלים (303), באר שבע (204) ואשקלון (140).

עוד עולה מהנתונים כי 84% מהנפגעים הוגדרו כפצועים קל, 9% בינוני ו-7% פצועים קשה. הפציעות השכיחות ביותר הן פציעות גפיים (42%), תגובות נפשיות ופוסט טראומה (21%) ופגיעות פנימיות (9%). יתר הפציעות נוגעות לתחומי עמוד השדרה (7%), פגיעות אוזניים (7%) והיתר נפגעו בראש, בעיניים וספגו פציעות רב-מערכתיות שונות.


עזרו לנו להמשיך לעבוד בשבילכם. מוזמנים לעגל לטובה לעמותת שווים. רק 5 שקלים בממוצע בחודש. הקליקו >>> bit.ly/Shavvim-igul-letova


לוחמי גולני שנפצעו ב"חרבות ברזל". צילום מאושר לשימוש באדיבות המצולמים
לוחמי גולני שנפצעו ב”חרבות ברזל”. צילום מאושר לשימוש באדיבות המצולמים

עלייה אסטרונומית בכמות פצועי צה”ל

כאמור, עד סוף השנה צפויים להיקלט פי שלושה פצועים נוספים. לשם השוואה, כיום מטפל אגף השיקום בכ-62 אלף נכי צה”ל. על פי דוח שגיבש משרד הביטחון, בהתבסס על נתוני המלחמה עד כה וניתוח הפציעות במבצעים קודמים, עד סוף שנת 2024 יטפל אגף השיקום בכ-78 אלף נכי צה”ל. בשנת 2030 צפוי להגיע מספר נכי צה”ל וכוחות הביטחון בטיפול אגף השיקום לכ-100 אלף.

משרד הביטחון מתכנן להמשיך לפנות באופן יזום לפצועים ולקלוט אותם באגף. המטרה היא להתחיל לטפל בהם תוך שבוע ימים, ולהצמיד עובד אישי לכל פצוע שזמין עבורו בנייד. כל הזכאויות לזכויות כאלו ואחרות זמינות לפצועים שנקלטים במאגרי אגף השיקום למשך שנה, מבלי להיבדק בוועדה רפואית. כמו כן, ייפתחו שירותים חדשים וייחודים לפוסט טראומטיים (חוות טיפוליות, בתי הפוגה ובתים מאזנים).

כבר היום, על פי נתוני המשרד, 80% מהפצועים נקלטים בתוך שבוע בלבד, ומקבלים את כל סל הטיפולים ללא פערים, לרבות תוכנית שיקום מלאה.

‏אל מול הצפי למספר גדול של מתמודדי נפש ופוסט טראומה, אגף השיקום נערך למתן מענים נוספים בתחום בריאות הנפש. בימים אלה החלו לפעול שתי חוות טיפוליות למתמודדי נפש, ושלוש נוספות ייפתחו בתקופה הקרובה על מנת לייצר מערך ארצי של חוות שיקומיות. במשרד הביטחון קוראים בימים אלו לחוות נוספות לקחת חלק ביוזמה, ולפתוח את שעריהן לטיפול ושיקום של מתמודדי נפש מצה”ל.

הוועדות הרפואיות יידחו בשנה

‏עם תחילת המלחמה הוחלט לדחות את הוועדות הרפואיות, ולאפשר לפצועים ובני משפחתם להתמקד בשיקום. בד בבד, אגף השיקום מלווה את הפצועים מהגעתם לבית החולים ומספק להם מענקים, תגמולים, החזרים כספיים, סיוע בהלנה, סיוע באובדן כושר עבודה לבני המשפחה וטיפול רפואי ונפשי מגורמי המקצוע.

מרבית הוועדות הרפואיות יידחו בשנה, אך יתקיימו ועדות רפואיות לפצועים קשה או לפצועים קל, שעל פי ההערכות לא תיוותר להם נכות פיזית או נפשית. אגף השיקום מעניק להם טיפול רפואי לצורך החלמתם, ונכון יהיה לאפשר להם חזרה לשגרה ולחיים תקינים.

‏בחודשים האחרונים נציגי אגף השיקום נפגשו באופן יזום עם 500 חברי כיתות הכוננות של עוטף עזה. 100 חברי כיתות פנו לקבלת סיוע נפשי, ומשרד הביטחון ערוך לתת להם סיוע מותאם.

מלחמת "חרבות ברזל" גרמה לפצועים רבים והגדילה את הצורך במיטות אשפוז במחלקות השיקום. צילום: דובר צה"ל
מלחמת “חרבות ברזל” גרמה לפצועים רבים והגדילה את הצורך במיטות אשפוז במחלקות השיקום. צילום: דובר צה”ל

בתי לוחם חדשים ברחבי הארץ

בתוך כך, ארגון נכי צה”ל מלווה את פצועי המלחמה וקולט אלפים מהם בארבעת בתי הלוחם ובחמשת מחוזות הארגון. ארגון נכי צה”ל צפוי להכפיל את כוח האדם באגפי הצעירים ובתחום הפוסט טראומה, וירחיב את הפעילות באופן משמעותי בתוך הבתים ומחוצה להם.

בימים אלו מואצת בנייתו של בית הלוחם באשדוד, ופתיחתו תוקדם למהלך 2025. בנוסף, נבחנת פתיחתו המחודשת של בית קיי בנהריה.

כמות נפגעים בלתי נתפסת

ביום ה-100 למלחמה, במוסד לביטוח לאומי ביצעו סיכום של כמות האזרחים שפנו לקבלת הכרה כנפגעי פעולות איבה, מתמודדי נפש, פצועים ונכים.

על פי הנתונים, עד כה הכיר הביטוח הלאומי ב-52,571 נפגעים, כשמתוכם 3,619 נפגעי מסיבת נובה ופסיידק, ויתר הנפגעים הם מתוך יישובי הגדר והערים אליהם חדרו מחבלים ואזרחים שנפגעו במהלך הלחימה. מתוך כלל הנפגעים – 102 נפגעו באורח קשה ו-171 נפגעו באורח בינוני.

יליד 1991. נשוי פלוס אחד. נולד עם שיתוק מוחין קל. בוגר תואר ראשון בתקשורת וניהול. היה כתב צבאי בדובר צה"ל, עורך באתר one וכתב אתר השקמה מרשת שוקן. במקביל לעבודתו ב"שווים" מגיש תוכנית ספורט ב"רדיו סול" ומשמש עורך משנה באתר "ישראל ספורט".

כתבות אחרונות