נושאים קשורים

חוק חדש ישים סוף לתביעות ייצוגיות קנטרניות בתחום הנגישות

בשנים האחרונות יותר ויותר עסקים קטנים נתבעים, שלא בצדק, על הפרות קלות של חובות רגולטוריות שאינם בקיאים בהן. משרד המשפטים פועל לצמצם את התופעה

שאלו בנפשכם: איך מאריכים שובר סל שיקום?

במדור "שאלו בנפשכם" מוזמנים מתמודדי נפש ומשפחות לשאול שאלות על זכויות בכל תחומי החיים – וכתבנו אמיר שטיין יענה. והפעם: מה עושים כשהשובר שקיבלנו מהוועדה פג תוקף?

“דיכאון מי יודע”: ההגדה המיוחדת למתמודדי נפש ומשפחותיהם

"הגדת הנפש", שהופקה על ידי עמותת "משפחות בריאות הנפש", מבקשת לספר את סיפורם של המתמודדים ובני המשפחה ברוח החג

ליהנות מהים כמו כולם: תכירו את “חוף האוטיסטים” החדש

בשבוע שעבר הוקם בחוף אכדיה צפון בהרצליה מתחם מונגש לאנשים עם מוגבלויות בלתי נראות. במקום יש לוח תקשורת ויחולקו גם צמידי זיהוי
הסתדרות 480-100

כשטיילור סוויפט משתפת באובדנות שלה, היא מצילה חיים

באלבום החדש שלה, "מחלקת המשוררים המעונים", הזמרת המצליחה בעולם כבר לא מסתירה כלום. אמיר שטיין, מעריץ ותיק, האזין, הזדהה והתרגש
ראשיחדשותפגיעה בקצבאות? הביטוח הלאומי במסר מרגיע

פגיעה בקצבאות? הביטוח הלאומי במסר מרגיע

אחרי שפירסם דוח מדאיג שלפיו ב-2036 לא יהיה מסוגל לשלם את מלוא הקצבאות לציבור, היום הוציא הארגון הודעת הרגעה: "כל הקצבאות ישולמו. נקודה"

מ"מ מנכ"ל הביטוח הלאומי הנכנס, יורם כהן. צילום: דוברות הביטוח הלאומי
מ”מ מנכ”ל הביטוח הלאומי הנכנס, יורם כהן. צילום: דוברות הביטוח הלאומי

אחרי שהביטוח הלאומי פירסם בסוף השבוע דוח מדאיג שלפיו בשנת 2036 הוא לא יהיה מסוגל לשלם את מלוא הזכויות והקצבאות לציבור, היום מוציא הארגון הודעת הרגעה.

“ביום שישי פירסמנו את דוח האקטואריה, ומאז אולי שמעתם וקראתם כל מיני כתבות עם פרשנויות למצב שעלולות להלחיץ אתכם”, נכתב בהודעת הביטוח הלאומי מהיום, “אז אנחנו כאן כדי להרגיע ולהכניס את הדברים לפרופורציות.

“פירסמנו את הנתונים כחלק מהמעקב השוטף שאנחנו מבצעים. התפקיד שלנו הוא לשקף את הנתונים לציבור ולמקבלי ההחלטות. לצערנו, יש כאלה שמנסים לעשות מניפולציות על הנתונים לצרכים שלהם ומלחיצים את הציבור שהולך להיות קיצוץ קצבאות – אין צורך להיבהל. חשוב להבהיר: הביטוח הלאומי לא ייתן יד לקיצוץ בקצבאות. נקודה.

“תפקידו של הביטוח הלאומי הוא לדאוג לאזרחי המדינה ולהציף את הנושא כדי לוודא שתושבי ישראל ימשיכו לקבל את הזכויות שלהם בזכות ולא בחסד. מעבר לזה, במשך השנים הביטוח הלאומי העביר מיליארדי שקלים למשרד האוצר מכספי התושבים, והוא צריך לחזור לציבור.

“זו הסיבה שביקשנו להקים ועדה משותפת ביחד עם משרד האוצר, כדי להגיע לפתרונות ולוודא שארגון כמו הביטוח הלאומי ימשיך להעניק את הסיוע עוד שנים רבות קדימה. אנחנו מדגישים: עמדת הביטוח הלאומי היא שכל הכספים שאזרחי ישראל שילמו – צריכים לחזור אליהם. אנחנו כנציגים של הציבור נעמוד על המשמר ונדאג למצוא את הפתרונות עם מקבלי ההחלטות ונעדכן אתכם כל העת”.

ייאלצו לבצע פדיון מוקדם מהקרן?

על מה המהומה בעצם? במסגרת חוק הביטוח הלאומי, מדי 3 שנים אקטואר הארגון מחויב להציג דוח ובו תחזית וצפי לתשלומים וקצבאות לתושבי ישראל בהתאם לחוק, וכן היכולת לעמוד בהתחייבויות ובזכויות הניתנות על פי חוק.

על פי הדוח החדש, המבוסס על התפלגות ההכנסות מעבודה, הגידול הריאלי בשכר, שיעור משלמי דמי ביטוח לאומי, תחזית שיעורי הריבית שהביטוח הלאומי מקבל על השקעות המדינה באג”ח ותחזיות בנק ישראל על שיעורי אבטלה, משנת 2023 התשלומים צפויים להיות גבוהים מהתקבולים וחלק מהתשלום יילקח מהקרן.

משנת 2030, כך נכתב בדוח, הביטוח הלאומי צפוי להיאלץ לבצע פדיון מוקדם של חלק מהקרן ולהשתמש בסכומים אלה, הנאמדים במיליארדי שקלים, כדי להשלים את מלוא התחייבויותיו לתשלום. ומה בשנת 2036? אז הקרן צפויה להתרוקן, וללא מימון נוסף או החזרת הכספים שנלקחו לאוצר המדינה – הביטוח הלאומי לא יהיה מסוגל לשלם את מלוא התחייבויותיו על פי החוק לתושבי ישראל.


עזרו לנו להמשיך לעבוד בשבילכם. מוזמנים לעגל לטובה לעמותת שווים. רק 5 שקלים בממוצע בחודש. לתרומה הקליקו >> https://bit.ly/Shavvim-igul-letova


רק בשנת 2023 הביטוח הלאומי שילם קצבאות בסך כולל של כ-118 מיליארד שקלים, וביניהן קצבאות נכות, קצבאות נכות עבודה, קצבאות לידה, אבטלה, אזרח ותיק, קבורה, שארים ועוד.

לטענת הביטוח הלאומי, עוד בטרם משבר הקורונה הוא העלה את הסוגייה הזו בפני הציבור והממשלה וביקש לדון בנושא ולהבטיח את המשך זכויותיו של הציבור לאורך השנים. בנוסף, ביקש לבחון את הריבית שמשתנה באופן חד צדדי על ידי האוצר ולוודא את מקסום הרווחים לטובת הציבור ללא שינוי חד צדדי. כמו כן, ביקש החזר על מאות מיליארדי שקלים שנלקחו באופן שוטף מתשלום האזרחים עבור ביטוח עתידי לכיסוי גירעונות וללא מתן דין וחשבון ואישור הנדרש על פי חוק מהביטוח הלאומי על השקעות הכספים הללו. על הנושא הזה נכתב רבות גם בדוח מבקר המדינה לשנת 2015.

על פי תחזית האקטואר הקודמת, יתרת הקרן הייתה צפויה להתאפס בשנת 2044 והוקדמה בדוח החדש ל-2036 מסיבות שונות, ובהן העברת רפורמות הכרחיות בקצבאות הנכות והסיעוד, גידול האוכלוסייה ואורך החיים הגבוה במדינת ישראל בהשוואה למדינות ה-OECD. על פי הדוח, משבר הקורונה גרם לקיטון בהכנסות הביטוח הלאומי, הן מהציבור והן מהאוצר, וכן לירידה בהשקעות הביטוח הלאומי באג”חים, ובהתאמה ירידה בתקבולי הריבית.

דוח האקטואר הוצג בשבוע לשר העבודה ולוועדת הכספים של מועצת הביטוח הלאומי, והם ביקשו להוסיף נתונים נוספים ועדכניים לדוח לטובת שיקוף המציאות העכשווית של יכולת התשלומים לציבור מהביטוח הלאומי. בנוסף, שר העבודה יואב בן צור ביקש להקים ועדה משותפת בין הביטוח הלאומי למשרד האוצר, בה ידונו בנושא ויעלו פתרונות כדי להבטיח את המשך עצמאות הביטוח הלאומי והבטחת המשך התשלומים לתושבי ישראל ששילמו ביטוח כל חייהם.

בין הפתרונות שעלו בעבר לשיפור המצב האקטוארי: הצמדה מידתית והוגנת של גיל הפרישה לתוחלת החיים, השתתפות הממשלה במקרים של בעלי פטור והנחות מתשלום ביטוח לאומי, החזרת הכספים שנלקחו מהביטוח הלאומי לאוצר המדינה, העלאה מידתית של דמי הביטוח רק במצבים של גירעון מצטבר, ושמירת עודפי הביטוח הלאומי ללא העברתם לאוצר.

מערכת שווים כוללת כ-12 כותבים, כמעט כולם אנשים עם מוגבלויות. כל עבודתה מוקדשת לסיקור חייהם של אנשים עם מוגבלות בישראל.

כתבות אחרונות