נושאים קשורים

“דיכאון מי יודע”: ההגדה המיוחדת למתמודדי נפש ומשפחותיהם

"הגדת הנפש", שהופקה על ידי עמותת "משפחות בריאות הנפש", מבקשת לספר את סיפורם של המתמודדים ובני המשפחה ברוח החג

ליהנות מהים כמו כולם: תכירו את “חוף האוטיסטים” החדש

בשבוע שעבר הוקם בחוף אכדיה צפון בהרצליה מתחם מונגש לאנשים עם מוגבלויות בלתי נראות. במקום יש לוח תקשורת ויחולקו גם צמידי זיהוי

כשטיילור סוויפט משתפת באובדנות שלה, היא מצילה חיים

באלבום החדש שלה, "מחלקת המשוררים המעונים", הזמרת המצליחה בעולם כבר לא מסתירה כלום. אמיר שטיין, מעריץ ותיק, האזין, הזדהה והתרגש

נזרקתי השבוע כי אני “עושה סרטים”, אבל לא כל בחורה ככה?

עזבו את זה שאני עם הפרעת אישיות גבולית והתגובות שלי תמיד דרמטיות מהממוצע, אבל מה, לא כל אחת הייתה שמה לו ברקס? הטור של רננה אורן
הסתדרות 480-100

עיריית פתח תקווה בנתה בניין חדש – ושכחה לשים מעלית

בבניין ניתנים שירותים לציבור, שבפועל לא נגישים לאנשים עם מוגבלויות. נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות איימה בתביעה – והעירייה התחייבה לתקן את הליקוי
ראשיחדשותנכה נפש? מעתה אמרו "מתמודד נפש"

נכה נפש? מעתה אמרו “מתמודד נפש”

אושרה בקריאה טרומית הצעת החוק של ח"כ גלית דיסטל אטבריאן, לשינוי הדרך בה מכונים מתמודדי נפש בספר החוקים. "זהו תיקון לכאורה טכני וקטן, אך הוא גדול במהותו"

שמות המסגרת נתפסות כדבר שלילי. ח”כ גלית דיסטל אטרביאן (צילום: מארק ניימן, לע”מ)

מליאת הכנסת אישרה בקריאה טרומית הצעת חוק להחלפת המונח שיקום נכה נפש (תיקוני חקיקה), התשפ”ד-2024. את הצעה החוק הגישה ח”כ גלית דיסטל אטבריאן מהליכוד. 17 חברי כנסת תמכו בהצעה, ללא מתנגדים או נמנעים, והיא תועבר לדיון בוועדת העבודה והרווחה.

לפי הצעת החוק, מוצע לשנות את שמו של חוק שיקום נכי נפש בקהילה ל”חוק ליווי ותמיכה למתמודדי נפש”. כמו כן הוצע לשנות בכל מקום בחקיקה את המונחים “שיקום” ו”נכה נפש”, כך שכעת יקראו “ליווי ותמיכה” ו”מתמודד נפש”.

בדברי ההסבר להצעה נכתב: “במהלך השנים מאז פרסום חוק שיקום נכי נפש בקהילה, התש”ס–2000, נוצרה דעה קדומה שאדם שהוא מתמודד נפש (או כמו שהחוק מגדיר, נכה נפש) הוא “אדם לא רגיל”.

השינוי מתחיל מהדברים הקטנים, כך נכתב. “אנו נדרשים לבצע שינוי מחשבתי בנושא, וזאת כדי להבהיר שלא מדובר במחלה או בנכות, אלא בהתמודדות – שדורשת טיפול ולאחריו חזרה לקהילה, לשגרה ולחיים בריאים”.

כאן המקום לציין כי בקהילה עצמה משתמשים במונח “מתמודדי נפש” מזה שנים ארוכות, ולא המתינו לחקיקה בנושא. כעת תיכנס הטרמינולוגיה המעודכנת גם לספר החוקים.

דבר כוונתה של דיסטל אטבריאן להגיש את הצעת החוק פורסם בשווים כבר בתחילת ינואר השנה. חברת הכנסת, שהתפטרה מהממשלה בסוף שנה שעברה, הודיעה כי תתמקד מעתה בנושאי בריאות הנפש.

“התיקון בהצעת החוק שלי הוא לכאורה טכני וקטן, אך הוא גדול במהותו”, הסבירה. “מתמודדי נפש רבים נמנעים להשתמש בשירותים הכלולים כחלק מסל השיקום למרות שהם זקוקים להם, וזאת בגלל הסטיגמה שגרמו השמות של המסגרות, הנתפסות כדבר שלילי. הסטיגמה הזו מרחיקה מתמודדי נפש מלהצטרף למסגרות, על אף חשיבותן לשיקום”.

************************

עזרו לנו להמשיך לעבוד בשבילכם. מוזמנים לעגל לטובה לעמותת שווים. רק 5 שקלים בממוצע בחודש. לתרומה הקליקו >> https://bit.ly/Shavvim-igul-letova

************************

מערכת שווים כוללת כ-12 כותבים, כמעט כולם אנשים עם מוגבלויות. כל עבודתה מוקדשת לסיקור חייהם של אנשים עם מוגבלות בישראל.

כתבות אחרונות