נושאים קשורים

מדהים: טיפול של 16 דקות השיב לפעוטה חירשת את השמיעה

לראשונה בעולם: רופאים בבריטניה הצליחו לשחזר את השמיעה של פעוטה חירשת באמצעות החדרת וירוס לאוזנה. החוקר: "זו בתקווה התחלה של עידן חדש"

לקח מהמלחמה: אושרו תקנות לטיפול באנשים עם מוגבלות בחירום

התקנות יאפשרו להעביר לרשויות המקומיות מידע לגבי צרכים חיוניים של חולים עם צרכים מיוחדים, גם במקרים בהם לא מפנים את הציבור מהבית

כמה שילם הביטוח הלאומי לנפגעי הטבח ב-7.10

על פי נתוני הביטוח הלאומי, 4,070 אזרחים נרצחו בפעולות טרור מקום המדינה, 834 מתוכם השנה. יותר מ-10% מהחללים הם ילדים ונוער עד גיל 18

הורים נגד גן התקשורת: “הצוות לא מדווח לנו על אלימות”

מספר הורים פנו ל"שווים" עם טענות קשות נגד צוות הגן בראשל"צ. בין השאר נטען כי ילדים חוזרים עם סימני נשיכה בלי שהצוות מדווח להורים, וכי המקום סובל מהיגיינה נמוכה. הנהלת הגן בתגובה: "חידדנו את נוהלי הדיווח"
הסתדרות 480-100

yes ופלאפון מרחיבות את השירות לחירשים ולכבדי שמיעה

השירות יינתן באמצעות אפליקציית Sign Now המחברת בין החברות ללקוחות באמצעות מתורגמן לשפת סימנים בשיחת וידיאו. "מחויבים להנגשת השירות לכל האוכלוסיות"
ראשיאוטיזםאבחון וטיפול באוטיזם"לא מצליחות לסייע לילדים": מה קורה למשלבות החינוכיות?

“לא מצליחות לסייע לילדים”: מה קורה למשלבות החינוכיות?

הורים רבים מתמודדים עם תסכול רב מחוסר הניסיון של מרבית המשלבות החינוכיות והסייעות שמועסקות בכיתות השילוב: "היא לא נמצאת כשהילד הכי צריך אותה"

מנחת שילוב (אילוסטרציה). צילום: BigStock
מנחת שילוב (אילוסטרציה). צילום: BigStock

מרבית המשלבות המועסקות בימים אלו במסגרות החינוכיות השונות הן ללא ניסיון, עובדה שפוגעת בילדים עם מוגבלויות, ומונעת מהם להתפתח בצורה מיטבית. יצאנו לבדוק מקרים של ילדים בכמה מוקדים ברחבי הארץ, והתמונה המצטיירת – עגומה.

“הם פשוט לוקחים כל מי שיש לה דופק”, מסבירה רונית (שם בדוי) מהרצליה, אמו של יואב (שם בדוי), ילד בן 13 על הרצף האוטיסטי. לדבריה, בגלל חוסר הניסיון של המשלבת של בנה, בחודשים האחרונים הוא נמצא לרוב בבית, ולא מסכים ללכת לבית הספר. “כל פעם אני צריכה לשכנע אותו מחדש, ולא תמיד אני מצליחה. הוא לא מצליח להיות בקשר עם חברים. המשלבת יוצאת להפסקה שלה בזמן ההפסקה של הילד, וככה יוצא שבזמן שהוא הכי צריך אותה – היא לא נמצאת”, מסבירה רונית.

בנוסף לכך שהמשלבת לא מחזיקה בניסיון המתאים, אסרו עליה להיפגש עם האם, דבר שהקשה עוד יותר על השילוב של יואב. “איך היא יכולה לעזור לבן שלי להשתלב אם היא לא מכירה אותו ולא נותנים לנו להיפגש כדי שאוכל להסביר לה מה בדיוק הוא צריך?”, היא ממשיכה. רונית פנתה לעירייה והתלוננה על המצב, ולאחר הפנייה החליטו לאפשר להם להכיר, אך עדיין ללא קשר רציף. “זה עזר, אבל בגלל שזה לא היה קבוע, זה לא השפיע מאוד”, היא משחזרת. בינתיים בנה עדיין מתקשה להשתלב, ומרבה להישאר בבית.


עזרו לנו להמשיך לעבוד בשבילכם. מוזמנים לעגל לטובה לעמותת שווים. רק 5 שקלים בממוצע בחודש. לתרומה הקליקו https://bit.ly/Shavvim-igul-letova


המשלבת האישית הפכה לסייעת כיתתית

דנית (שם בדוי), אמא לרוי (שם בדוי), ילד על הרצף מקדימה, נאבקת גם היא למען בנה. המשלבת שהוצמדה לרוי, משמשת הלכה למעשה כסייעת כיתתית. “הם טוענים בבית הספר שזה לטובתו, כדי שהוא לא יראה שכביכול יש אחריו ‘זנב’, וזה יעזור לו להשתלב טוב יותר. אבל זה פוגע בו”, מסבירה דנית. “הוא כבר בן 11 וחצי ואין לו אפילו חבר אחד”, משתפת האם בצער. גם עליה, כמו על רונית, אסרו לתקשר עם המשלבת.

חשוב לציין כי משרד החינוך תומך בקשר בין משלבות להורים, אך הדבר נתון לשיקול העיריות, כשרובן מעדיפות לאסור את הקשר. “זה קריטי להשתלבות שלו בכיתה, אבל בעירייה לא מרשים, ומצפים שאנחנו נהיה אלו שנתמודד עם העניין”, מוסיפה דנית. “אפילו שיש חוזר מנכ”ל ממשרד החינוך שמדבר על כמה חשוב הקשר הזה, הם לא מאפשרים”.

בעיית חוסר הניסיון

גלית (שם בדוי), אמא לזוג תאומים עם צרכים מיוחדים בכיתה ג’, העבירה אותם השנה לכיתה רגילה עם משלבת אחרי שלמדו בכיתת תקשורת. לדבריה, זו הייתה טעות קשה. “הם בתפקוד גבוה, והם היו קצת בין הכיסאות בכיתת התקשורת, כשלמדו שם לצד ילדים עם תפקודים נמוכים יותר”. גלית מספרת שעוד לפני שהעבירה את ילדיה לכיתת התקשורת נאמר לה שיש בעיה עם המשלבות. “טפטפו לנו את זה מההתחלה, וכיוונו לכך שתהיה משלבת אחת לשני הילדים שלי”.

בשונה מרונית ודנית, המשלבת שהייתה לזוג התאומים, החזיקה בניסיון המתאים, ועשתה את עבודתה כמו שצריך, אך הרבתה להיעדר מהעבודה. בעקבות חיסוריה, נוצר פער בין התאומים לשאר הכיתה ברמה החברתית. גלית מספרת שהמחליף שהביאו למשלבת הקודמת היה חסר ניסיון, ולא הצליח לעזור להם. “הביאו מישהו שעבד בצהרון, והוא באמת בחור טוב, אבל הוא היה חסר ניסיון עם ילדים עם צרכים מיוחדים, ולא הצליח לשלב אותם כמו שצריך”.

שוחחנו עם גורם בכיר מנציגויות ההורים בקשר לנושא המשלבות, והיא סיפרה שיש פניות רבות מצד הורים שטוענים שהמשלבות לא עושות את עבודתן כראוי. “הצורך בסייעת הוא משמעותי מאוד אבל היום לא מתייחסים לסייעת כמקצוע, מה שגורם לחוסר בהכשרה. זה יותר פער בין סייעות שיש להן ידע ויכולות מעצמן לטפל בילדים ולשלב אותם, לבין סייעות שאין להן את זה והן צריכות ללמוד. בסופו של דבר הנושא הוא מאוד רגיש, וחשוב שהסייעת תדע את העבודה כמו שצריך ותוכל לשלב את הילד בהתאם”.

תגובות

באשר ליואב מהרצליה נמסר בתגובה ממחוז תל אביב במשרד החינוך: “צוות החטיבה נפגש שלוש פעמים עם ההורים במטרה לקדם את התלמיד, הן מהבחינה הלימודית והן מבחינה חברתית-רגשית. מחנכת הכיתה דיווחה שהתלמיד משתתף בשיעורים ובפעילות הכיתתיות. יחד עם זאת, הצוות המקצועי אבחן גם את הבעיות והמענים המתבקשים שיש לתת והם הוצעו להורים. מפאת צנעת הפרט לא נוכל לפרטם.

“הובהר להורים שעל פי בחירתם, בנם יוכל ללמוד החל משנה הבאה בכיתת תקשורת. באשר לסייעת, על פי דוחות בית הספר, מדובר בסייעת מקצועית שעושה עבודתה נאמנה. בקשת האם להחליפה צריכה להתברר מול העירייה”.

בקשר לנושא המשלבות, נמסר ממשרד החינוך: “בהתאם להסכם השכר החדש, שנחתם באוגוסט 2023, נקבע כי יש חשיבות רבה להתפתחות של תומכות החינוך (סייעות) כנשות מקצוע, ולכן סוכם על מנגנון להכשרה ופיתוח מקצועי לתומכות החינוך”.

מעיריית הרצליה טרם נמסרה תגובה ותגובתם תפורסם ככל שתתקבל.

יליד 1998, רווק. נולד עם חולשה בפלג גוף שמאל. כותב מגיל 14 סדרות. משחק טניס כיסאות גלגלים באופן תחרותי

כתבות אחרונות