נושאים קשורים

עיריית פתח תקווה בנתה בניין חדש – ושכחה לשים מעלית

בבניין ניתנים שירותים לציבור, שבפועל לא נגישים לאנשים עם מוגבלויות. נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות איימה בתביעה – והעירייה התחייבה לתקן את הליקוי

גם אם לעולם לא אחווה תשוקה במציאות, היא קיימת עבורי בספרים

הרומן "אהבות נכזבות" של מילן קונדרה גרם לי להרגיש דברים שלא הרגשתי מעולם – ואני מקווה מאוד שארגיש יום אחד בעתיד

“למה לילד שלי לא מגיע סל שילוב? כי רציתי שיהיה שף?”

תלמידים עם צרכים מיוחדים שלומדים בחינוך המקצועי לא מקבלים סל שילוב, ובמשרדי העבודה והחינוך מגלגלים אחריות זה על זה. "אלו שני משרדי ממשלה, למה הם לא יכולים פשוט להעביר את הכסף ביניהם?"

ילדים עם CP לא יצטרכו להגיע שוב ושוב לוועדות רפואיות

מדיניות חדשה של ביטוח לאומי צפויה להקל על אלפי ילדים עם שיתוק מוחין. מעתה יקבעו אחוזי נכות קבועים, והוועדה תתכנס רק פעמיים עד גיל 18 ושלושה חודשים



עם אוטיזם ודרגות על הכתפיים: המסע המרגש של חיילי “תתקדמו”

שלושה קצינים חדשים על הספקטרום עמדו השבוע על מגרש המסדרים בבה"ד 15. מי שהיה צריך הוכחה ש"גם הם יכולים" – קיבל אותה בענק. טור אישי מיוחד של אודי הלר
ראשיבריאותהחוק שסוגר הרמטית דיירים עם מוגבלות במעונות

החוק שסוגר הרמטית דיירים עם מוגבלות במעונות

בגלל הקורונה: משרד הרווחה יאסור כליל יציאה מהמעונות וביקורים מבחוץ. ארגון בזכות מתח ביקורת חריפה על המהלך

משרד הרווחה מבקש להביא לאישור הממשלה הצעת חוק שתאסור על דיירים עם מוגבלות המתגוררים במעונות לצאת מהמעונות, וכן על בני משפחה ואנשים אחרים לבקר אותם. זאת, במטרה למנוע הדבקה של דיירים במעונות בנגיף הקורונה, וכן הדבקה של אנשים מחוץ למעונות. החוק אמור לחול גם על קטינים המתגוררים במסגרות מחוץ לבית הוריהם.

היועצת המשפטית של משרד הרווחה שלחה אתמול תזכיר חוק בנושא לבכירי המשרד וביקשה לקבל מהם הערות בתוך 12 שעות, “לנוכח הדחיפות הרבה בקידום החקיקה”. החוק, כאמור, צפוי להגיע בהקדם לאישור הממשלה.

תחת פיקוחו של משרד הרווחה נמצאים בין היתר מעונות לאנשים עם מוגבלות, ילדים ונערים בסיכון שהוצאו מחזקת הוריהם ואזרחים ותיקים בבתי אבות. בהסברים לחוק החדש נכתב כי אוכלוסיות אלה נמצאות בסיכון בכל הנוגע להידבקות בקורונה.

“מטבע הדברים, אופי הפעילות בתוך המעון, מספר הדיירים והקירבה ביניהם, כמו גם בינם לבין צוות המעון, מגבירים את הסיכון להדבקה בנגיף”, מסבירה היועצת המשפטית בתזכיר. “לפיכך, קיים סיכון ממשי כי ככל שתהיה במעון היחשפות לנגיף הקורונה, מצד מי מהדיירים, או מגורם חיצוני, הרי שהסיכון להדבקת יתר של הדיירים כמו גם של אנשי הצוות במעון הינו ממשי ומיידי. לצערנו, כבר בשבוע שעבר התוודענו להידבקות מסיבית של דיירים באחד מהמעונות של אנשים עם מוגבלות.

חיילים מחוץ לכפר עלה נגב, אחרי שאחות במקום נדבקה בקורונה. צילום: עלה נגב

“יציאה לחופשות”, מפרט התזכיר, “מביאה עימה באופן מובנה חשיפה רבה, בין בנסיעה (בחלק מהמקרים בתחבורה ציבורית) ובין בחשיפה של הדיירים לבני משפחותיהם, כמו גם למפגשים נוספים כאשר אין יכולת בקרה מלאה לגביהם. בשל כך, בסבירות גבוהה, עלולים  מי מהדיירים להיחשף לנשאי הקורונה, וחזרתם מחופשות אלו, כאשר הם נושאים את הנגיף, עלולה לסכן את כלל דיירי המעון”.

בהמשך מסביר התזכיר מדוע הכנסה לבידוד של כל דייר שיצא וחזר למעון אינה ישימה בשטח: “יכולת זו מוגבלת ביותר הן מטעמי מקום והן בשל מאפייני האוכלוסייה, אשר מקשים את האפשרות להתמודד עם תנאי בידוד יותר מאשר על אדם אחר. החזקה בבידוד גם דורשת הגדלה משמעותית של אנשי הצוות, אשר אינה ריאלית בימים אלו. הקושי לגייס כוח אדם לעבודה במסגרות אלו הינו גדול בימים כתיקונים ועל אחת כמה וכמה בימים אלו”.

לנוכח כל הדברים האלה, מבקשים במשרד לאפשר לשר הרווחה לקבוע הגבלות על יציאתם של דיירים והגבלות על ביקורים במסגרות, ו”הכל לצורך הגנה על בריאותם וחייהם של כלל הדיירים השוהים בכל מעון, בכדי להבטיח עד כמה שניתן את המשך תפקודו התקין של המעון, שהינו חלופת בית עבורם”. הדברים מתייחסים, כאמור, גם לקטינים המתגוררים במשפחות אומנה.

לצד זה, הצעת החוק מאפשרת למשפחות או לאפוטרופוסים של דיירים שאינם שוהים במעון בצו שיפוטי, ושמעוניינים לקחת את הדיירים הביתה ולדאוג לכל צורכיהם, לעשות זאת. “כמו כן”, מצוין בתזכיר, “יש להשאיר מקום לחרוג מהמגבלות במקרים של צורך אישי או רפואי דחוף (כגון לוויה של קרוב משפחה, חלילה), ובלבד שהיציאה מותרת באותה עת לכלל האוכלוסייה ובתנאים שייקבעו באישור (כגון התניה של חזרה לבידוד)”.

לדברי מקור במשרד הרווחה, הצוותים הטיפוליים במעונות מתווכים לדיירים את המצב ואת הסכנות הנובעות ממנו, ובנוסף מעודדים אותם לתקשר וירטואלית – דרך הטלפון או המחשב – עם בני המשפחה, וזאת כדי לעזור להם לצלוח את התקופה הקשה.   

במשרד מציעים כי ההנחיות החדשות יהיו תקפות למשך זמן של עד 21 ימים. עוד מוצע כי הן ייכנסו לתוקף מיד עם הבאתן בפני המעונות הרלבנטיים. השר יהיה רשאי לקצר את תקופת ההגבלות או להאריכה בתקופות נוספות שלא יעלו על 21 ימים, וזאת כמובן בכפוף למצב הרפואי בישראל. אם הנסיבות שבהן חוקק החוק – משבר הקורונה – לא יתקיימו יותר, יבטל השר את ההוראות ללא דיחוי.

בארגון בזכות מתחו ביקורת חריפה על תזכיר החוק. לדבריהם, ישנן דרכים פחות קיצוניות כדי לאפשר הגנה על האוכלוסיות המוחלשות ועל הציבור הכללי מבלי לפגוע בזכויות אדם בסיסיות. נעמה לרנר מבזכות אמרה לעיתון “הארץ” כי “החוק מנצל את הצורך בהגנה על האוכלוסייה ואת החשש שבו נמצאים כלל האזרחים, כדי להטיל על אנשים עם מוגבלות, קשישים וילדים במסגרות חוץ-ביתיות הסגר וניתוק מלא מהקהילה ומבני משפחותיהם. הזכות של קבוצות מוחלשות לקשר עם המשפחה, לחירות, לחופש תנועה ולשוויון עם כלל הציבור לא ממש נספרת בימים אלה”.

מבזכות והאגודה לזכויות האזרח נמסר: “באישון לילה פירסם משרד הרווחה במחטף תזכיר חוק שנותן לשר הרווחה סמכות גורפת לפגוע בזכויותיהן של האוכלוסיות המוחלשות ביותר, ועוד לתקופה שמתחדשת כל 21 יום הנתונה לשיקול דעתו הבלעדי. עצירת ביקורים תפגע באופן קשה בבריאותם ובשלומם של חלק מדיירי המוסדות ותמנע מעין חיצונית לבדוק את מצב הדיירים. גם במסגרת המאבק בנגיף, אפשר היה למצוא פתרונות סבירים יותר ופוגעניים פחות”.

מייסד "שווים", בעל 20 שנות ניסיון בעולם העיתונות. שימש כרכז הכתבים של ”ידיעות אחרונות“, עורך המוסף הכלכלי ”ממון“ ועורך התוכנית ”חדשות הבוקר“. בעל קשר אישי לקהילת המוגבלויות: בנו הבכור אוהד הוא אוטיסט.

כתבות אחרונות