נושאים קשורים

עיריית פתח תקווה בנתה בניין חדש – ושכחה לשים מעלית

בבניין ניתנים שירותים לציבור, שבפועל לא נגישים לאנשים עם מוגבלויות. נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות איימה בתביעה – והעירייה התחייבה לתקן את הליקוי

גם אם לעולם לא אחווה תשוקה במציאות, היא קיימת עבורי בספרים

הרומן "אהבות נכזבות" של מילן קונדרה גרם לי להרגיש דברים שלא הרגשתי מעולם – ואני מקווה מאוד שארגיש יום אחד בעתיד

“למה לילד שלי לא מגיע סל שילוב? כי רציתי שיהיה שף?”

תלמידים עם צרכים מיוחדים שלומדים בחינוך המקצועי לא מקבלים סל שילוב, ובמשרדי העבודה והחינוך מגלגלים אחריות זה על זה. "אלו שני משרדי ממשלה, למה הם לא יכולים פשוט להעביר את הכסף ביניהם?"

ילדים עם CP לא יצטרכו להגיע שוב ושוב לוועדות רפואיות

מדיניות חדשה של ביטוח לאומי צפויה להקל על אלפי ילדים עם שיתוק מוחין. מעתה יקבעו אחוזי נכות קבועים, והוועדה תתכנס רק פעמיים עד גיל 18 ושלושה חודשים



עם אוטיזם ודרגות על הכתפיים: המסע המרגש של חיילי “תתקדמו”

שלושה קצינים חדשים על הספקטרום עמדו השבוע על מגרש המסדרים בבה"ד 15. מי שהיה צריך הוכחה ש"גם הם יכולים" – קיבל אותה בענק. טור אישי מיוחד של אודי הלר
ראשיחדשותאחרי שהושארו בחוץ: גם הנכים יקבלו את המענק לפסח

אחרי שהושארו בחוץ: גם הנכים יקבלו את המענק לפסח

כך הודיע בצהריים ראש הממשלה. המשמעות: נכה ללא ילדים יקבל 500 שקל לקראת החג

בעקבות הביקורת והלחץ הציבורי, ראש הממשלה בנימין נתניהו הנחה היום בצהריים להוסיף את אוכלוסיית הנכים למקבלי המענקים המיוחדים לקראת חג הפסח (500 שקל) עליהם הכריז אמש.

אלכס פרידמן, מייסד ויו”ר ארגון “נכה לא חצי בן אדם”, הודה לנתניהו על ההחלטה. “זוהי בשורה משמחת מאוד”, אמר פרידמן, “אנו מודים לראש הממשלה גם על ההחלטה לפתוח מרכזי אשפוז המיועדים לאנשים עם מוגבלות. אנחנו מקווים שגם הפעימה הבאה בחוק הנכים תאושר בהקדם”.

אמש הדברים עוד נראו אחרת לגמרי. ראש הממשלה הכריז על מענק מיוחד, 500 שקל לכל ילד במשפחה עד הילד הרביעי, וגם לקשישים, אך הנכים נותרו בחוץ. ההודעה התקבלה בהלם אצל ארגוני הנכים, שמרביתם לא מגדלים ילדים ומתקיימים רק מקצבת נכות של 3,372 שקל בחודש. 

ב”נכה לא חצי בן אדם” תקפו בתגובה את ראש הממשלה. “בעיניו נכה אפילו לא חצי בן אדם”, נכתב בפוסט שהועלה לדף הפייסבוק שלהם, “הוא פשוט לא קיים ואין סיבה שיקבל מענק לחגוג את ליל הסדר”. היו”ר פרידמן אמר כי “יש הרבה נכים ללא ילדים בישראל שנשארו ללא תמיכה. בייחוד בימים אלה אנחנו צריכים לקנות מזון רב יותר כי אנחנו באוכלוסיית הסיכון, צריכים לשלם על מוניות מיוחדות כי אין תחבורה ציבורית סדירה, לשלם על תרופות – ונראה כאילו שכחו אותנו. אנחנו שווים כמו כולם, ולכן לא ברורה לנו האפליה שעשו במשרדי ראש הממשלה והאוצר”.

יו”ר מטה מאבק הנכים בישראל, נעמי מורביה, יצאה אף היא בקריאה לתת את המענק גם לנכים. ”מטה מאבק הנכים מבקש למחות נמרצות על כי האנשים עם מוגבלות בישראל מופלים לרעה כרגיל על ידי ממשלת ישראל והעומד בראשה”, אמרה מורביה. “עד היום לא שולמה פעימת העולב שחוקקו במסגרת העלאת הקצבאות המבישה בפברואר 2018… ועכשיו הממשלה והעומד בראשה מקשים את לבם אלינו ואנחנו לא נכללים בין אלו שיקבלו את המענק של ה-500 שקל לחג הפסח”.

“אף אחד לא חשב עלינו”. אריאל לוריא


אריאל לוריא בן 44 מת”א, נכה 100% ועיוור בעין אחת, אשר מתהלך ביום יום עם קביים, סיפר ל”שווים” על הקושי שלו לשרוד את ימי הקורונה. ”אין לי אף אחד”, אמר לוריא, “אין לי הורים ואני גר לבד ומנסה לקיים את עצמי מקצבת נכות, דבר שהוא כמעט לא אפשרי כיום. ברגעים אלה אני עומד באחד מבתי התמחוי שעוזרים לאנשים עם מוגבלות בדרום ת”א על מנת לקבל קצת אוכל יומיומי, כי גם התרופות שאני צריך יצאו מהסל, ולכן הם עולות הרבה יותר ביוקר. אני חי בתת תנאים, אך ורק מקצבת נכות, כך שלא ברור לי איך ראש הממשלה בנימין נתניהו ומשרד האוצר לא חשבו עלינו בכלל כאשר הכריזו בקולי קולות על המענק לפסח.

”ההצעה הזו באה לטובת משפחות מרובות ילדים ושומרי המצוות, אף אחד לא חשב עלינו”, הוסיף לוריא. “אני כמו ילד, כי אין לי יכולות, וללא עזרה אני לא יכול להתקיים כי אני תלוי בעזרה של הזולת”.

מיכאל ברלינר, בן 45 מבת ים, גם הוא ללא ילדים ועזרה ממשפחתו, סיפר: ”לפני שנתיים עשיתי תאונת דרכים קשה מאוד שבעקבותיה קבעו לי 75 אחוזי נכות. כך שאפילו את הקצבה המלאה אני לא מקבל. אני חי מסכום של קצת מעל 2,000 שקל בחודש. אילו חיים אלה? בושה וחרפה, שכחו את הנכים מכל הכיוונים. יש אנשים רעים שעושים אפליות בין בני אדם. הרי חתמו איתנו על הסכם פעימות ואף אחד לא מקיים אותו. שלחו מאות נכים לכבישים ולהפגנות, חלק מהם כבר לא איתנו ולא זכו ליהנות קצת ממה שנותר בחייהם. אני חי רק מקצבת נכות. קשה לי מאוד להתנהל ביום יום, אני בנתק ממשפחתי ואף אחד לא עוזר לי. מה ביקשנו? עזרה וכיבוד הפעימות כדי שנוכל לחיות קצת יותר בכבוד”.

הכעס הזה מגיע על רקע אי אמון קשה ששורר בין הנכים לבין הממשלה. כזכור, לפני שלוש שנים ארגוני הנכים ומשרד הממשלה הגיעו להסכם להעלאת קצבאות הנכות  הסכימו הצדדים על תוספת של 4.2 מיליארד שקל לשנה עבור הנכים, שתיעשה בכמה פעימות עד שנת 2021. ברמת האדם הפרטי, קצבת הנכות צפויה לעלות מינואר 2018 ועד ינואר 2021 בסכומים של בין 700 ל-1,800 שקל בחודש, בפועל זה לא קרה והפעימות נעצרו כך שהפעימה האחרונה שהייתה אמורה להיכנס בינואר 2020 לא נכנסה ולא השתנתה.

על כן, לפני חודש הגישו ב”נכה חצי בן אדם” בג”ץ בנושא, והשבוע הוגשה לבית המשפט העליון בקשה לזרז הליכים בעקבות משבר הקורונה. בית המשפט החליט שהממשלה תיתן תשובה עד ה-20 באפריל. ”במקביל, נעשתה פנייה בתחילת השבוע ליו”ר ועדת הכספים בכנסת, ח”כ עודד פורר, בנושא הפעימות, ואנחנו מחכים לתשובות של משרד האוצר והרווחה”, הוסיף פרידמן.

יליד 1991. נשוי פלוס אחד. נולד עם שיתוק מוחין קל. בוגר תואר ראשון בתקשורת וניהול. היה כתב צבאי בדובר צה"ל, עורך באתר one וכתב אתר השקמה מרשת שוקן. במקביל לעבודתו ב"שווים" מגיש תוכנית ספורט ב"רדיו סול" ומשמש עורך משנה באתר "ישראל ספורט".

כתבות אחרונות