נושאים קשורים

עיריית פתח תקווה בנתה בניין חדש – ושכחה לשים מעלית

בבניין ניתנים שירותים לציבור, שבפועל לא נגישים לאנשים עם מוגבלויות. נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות איימה בתביעה – והעירייה התחייבה לתקן את הליקוי

גם אם לעולם לא אחווה תשוקה במציאות, היא קיימת עבורי בספרים

הרומן "אהבות נכזבות" של מילן קונדרה גרם לי להרגיש דברים שלא הרגשתי מעולם – ואני מקווה מאוד שארגיש יום אחד בעתיד

“למה לילד שלי לא מגיע סל שילוב? כי רציתי שיהיה שף?”

תלמידים עם צרכים מיוחדים שלומדים בחינוך המקצועי לא מקבלים סל שילוב, ובמשרדי העבודה והחינוך מגלגלים אחריות זה על זה. "אלו שני משרדי ממשלה, למה הם לא יכולים פשוט להעביר את הכסף ביניהם?"

ילדים עם CP לא יצטרכו להגיע שוב ושוב לוועדות רפואיות

מדיניות חדשה של ביטוח לאומי צפויה להקל על אלפי ילדים עם שיתוק מוחין. מעתה יקבעו אחוזי נכות קבועים, והוועדה תתכנס רק פעמיים עד גיל 18 ושלושה חודשים
הסתדרות 480-100

עם אוטיזם ודרגות על הכתפיים: המסע המרגש של חיילי “תתקדמו”

שלושה קצינים חדשים על הספקטרום עמדו השבוע על מגרש המסדרים בבה"ד 15. מי שהיה צריך הוכחה ש"גם הם יכולים" – קיבל אותה בענק. טור אישי מיוחד של אודי הלר
ראשיאנשים עם מוגבלויותמענק למשפחות לילדים מיוחדים מהשכנים

מענק למשפחות לילדים מיוחדים מהשכנים

תושבי שכונת הר חומה בירושלים גייסו תרומות בסך 250 אלף שקל למען שכנים עם מוגבלות, קשישים ועולים

כאשר מדינה מתגייסת למען אזרחיה בימי משבר, זה נראה לנו מתבקש. הרבה פחות מובן מאליו הוא ששכונה נרתמת לטובת תושביה הנזקקים. זה בדיוק מה שקרה בשכונת הר חומה בירושלים (בשמה השני חומת שמואל), שם גייסו התושבים 250 אלף שקל עבור קשישים, משפחות עולים ומשפחות של אנשים עם צרכים מיוחדים (צמי”ד). חלק מהתרומות חולקו למשפחות בתווי קנייה של 500 שקל לרשתות המזון לכל משפחה.

הכל התחיל ביוזמה של המינהל הקהילתי חומת שמואל, שיצא במבצע התרמה כדי לסייע לאוכלוסיות החלשות בשכונה. “בעזרת מתנדבים ותושבים שפתחו את הלב גייסנו כסף בטכניקה של גיוס המונים”, מספר אבי רגב, מנהל המינהל הקהילתי בשכונה. “בעזרת הכסף הגשנו סיוע בתחום המזון, סיוע ברכישת מזון ותרופות וגם בערכות הפעלה לילדי צמי”ד שיעזרו להם בזמן הארוך שהם נמצאים בבית”.

לדברי רגב, מלבד קשישים, עולים ואנשים עם צרכים מיוחדים, המינהל נרתם בתקופה הזו גם למען תושבים “שנשבר מטה לחמם והם שרויים במצוקה”. האמצעים מגיעים מעיריית ירושלים ומהחברה למתנ”סים, סכום כסף משמעותי, כאמור, גויס מהתושבים, והעזרה מוגשת בעזרת מתנדבים בני השכונה שפועלים במשך כל שעות היום. “המגיפה היא הזדמנות להתלכד ולהגדיל את הערבות ההדדית ואת העוצמות הקהיליות שיש בשכונה לטובת החלשים”, מסכם רגב.

דקלה (השם המלא נמצא במערכת), תושבת הר חומה שמגדלת ילדה עם צרכים מיוחדים, היא אחת מאותן משפחות שזכו לסיוע. “ערכות ההפעלה של צמי”ד נורא עוזרות לנו”, היא מספרת, “הבת שלי מאוד התרגשה לקבל אותן. יום אחד אפילו הגיעו חיילים מתנדבים והביאו חבילות”.

לדבריה, שכנים שמתגייסים ככה לעזור זה לא דבר שגרתי. “זה שהם תרמו לפרויקט הזה פשוט מקיף אותי בחום”, היא אומרת. “יש הרבה מודעות לנושא של אנשים עם מוגבלות בירושלים וממש עוזרים לנו. מעיין ממש תומכת ומטפלת בנו”.

מעיין היא מעיין ברסלויער, רכזת צמי”ד בהר חומה. “אמא אחת לילד עם צרכים מיוחדים אמרה לי שגם אחרי שהסגר ייגמר, היא לא יודעת איך היא תצא מזה נפשית”, היא מספרת ל”שווים”. “המצב קשה לכולם, בטח למשפחות כאלה. הערכות של המשחקים וההפעלות עושות כיף לילדים וגם להורים ונותנות אפשרות לנשום קצת”.

מלבד הערכות, קיבלו משפחות של אנשים עם צרכים מיוחדים תווי קנייה של 500 שקל לרשתות המזון, לכל משפחה. “מדובר במשפחות הכי נזקקות”, אומרת מעיין, “כאלה שלא קיבלו מענקים אחרים מהרווחה”.

מכינים חבילות לתושבים בשכונת הר חומה. צילום: חיים הלד

לדברי הילה זיו, מנהלת מחלקת צמי”ד בירושלים, התרומות מהר חומה עוזרות קצת להפחית את הלחץ הכלכלי שבו נתונות המשפחות. “זה נותן מעט חמצן גם לעולים, גם לקשישים וגם למשפחות של אנשים עם צרכים מיוחדים”, היא אומרת. “בשבועות האחרונים חולקו 6,000 ערכות יצירה למשפחות ולהוסטלים של אנשים עם צרכים מיוחדים בעיר. אנחנו שולחים למשפחות גם מתנדבים קבועים שמגיעים אליהן מדי יום לכמה שעות ועוזרים”.

חוץ מזה, היא מספרת, מתבצעות פעילויות פנאי מרחוק. “עשינו למשל שיעור בישול עם השף אבי לוי. הוא בישל יחד עם אפרת, ילדה עם תסמונת דאון, במטבח של בית הגלגלים. צילמנו את זה בלייב לעמוד הפייסבוק שלנו וקבוצת בנות מדיור של פוירשטיין בישלו איתו. אחר כך הן קיבלו משלוח עם מה שאבי ואפרת בישלו אליהן לדירה. שי בן שושן, מנהל להקת שלווה, העביר שיעורי תיפוף דרך הזום. אנחנו עושים גם שיעורי ספורט והפגה באמצעות המפעילים הקבועים שלנו וגם הדרכות הורים”.

צמי”ד היא המחלקה בעיריית ירושלים שמטפלת בנושאי תרבות ופנאי למען אוכלוסיית האנשים עם מוגבלות בעיר. מדי שנה המחלקה מקיימת פסטיבל תרבות שבו ניתנת במה ליוצרים ואמנים עם מוגבלות, פסטיבל שהפך לשם דבר. בתקופת המשבר הנוכחית מתגייסת המחלקה גם לטובת נושאי רווחה ותמיכה בקהילה.

ראש עיריית ירושלים, משה ליאון, מספר כי הנחה את הדרג המקצועי בעירייה לתת בתקופה זו עדיפות בסיוע לקשישים ולמשפחות שיש להן ילד עם צרכים מיוחדים. “לגבי היוזמה של תושבי הר חומה, אני נפעם בכל פעם מחדש מגילויי העזרה ההדדית של תושבי העיר אחד לשני”, מתפעל ליאון.

יליד 1986. ממנצ'סטר באנגליה. על הרצף האוטיסטי. הבן השביעי מתוך 14 אחים לרב חרדי. נשוי לאישה גם עם מוגבלויות. משמש כעיתונאי במעריב ובאתר שווים. מתנדב בוועד של עמותת Keep Olim , ובמגן לקהילות.

כתבות אחרונות