נושאים קשורים

עיריית פתח תקווה בנתה בניין חדש – ושכחה לשים מעלית

בבניין ניתנים שירותים לציבור, שבפועל לא נגישים לאנשים עם מוגבלויות. נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות איימה בתביעה – והעירייה התחייבה לתקן את הליקוי

גם אם לעולם לא אחווה תשוקה במציאות, היא קיימת עבורי בספרים

הרומן "אהבות נכזבות" של מילן קונדרה גרם לי להרגיש דברים שלא הרגשתי מעולם – ואני מקווה מאוד שארגיש יום אחד בעתיד

“למה לילד שלי לא מגיע סל שילוב? כי רציתי שיהיה שף?”

תלמידים עם צרכים מיוחדים שלומדים בחינוך המקצועי לא מקבלים סל שילוב, ובמשרדי העבודה והחינוך מגלגלים אחריות זה על זה. "אלו שני משרדי ממשלה, למה הם לא יכולים פשוט להעביר את הכסף ביניהם?"

ילדים עם CP לא יצטרכו להגיע שוב ושוב לוועדות רפואיות

מדיניות חדשה של ביטוח לאומי צפויה להקל על אלפי ילדים עם שיתוק מוחין. מעתה יקבעו אחוזי נכות קבועים, והוועדה תתכנס רק פעמיים עד גיל 18 ושלושה חודשים
הסתדרות 480-100

עם אוטיזם ודרגות על הכתפיים: המסע המרגש של חיילי “תתקדמו”

שלושה קצינים חדשים על הספקטרום עמדו השבוע על מגרש המסדרים בבה"ד 15. מי שהיה צריך הוכחה ש"גם הם יכולים" – קיבל אותה בענק. טור אישי מיוחד של אודי הלר
ראשיאנשים עם מוגבלויותבשל הקורונה: רוני הלוקה בשכלו נפל בין הכיסאות; משפחתו חוששת לשלומו

בשל הקורונה: רוני הלוקה בשכלו נפל בין הכיסאות; משפחתו חוששת לשלומו

מרכז עבודה שיקומי בתל-אביב לא מוכן להחזיר לעבודה בן 63 הלוקה בשכלו רק כי יש לו מחלות רקע והוא בקבוצת סיכון

המשק מתחיל להתאושש מהסגר שכפה עלינו משבר הקורונה ואט-אט נפתחים עוד מקומות תעסוקה ובילוי. אבל עבור רוני (63) הלוקה במוגבלות שכלית לא מדובר בבשורה כלל, כי הוא סובל ממחלות רקע שונות ולכן אינו רשאי לחזור למקום עבודתו. חשוב לציין שבמשרד החינוך, למשל, דווקא מצאו פתרונות שונים ומגוונים לילדי החינוך המיוחד שסובלים ממחלות רקע – החל מאחיות במוסדות הלימוד, הפרדה בין הילדים ועוד.

מקום עבודתו של רוני הוא מרכז העבודה השיקומי “מע”ש אחיקם” של עמותת “צ’יימס ישראל” הממוקם ברמת החיל בצפון תל-אביב. מטרתו העיקרית של המרכז המיועד לבוגרים עם מוגבלות שכלית התפתחותית, ונכויות התפתחותיות נוספות, היא קידום אנשים בעלי לקויות בתחום התעסוקתי, תוך שילובם בחיי הקהילה  .כעת, המשפחה חוששת לחייו של רוני שמעביר את מרבית ימיו ללא מעש ומסתובב ברחובות תל-אביב.

רוני בימים מאושרים במרכז התעסוקה (צילום באדיבות משפחתו של רוני)

”ברגע שהמסגרות חזרו לפעול, ביקשנו שיחזירו אותו לעבודה אבל אף אחד לא מוכן להקשיב לנו”, אומרים קרובי משפחתו. ”בחינוך המיוחד החזירו את כל הילדים עם מחלות רקע שונות, אז למה לרוני אי-אפשר לעזור? הטענות ששמענו מגוחכות: אי-אפשר להקצות לו חדר לבד או הדרכה, ואין אפשרות להשגיח עליו. כל הזמן יש מדריכים במסגרות והם אף פעם לא לבד, לא יכול להיות שלא ימצאו פיתרון ראוי לרוני שלנו”.

”הם לא יכולים להפלות אותו בגלל המצב הרפואי שלו”, אומרים בני משפחתו של רוני. ”לא יכול להיות שמצאו פיתרון לילדי החינוך המיוחד ולו ולדומיו לא ימצאו פיתרון. הוא עזב את הבית ואנחנו לא יודעים איפה הוא מסתובב. בשיחה האחרונה שלנו הוא אמר שהוא בתחנה המרכזית בתל-אביב. הפיתרונות שמציעים לנו – לשלוח מישהי אליו הביתה לשעתיים להעסיק אותו – זה בדיחה. המצב הנפשי שלו על הפנים, הוא עזב את הבית ואנחנו דואגים לו”.

”היום מרבית מאזרחי ישראל סובלים ממחלות רקע שונות, אבל הם הולכים לעבודה. התירוצים האלה מגוחכים והגיע הזמן שידאגו לרוני. הוא לא יכול להכיל עוד את ההתעללות להיכלא בבית במשך חודשים ללא תקווה”.

לדברי עו”ד זהבה גור, המטפלת בעניינו של רוני, ומתמחה בזכויות בעלי מוגבלויות: ”אני מכירה את רוני היטב, הביקורים במסגרת רק היטיבו עימו וכעת הוא בנסיגה מבחינה נפשית, פיזית ויכולתו החברתית. הוא מבודד וזה רק הרע את מצבו. זאת רק שאלה של משאבים שמרכז התעסוקה לא מוכן להשקיע. לא יכול להיות שהרשויות ימשיכו להתעלל בחוסים חסרי ישע רק בשל שיקולים תקציביים. ניתן וצריך למצוא פתרונות במסגרות השונות, אבל ההתנהלות גובלת באטימות ואף אחד לא מנסה למצוא פיתרון בנושאים הללו”.

ממשרד הרווחה לא נמסרה תגובה והיא תפורסם כשתתקבל.

מעיריית תל-אביב נמסר בתגובה: “בשל צנעת הפרט וחובת הסודיות המוטלת עלינו, לא נוכל להתייחס לפרטי המקרה הספציפי. עם זאת, נציין כי בראש מעיינינו שמירה על בריאותם של תושבי העיר בכלל ואנשים עם מוגבלויות בפרט. כמו כן, אנו פועלים על פי הוראות משרד הרווחה הקובעות כי אנשים מגיל 55 ומעלה ו/או עם מחלות רקע, החשופים יותר להדבקה, יגיעו למסגרת רק בשלב מאוחר יותר, בהתאם ללו”ז ולהנחיות שיתקבלו על ידי המשרד. עבור אנשים אלו המסגרות מספקות, ככל הניתן, חלופות שונות של תעסוקה בביתם”.

עו”ד זהבה גור, המטפלת ברוני
יליד 1991. נשוי פלוס אחד. נולד עם שיתוק מוחין קל. בוגר תואר ראשון בתקשורת וניהול. היה כתב צבאי בדובר צה"ל, עורך באתר one וכתב אתר השקמה מרשת שוקן. במקביל לעבודתו ב"שווים" מגיש תוכנית ספורט ב"רדיו סול" ומשמש עורך משנה באתר "ישראל ספורט".

כתבות אחרונות