נושאים קשורים

עיריית פתח תקווה בנתה בניין חדש – ושכחה לשים מעלית

בבניין ניתנים שירותים לציבור, שבפועל לא נגישים לאנשים עם מוגבלויות. נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות איימה בתביעה – והעירייה התחייבה לתקן את הליקוי

גם אם לעולם לא אחווה תשוקה במציאות, היא קיימת עבורי בספרים

הרומן "אהבות נכזבות" של מילן קונדרה גרם לי להרגיש דברים שלא הרגשתי מעולם – ואני מקווה מאוד שארגיש יום אחד בעתיד

“למה לילד שלי לא מגיע סל שילוב? כי רציתי שיהיה שף?”

תלמידים עם צרכים מיוחדים שלומדים בחינוך המקצועי לא מקבלים סל שילוב, ובמשרדי העבודה והחינוך מגלגלים אחריות זה על זה. "אלו שני משרדי ממשלה, למה הם לא יכולים פשוט להעביר את הכסף ביניהם?"

ילדים עם CP לא יצטרכו להגיע שוב ושוב לוועדות רפואיות

מדיניות חדשה של ביטוח לאומי צפויה להקל על אלפי ילדים עם שיתוק מוחין. מעתה יקבעו אחוזי נכות קבועים, והוועדה תתכנס רק פעמיים עד גיל 18 ושלושה חודשים
הסתדרות 480-100

עם אוטיזם ודרגות על הכתפיים: המסע המרגש של חיילי “תתקדמו”

שלושה קצינים חדשים על הספקטרום עמדו השבוע על מגרש המסדרים בבה"ד 15. מי שהיה צריך הוכחה ש"גם הם יכולים" – קיבל אותה בענק. טור אישי מיוחד של אודי הלר
ראשיחדשותהקורונה מאחורינו? לא בשביל ילדים בצהרונים של החינוך המיוחד

הקורונה מאחורינו? לא בשביל ילדים בצהרונים של החינוך המיוחד

חלק מהצהרונים עדיין סגורים בגלל הנחיה שבצהרון אחד לא יהיו ילדים מיותר מ-3 גנים. הורים: "הנחיה מטופשת"

חזרה לשגרה? לא עבור כולם. למרות ההצהרות על פתיחת הגנים והצהרונים בחינוך המיוחד, מסתבר כי לפי הנחיות משרד הבריאות ניתן לשלב בצהרון אחד ילדים משלושה גנים בלבד, ולא יותר. התוצאה היא שילדים רבים נותרים ללא צהרון, וההורים נשארים חסרי אונים. התופעה בולטת בתל אביב, אך ייתכן שהיא קיימת בערים נוספות.

המשמעויות עבור ההורים הן קשות. בעוד המשק מנסה לחזור לשגרת עבודה, הם לא יכולים לשוב ולעבוד במשרה מלאה, מכיוון שאין להם סידור לילדיהם. עו”ד אחז אגם, אב לילדה בגן לחינוך מיוחד ויו”ר פורום הגנים בוועד ההורים המרכזי בתל אביב-יפו, פנה לשר הבריאות, ח”כ יולי אדלשטיין, כדי שיעזור במציאת פתרון מיידי לבעיה.

“‘צריך לפתור את העניין הזה”, אמר אגם ל”שווים”. “יש כאן חוסר הבנה לגבי הצרכים של ילדי החינוך המיוחד. מדובר בילדים שהמסגרות מאוד חשובות להם, והחזרה לשגרה יכולה להחזיר את החיים שלהם למצב נורמלי, אחרי תקופה מאוד קשה בבית. חבל שזה לא הדבר הראשון שמנסים למצוא לו פתרון, למרות שזה נושא שאפשר לפתור אותו בקלי קלות”.

לדבריו, בחינוך הרגיל אין את הבעיה הזו, אלא רק בחינוך המיוחד. “במצב הנוכחי הילדים מסיימים את גני הילדים מוקדם מהרצוי”, הוא אומר. “וזה אומר שההורים צריכים לחזור מהעבודה בשעה 13:00 או 14:00  ולהוציא אותם מהגן. הם נאלצים להפסיד שעות עבודה רבות בתקופה מאוד רגישה כלכלית, וזה מצב קשה ביותר”.

וכך נכתב במכתב שהועבר לשר אדלשטיין. ”עם אישור הפעלת הצהרונים קמה דרישה להפעלת הצהרון ביותר מהגן האורגני של כל ילד, וזאת מאחר שבמרבית הצהרונים הקיימים היום מגיעים לצהרון ילדים מיותר מגן אחד. על כן, במתווה המתוקן שאושר, נכון להיום, ניתן להפעיל צהרון אשר אליו מתרכזים ילדי 3 גנים בלבד. אלא שבעיר תל אביב -יפו קיימים לפחות 9 צהרונים אשר אליהם מתרכזים מעל ל-3 גנים יחדיו, ולעתים אף ילדים מ-7 גנים נפרדים. כתוצאה מהחלטה זו נוצר מצב שבו כל 9 הצהרונים הללו אינם פועלים, והילדים נדרשים לחזור לבתיהם ללא קיומו של צהרון. חשוב להדגיש כי כמות הילדים בכל מסגרת צהרון איננה חורגת מהכמות המותרת של 12 ילדים בגן בלבד.

“נראה כי בהחלטת משרד הבריאות לאשר הפעלת צהרונים עם ילדים עד 3 גנים בלבד לא נשקלה האפשרות הקיימת בתל אביב, שבה יש יותר מ-3 גנים, וילדים אלו אינם זוכים למענה”, ממשיכים הכותבים. “כאשר כמות הילדים במסגרת הצהרון ממילא איננה עולה על 12 ילדים, נראה שאין קושי של ממש באישור, ונראה יותר כי מדובר במצב אשר לא הועבר לידיעתכם קודם לכן. בשל כך, נבקשכם לשנות את ההחלטה הקודמת ולאפשר את הפעלת הצהרונים בחינוך המיוחד לילדים מיותר מ-3 גנים”.

מי שיזמה את המחאה בנושא היא מיכל גרסטנר מתל אביב, אם לילד בצהרון החינוך המיוחד. “לא מעניין אותי מי אחראי למחדל הזה, משרד הבריאות, משרד החינוך או עיריית תל אביב”, אמרה גרסטנר ל”שווים”. “אני רק רוצה שיתקנו את זה. לא הגיוני שבשל ביורוקרטיה של משרד הבריאות לא יהיו לילדי החינוך המיוחד צהרונים. ההנחיה של עד 3 גנים בלבד בצהרון היא מטופשת ופוגעת בכל ההורים. מבחינתי, שעיריית תל אביב תמצא דרך לדאוג לנו. אנחנו משלמים מסים כתושבי העיר, והם מעבירים אותנו כמו פינג פונג מאחד לשני ומטילים את האשמה על משרד הבריאות. יש הנחיה? שיפתחו עוד צהרונים, שיפעילו את הראש”.

מעיריית תל אביב נמסר: ”עיריית תל אביב-יפו רואה חשיבות רבה וקריטית בפתיחת הצהרונים של כיתות החינוך המיוחד. מדובר בהחלטה של משרד הבריאות המשפיעה ברמה הארצית ולא על תל אביב-יפו בלבד. לצערנו בקשתנו למשרד הבריאות לא אושרה בטענה שמדובר על ילדים המגיעים מ-8-7 כיתות שונות. אנחנו תומכים בבקשת הורי החינוך המיוחד ואף פנינו גם אנו בבקשה לאפשר פתיחה מיידית של הצהרונים הללו. אנחנו ערוכים עם צוותים, מבנים והסעות הממומנות בעלות מלאה של העירייה”.

ממשרד הבריאות לא נמסרה תגובה.

יליד 1991. נשוי פלוס אחד. נולד עם שיתוק מוחין קל. בוגר תואר ראשון בתקשורת וניהול. היה כתב צבאי בדובר צה"ל, עורך באתר one וכתב אתר השקמה מרשת שוקן. במקביל לעבודתו ב"שווים" מגיש תוכנית ספורט ב"רדיו סול" ומשמש עורך משנה באתר "ישראל ספורט".

כתבות אחרונות