נושאים קשורים

עיריית פתח תקווה בנתה בניין חדש – ושכחה לשים מעלית

בבניין ניתנים שירותים לציבור, שבפועל לא נגישים לאנשים עם מוגבלויות. נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות איימה בתביעה – והעירייה התחייבה לתקן את הליקוי

גם אם לעולם לא אחווה תשוקה במציאות, היא קיימת עבורי בספרים

הרומן "אהבות נכזבות" של מילן קונדרה גרם לי להרגיש דברים שלא הרגשתי מעולם – ואני מקווה מאוד שארגיש יום אחד בעתיד

“למה לילד שלי לא מגיע סל שילוב? כי רציתי שיהיה שף?”

תלמידים עם צרכים מיוחדים שלומדים בחינוך המקצועי לא מקבלים סל שילוב, ובמשרדי העבודה והחינוך מגלגלים אחריות זה על זה. "אלו שני משרדי ממשלה, למה הם לא יכולים פשוט להעביר את הכסף ביניהם?"

ילדים עם CP לא יצטרכו להגיע שוב ושוב לוועדות רפואיות

מדיניות חדשה של ביטוח לאומי צפויה להקל על אלפי ילדים עם שיתוק מוחין. מעתה יקבעו אחוזי נכות קבועים, והוועדה תתכנס רק פעמיים עד גיל 18 ושלושה חודשים
הסתדרות 480-100

עם אוטיזם ודרגות על הכתפיים: המסע המרגש של חיילי “תתקדמו”

שלושה קצינים חדשים על הספקטרום עמדו השבוע על מגרש המסדרים בבה"ד 15. מי שהיה צריך הוכחה ש"גם הם יכולים" – קיבל אותה בענק. טור אישי מיוחד של אודי הלר
ראשיאוטיזםאבחון וטיפול באוטיזםועדת הבריאות: "לדחות את הרפורמה בהתפתחות הילד"

ועדת הבריאות: “לדחות את הרפורמה בהתפתחות הילד”

למרות התורים הבלתי נסבלים, ב-1 ביולי ייפסקו ההחזרים על טיפולים התפתחותיים פרטיים. חיים כץ: "זה נזק לילדים"

ועדת העבודה, הרווחה והבריאות של הכנסת בראשות ח”כ חיים כץ (ליכוד) קוראת לדחות את יישומה של הרפורמה בשירותים להתפתחות הילד, שאמורה להיכנס לתוקף ב-1 ביולי. במסגרת הרפורמה, יופסקו ההחזרים שמקבלים כיום הורים לילדים הצורכים שירותים התפתחותיים באופן פרטי, בשל התורים הארוכים במרכזים הציבוריים.

כיום, זכאים הורים לילדים הממתינים בתור למעלה משלושה חודשים לטיפולים התפתחותיים לפנות לטיפול פרטי ולקבל החזר מקופת החולים. בנובמבר 2019 הכריז משרד הבריאות על רפורמה שמטרתה קיצור התורים במרכזי ההתפתחות הציבוריים. הרפורמה תוקצבה ב-80 מיליון שקל שמטרתם לאפשר לקופות החולים להגדיל את כוח האדם ושעות הטיפול ביחידות הציבוריות.  במקביל, כאמור, הוחלט להפסיק את מתן ההחזרים על צריכת השירותים באופן פרטי.

“אם התקציב לא מספיק, תתחילו עם פיילוט”. ח”כ חיים כץ

בדיון אמר רו”ח ליאור ברק ממשרד הבריאות: “ההחלטה לפני כעשור לתת את ההחזרים הייתה נכונה לשעתה. עם השנים זה יצר לא מעט בעיות בשוק. למרות ההחזרים ההורים יכולים להגיע להוצאה כספית של אלפי שקלים בחודש, ולכן סברנו שתופעה זו דורשת תיקון”. עם זאת, לשאלת היו”ר כץ, העריך ברק כי “כדי להגיע למצב אופטימלי אני מעריך שצריך זמן וסכום יותר גדול. לפחות כפול”.

בהתייחס לדברים אמר ח”כ כץ כי “יש אוכלוסיות שלא צריך לנצח אותן ולא לחסוך עליהן. אם אין לנו מספיק – לא ניכנס למשחק. הוועדה הזאת לא תהיה שותפה למהלכים שלא יביאו לתוצאה של 95 ומעלה. אף פעם אין 100, אנחנו לא מושלמים, אבל ללכת למהלך בו אני יכול ליצור נזק בלתי הפיך לילדים? מי נתן לנו את הזכות זאת? אם התקציב לא מספיק, תתחילו עם פיילוט באזור אחד”.

נועה איימן, רכזת בריאות באגף תקציבים במשרד האוצר, אמרה: “יש מספר בעיות יסוד בתוך המערכת הזאת שצריכות להיפתר, לפני שמדברים על כסף, ובראשן היכולת למשוך כוח אדם למערכת הציבורית. בטווח הארוך ההסדרה הנכונה היא עבודה ללא החזרים לצריכת שירותים בשוק הפרטי”.

ח”כ קארין אלהרר (יש עתיד) אמרה כי “הרפורמה כמו שהיא היא מכת מוות לילדים האלה. הם רוצים לייבש את השוק הפרטי כדי שלמטפלים לא תהיה ברירה, ואז הם יבואו למערכת הציבורית. אבל 80 מיליון שקל לא מספיקים לכלום וגם הם יינתנו רק בכפוף לביצוע, כלומר אם הקופות לא יצליחו לגייס עוד מטפלים הן כלל לא יקבלו את הכסף. כבר היום המצב הוא קשה, אי אפשר ללכת עוד אחורה. רוצים לבטל את ההחזרים? בבקשה, אבל תעשו זאת רק אחרי שתבטיחו טיפולים לילדים”.

יגאל להב, ראש מועצת קרני שומרון ונציג השלטון המקומי, הסביר כי הרשויות המקומיות מממנות כיום 90 מתוך 100 יחידות ציבוריות להתפתחות הילד. לדבריו, “עלות שעת טיפול עומדת על 250 שקל והקופות מחזירות כ-120 שקל בלבד. הפער התקציבי שנוצר הוא 300 מיליון שקל בשנה, נטל שנופל על הרשויות המקומיות. קראנו לקופות החולים להיפגש ולהגיע להסדר, אבל משרד הבריאות אמר להן לא להיפגש אתנו. מי שלא ישקיע היום בילדים, יקבל אותם מבוגרים יותר ויידרש לשלם הרבה יותר. אם הנושא לא יוסדר, ב-1 בספטמבר אנחנו מפסיקים לקבל ילדים חדשים, ובדצמבר נסגור את היחידות”.

ח”כ היבא יזבק (הרשימה המשותפת) אמרה: “הילדים צריכים לקבל מענה ישיר ולא להמתין חודשים. זה משפיע מאוד על המצב ההתנהגותי, הנפשי והפיזי שלהם. בנוסף אני מבקשת להבין למה תקציבי הרפורמה לא עוברים ישירות ליחידות להתפתחות הילד? למה הכסף צריך לעבור דרך הקופות? יחידות בפריפריה עומדות בפני סכנת סגירה. בחברה הערבית הרשויות המקומיות עצמן קורסות ומתקשות לממן את היחידות האלה, שאמורות להיות ממומנות מתקציבים שפשוט לא מועברים”.

עו”ד ולרי זילכה מבית איזי שפירא, רכזת פורום להורים לילדים עם מוגבלות, אמרה כי “צריך לוודא שכל עוד ילדים לא יכולים לקבל מענה בהסדרי הקופה, הם יוכלו לעשות זאת בשוק הפרטי. לא ייתכן שילדים ייפגעו כי המדינה רוצה לעשות רפורמה. יש פה פלסטר על בעיה מסוימת, אבל הבעיה רחבה בהרבה. הפחד שלי הוא שגם אם בסופו של דבר התורים יקוצרו, מכלול הטיפולים שהילד מקבל ייפגע ויצא שכרנו בהפסדנו”.  

בתום הדיון קרא יו”ר הוועדה כץ לשר הבריאות יולי אדלשטיין לדחות את כניסת הרפורמה לתוקף עד שקופות החולים יציגו זמני המתנה סבירים למתן השירות. עוד הציע לקיים פיילוט באזור אחד ולשלם ליחידות הטיפול תעריף אחיד שמתייחס להוצאה האמיתית של היחידות על הטיפולים. “אם אין לנו כסף, בואו לא נזרוק אותו סתם”, סיכם כץ.

מערכת שווים כוללת כ-12 כותבים, כמעט כולם אנשים עם מוגבלויות. כל עבודתה מוקדשת לסיקור חייהם של אנשים עם מוגבלות בישראל.

כתבות אחרונות