נושאים קשורים

עיריית פתח תקווה בנתה בניין חדש – ושכחה לשים מעלית

בבניין ניתנים שירותים לציבור, שבפועל לא נגישים לאנשים עם מוגבלויות. נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות איימה בתביעה – והעירייה התחייבה לתקן את הליקוי

גם אם לעולם לא אחווה תשוקה במציאות, היא קיימת עבורי בספרים

הרומן "אהבות נכזבות" של מילן קונדרה גרם לי להרגיש דברים שלא הרגשתי מעולם – ואני מקווה מאוד שארגיש יום אחד בעתיד

“למה לילד שלי לא מגיע סל שילוב? כי רציתי שיהיה שף?”

תלמידים עם צרכים מיוחדים שלומדים בחינוך המקצועי לא מקבלים סל שילוב, ובמשרדי העבודה והחינוך מגלגלים אחריות זה על זה. "אלו שני משרדי ממשלה, למה הם לא יכולים פשוט להעביר את הכסף ביניהם?"

ילדים עם CP לא יצטרכו להגיע שוב ושוב לוועדות רפואיות

מדיניות חדשה של ביטוח לאומי צפויה להקל על אלפי ילדים עם שיתוק מוחין. מעתה יקבעו אחוזי נכות קבועים, והוועדה תתכנס רק פעמיים עד גיל 18 ושלושה חודשים
הסתדרות 480-100

עם אוטיזם ודרגות על הכתפיים: המסע המרגש של חיילי “תתקדמו”

שלושה קצינים חדשים על הספקטרום עמדו השבוע על מגרש המסדרים בבה"ד 15. מי שהיה צריך הוכחה ש"גם הם יכולים" – קיבל אותה בענק. טור אישי מיוחד של אודי הלר
ראשיחדשותמסתמן: הלימודים בחינוך המיוחד – במתכונת מלאה

מסתמן: הלימודים בחינוך המיוחד – במתכונת מלאה

כך נודע ל"שווים". המשמעות: שישה ימי לימוד בשבוע במוסדות החינוך המיוחד ובכיתות הקטנות בבתי הספר הרגילים

בתחילת השבוע יציג משרד החינוך את מתווה הלימודים בחינוך המיוחד לשנת הלימודים הקרובה, שתיפתח ב-1 בספטמבר בצל משבר הקורונה. בינתיים, נודע לאתר “שווים” כי במסגרת המתווה המסתמן, הלימודים במוסדות החינוך המיוחד (גנים ובתי ספר), וכן בכיתות החינוך המיוחד שנמצאות בתוך בתי הספר הרגילים – יתקיימו במתכונת מלאה, כמו בתקופות שגרה.

המשמעות היא שהילדים שלומדים במוסדות החינוך המיוחד צפויים להגיע לגנים, לבתי הספר היסודיים, לחטיבות הביניים ולתיכונים שישה ימים בשבוע. משך יום הלימודים מתוכנן להיות כבשגרה. כמובן שהדברים כפופים לכך שלא תהיה החמרה במצב הקורונה, ושהממשלה לא תחליט על שינוי מדיניות בנושא, למשל תכריז על סגר.

כידוע, החינוך המיוחד מבוסס על לימודים בכיתות קטנות – בין חמישה ל-14 ילדים – ובאגף לחינוך מיוחד במשרד החינוך ישנה תמימות דעים שיש לקיים את שנת הלימודים תשפ”א עד כמה שניתן כרגיל. בקבוצות קטנות כאלה, סבורים שם, ניתן לשמור על בריאות התלמידים והצוותים החינוכיים ברמה הנדרשת על ידי משרד הבריאות.

לפי מצגת שהציג השבוע משרד החינוך במסיבת עיתונאים, במוסדות החינוך המיוחד צפויים ללמוד השנה כ-54 אלף תלמידים. במצגת הודגש כי “אוכלוסיות ייחודיות יקבלו מענה ייחודי להמשך קיום המסגרת, ללא תלות בשיטת ההפעלה הראשית”. עוד נכתב כי “מסגרות החינוך יופעלו באופן קבוע למשך כל השנה, למעט מצב שמחייב סגר”.

התוכנית לכלל מערכת החינוך מתחלקת לפי שכבות גיל. כיתות הגן ותלמידי כיתות א’-ב’ לא יפוצלו, והלימודים יתקיימו במוסדות החינוך כרגיל; כיתות ג’-ד’ ילמדו במוסדות החינוך במתכונת מלאה, כשהם מחולקים לחצאי כיתות; כיתות ה’-י”ב ילמדו במתווה משולב הכולל למידה מרחוק ולפחות 2 ימי למידה במוסדות החינוך (עד 18 תלמידים בכיתה).

*****************************************************
זקוקים למשלבת, מרפאה בעיסוק, קלינאית תקשורת, פסיכולוג ילדים? מאות נותני שירותים מחכים לכם בפורום “המקצוענים” של שווים

(המאגר הושק לאחרונה, ועם הזמן יילך ויגדל היצע המטפלים)
*****************************************************

המתווה המשולב בכיתות ה’-י”ב, כלומר למידה מרחוק בשילוב יומיים בשבוע בבית הספר, מייצר בעיה קשה עבור תלמידים עם מוגבלות בשכבות אלה המשולבים בבתי הספר הרגילים. ילדים אלה, שזכאים להגיע לבית הספר עם סייעת, צפויים להישאר בלעדיה בימים שבהם מתבצעת הלמידה מרחוק. זאת, מכיוון שמרכז השלטון המקומי, האחראי על הרשויות האזוריות/המקומיות, אינו מוכן לאשר למשלבות להגיע לבתי התלמידים, “מחשש לבריאותן ולבטיחותן”.

למרות עמדת השלטון המקומי, לראש כל רשות מקומית/אזורית יש את המנדט להחליט בעצמו האם לאפשר לסייעות להגיע לבתי התלמידים. יש לציין כי עמדת משרד החינוך היא לאפשר מתן סיוע לתלמידים בביתם, אך הואיל והרשויות הן המעסיקות הישירות של המשלבות, כלומר אלה שמשלמות את שכרן, ההחלטה נמצאת בידיהן.

שר החינוך יואב גלנט

מבחינת ההורים לילדים משולבים, מדובר במכה קשה. לדברי הורים ששוחחנו איתם, ילדים רבים מתקשים ללמוד מרחוק יחד עם הכיתה ללא עזרה של הסייעת, ובנוסף חלק מההורים לא יכולים להשאיר אותם לבד בבית בימים בהם הם לומדים מרחוק. “הילד שלי בכיתה ו'”, אומרת ל”שווים” אמא מאזור הצפון. “אם המשלבת שלו לא תקבל אישור להגיע לעבוד אצלנו בבית, אני לא יכולה לצאת לעבודה. הוא לא במצב של להשאיר אותו לבד לגמרי.

“גם בגל הראשון של הקורונה, בשנת הלימודים הקודמת, הוא נאלץ ללמוד לבד בזום, כי המשלבת לא קיבלה אישור להגיע אלינו”, היא ממשיכה, “והתוצאה הייתה ממש לא טובה. הוא התקשה מאוד ללמוד, הייתה לו בעיה להתחבר חברתית לילדים האחרים. מדובר במצב רע מאוד מבחינתו. לא יכול להיות שילד זכאי לסייעת למשך כל השבוע, ובפועל היא תעבוד איתו רק יומיים בשבוע.  זה עושה נזק לילדים, ולא פחות מזה עושה נזק למשפחות. חייבים לתקן את העוול הזה, ועדיף עכשיו, לפני שהשנה מתחילה”.

בקבוצות הווטסאפ כבר מתארגנים הורים למחות נגד ההחלטה, כולל משלוח מיילים והודעות ליו”ר מרכז השלטון המקומי חיים ביבס ולשר החינוך יואב גלנט. בנוסף, פועלים הורים לגייס חברי כנסת שיסייעו להם במאבק.

לפי מצגת משרד החינוך מהשבוע, בשנת הלימודים הקרובה צפויים ללמוד יותר מ-48 אלף תלמידים משולבים.

מייסד "שווים", בעל 20 שנות ניסיון בעולם העיתונות. שימש כרכז הכתבים של ”ידיעות אחרונות“, עורך המוסף הכלכלי ”ממון“ ועורך התוכנית ”חדשות הבוקר“. בעל קשר אישי לקהילת המוגבלויות: בנו הבכור אוהד הוא אוטיסט.

כתבות אחרונות