נושאים קשורים

עיריית פתח תקווה בנתה בניין חדש – ושכחה לשים מעלית

בבניין ניתנים שירותים לציבור, שבפועל לא נגישים לאנשים עם מוגבלויות. נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות איימה בתביעה – והעירייה התחייבה לתקן את הליקוי

גם אם לעולם לא אחווה תשוקה במציאות, היא קיימת עבורי בספרים

הרומן "אהבות נכזבות" של מילן קונדרה גרם לי להרגיש דברים שלא הרגשתי מעולם – ואני מקווה מאוד שארגיש יום אחד בעתיד

“למה לילד שלי לא מגיע סל שילוב? כי רציתי שיהיה שף?”

תלמידים עם צרכים מיוחדים שלומדים בחינוך המקצועי לא מקבלים סל שילוב, ובמשרדי העבודה והחינוך מגלגלים אחריות זה על זה. "אלו שני משרדי ממשלה, למה הם לא יכולים פשוט להעביר את הכסף ביניהם?"

ילדים עם CP לא יצטרכו להגיע שוב ושוב לוועדות רפואיות

מדיניות חדשה של ביטוח לאומי צפויה להקל על אלפי ילדים עם שיתוק מוחין. מעתה יקבעו אחוזי נכות קבועים, והוועדה תתכנס רק פעמיים עד גיל 18 ושלושה חודשים
הסתדרות 480-100

עם אוטיזם ודרגות על הכתפיים: המסע המרגש של חיילי “תתקדמו”

שלושה קצינים חדשים על הספקטרום עמדו השבוע על מגרש המסדרים בבה"ד 15. מי שהיה צריך הוכחה ש"גם הם יכולים" – קיבל אותה בענק. טור אישי מיוחד של אודי הלר
ראשיחדשותבצל הקורונה: זה מתווה החינוך המיוחד לשנת הלימודים הקרובה

בצל הקורונה: זה מתווה החינוך המיוחד לשנת הלימודים הקרובה

משרד החינוך מתחייב במתווה שתלמידים משולבים ילמדו עם סייעת מדי יום במוסד החינוכי או במוקד חינוכי ברשות

לקראת הדיון הבוקר בוועדת החינוך של הכנסת, משרד החינוך מפרסם את מתווה הלימודים בחינוך המיוחד לקראת שנת הלימודים תשפ”א, שתיפתח ב-1 בספטמבר בצל משבר הקורונה.

במצגת שהכין האגף לחינוך מיוחד במשרד החינוך מפורטים הנתונים המספריים של התלמידים בשנת תשפ”א, דגשים מרכזיים להכלה והשתלבות במסגרת הרפורמה בחינוך המיוחד, צעדים שננקטו כהכנה לקראת הרפורמה, וכן מתווה פעילות מותאם לתקופת הקורונה.  

    

אז ככה: בשנת הלימודים הקרובה ילמדו 291,237 תלמידים במסגרת החינוך המיוחד על כל סוגיו. מדובר בגידול של 15,766 תלמידים (5.7%) לעומת שנת הלימודים הקודמת, שנת תש”פ.

החלוקה היא כזו: כ-67.5 אלף תלמידים ילמדו בכיתות חינוך מיוחד שנמצאות בבתי הספר הרגילים. 53.8 אלף ילמדו במסגרות החינוך המיוחד הקלאסיות (בתי ספר וגנים). כ-170 אלף תלמידים ישולבו במוסדות החינוך הרגיל, מתוכם 136 אלף שזכאים לסל מוסדי (שעות סיוע מבית הספר) ו-34 אלף בסל אישי (סל שעות סיוע אישי). בסך הכל ייפתחו ב-1 בספטמבר 626 כיתות חדשות בחינוך המיוחד.

הרפורמה בחינוך המיוחד: 64,320 תלמידים קיבלו זכאות לשירותי חינוך מיוחדים ומימשו את זכותם לבחירת סוג המסגרת. כ-2,500 דיונים מתקיימים עדיין במהלך חודש אוגוסט במסגרת הוועדות השונות: זכאות ואפיון, חריגים והשגה. 24 דיונים התקיימו בגין חשש לפגיעה ממשית של תלמיד בעצמו או בסביבתו.

עוד שלושה שבועות: שנת לימודים חדשה

דגשים מרכזיים לרפורמה בחינוך המיוחד: ביטוי המפתח של משרד החינוך הוא הכלה והשתלבות. במסגרת זו כלולות הפעולות הבאות:

  • הגברת מסוגלות צוותי החינוך ובעלי התפקידים
  • הרחבת מענים לחינוך הרגיל
  • בניית מתווים ומודלים לשילוב והכלה
  • פיתוח תכנים וכלים
  • הכשרת סטודנטים
  • הרחבת מעגלי שיתופי הפעולה
  • הערכה ומדידה, מחקר ותיקוף

בסך הכל משקיע משרד החינוך 1.5 מיליארד שקל בסל השילוב וההכלה. עבור מענים מיוחדים לתלמידים המשולבים בחינוך הרגיל ניתן תקציב נוסף של 105 מיליון שקל. עבור מרחבי הכלה ושילוב, כלומר מרחבים שבהם יוכלו התלמידים המשולבים לקבל סיוע מותאם, ניתנה תוספת תקציב של 15-20 מיליון שקל לכל שנה בשנים הקרובות.

כמו כן מדווח משרד החינוך כי השקיע ברכזי השתלבות, בהדרכה של מתי”א וסך הכל בפיתוח מקצועי כ-18 מיליון שקל. בנוסף, מקדם המשרד תוכניות ייעודיות, שעות ייעודיות לאוכלוסיות ייחודיות, שעות הוראה, שעות פרטניות, תומכי הוראה יועצ/ת, פסיכולוג/ית, מת”ל/ית ומורה/ת שילוב.

*****************************************************
זקוקים למשלבת, מרפאה בעיסוק, קלינאית תקשורת, פסיכולוג ילדים? מאות נותני שירותים מחכים לכם בפורום “המקצוענים” של שווים

(המאגר הושק לאחרונה, ועם הזמן יילך ויגדל היצע המטפלים)
*****************************************************

כדי להכשיר את המורים והצוותים החינוכיים לקליטה של תלמידי שילוב חדשים פעל המשרד ל”הגברת מסוגלות צוות החינוך לשילוב והכלה”. אלה המספרים העיקריים:

  • 2,112 קורסים  =   54,274 משתלמים
  • הכשרת בעלי תפקידים, רכזי השתלבות, מת”ליות ויועצות – סה”כ 5,888 משתלמים.
  • השתלמויות בית ספריות; יסודי, חטיבות ביניים, חטיבות עליונות – סה”כ 1,218 בתי ספר   ו-30,897 עובדי הוראה שעברו השתלמות.
  • קורסי בחירה; קדם יסודי, יסודי, עי”ס – סה”כ 17,489 משתלמים.  

ביחס למשבר הקורונה, מפרסם המשרד עקרונות מרכזיים לפתיחת שנת הלימודים:

למידה במוסדות החינוך המיוחד – גני ילדים ובתי ספר

  • למידה בשגרה, תוך שמירה על רצף חינוכי וטיפולי באמצעות מענים מותאמים.

למידה במוסדות החינוך הרגילים – גני ילדים ובתי ספר

  • כיתות חינוך מיוחד במוסדות חינוך רגילים, למידה בשגרה.
  • תלמידים בשילוב – על פי מתווה אגפי הגיל ומענים מותאמים במערכת אישית קבועה.

ההסעות, מדגישים במשרד, יופעלו כבשגרה.

עקרונות מתווה פתיחת שנת הלימודים:

עקרונות מרכזיים

  • שמירה על רצף חינוכי וטיפולי.
  • מפגשים פנים אל פנים ככל הניתן.
  • מענים מותאמים במערכת אישית קבועה.
  • קיום קשר שוטף של הצוות החינוכי עם צוות השירות הפסיכולוגי החינוכי לליווי צוותי ההוראה והטיפול, התלמידים וההורים, באופן מותאם לצרכים.
  • קו פתוח מענה לפניות – בשיתוף אגף שפ”י.

מענים מותאמים לילדים משולבים

  • למידה במוסד החינוכי, מוקד חינוכי ברשות/בעלות – ניתן להגיע בכל יום.
  • למידה וטיפול מרחוק, התאמת ההנגשות בהתאם לצורכי התלמיד.
  • הסייעות ילוו ויתווכו את הלמידה במהלך זמן שהות התלמיד בבית הספר/במוקד החינוכי.
  • יתאפשר מפגש של הצוות החינוכי בבית התלמיד.

תלמידים חולים

  • המרכזים החינוכיים בבתי החולים יפעלו בהתאם להנחיות בית החולים.
  • תלמידים חולים בביתם – למידה כבשגרה, ובמידת הצורך יתוגברו הלמידה והטיפול מרחוק.

שירותים רפואיים לתלמידים במסגרות החינוך המיוחד

  • יינתנו במוסדות החינוך בימים בהם התלמיד מגיע ללימודים, ובמידת הצורך היוועצות מקוונת.

ואלה ההנחיות הבריאותיות לשנת הלימודים בחינוך המיוחד:

מייסד "שווים", בעל 20 שנות ניסיון בעולם העיתונות. שימש כרכז הכתבים של ”ידיעות אחרונות“, עורך המוסף הכלכלי ”ממון“ ועורך התוכנית ”חדשות הבוקר“. בעל קשר אישי לקהילת המוגבלויות: בנו הבכור אוהד הוא אוטיסט.

כתבות אחרונות