נושאים קשורים

עיריית פתח תקווה בנתה בניין חדש – ושכחה לשים מעלית

בבניין ניתנים שירותים לציבור, שבפועל לא נגישים לאנשים עם מוגבלויות. נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות איימה בתביעה – והעירייה התחייבה לתקן את הליקוי

גם אם לעולם לא אחווה תשוקה במציאות, היא קיימת עבורי בספרים

הרומן "אהבות נכזבות" של מילן קונדרה גרם לי להרגיש דברים שלא הרגשתי מעולם – ואני מקווה מאוד שארגיש יום אחד בעתיד

“למה לילד שלי לא מגיע סל שילוב? כי רציתי שיהיה שף?”

תלמידים עם צרכים מיוחדים שלומדים בחינוך המקצועי לא מקבלים סל שילוב, ובמשרדי העבודה והחינוך מגלגלים אחריות זה על זה. "אלו שני משרדי ממשלה, למה הם לא יכולים פשוט להעביר את הכסף ביניהם?"

ילדים עם CP לא יצטרכו להגיע שוב ושוב לוועדות רפואיות

מדיניות חדשה של ביטוח לאומי צפויה להקל על אלפי ילדים עם שיתוק מוחין. מעתה יקבעו אחוזי נכות קבועים, והוועדה תתכנס רק פעמיים עד גיל 18 ושלושה חודשים
הסתדרות 480-100

עם אוטיזם ודרגות על הכתפיים: המסע המרגש של חיילי “תתקדמו”

שלושה קצינים חדשים על הספקטרום עמדו השבוע על מגרש המסדרים בבה"ד 15. מי שהיה צריך הוכחה ש"גם הם יכולים" – קיבל אותה בענק. טור אישי מיוחד של אודי הלר
ראשיאנשים עם מוגבלויותאנשים עם מוגבלויותכך התעלמות של כולנו מעודדת אלימות נגד נשים / טור אישי

כך התעלמות של כולנו מעודדת אלימות נגד נשים / טור אישי

למוגבלות יש המון צורות. לעתים היא פיזית ולעתים נפשית, אבל לפעמים זה מצב סוציואקונומי נמוך או מצב משפחתי רעיל ואלים

לי גיא-רון
לי גיא-רון

בכל שנה נרצחות בישראל 20 נשים, ברוב המקרים על ידי קרוב משפחה. בזמן הסגר המון דברים הידרדרו. לכולנו יש קושי להשלים עם שיגרה כזו, או לקבל את העובדה שצריך להישאר בבית. אבל אצל אוכלוסיות מסוימות, מצב זה הוא לא רק קשה אלא מסוכן, ואפילו עלול להיגמר במוות.

רק לאחרונה דווח על המקרה המזעזע של שירה איסקוב, שנדקרה והוכתה באכזריות, והצטרפה לרשימה ארוכה ומתרחבת של נשים מוכות מאז פרצה מגפת הקורונה. תופעה זו הייתה קיימת מאז ותמיד, אבל זה לא מתקבל שעם כל המשאבים והמודעות הקיימים כיום, היא עדיין קיימת.

לנשים שהן קורבנות של אלימות, אין המון אפשריות. חלקן מתלוננות במשטרה, וחלקן נעזרות בקרובי משפחה ובעמותות למען נשים, אך חלקן פשוט סופגות ושותקות. למרות שנשמע שקיימות לא מעט אפשריות, הרי שבפועל במקרים רבים אין טיפול טוב בנשים ובתופעה. מה שניתן להשיג הוא פתרון זמני שלפעמים רק מדרדר את המצב.

בקרב הנשים שנרצחו, רבות הן כאלה שהתלוננו בעבר והיו עדויות וסימנים שהעידו על הימצאותן בסכנה ממשית. בנוסף קיימת סטיגמה על נשים בהליכי גירושין, לפיה הן מתלוננות כביכול בתלונות שווא. גם אצלנו קיימת הנטייה להאשים את הקורבן או להתחמק מהבעיה העיקרית דרך שתיקה. הרבה אנשים חושבים שהיא עדיפה על יציאה נגד המצב, בשל החשש מהחמרתו או מתוך פחד מסטיגמות. אולי חלק מהפחד הזה מוצדק, אבל להשלים עם מצב שבו אישה סופגת וסובלת בשקט, זה פשע בפני עצמו.

יש המון גורמים שמעורבים בטיפול באלימות משפחתית, במיוחד נגד נשים, אבל בעצם כל אחד מאיתנו מעורב, או יכול להיות מעורב. לא מקובל להתעלם מצרותיהם של אחרים, כשניתן לפעול למניעתן. אם אתם תוהים מה אתם יכולים לעשות, יש לי כמה הצעות. ראשית, בלי קשר למצבכם המשפחתי, התחילו מהתנהגות אישית ומחינוך סובלני, שוויוני ומכבד. לכל אחד יש את המעגלים שלו, שבהם הוא משתף את השקפותיו ומחשבותיו.

שנית, תהיו קרובים לשכנים, תתעניינו, תשאלו ותקשיבו כשיש צורך. אל תדחפו את האף יותר מדי, אבל התעלמות ואלימות הולכים לא אחת ביחד. שלישית, גם אם אתם לא אנשי מקצוע רלוונטי, אתם עדיין יכולים לתרום מזמנכם, ידיעותיכם או כספכם. אם אתם עורכי דין, למשל, אתם יכולים להציע שירות מוזל. וגם, כל אחד מאיתנו הופך או כבר הפך ל”עכבר רשת”. חשוב לשתף פוסטים ברשתות החברתיות מכל סוג שיש בהם תוכן רלוונטי, שאפשר להנגיש אותו לנשים שעלולות להיות בסיכון.

אני חושבת שברור לכולם, שכאשר מדובר באישה אלימות זה דבר איום, ואם מדובר באישה עם צרכים מיוחדים זה איום ונורא. קשה מאוד לדמיין התעללות באישה עם צרכים מיוחדים, אבל אין ספק שהיא עלולה להיות פגיעה יותר ו”זמינה” יותר להתעללות, לרוב אולי קשה וממושכת יותר. שכן, אם אישה רגילה חשה פגועה ולא מוגנת, קל וחומר כשמדובר באישה עם צרכים מיוחדים. אני חושבת שכל מילה בעניין הזה מיותרת. אנא, שימו נא לב במיוחד על סימנים אפשריים כאלה אצל אישה כזו, אם היא חיה ופועלת סביבכם.

****************************************************
זקוקים למשלבת, מרפאה בעיסוק, קלינאית תקשורת,
פסיכולוג ילדים? מאות נותני שירותים מחכים לכם בפורום “המקצוענים” של שווים

(המאגר הושק לאחרונה, ועם הזמן יילך ויגדל היצע המטפלים)
*****************************************************

אני חושבת שאלימות נגד נשים היא עניין חברתי, שקשור לכל אחד ואחת מאיתנו. אנחנו צריכים להיות רגישים לסבל של האחר, במיוחד כשיש לנו איך לפעול נגדו ובמיוחד בתקופה הזו שבה כולנו בבית וסיר הלחץ בפנים מתבשל ומתבשל. תהיו מעורבים. תעזרו. מי שמסרב להיות מעורב, מסרב למעשה לקחת אחריות על החיים שלו ועל החיים של החברה בה הוא חי. חבל, ולעיתים הרה אסון. מילה של לי.

לטור הקודם של לי

ילידת 1994. רווקה. מתגוררת בתל אביב. מוגדרת מינקות כאוטיסטית NOS. לא מדברת. כותבת בתמיכה. סטודנטית באוניברסיטת תל אביב לתואר בספרות ובמדעי הרוח. כותבת על הגישה שלה לחיים וכדי לגשר בין עולמם של האנשים עם הצרכים המיוחדים לעולם "הרגיל".

כתבות אחרונות