נושאים קשורים

עיריית פתח תקווה בנתה בניין חדש – ושכחה לשים מעלית

בבניין ניתנים שירותים לציבור, שבפועל לא נגישים לאנשים עם מוגבלויות. נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות איימה בתביעה – והעירייה התחייבה לתקן את הליקוי

גם אם לעולם לא אחווה תשוקה במציאות, היא קיימת עבורי בספרים

הרומן "אהבות נכזבות" של מילן קונדרה גרם לי להרגיש דברים שלא הרגשתי מעולם – ואני מקווה מאוד שארגיש יום אחד בעתיד

“למה לילד שלי לא מגיע סל שילוב? כי רציתי שיהיה שף?”

תלמידים עם צרכים מיוחדים שלומדים בחינוך המקצועי לא מקבלים סל שילוב, ובמשרדי העבודה והחינוך מגלגלים אחריות זה על זה. "אלו שני משרדי ממשלה, למה הם לא יכולים פשוט להעביר את הכסף ביניהם?"

ילדים עם CP לא יצטרכו להגיע שוב ושוב לוועדות רפואיות

מדיניות חדשה של ביטוח לאומי צפויה להקל על אלפי ילדים עם שיתוק מוחין. מעתה יקבעו אחוזי נכות קבועים, והוועדה תתכנס רק פעמיים עד גיל 18 ושלושה חודשים



עם אוטיזם ודרגות על הכתפיים: המסע המרגש של חיילי “תתקדמו”

שלושה קצינים חדשים על הספקטרום עמדו השבוע על מגרש המסדרים בבה"ד 15. מי שהיה צריך הוכחה ש"גם הם יכולים" – קיבל אותה בענק. טור אישי מיוחד של אודי הלר
ראשיאוטיזםגבר תקף את אשתו בעוד בנם האוטיסט שוכב לידם במיטה

גבר תקף את אשתו בעוד בנם האוטיסט שוכב לידם במיטה

למרות חומרת המעשה, שופט ביהמ"ש בקריות שיחרר את הגבר לחלופת מעצר. ביהמ"ש המחוזי עצר את ההחלטה

ביקורת רבה הושמעה לאחרונה על יחס מקל של בתי משפט כלפי גברים אלימים, וזאת על רקע העלייה החדה בפגיעה בנשים, ובכלל זה מקרי רצח מזעזעים. המקרה הבא עשוי להוות דוגמה נוספת ליחס כזה.

כתב אישום שהוגש לאחרונה לבית משפט השלום בקריות מגולל מסכת אירועים חמורה, שאירעה לאחרונה בבית משפחה המתגוררת באזור הצפון. במרכז התיק גבר בן 72, המואשם בתקיפת אשתו הצעירה ממנו בשנים רבות בחדר השינה שלהם, וזאת בעוד בנם הקטין המתמודד עם אוטיזם שוהה איתם במיטתם.

“ביום 26/10/20 תקף הנאשם את המתלוננת, אשתו, משך אותה לחדר השינה, בעוד ילדי הצדדים בבית ובנם הקטין (עם אוטיזם) שוכב באותה מיטה”, נכתב בכתב האישום. “הנאשם סטר בפניה של המתלוננת, היכה אותה באגרופו וחנק אותה בידיו. בת הצדדים הבחינה במתרחש והזעיקה משטרה. שוטרים שהגיעו תוך דקות ספורות נאלצו להשתמש בכוח ממשי על מנת להרחיק את הנאשם”. יש לציין כי במהלך החניקה היו מכנסי הנאשם מופשלים, ולכן נשקל בתחילה סעיף אישום חמור יותר.

בעקבות האירוע הוגש נגד הגבר כתב אישום, המייחס לו עבירות של תקיפה הגורמת חבלה של ממש ואיומים. מרבית האירוע, כך התברר, צולם על ידי בתם של הגבר והאישה – מה שלא מנע ממנו להמשיך במעשים.

לאחר התקיפה נשלח הגבר למעצר, וב-11 בנובמבר התקיים דיון בבקשתו לחלופת מעצר בפני השופט ד”ר שלמה מיכאל ארדמן מבית משפט השלום בקריות. השופט שמע את טיעוני הנאשם ואת טיעוני הפרקליטות, שהתנגדה לחלופת מעצר, ואחרי התלבטות קבע כי הגבר ישוחרר ממעצר וישהה במקום מרוחק בפיקוח אחת מבנותיו.

שיחרר את הנאשם לחלופת מעצר. השופט שלמה מיכאל ארדמן

הפרקליטות לא השלימה עם ההחלטה והגישה ערעור לבית המשפט המחוזי בחיפה. “מדובר באירוע בעל חומרה יתרה, ובנאשם אשר נשקפת ממנו סכנה מהותית”, נימקה הפרקליטות את בקשתה. “לכל הפחות יש להפנות את עניין הנאשם לבחינת שירות המבחן”. בשלב זה הציע השופט לצדדים לעבות את חלופת המעצר באזיק אלקטרוני. עורך דינו של הגבר נתן את הסכמתו, אך הפרקליטות התנגדה.

“מדובר במקרה מורכב ומסובך, המעורר התחבטות”, כתב שופט בית המשפט המחוזי בחיפה ניצן סילמן בהחלטתו. “לא בכדי תחושה דומה מעורר המקרה הן בבית המשפט קמא (בית משפט השלום בקריות) והן כאן. מחד, רף האישום מהותי, ורק בנס לא נגמר האירוע בתוצאות קשות משמעותית; מעבר לאלימות הקשה, נוכחות ילדים, יש לזכור כי קטין הסובל מאוטיזם שהה במיטה בה בוצעו הדברים; המשיב התעלם מכל הסובב, לרבות מהעובדה כי בתו מחייגת במקביל למשטרה ומצלמת התנהגותו!!!!”

מן הצד השני, המשיך השופט “המשיב דנן בן 72, ללא עבר פלילי. המשיב חולה אפילפסיה, ועל פי המסמכים הרפואיים עובר תהליך של דמנציה; החלופה שהוצעה מרוחקת, תספק התרעה טובה, ותאפשר מוגנות סבירה למתלוננת; מערך הפיקוח עשה רושם טוב (ובכך אין כוונה להתערב). הליך זה אינו רק במישור הפלילי, ויש לו משמעות גם במישור הטיפולי; גם בכך אלמנטים מעוררי התלבטות”.

לאחר ששקל את הדברים החליט השופט לקבל את הערר של הפרקליטות ולהורות על המשך מעצר הגבר והפניית עניינו לשירות המבחן. “ראשית, במישור העקרוני, במקרי אלימות במשפחה, בוודאי עם גורמי סיכון כמו כאן, ראוי להיעזר בגורמי טיפול”, נימק השופט. “שנית, לתיק צורף דוח האגף לשירותים חברתיים, המתאר את ההידרדרות הנמשכת בהתנהגות המשיב: החל משנת 2018, עת הושמעו איומים, עובר לשנת 2019, עת החלה אלימות כלפי הילדים, התנהגות שאינה מאפשרת מחיה בבית, והמשך בשנת 2020 (מכה הילדים עם מקל… נכנס מתחת לספות ומחפש אנשים). הדוח מלמד כי עקב ההפרעות, ספק אם מסוכנות המשיב נקודתית כלפי המתלוננת; למעשה, הבעיות הנוירולוגיות גורמות לכאורה למחשבות שווא, המופנות כלפי כל הסובבים. העתקת מיקום החזקת המשיב עלולה להפנות מחשבות אלו לסובבים החדשים, לרבות מפקחיו”.

*****************************************************
זקוקים למשלבת, מרפאה בעיסוק, קלינאית תקשורת, פסיכולוג ילדים? מאות נותני שירותים מחכים לכם בפורום “המקצוענים” של שווים

(המאגר הושק לאחרונה, ועם הזמן יילך ויגדל היצע המטפלים)
*****************************************************

השופט התייחס גם לתיעוד האירוע במצלמת גוף שהייתה על הילדה. “שלישית, קשה להתעלם מהעובדה כי שום דבר לא מצליח לעצור את המשיב; בתו של המשיב מנסה לעצור בעדו, יחד עם המתלוננת, ואינה מצליחה. גם גורמי סביבה (הימצאות הילדים) לא עוצרים את המשיב; חמור מכך, השוטרים המגיעים לזירה מתקשים בעצמם להתמודד עם התנהגות המשיב וה’מאסה’ שלו, וספק אם בתו תצליח”.

השופט לא מתעלם גם מעמדת האישה, המתלוננת, ומציין כי “גם היא סבורה כי המקום הנכון אינו חלופה ביתית, אלא חלופה טיפולית; לדעה זו אני שותף; ספק אם חלופה ביתית לא רק יכולה להקהות הסיכון, אלא גם יכולה לספק מענה טיפולי הולם למשיב”.

לסיכום, כותב השופט, “לא ניתן להתעלם מחומרת האירוע והגוון המיני שמלמדים על מסוכנות, גם אם מקורה בבעיה. גם אם המשיב אינו ‘אשם’ בעוצמת הסיכון, לא ניתן להתעלם מעוצמה זו”.

כעת עובר הכדור לידי שירות המבחן, שהתבקש להגיש לבית המשפט תסקיר בתוך 30 יום. עד אז יישאר הגבר במעצר.

מערכת שווים כוללת כ-12 כותבים, כמעט כולם אנשים עם מוגבלויות. כל עבודתה מוקדשת לסיקור חייהם של אנשים עם מוגבלות בישראל.

כתבות אחרונות