נושאים קשורים

הסיבה מס’ 1 לתחלואה ומוגבלות בעולם: בעיות נוירולוגיות

כתב עת מדעי פירסם נתונים מבהילים: בשנת 2021 לכ-3 מיליארד אנשים בעולם הייתה בעיה כלשהי בתפקודי המוח. "קריאה דחופה להגדלת הטיפול המוקדם במצבים האלה"

נוסעים עם מוגבלות? מעתה תיהנו מהנחה מוגדלת בתחבורה ציבורית

ההנחה היא חלק מרפורמת "צדק תחבורתי" של משרד התחבורה. המסלולים המוזלים עשויים לחסוך לנוסעים עם מוגבלות בין 594 ל-3,660 שקלים בשנה

“מי שמכם לשפוט ילד בן 7?”: האב והבן שלא נכנעו לבריונות

דוד ואוריה יפרח הפכו לכוכבי טיקטוק לאחר שהשיבו למגיב שלעג: "המשקל העודף והדיבור הלא ברור הם מהסיבה הפשוטה שאוריה עם אוטיזם"

סטארט-אפ ישראלי פרץ דרך לטיפול באנדומטריוזיס

חברת גייניקה פיתחה תרופה חדשה שהוכחה בניסויים כבעלת פוטנציאל מבטיח לטיפול במחלה, שתוקפת למעלה מ-200 מיליון נשים ברחבי העולם
הסתדרות 480-100

רמב”ם ישלם 10 מיליון לצעירה שנולדה עם תסמונת נדירה

בית המשפט פסק כי לבית החולים אחריות על הנזקים שנגרמו לה – בהם מום לב ומוגבלות קוגניטיבית – ושהיה צריך לפעול להפסקת ההיריון
ראשיאנשים עם מוגבלויותאנשים עם מוגבלויותלאיזה אמן אין מוגבלות? מדור חדש

לאיזה אמן אין מוגבלות? מדור חדש

מדי שבועיים נביא כאן סיפור של יוצר אחד עם מוגבלות ויצירתו. והיום: הסופר יורם עשת, נכה ממלחמת יום כיפור

“נכות כמנוף להתפתחות”. הסופר יורם עשת

אין יוצר שהוא לא קצת אדם עם מוגבלות – כך לפחות אני מרגישה. מעצם היות היוצרים שבירים ופגיעים ונושאים צלקת, פתח צר שבו נכנסת הרוח, המוזה. רבים מאיתנו, אנשים עם מוגבלויות, כולל אני עצמי, שולחים את ידנו ליצירה, יהא הז’אנר אשר יהא.

על כן, החלטנו לייסד באתר “שווים” מדור דו שבועי המיועד לתת במה ליוצרים עם מוגבלות. כאן הם יוכלו לספר בקצרה את סיפורם, ואת סיפור יצירתם. האורח הראשון והמכובד שלנו הוא הסופר יורם עשת, נכה ממלחמת יום הכיפורים.

תעודת זהות

“אני בן 70, נשוי + 2 בנים ושני נכדים. בן קיבוץ אורים. מתגורר בירושלים מזה 47 שנים”.

במה עוסק לפרנסתך?

“מזה 17 שנה אני משמש פרופסור מן המניין במחלקה לחינוך ופסיכולוגיה באוניברסיטה הפתוחה. מסלול לימודי: B.A.  בארכיאולוגיה, תואר שני בגיאולוגיה ודוקטורט בגיאולוגיה (אוניברסיטת ניו יורק). תעסוקה: 15 שנה חוקר במכון הגיאולוגי ומדען בחברת מחשבים. בין לבין הייתי מדריך בחברה להגנת הטבע ומורה בבית ספר”.

האם אפשר לחיות מכתיבה?

“אני מתפרנס מהוראה באוניברסיטה, ביצוע מחקרים וכתיבת מאמרים וספרים מדעיים. כתיבת הפרוזה היא אצלי ענף צדדי, שהתחלתי בו רק בעשור האחרון, ואיני חושב שניתן להתפרנס ממנו”.

ספר על הנכות שלך וכיצד היא באה לידי ביטוי ביצירתך

“במלחמת יום הכיפורים הייתי מדריך בבית ספר שדה חצבה וצנחן במילואים. במהלך צליחת תעלת סואץ, ליד איסמעיליה, נפצעתי במוח פציעה מאוד קשה, ששיתקה ועיוורה אותי למחצה ונטלה ממני את היכולת לקרוא ולכתוב. ספר הפרוזה הראשון שלי (‘אדם הולך הביתה’, הוצאת כתר, 2010) עוסק בהתמודדות עם טראומת המלחמה והשיקום מהפציעה. הספר היה לרב מכר, זכה לשבחי הביקורת ובפרס יצחק שדה. היה גם מועמד לפרס ספיר. הספר השני שלי (‘ציר תמר’, הוצאת כתר, 2019) הוא רומן העוסק באבלן של אמהות שכולות על ילדיהן המתים”.

“ציר תמר”. ספרו השני של יורם עשת

מה מאפיין את ספריך?

“ייחודם של ספריי הוא בהתבוננות האנושית והחומלת במאבקם של בני אדם לשמור על אנושיותם, למרות שעולמם נחרב עליהם (שכול, מלחמה ונכות). בכתיבתי אני מביע קול אותנטי של אדם שחָווה ועדיין חוֹוה על בשרו את האסונות ואת ההתמודדות עמם”.

האם הנכות עוזרת או מכשילה את הקול הקורא הרוצה לפרוץ החוצה?

“מבחינתי, הנכות מהווה מנוף להתפתחות אישית ופריצה קדימה. טראומת המלחמה והנכות זימנו לי הזדמנויות יוצאות דופן ללמידה על עצמי ועל בני האדם, ואני משוכנע שכיום אני אדם טוב יותר משהייתי לפני שנפצעתי והפכתי נכה”.

מי מהווה לך מוזה? יוצר אחר או איש קרוב?

“ההשראה עבורי הם בני אדם שעברו טראומות והצליחו לשמר את צלמם, למרות הזוועות. למשל, הסופרים פרימו לוי ורומאן גארי”.

*****************************************************
זקוקים למשלבת, מרפאה בעיסוק, קלינאית תקשורת, פסיכולוג ילדים? מאות נותני שירותים מחכים לכם בפורום “המקצוענים” של שווים

(המאגר הושק לאחרונה, ועם הזמן יילך ויגדל היצע המטפלים)
*****************************************************

איזו יצירה שלך הכי קרובה לליבך ואיזו פחות ומדוע?

 “שני ספריי קרובים ללבי, כל אחד באופן המיוחד לו: ב’אדם הולך הביתה’ הצלחתי לראשונה לבטא את הזוועות שעברתי ולהגיע עימן ועם משפחתי לסוג של הבנה ופיוס. ב’ציר תמר’ נטשתי את העיסוק בכאב הפרטי שלי והתמקדתי באסונם וכאבם של בני אדם אחרים (הורים שכולים), המצליחים לשרוד את זוועת מות ילדיהם”.

לקריאת הפרק הראשון בספר “ציר תמר” >>> http://bit.ly/2WmB49t

שיחה על הספר בתוכנית “ספרים רבותיי ספרים” >>> https://bit.ly/3aiiZl7

ילדית 1974. באה מהבטן אל הבטן דרך הבטן-והבטן כמו השמש שורפת ומרפאה. חולה כרונית באנורקסיה ובולמיה. עבדה במעריב לנוער, מקומונים, ידיעות אחרונות, מעריב וגלובס וחברת ענני תקשורת. הוציאה שלושה ספרים: "אכולות", "יותר מכל" ו"גירת הגמל".

כתבות אחרונות