נושאים קשורים

עיריית פתח תקווה בנתה בניין חדש – ושכחה לשים מעלית

בבניין ניתנים שירותים לציבור, שבפועל לא נגישים לאנשים עם מוגבלויות. נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות איימה בתביעה – והעירייה התחייבה לתקן את הליקוי

גם אם לעולם לא אחווה תשוקה במציאות, היא קיימת עבורי בספרים

הרומן "אהבות נכזבות" של מילן קונדרה גרם לי להרגיש דברים שלא הרגשתי מעולם – ואני מקווה מאוד שארגיש יום אחד בעתיד

“למה לילד שלי לא מגיע סל שילוב? כי רציתי שיהיה שף?”

תלמידים עם צרכים מיוחדים שלומדים בחינוך המקצועי לא מקבלים סל שילוב, ובמשרדי העבודה והחינוך מגלגלים אחריות זה על זה. "אלו שני משרדי ממשלה, למה הם לא יכולים פשוט להעביר את הכסף ביניהם?"

ילדים עם CP לא יצטרכו להגיע שוב ושוב לוועדות רפואיות

מדיניות חדשה של ביטוח לאומי צפויה להקל על אלפי ילדים עם שיתוק מוחין. מעתה יקבעו אחוזי נכות קבועים, והוועדה תתכנס רק פעמיים עד גיל 18 ושלושה חודשים
הסתדרות 480-100

עם אוטיזם ודרגות על הכתפיים: המסע המרגש של חיילי “תתקדמו”

שלושה קצינים חדשים על הספקטרום עמדו השבוע על מגרש המסדרים בבה"ד 15. מי שהיה צריך הוכחה ש"גם הם יכולים" – קיבל אותה בענק. טור אישי מיוחד של אודי הלר
ראשיאנשים עם מוגבלויותאנשים עם מוגבלויותשערורייה: למרות שחוסנו, משרד הרווחה שוב סוגר דיירים בהוסטלים

שערורייה: למרות שחוסנו, משרד הרווחה שוב סוגר דיירים בהוסטלים

אב לילד עם מוגבלות שסגור במעון: "אפליה וטיפשות שזועקות לשמיים". משרד הבריאות: "לא כל הדיירים התחסנו"

הורים לילדים עם מוגבלות הגרים במעונות ובהוסטלים שבים למאבק להכיר בילדיהם כשווים במדינת ישראל. למרות ההנחיות של משרד הבריאות כי מי שהתחסן פעמיים זכאי לפטור מבידוד – כך מתברר עכשיו – עבור הדיירים עצמם ההנחיה אינה תקפה.

אתמול (שלישי), עו”ד גלית קרנר, המייצגת קבוצת הורים לילדים עם מוגבלות, שלחה למשרד העבודה והרווחה ולפרויקטור הקורונה, פרופ’ נחמן אש, מכתב התראה לפני פנייה לערכאות משפטיות, בדרישה אחת – לשחרר את הילדים מבידוד לא הכרחי.

“הבן שלי נמצא במעון ביומו השני לבידוד למרות שהתחסן פעמיים”, מספר ל”שווים” ד”ר שמואל מירון, רופא בבית החולים שיבא תל השומר, אב לניב בן ה-25 שמתגורר בבית לחיים של אלו”ט בראשון לציון. “אני לא מבין מה ההבדל בינו לבין כל אזרח אחר במדינה. למה צריך להפלות אותו לרעה?”

מירון מסביר כי הבעיה היא שדיירי המעונות וההוסטלים קוטלגו מבחינת סיכון בריאותי יחד עם האוכלוסייה הקשישה בישראל, “הסבים והסבתות שאנחנו מאוד אוהבים אותם”, הוא אומר. “אך מבחינה רפואית מערכת החיסון של הבן שלי ושלי היא אותו דבר. הבן שלי אפילו צעיר ממני, ולכן המערכת החיסונית שלו טובה יותר. אף אחד לא דיבר איתנו או התייעץ. הם כל פעם גורמים לאפליה הזאת. יש הנחיות לכלל האוכלוסייה, ויש הנחיות אחרות לילדים שלנו, ולכן הם צריכים להיכנס לבידוד ולבצע בדיקות קורונה ללא כל הצדקה רפואית. חייבים לשנות את הקטלוג הזה”.

לדברי האב, החבר בארגון הורים לילדים עם מוגבלות, ניב נכנס לבידוד לאחר שמדריכה במקום נמצאה מאומתת לקורונה. “היא כנראה לא התחסנה, ובגללה הם נכנסו לבידוד”, הוא אומר. “דיברתי עם אנשים במשרד הבריאות, וגם הם לא מבינים למה הילדים שלנו צריכים להיכנס לבידוד. מדובר בהזיה, אפליה וטיפשות שזועקות לשמיים. גם הקולגות שלי בשיבא מתפלצים ולא מבינים איך יכול להיות שעדיין קורים מקרים כאלה ב-2021. למה הם פוגעים בזכויות של הילדים שלנו?”

“המערכת החיסונית שלו טובה משלי”. ד”ר שמואל מירון והבן ניב

מירון, שכבר למוד מאבקים מהסגר הראשון, הבין כי כדי לשנות צריך להילחם גם בזירה המשפטית. “אני ממליץ לכל ההורים הפעילים שרוצים לגרום לשינוי במשרדי הממשלה לקחת עורך דין טוב, ואז כולנו נראה איך הכל משתנה”, הוא אומר. “אני מודה לעו”ד גלית קרנר שעושה לילות כימים עבורנו, ונלחמת כמו לביאה עבור ההורים. חוץ מזה, אני קורא לכל המדריכים הצעירים במעונות להתחסן ולשמור על הילדים שלנו, כפי שהם עושים ביום יום, ושלא יקשיבו לכל הפייק ניוז ברשתות”.

“אני מאוכזבת לגלות ששוב ההתניה המעוותת אצל מקבלי ההחלטות גורמת לדירוג מבחיל בין סוגי אזרחים במדינתנו”, אומרת ל”שווים” עו”ד קרנר, “כאלה שההטבה חלה עליהם, מול סוג ב’ – כאלה שמילאו את חובתם להתחסן אבל לא ראויים לקבל את זכות ההטבה. לא עוד, לא נשתוק”.

בחודש מאי האחרון הגישה עו”ד קרנר עתירה לבג”ץ על אפליה פסולה שנעשתה כלפי דיירים בהוסטלים ובמעונות במהלך הסגר הראשון. בג”ץ פסק כי יש להחיל באופן שוויוני על הדיירים בדיור החוץ ביתי את כלל צווי החירום של הממשלה, כפי שחלים על כלל הציבור, תוך התאמת המצב הרפואי האישי של כל דייר. במקביל, הדגישו השופטים את חשיבות “שקיפות הליך קבלת ההחלטות ופרסום הנהלים המעודכנים, שיתקבלו במועד מוקדם ככל האפשר באתר האינטרנט של משרד הרווחה”.

“לא נשתוק”. עו”ד גלית קרנר. צילום: אילן ספירא

למרות הפסיקה, טוענת עו”ד קרנר, שוב מחילים כללים לא שוויוניים על דיירי המעונות. בנוסף, לא נמסרה הנחיה כתובה להורים בנושא הבידוד, אלא רק בעל פה, וזאת בניגוד להוראת בית המשפט. “ההורים פעלו מתוך מחויבות אישית ולאומית לדאוג לחסן את ילדיהם אשר דרים במסגרות החוץ ביתיות”, כתבה למשרד הרווחה, “אך הם נדהמו לגלות כי ילדיהם מופלים לרעה, ושהם לא נכללים עם יתר האוכלוסייה הכללית ופטורים מבידוד ככל שהם נחשפו לחולה מאומת קורונה. הילדים שוהים בבידוד כמו אזרח שלא קיבל חיסון, תוך פגיעה מהותית בזכויות יסוד כאזרחים שווים. הילדים הללו מחזיקים בתעודת מחוסן, ובניגוד להנחיות של משרד הבריאות לפטור מלא מבידוד, הנחיות אלה לא חלות עליהם”.

******************************************************
זקוקים למשלבת, מרפאה בעיסוק, קלינאית תקשורת, פסיכולוג ילדים? מאות נותני שירותים מחכים לכם בפורום “המקצוענים” של שווים

(המאגר הושק לאחרונה, ועם הזמן יילך ויגדל היצע המטפלים)
*****************************************************

תוצאות האפליה, ממשיכה עו”ד קרנר, הן ש”נמנע מהילדים לצאת לחופשות בביתם, מה שמשנה את אורח חייהם, פוגע בהם ומערער את מצבם הקשה והמורכב, ואף גורם להם נזקים ארוכי טווח”. קרנר גם הדגישה כי “הדרישה של מרשיי תואמת בהלימה מלאה את ההנחיות של משרד הבריאות, ואנו שבים וחוזרים על האמור בחוות דעתו של פרופ’ נדב דוידוביץ’ (מומחה לבריאות הציבור – א.ח), וכן על מלוא טענותינו לפיהן אין מקום ואין הצדקה רפואית או בכלל להבחין בין דיירים בדיור חוץ ביתי ליתר האוכלוסיות במדינה. נבקש מכם להוציא ללא דיחוי הנחיה לפעול לשם כך”.

ממשרד הרווחה נמסר בתגובה: “דיירי המסגרות החוץ ביתיות של משרד העבודה והרווחה וצוותי העובדים נמצאים בשלבים שונים של תהליך החיסון, וקיימת שונות בשיעור ההתחסנות בין המסגרות השונות. לפיכך, נתבקשנו על ידי משרד הבריאות  שלא לשנות בינתיים את הנחיות הבידוד, במיוחד לאור הווריאנטים הנפוצים אשר פוגעים גם באוכלוסייה צעירה. אנשי המקצוע של המשרד פועלים מול עמיתיהם במשרד הבריאות ובתיאום עימם, במטרה לגבש הנחיות ברורות בנושא הבידוד”.

ממשרד הבריאות נמסר בתגובה: “אנחנו כעת בתקופה שבה חלק מהדיירים והצוות מחוסנים וחלקם עדיין אינם מחוסנים. אנו עושים מאמצים מתמשכים להרחבת היקפי ההתחסנות, ולשמחתנו חלק ניכר מהמבקרים אף הם מחוסנים. יש לציין שההתחסנות לכשעצמה אינה משנה את כללי המיגון והריחוק החברתי הנדרשים, וצריך להמשיך ולהקפיד עליהם. בהתאם לכך יש להבהיר כי הביקורים במוסדות בשלב זה עדיין ימשיכו להתנהל על פי ההנחיות של הנהלות המוסדות ולפי מדיניות משרד הבריאות. בנוסף לכך, עקב הסיכון הקיים להידבקות, וגם בגלל שעדיין לא כולם חוסנו, בשבועות הקרובים ימשיכו לבצע סקרי דיגום כדי לאתר נדבקים חדשים, ובהתאם לנתונים שיתקבלו יוחלט על קביעת מדיניות חדשה בהתאם למצב המשתנה”.

מאלו”ט נמסר כי “נעשו מאמצים גדולים על מנת לחסן את הדיירים במסגרות ולדאוג לבריאותם, מתוך הבנה שהמגורים בדיור חוץ ביתי עלולים להוות מקור להדבקה. יחד עם זאת, אכן מדובר באפליה אל מול האוכלוסייה הכללית. אנו עובדים בשיתוף עם משרד הרווחה על מנת לייצר פתרון אשר ישמור על בריאותם של הדיירים, ומאידך לא יגביל או יפלה אותם. אנו קוראים למשרד הבריאות להעביר הנחיות אשר שמות דגש הן על בריאותם הפיזית והן על בריאותם הנפשית של הדיירים”.

יליד 1991. נשוי פלוס אחד. נולד עם שיתוק מוחין קל. בוגר תואר ראשון בתקשורת וניהול. היה כתב צבאי בדובר צה"ל, עורך באתר one וכתב אתר השקמה מרשת שוקן. במקביל לעבודתו ב"שווים" מגיש תוכנית ספורט ב"רדיו סול" ומשמש עורך משנה באתר "ישראל ספורט".

כתבות אחרונות