נושאים קשורים

עיריית פתח תקווה בנתה בניין חדש – ושכחה לשים מעלית

בבניין ניתנים שירותים לציבור, שבפועל לא נגישים לאנשים עם מוגבלויות. נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות איימה בתביעה – והעירייה התחייבה לתקן את הליקוי

גם אם לעולם לא אחווה תשוקה במציאות, היא קיימת עבורי בספרים

הרומן "אהבות נכזבות" של מילן קונדרה גרם לי להרגיש דברים שלא הרגשתי מעולם – ואני מקווה מאוד שארגיש יום אחד בעתיד

“למה לילד שלי לא מגיע סל שילוב? כי רציתי שיהיה שף?”

תלמידים עם צרכים מיוחדים שלומדים בחינוך המקצועי לא מקבלים סל שילוב, ובמשרדי העבודה והחינוך מגלגלים אחריות זה על זה. "אלו שני משרדי ממשלה, למה הם לא יכולים פשוט להעביר את הכסף ביניהם?"

ילדים עם CP לא יצטרכו להגיע שוב ושוב לוועדות רפואיות

מדיניות חדשה של ביטוח לאומי צפויה להקל על אלפי ילדים עם שיתוק מוחין. מעתה יקבעו אחוזי נכות קבועים, והוועדה תתכנס רק פעמיים עד גיל 18 ושלושה חודשים
הסתדרות 480-100

עם אוטיזם ודרגות על הכתפיים: המסע המרגש של חיילי “תתקדמו”

שלושה קצינים חדשים על הספקטרום עמדו השבוע על מגרש המסדרים בבה"ד 15. מי שהיה צריך הוכחה ש"גם הם יכולים" – קיבל אותה בענק. טור אישי מיוחד של אודי הלר
ראשיאנשים עם מוגבלויותאנשים עם מוגבלויותביהדות התורה דואגים לקצבאות לאברכים, לא לנכים

ביהדות התורה דואגים לקצבאות לאברכים, לא לנכים

יצאנו לבדוק כיצד הצביעו ראשי המפלגות על חוקים הנוגעים לאנשים עם מוגבלות. והיום: ח"כ משה גפני. פרק 9

יו”ר יהדות התורה משה גפני. מה הוא באמת עשה למען הנכים

לקראת הבחירות לכנסת ה-24 (בשלישי), נראה שחלק מראשי המפלגות מתחילים להפנים שקהילת הנכים והאנשים עם מוגבלות בישראל היא כוח אלקטורלי משמעותי. ישנן מפלגות שאפילו הקימו מטות מיוחדים שנועדו לשכנע מצביעים עם מוגבלות לתמוך בהן. אז למי מהרשימות אפשר להאמין, ומי סתם מנסה לקושש קולות תוך פיזור הבטחות סרק?

בניסיון לתת לכך תשובה, הלכנו באתר “שווים” לבדוק כיצד הצביעו ראשי הרשימות בכל ההצבעות בכנסת הנוגעות לאנשים עם מוגבלות במהלך עשר השנים האחרונות. אחרי שבדקנו שמונה ראשי מפלגות, האחרון שבהם רה”מ החליפי בני גנץ, הגיע תורו של משה גפני, יו”ר יהדות התורה.

יהדות התורה, מפלגה חרדית המורכבת משתי מפלגות – אגודת ישראל ודגל התורה – הולכת כבר שנים ארוכות עם ראש הממשלה בנימין נתניהו. נתניהו, כפי שראינו בכתבה שהקדשנו להצבעותיו בכנסת בנושאי הנכים, הצביע בעיקר נגד, במיוחד כאשר הצעות החוק דרשו תקציבים נוספים מהממשלה. אז האם יו”ר יהדות התורה משה גפני וחבריו שמרו על המשמעת הקואליציונית והצביעו יחד עם ראש הממשלה? התשובות לפניכם.

על מה הוא הצביע נגד

8.7.20: הצעת חוק הביטוח הלאומי (תיקון – השוואת קצבת נכות לשכר מינימום). הצעת החוק ביקשה להשוות את גובה הקצבה שעל בסיסה מחושבת קצבת הנכות לשכר המינימום, כדי לאפשר לנכים מחיה בכבוד.  משה גפני הצביע נגד הצעת החוק יחד עם חבריו למפלגה ולקואליציה, האופוזיציה הצביעה בעד, אך הצעת החוק נפלה.

2.12.20 : הצעת חוק הנכים (תגמולים ושיקום) (תיקון – ביטול מבחן הכנסה). הצעת החוק ביקשה לבטל את מבחן ההכנסות שעורך משרד הביטחון לנכי צה”ל שאינם מסוגלים להתפרנס בכוחות עצמם, שכתוצאה ממנו מקוזזים תגמולים למי שיש לו הכנסות נוספות (למשל, תגמול מביטוח לאומי עקב נכות אחרת). משה גפני הצביע נגד הצעת החוק יחד עם חבריו למפלגה ולקואליציה, האופוזיציה הצביעה בעד, אך הצעת החוק נפלה.

24.06.20: הצעת חוק הביטוח הלאומי (תיקון – תוספת קצבה לנכים מונשמים). הצעת החוק ביקשה לתת פתרון מיידי למצוקתם הקשה של הנכים המונשמים, על ידי הגדלת סכום הקצבה שלהם בכ-7,000 שקל לחודש, וזאת כדי לסייע להם לעמוד בעלות העסקת מטפלים סיעודיים. משה גפני הצביע נגד הצעת החוק יחד עם חבריו למפלגה ולקואליציה, האופוזיציה הצביעה בעד, אך הצעת החוק נפלה.

24.11.2010: הצעת חוק לתיקון פקודת מס הכנסה (פטור לתאגיד לתעסוקת נכים ומוגבלים). הצעת החוק ביקשה לאפשר לשר האוצר לקבוע בצו פטור מתשלום מס על הכנסתו של תאגיד לתעסוקת נכים ומוגבלים, שלא הושגה מעסק שהוא עוסק בו. הרחבה זו נועדה להקל על כלל התאגידים לתעסוקת נכים ואנשים עם מוגבלות לגייס תרומות ומענקים אשר יסייעו להם בפיתוח מקומות תעסוקה. משה גפני הצביע נגד הצעת החוק יחד עם חבריו למפלגה ולקואליציה, האופוזיציה הצביעה בעד, אך הצעת החוק נפלה.

12.12.2018: הצעת חוק הביטוח הלאומי (תיקון – נכה שהגיע לגיל פרישה), התשע”ה – 2015. הצעת החוק ביקשה לבטל את מגבלת הגיל הקיימת על זכאות לקבלת קצבת נכות. בשל מגבלת הגיל, קצבת הנכות מופסקת דווקא בגיל זקנה, שבו הנכים זקוקים לה יותר מתמיד. משה גפני הצביע נגד הצעת החוק יחד עם חבריו למפלגה ולקואליציה, האופוזיציה הצביעה בעד, אך הצעת החוק נפלה.

על מה הוא הצביע בעד

28.05.14: הצעת חוק נכי המלחמה בנאצים (תיקון – תגמול לבן זוג של נכה שנפטר). הצעת החוק ביקשה להפסיק את ההבחנה בין בן זוג של ניצול שואה לבין בן זוג של נכה מלחמה בנאצים שנפטרו, כך שלאלמן או לאלמנה של זכאי תוענק גמלה לשארית חייהם, ללא הבחנה אם נישאו מחדש. משה גפני הצביע בעד הצעת החוק יחד עם חבריו למפלגה, לקואליציה ולאופוזיציה, הצעת החוק עברה.

22.7.15: הצעת חוק לתיקון פקודת מס הכנסה (פטור על הכנסה מריבית המשולמת על כספי פיצויים לעיוור או לנכה). הצעת החוק ביקשה להעלות את סכום הפטור כדי לא לפגוע באוכלוסיית הנכים והעיוורים. משה גפני הצביע בעד הצעת החוק יחד עם חבריו למפלגה, לקואליציה ולאופוזיציה, הצעת החוק עברה.

 :11.12.13 הצעת חוק עידוד העסקת אנשים עם מוגבלות, התשע”ג – 2013.  הצעת החוק נועדה לעודד מעסיקים להעסיק אנשים עם מוגבלות על ידי תמריצים פיננסיים, ולהגביר את המודעות האזרחית לחשיבות של שילוב אנשים עם מוגבלות בשוק העבודה, וזאת על ידי סימון המוצרים של מוצרי חברות שבהן מועסקים אנשים עם מוגבלות. משה גפני הצביע בעד הצעת החוק יחד עם חבריו למפלגה, הצעת החוק לא עברה.

לסיכום

לפחות לפי ההצבעות בכנסת בעשר השנים האחרונות, נראה שליהדות התורה אין יחס מיוחד לנכים ואנשים עם מוגבלות. בוועדות הכנסת אוהבים נציגי המפלגה להציג את עצמם כ”חברתיים”, אבל בפועל, כמעט בכל פעם שעלה חוק שביקש לשרת את טובת הנכים ודרש הקצאת תקציבים, הרימו ביהדות התורה את האצבע נגד.מזווית קצת אחרת, ניתן לומר שיהדות התורה פשוט הקפידה לשמור על משמעת קואליציונית. הממשלה הצביעה לרוב נגד חוקים שביקשו להיטיב עם הנכים, וגפני וחבריו יישרו קן.

גם על הצעת החוק להגדיל את קצבאות הנכות, כפי שצוין למעלה, הצביעה יהדות התורה נגד. לעומת זאת, ובאופן לא מפתיע, על חוק הבטחת הכנסה לאברכים, וגם על פטור מארנונה לבתי מדרש וישיבה, הצביעו חברי הכנסת של המפלגה בעד. כשזה מגיע לציבור הבוחרים שלה, יהדות התורה נדיבה בהרבה, גם בקצבאות.

******************************************************
זקוקים למשלבת, מרפאה בעיסוק, קלינאית תקשורת, פסיכולוג ילדים? מאות נותני שירותים מחכים לכם בפורום “המקצוענים” של שווים

(המאגר הושק לאחרונה, ועם הזמן יילך ויגדל היצע המטפלים)
*****************************************************

בניגוד לש”ס, ליהדות התורה אין אג’נדה של דאגה לחלשים. במפלגה דואגים בעיקר לקידום האינטרסים של הציבור החרדי, וגם לא מתביישים לומר את זה בקול. קצת חבל, בהתחשב בכך שגם בקרב הציבור החרדי יש אנשים רבים עם מוגבלות, והם לא בסדר העדיפות של גפני ושות’.

הכתבות הקודמות:

גם בחוקים הנוגעים לאנשים עם מוגבלות גנץ לא היה בשורה

כך הצביע נתניהו על חוקים הנוגעים לאנשים עם מוגבלות

ש”ס עם “השקופים”? פחות כשמדובר באנשים עם מוגבלות

המבחן של מרב מיכאלי: האם תפעל לטובת הנכים גם מתוך הממשלה

ככה וככה: איך הצביע ליברמן בחוקים הקשורים לנכים

איך הצביע נפתלי בנט בחוקים הנוגעים לנכים

איך הצביע יאיר לפיד

ואיך הצביע גדעון סער

יליד 1991. נשוי פלוס אחד. נולד עם שיתוק מוחין קל. בוגר תואר ראשון בתקשורת וניהול. היה כתב צבאי בדובר צה"ל, עורך באתר one וכתב אתר השקמה מרשת שוקן. במקביל לעבודתו ב"שווים" מגיש תוכנית ספורט ב"רדיו סול" ומשמש עורך משנה באתר "ישראל ספורט".

כתבות אחרונות