נושאים קשורים

עיריית פתח תקווה בנתה בניין חדש – ושכחה לשים מעלית

בבניין ניתנים שירותים לציבור, שבפועל לא נגישים לאנשים עם מוגבלויות. נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות איימה בתביעה – והעירייה התחייבה לתקן את הליקוי

גם אם לעולם לא אחווה תשוקה במציאות, היא קיימת עבורי בספרים

הרומן "אהבות נכזבות" של מילן קונדרה גרם לי להרגיש דברים שלא הרגשתי מעולם – ואני מקווה מאוד שארגיש יום אחד בעתיד

“למה לילד שלי לא מגיע סל שילוב? כי רציתי שיהיה שף?”

תלמידים עם צרכים מיוחדים שלומדים בחינוך המקצועי לא מקבלים סל שילוב, ובמשרדי העבודה והחינוך מגלגלים אחריות זה על זה. "אלו שני משרדי ממשלה, למה הם לא יכולים פשוט להעביר את הכסף ביניהם?"

ילדים עם CP לא יצטרכו להגיע שוב ושוב לוועדות רפואיות

מדיניות חדשה של ביטוח לאומי צפויה להקל על אלפי ילדים עם שיתוק מוחין. מעתה יקבעו אחוזי נכות קבועים, והוועדה תתכנס רק פעמיים עד גיל 18 ושלושה חודשים
הסתדרות 480-100

עם אוטיזם ודרגות על הכתפיים: המסע המרגש של חיילי “תתקדמו”

שלושה קצינים חדשים על הספקטרום עמדו השבוע על מגרש המסדרים בבה"ד 15. מי שהיה צריך הוכחה ש"גם הם יכולים" – קיבל אותה בענק. טור אישי מיוחד של אודי הלר
ראשיחדשותכבדי שמיעה שלומדים מוזיקה, כותבים ושרים. יש דבר כזה

כבדי שמיעה שלומדים מוזיקה, כותבים ושרים. יש דבר כזה

פרויקט יוצא דופן של בית ספר "רימון": סדנה משותפת לסטודנטים למוזיקה ולסטודנטים כבדי שמיעה

מאת ג’ני בלו

אם הייתם צריכים עוד הוכחה לכך שמוזיקה יכולה לפרוץ מחסומים, אז הנה: פרויקט חדש ויוצא דופן של בית הספר למוזיקה “רימון” מפגיש ומנגיש את עולם המוזיקה לחירשים ולכבדי שמיעה.

מדובר למעשה בסדנה משותפת לכבדי שמיעה, חלקם עם שתלי שמיעה, ולסטודנטים למוזיקה מהמגמות השונות בבית הספר. הפרויקט, שמתקיים ממש בימים אלה, נועד לחשוף את כבדי השמיעה למוזיקה וליצירה, וגם לקרב את הסטודנטים השומעים לעולם כבדי השמיעה.

הסדנה כוללת עשרה מפגשים, במהלכם נחשפים הסטודנטים למגוון טכניקות מוזיקה, כותבים שירים משותפים, מלחינים בסגנונות שונים וגם מבצעים את השירים יחד. “בזמן המפגשים למדו המשתתפים להקשיב יותר זה לזה, להבין ולחבר בין שני העולמות”, אומר ארי גורלי, מורה ב”רימון” והמנהל האמנותי של הפרויקט. “הם כתבו טקסטים ביחד, וחלקם הולחנו והפכו לשירים המבוצעים על ידי חברי הסדנה, שומעים ולא שומעים”. את התוצרים של הסדנה ניתן יהיה לשמוע במופע הסיום של הפרויקט, שיתקיים ב-12 ביולי בפני בני משפחה ואורחים.

מנגנים ושרים יחד: ישי בן טולילה (שומע) ורינת אביחנן (לקויית שמיעה)

“בעזרת השתלים, ולפעמים גם בעזרת ויברציות, אני יכולה לשמוע את המוזיקה”, מספרת נגה אטלס, צעירה כבדת שמיעה המשתתפת בסדנה. “בלי שתל אני לא שומעת כלום. המעבדים שיש ברשותי כיום לא מאפשרים לי הזרמת שמע ישירה, אז עד שאהיה זכאית לשדרוג למעבדים מתקדמים יותר, אני משתמשת באוזניות איכותיות המסייעות לי להאזין למוזיקה. אני בעצם מרכיבה אותן על השתלים, וככה אני יכולה ליהנות מהמוזיקה, וזה דבר מדהים בעיניי. עד לפני כמה שנים בכלל לא האמנתי שדבר כזה יכול להיות אפשרי עבורי”.

ההשראה בפרויקט הזה היא הדדית. מצד אחד, נותנים לכבדי השמיעה כלים ליצירה ולהבנה מוזיקלית רחבה יותר. מצד שני, הסטודנטים למוזיקה נחשפים לעולם שלם שלא הכירו – דבר שמספק להם הסתכלות אחרת על מוזיקה על כל גווניה וצורותיה. “הפרויקט מחבר שני עולמות לכאורה מנוגדים לגמרי”, אומר גורלי, “מוזיקאים, שהשמיעה היא החוש הכי רגיש ומפותח אצלם, יחד עם כותבים המתמודדים עם לקות שמיעה. האתגר יוצר כור היתוך מרגש, שמפגיש בין שני העולמות, כשהמשתתפים הלא שומעים מקבלים העשרה ענקית ומקום להשמיע את קולם וליבם, והסטודנטים מקבלים השראה מיוחדת וחד פעמית ליצירה”. 

מימין: מירה ברלין מ”טרדיס גת” והחניכה עמית יעקב

את הפרויקט יזמו במשותף חברת “טרדיס גת”, המייבאת לארץ שתלי שמיעה של חברת “קוכליאר”, ובית הספר “רימון”. “הפרויקט נוצר במטרה לחבר את כבדי השמיעה לעולמות חדשים, בדגש על כבדי שמיעה מושתלי שבלול”, אומרת מירה ברלין, מנהלת תחום שמיעה ב”טרדיס גת”. “חשוב להעלות למודעות את נושא מושתלי השמיעה והחירשים, שיכולים להתחבר גם לנושאים מוזיקליים מגוונים, ולהיות שותפים פעילים בחוויות מהסוג הזה”.

מערכת שווים כוללת כ-12 כותבים, כמעט כולם אנשים עם מוגבלויות. כל עבודתה מוקדשת לסיקור חייהם של אנשים עם מוגבלות בישראל.

כתבות אחרונות