נושאים קשורים

הסיבה מס’ 1 לתחלואה ומוגבלות בעולם: בעיות נוירולוגיות

כתב עת מדעי פירסם נתונים מבהילים: בשנת 2021 לכ-3 מיליארד אנשים בעולם הייתה בעיה כלשהי בתפקודי המוח. "קריאה דחופה להגדלת הטיפול המוקדם במצבים האלה"

נוסעים עם מוגבלות? מעתה תיהנו מהנחה מוגדלת בתחבורה ציבורית

ההנחה היא חלק מרפורמת "צדק תחבורתי" של משרד התחבורה. המסלולים המוזלים עשויים לחסוך לנוסעים עם מוגבלות בין 594 ל-3,660 שקלים בשנה

“מי שמכם לשפוט ילד בן 7?”: האב והבן שלא נכנעו לבריונות

דוד ואוריה יפרח הפכו לכוכבי טיקטוק לאחר שהשיבו למגיב שלעג: "המשקל העודף והדיבור הלא ברור הם מהסיבה הפשוטה שאוריה עם אוטיזם"

סטארט-אפ ישראלי פרץ דרך לטיפול באנדומטריוזיס

חברת גייניקה פיתחה תרופה חדשה שהוכחה בניסויים כבעלת פוטנציאל מבטיח לטיפול במחלה, שתוקפת למעלה מ-200 מיליון נשים ברחבי העולם
הסתדרות 480-100

רמב”ם ישלם 10 מיליון לצעירה שנולדה עם תסמונת נדירה

בית המשפט פסק כי לבית החולים אחריות על הנזקים שנגרמו לה – בהם מום לב ומוגבלות קוגניטיבית – ושהיה צריך לפעול להפסקת ההיריון
ראשיאנשים עם מוגבלויותאנשים עם מוגבלויותכך סייעה אקים לאישה עם צרכים מיוחדים להמשיך לגדל שניים מילדיה

כך סייעה אקים לאישה עם צרכים מיוחדים להמשיך לגדל שניים מילדיה

3 מ-5 ילדיה של נעמי הועברו לבתי אומנה. בעזרת סיוע צמוד של אקים היא מגדלת את השניים האחרים בדיור קהילתי

ילדות לא פשוטה עברה על נעמי (33 – השם המלא שמור במערכת), שגדלה בירושלים כילדה חרדית עם צרכים מיוחדים. כמו ילדים דומים לה, היא למדה במסגרות החינוך המיוחד בעיר וניסתה להשתלב ככל יכולתה בחברה, אבל ללא הצלחה. כשגדלה היא התחתנה והביאה לעולם חמישה ילדים. לצערה, מפאת מצבה הבריאותי והכלכלי התקשתה לגדל אותם ונאלצה למסור שלושה מהם (בני 11, 12 ו-13) למשפחות אומנה. למזלה הרב, ארגון “אקים” התגייס למענה ועזר לה לשמור שניים מילדיה איתה (בני 8 ו-9), והם גרים היום יחד בדיור בקהילה במועצה המקומית שלומי בצפון הארץ.

“הדבר הכי קשה שיכול לקרות לאמא”, היא אומרת ל”שווים”, “זה לא לראות את הילדים שלך גדלים בכל יום”. ובכל זאת, שני ילדים הם נחמה גדולה, ונעמי זוכה לליווי יומיומי צמוד מאנשי “אקים – הארגון הארצי לאנשים עם מוגבלות שכלית ומשפחותיהם”. בעזרת המדריכה שלה נעמה לוי היא ממשיכה לגדל את שני ילדיה הקטנים, וזאת כחלק מתוכנית דיור בקהילה של “אקים”, בתמיכה ובשיתוף אגף הרווחה בעיר צפת ומחוז צפון של אגף הרווחה.

“אני מאוד אוהבת את הצפון, אך כל המשפחה שלי נמצאת בירושלים”, היא מספרת, “אני מקווה שבעתיד אזכה לגור בקרבתם. יש קושי גדול בריחוק ביני לבין המשפחה והילדים שלי, שניים מהם גרים בדרום הארץ ואחד בצפון. אני רואה אותם כל שבועיים ומשוחחת איתם בטלפון בכל פעם שהם מתקשרים אליי. אני גרה בשכונה טובה בשלומי, והילדים ממש נהנים פה. יש להם חברים, לי יש חברות, ויש כאן תוכניות לילדים והרבה תעסוקה עבורם. נעמה עוזרת לי בשגרה היומיומית, בהתנהלות השוטפת של תחזוקת הבית, וגם בעזרה לילדים עם השיעורים”.

“אני מרגישה שגם אני תורמת להתפתחות שלהם”, אומרת המדריכה נעמה. “הם ילדים חמים וטובים ומחפשים את הקשר החם. אנחנו מבשלים ביחד, מציירים, הולכים לגני שעשועים ונהנים. יש לנעמי את הזמן שלה שהיא צריכה, והיא סומכת עליי בהכל. אקים עוזרת לנו כמעט בכל דבר שרק עולה על הדעת – ענייני היומיום, שגרת התשלומים, קניית מוצרים, וגם הקהילה מקבלת אותנו בסבר פנים יפות. יש כאן קהילה מאוד תומכת, וזה חשוב מאוד. אני לא רואה פה סטיגמות על אנשים עם מוגבלות, כפי שרואים בסקרים כאלה ואחרים, אלא בדיוק ההיפך, וזה מחמם את הלב”.

המפגש הראשון בין השתיים התרחש לפני שנה וחצי, ומאז הן בלתי נפרדות. “זה היה קשה להכניס אדם זר הביתה, אך מהרגע שנעמה ואני התחלנו קצת להכיר, הכל נעשה הרבה יותר קל”, מספרת נעמי. “מהר מאוד התחברנו מצוין. אני לא אשקר, היה בהתחלה חשש מסוים, אבל עם הזמן הכל התפוגג. התחלנו לדבר ולהכיר אחת את השנייה, אירגנו יחד את הבית, דבר גרר דבר והכל זרם. כצפוי, לקח קצת זמן לרכוש את האמון ההדדי”.

“האמונה החזיקה אותי, גם כאשר לקחו לי את הילדים”. צילום המחשה

עד היום נעמי מעולם לא עבדה, ועכשיו היא רוצה לשנות את זה. היא חולמת להפוך למאפרת ויועצת ביוטי סטיילינג מקצועית. “אני מאוד אוהבת את התחום, והרבה אנשים אומרים לי שיש לי הרבה סבלנות”, היא מסבירה, “אני רגועה כי אני מאמינה שאני יכולה להצליח בתחום הזה. לגבי חלומות אחרים, כרגע אין לי כל כך, כי אני חיה מעכשיו לעכשיו. עברתי הרבה דברים בחיים והרבה שינויים, כך ששום אתגר לא יפחיד אותי. אני מתעלה על עצמי כל פעם מחדש.

“לכל אחד יש את המסלול שלו בחיים”, היא ממשיכה, “וצריך לנווט בו כדי להגיע לבטחה ליעד. גם במצבים הקשים של חיי, כאשר לקחו לי את הילדים, תמיד התפללתי לאלוהים. מה שהחזיק אותי הייתה האמונה שלמרות הכל בסוף הכל לטובה וזה לא סוף העולם. לא נפלתי לייאוש והמשכתי הלאה. לכל אחד יש שליחות בעולם, וכנראה שזו השליחות שלי”.

לדבריה, במשך שנים רבות היא הייתה מאוד מופנמת ושקטה: “לא הראיתי את הכאב שלי בחוץ ואגרתי המון בתוכי. עברתי את אחת התקופות הקשות של חיי, אבל היום, כאשר אני רואה את הילדים גדלים ומתפתחים, אני מנסה לראות את הטוב בכך. לפעמים יש רגעי שבירה, למשל כשאני אומרת לעצמי רגע לפני המפגשים עם שלושת הילדים שלא איתי ‘למה אני צריכה את זה’, אבל אז אני אומרת שאלה הילדים שלי ואני אוהבת אותם, וזה שווה את הכל ומחדד את התמונה”.

נעמי משוכנעת שהפתרון הכי כדאי לאנשים עם מוגבלות הוא דיור בקהילה, בדיוק כפי שהיא ושני ילדיה חיים: “פעם לא הייתה מודעות כמו היום לחינוך מיוחד ולאנשים עם מוגבלות. אז הייתי לבד מול כל העולם. נשארו לי כמה צלקות מזה. אני זוכרת שהיו פעמים שאפילו ניסיתי להסתיר את המוגבלות שלי עד כמה שאפשר. מה שחשוב לי להגיד הוא שלכולם מגיע להיות חלק מהאוכלוסייה ושכולם שווים. אסור לעשות את ההפרדה בין בני אדם, ודיור בקהילה של אנשים עם מוגבלות בתוך הערים עצמן זה המקום האידיאלי לשילוב, הכלה והבנה. חייבים לקום עוד בתי מגורים בקהילה”.

החודש הוא חודש ההתרמה השנתי לעמותת אקים. מאז 1951, אקים ישראל, הארגון הארצי לאנשים עם מוגבלות שכלית ולבני משפחותיהם, נושא את דגל “מהפכת השייכים”. באקים פועלים לשיפור איכות חייהם ורווחתם של כ-35 אלף אנשים עם מוגבלות שכלית ומשפחותיהם, וזאת באמצעות סינגור משפטי (מחלקת מיצוי זכויות והקליניקה של אקים במרכז הבינתחומי בהרצליה), באמצעות סינגור קהילתי, קו סיוע טלפוני “הורים למען הורים”, תמיכה כספית למשפחות נזקקות באמצעות קרן אקים ועוד. לארגון 65 סניפים ברחבי הארץ, פריסה ב-88 ישובים בחברה היהודית והערבית ולא פחות מ-1,400 מתנדבים, הפועלים לשינוי עמדות כלפי אנשים עם מוגבלויות.

מעוניינים לתרום לאקים? הקליקו >>> https://bit.ly/3iVVWRJ

יליד 1991. נשוי פלוס אחד. נולד עם שיתוק מוחין קל. בוגר תואר ראשון בתקשורת וניהול. היה כתב צבאי בדובר צה"ל, עורך באתר one וכתב אתר השקמה מרשת שוקן. במקביל לעבודתו ב"שווים" מגיש תוכנית ספורט ב"רדיו סול" ומשמש עורך משנה באתר "ישראל ספורט".

כתבות אחרונות