נושאים קשורים

עיריית פתח תקווה בנתה בניין חדש – ושכחה לשים מעלית

בבניין ניתנים שירותים לציבור, שבפועל לא נגישים לאנשים עם מוגבלויות. נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות איימה בתביעה – והעירייה התחייבה לתקן את הליקוי

גם אם לעולם לא אחווה תשוקה במציאות, היא קיימת עבורי בספרים

הרומן "אהבות נכזבות" של מילן קונדרה גרם לי להרגיש דברים שלא הרגשתי מעולם – ואני מקווה מאוד שארגיש יום אחד בעתיד

“למה לילד שלי לא מגיע סל שילוב? כי רציתי שיהיה שף?”

תלמידים עם צרכים מיוחדים שלומדים בחינוך המקצועי לא מקבלים סל שילוב, ובמשרדי העבודה והחינוך מגלגלים אחריות זה על זה. "אלו שני משרדי ממשלה, למה הם לא יכולים פשוט להעביר את הכסף ביניהם?"

ילדים עם CP לא יצטרכו להגיע שוב ושוב לוועדות רפואיות

מדיניות חדשה של ביטוח לאומי צפויה להקל על אלפי ילדים עם שיתוק מוחין. מעתה יקבעו אחוזי נכות קבועים, והוועדה תתכנס רק פעמיים עד גיל 18 ושלושה חודשים



עם אוטיזם ודרגות על הכתפיים: המסע המרגש של חיילי “תתקדמו”

שלושה קצינים חדשים על הספקטרום עמדו השבוע על מגרש המסדרים בבה"ד 15. מי שהיה צריך הוכחה ש"גם הם יכולים" – קיבל אותה בענק. טור אישי מיוחד של אודי הלר
ראשיאוטיזםכך תהפכו את ארוחת החג לנעימה לילדים עם צרכים מיוחדים

כך תהפכו את ארוחת החג לנעימה לילדים עם צרכים מיוחדים

חזרה לפני האירוע, תיאום ציפיות ויצירת עוגנים בטוחים - חמישה טיפים שיעזרו להורים

מאת אבישי כץ, אלו״ט

ארוחת החג - אילוסטרציה
ארוחת החג – אילוסטרציה

השולחן כבר ערוך, ניחוחות התבשילים עולים מן המטבח, הנרות דולקים והמשפחה מתכנסת לארוחת החג. במשפחות שבהן יש ילדים עם צרכים מיוחדים האירוע מלווה בחששות כבדים: איך הילד יגיב לאורחים הרבים? איך יתמודד עם השינוי בשגרה? מה יקרה אם יהיה עמוס או רועש מדי?

קבלו חמש עצות שישפרו את חווית החג ויקלו עליכם ועל הילדים את ארוחות החג הקרובות.

1. לספר כמה שיותר

ספרו לילדים כל מה שנראה לכם חשוב: מי יגיע לארוחה, איפה תקיימו אותה, מה יוגש לשולחן, האם יהיו שירים ברכות או טקסים אחרים ומה תלבשו לארוחה. לכל ילד חשובים פרטים אחרים – תהיו קשובים לילדים והבינו מה הם רוצים לדעת.

שיתוף הילדים במידע על מהלך האירוע יספק להם תחושת שליטה, ויפחית מתח וחששות. שתפו את המידע לפני ארוחת החג, כדי להשאיר כמה שפחות הפתעות.

איך לשתף? באמצעות תמונות, סיפור, סרטון, קומיקס, או טקסט כתוב – לילדים שיודעים לקרוא – מה שהכי מתאים לילדים שלכם. דרך טובה להעביר את המידע היא לקיים חזרה לקראת האירוע, שתיתן חוויה כמה שיותר קרובה לדבר האמיתי.

2. לתאם ציפיות

ככל שתגדירו לעצמכם ולילדים מה מצופה מהם, כך יהיה קל ונעים יותר. יכול להיות שתרצו שהם ישבו אתכם בארוחה, יכול להיות שתרצו שישתתפו ויעזרו בהכנות, הכל בהתאם ליכולות שלהם. התאימו את הציפיות שלכם ליכולת ולסבלנות של הילדים וחזקו אותם על ההצלחות. אפשרו להם לקום ולעבור לפעילות אחרת שהם אוהבים. תוכלו למשל להגדיר ״שב איתנו עד שהמחוג הגדול יגיע ל-12, ואז תוכל לשחק באייפד או לקרוא״.

לילדים רבים עצם הדרישה לשבת בנוכחות אנשים רבים לאורך זמן עשויה להיות משימה קשה ביותר, חשוב להכיר בכך ולהוקיר הצלחות קטנות כגדולות.

3. לשים לב לתחושות

ילדים רבים מתקשים בוויסות החושי, במיוחד באירועים כמו ארוחת חג שבהם יש שינויים רבים מהשגרה והצפה חושית: בגדים שונים על הגוף, ריחות של תבשילים, קולות של אורחים רבים, צפיפות ומגע, ישיבה ממושכת ליד השולחן ועוד. חישבו איך תוכלו לעזור לילדים להתמודד עם כל אחד מאלה, והתייעצו עם אנשי מקצוע במידת הצורך.

4. לתת עוגן מוכר

כדי לעזור לילדים לתפקד בואפן מיטבי, אפשר להביא חפץ אהוב שיוכלו להחזיק, לקחת צעצוע לשחק איתו, לתת להם אוזניות עם מוזיקה, או כאלה שרק מבודדות מרעש, לקיים פעילויות שרגילים אליהן ועוד.

******************************************************
זקוקים למשלבת, מרפאה בעיסוק, קלינאית תקשורת, פסיכולוג ילדים? מאות נותני שירותים מחכים לכם בפורום “המקצוענים” של שווים

(המאגר הושק לאחרונה, ועם הזמן יילך ויגדל היצע המטפלים)
*****************************************************

5. להכין מקום בטוח

אם אתם עדיין מזהים מצוקה או קושי אצל הילדים, עזרו להם להגיע למקום בטוח. ארגנו חדר שקט ומוגן שאליו ניתן ללכת עם הילד להירגע, בין אם מדובר בביתכם או במקום שבו אתם מתארחים. הכינו שם מראש עם הילד פעילויות וחפצים שיוכלו לעזור לו.

מאחלים לכולם בריאות, חתימה טובה ומועדים לשמחה!

הכותב הוא מנתח התנהגות, מדריך בתחום ניתוח התנהגות בגני התקשורת באלו”ט וראש ‘מכון אבישי’ לליווי והדרכת הורים

מערכת שווים כוללת כ-12 כותבים, כמעט כולם אנשים עם מוגבלויות. כל עבודתה מוקדשת לסיקור חייהם של אנשים עם מוגבלות בישראל.

כתבות אחרונות