נושאים קשורים

עיריית פתח תקווה בנתה בניין חדש – ושכחה לשים מעלית

בבניין ניתנים שירותים לציבור, שבפועל לא נגישים לאנשים עם מוגבלויות. נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות איימה בתביעה – והעירייה התחייבה לתקן את הליקוי

גם אם לעולם לא אחווה תשוקה במציאות, היא קיימת עבורי בספרים

הרומן "אהבות נכזבות" של מילן קונדרה גרם לי להרגיש דברים שלא הרגשתי מעולם – ואני מקווה מאוד שארגיש יום אחד בעתיד

“למה לילד שלי לא מגיע סל שילוב? כי רציתי שיהיה שף?”

תלמידים עם צרכים מיוחדים שלומדים בחינוך המקצועי לא מקבלים סל שילוב, ובמשרדי העבודה והחינוך מגלגלים אחריות זה על זה. "אלו שני משרדי ממשלה, למה הם לא יכולים פשוט להעביר את הכסף ביניהם?"

ילדים עם CP לא יצטרכו להגיע שוב ושוב לוועדות רפואיות

מדיניות חדשה של ביטוח לאומי צפויה להקל על אלפי ילדים עם שיתוק מוחין. מעתה יקבעו אחוזי נכות קבועים, והוועדה תתכנס רק פעמיים עד גיל 18 ושלושה חודשים



עם אוטיזם ודרגות על הכתפיים: המסע המרגש של חיילי “תתקדמו”

שלושה קצינים חדשים על הספקטרום עמדו השבוע על מגרש המסדרים בבה"ד 15. מי שהיה צריך הוכחה ש"גם הם יכולים" – קיבל אותה בענק. טור אישי מיוחד של אודי הלר
ראשיחדשותהתערוכה שמוכיחה כי גם כבדי ראייה יכולים להיות צלמים

התערוכה שמוכיחה כי גם כבדי ראייה יכולים להיות צלמים

תערוכה חדשה מציגה עבודות של 7 צלמים עם לקויות ראייה. אחת המשתתפות: ״חוויה כמו של אדם רואה"

שושנה אלקבץ (67) מירושלים, קלדנית עם לקות ראייה שעובדת בבית המשפט העליון, חיכתה כל חייה לממש את חלום הילדות שלה להפוך לצלמת. לפני כמה ימים החלום הזה התגשם, עם פתיחת תערוכה חדשה וייחודית המבוססת על עבודותיהם של שבעה צלמים כבדי ראייה, ובהם אלקבץ.

כל שבעת המשתתפים הם בוגרי קורס צילום מיוחד של האמנית רויטל כהן. התערוכה, הנושאת את השם “בעיני” מוצגת בבניין שערי העיר (קומה 2) ברחוב יפו 216 בירושלים. הקהל מוזמן לבקר מדי יום החל מהשעה 17:30, והתערוכה תהיה פתוחה עד ה-7 בנובמבר.

עבודות הצילום של בוגרי הקורס פותחות צוהר לזווית ראייה שונה ומעניינת של העולם. הצילומים, שנעשו מבעד למצלמות הטלפונים הסלולריים שלהם, נוצרו בסיוע ובליווי צמוד של אורטל מכלוף, עובדת סוציאלית ממרש״ל – מרכז רב שירותים לעיוור – המופעל על ידי אגף הרווחה בעיריית ירושלים. המרכז מקיים מערך של שירותי שיקום רגשיים, שיקומיים וחברתיים לעיוורים ולקויי ראייה בעיר.

חלק ממשתתפי התערוכה. ראשונה משמאל: עו”ס אורטל מכלוף. שנייה משמאל: שושנה אלקבץ

״כמו אדם שרוכב על אופניים ומישהו מלפניו מראה לו את הדרך״

התמונה של גלגל השיניים שצילמה אלקבץ ומתנוססת בתערוכה מעוררת בה גאווה גדולה, בעיקר לנוכח סיפור חייה. ״מצב הראייה שלי הוא כזה שמחוץ לבית אני במצב של כמעט עיוורון״, היא מסבירה לאתר “שווים”. ״בצל המצב מעט יותר טוב ובתוך מבנים אני מסתדרת״. אלקבץ נולדה לבקנית והתחילה ללמוד בבית ספר רק בגיל 12, משום שהמחלה לא זכתה להכרה בזמנו. כך נמנעה ממנה האפשרות לממש את התשוקה לצילום בגיל צעיר.

מה היופי בצילום על ידי אדם עיוור?

“זה קצת כמו משחק שבו אני כאילו רואה. אני מצלמת ואז בעזרת הזום מגדילה את התוצאה ומבחינה בכל הפרטים שאני לא יכולה להבחין בהם בצורה טבעית. היכולות הטכנולוגיות המתקדמות של הטלפון מאפשרות לי ליהנות מהחוויה כמו אדם רואה״.

מה את רואה למשל?

“טיילנו בגשם, בשמש, בתוך הבניין. המורה לימדה אותנו לצלם קטעי מציאות בצורה יותר חדה, ואני מרגישה שאני יכולה לצלם כאדם רגיל עם ההנחיות שקיבלתי”.

כל הצילומים נעשו דרך מצלמות של טלפונים ניידים. תמונות מהתערוכה

איך נראה העולם דרך עיניים של כבדת ראייה?

“בשגרה אני רואה מטושטש. ברגע שאני מצלמת ומצליחה להבחין בפרטים, אני מצליחה להשתפר עוד ועוד, עד שאני מגיעה ליעד שהצבתי לעצמי. זה קשה, אבל גם כיף. כמו אדם שרוכב על אופניים כשמישהו לפניו מראה לו את הדרך”.

מה מעניין אותך במיוחד לצלם?

“אני אמא לשני ילדים: אחד עוסק בהנדסאות נוי והשני בעיצוב פרחים לאירועים. אני עצמי מתעניינת בנגרות ובניתי את רוב הרהיטים בבית שלי. אלה הדברים שאני מתמקדת בהם: העץ שמייצג צמיחה ושורשיות, הענפים שמייצגים את המשפחה שלי, הפריחה שהיא העיסוק של שני הבנים שלי. תהליך היצירה הזה משתלב כאשר התמונות מציגות את השלבים השונים שעוברים על העץ עד שהוא הופך לרהיט.

“המגע והרגשת החומר בנגרות מאפשרים לי לא לחוש במגבלות הראייה”, היא ממשיכה. “לכן, היה הכי נכון עבורי לצלם ולהציג בתערוכה את חומרי היצירה שלי מזווית הראייה שלי – אדם מוגבל אבל גם יוצר ומניב״.

******************************************************
זקוקים למשלבת, מרפאה בעיסוק, קלינאית תקשורת, פסיכולוג ילדים? מאות נותני שירותים מחכים לכם בפורום “המקצוענים” של שווים

(המאגר הושק לאחרונה, ועם הזמן יילך ויגדל היצע המטפלים)
*****************************************************

ילדית 1974. באה מהבטן אל הבטן דרך הבטן-והבטן כמו השמש שורפת ומרפאה. חולה כרונית באנורקסיה ובולמיה. עבדה במעריב לנוער, מקומונים, ידיעות אחרונות, מעריב וגלובס וחברת ענני תקשורת. הוציאה שלושה ספרים: "אכולות", "יותר מכל" ו"גירת הגמל".

כתבות אחרונות