נושאים קשורים

עיריית פתח תקווה בנתה בניין חדש – ושכחה לשים מעלית

בבניין ניתנים שירותים לציבור, שבפועל לא נגישים לאנשים עם מוגבלויות. נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות איימה בתביעה – והעירייה התחייבה לתקן את הליקוי

גם אם לעולם לא אחווה תשוקה במציאות, היא קיימת עבורי בספרים

הרומן "אהבות נכזבות" של מילן קונדרה גרם לי להרגיש דברים שלא הרגשתי מעולם – ואני מקווה מאוד שארגיש יום אחד בעתיד

“למה לילד שלי לא מגיע סל שילוב? כי רציתי שיהיה שף?”

תלמידים עם צרכים מיוחדים שלומדים בחינוך המקצועי לא מקבלים סל שילוב, ובמשרדי העבודה והחינוך מגלגלים אחריות זה על זה. "אלו שני משרדי ממשלה, למה הם לא יכולים פשוט להעביר את הכסף ביניהם?"

ילדים עם CP לא יצטרכו להגיע שוב ושוב לוועדות רפואיות

מדיניות חדשה של ביטוח לאומי צפויה להקל על אלפי ילדים עם שיתוק מוחין. מעתה יקבעו אחוזי נכות קבועים, והוועדה תתכנס רק פעמיים עד גיל 18 ושלושה חודשים



עם אוטיזם ודרגות על הכתפיים: המסע המרגש של חיילי “תתקדמו”

שלושה קצינים חדשים על הספקטרום עמדו השבוע על מגרש המסדרים בבה"ד 15. מי שהיה צריך הוכחה ש"גם הם יכולים" – קיבל אותה בענק. טור אישי מיוחד של אודי הלר
ראשיאוטיזםאבחון וטיפול באוטיזםתלמידים עם צרכים מיוחדים בלונדון השתתפו בהצגה בעברית

תלמידים עם צרכים מיוחדים בלונדון השתתפו בהצגה בעברית

בית הספר היהודי "גשר" אירח את פסטיבל "עברית מדוברת", והתלמידים זכו להשתתף ב"בגדי המלך החדשים" ולשפר את העברית שלהם

בגדי המלך החדשים. צילום – כנען ליפשיץ, JTA
בגדי המלך החדשים. צילום – כנען ליפשיץ, JTA

תלמידי כיתות א’ עד ו’ בבית הספר “גשר” בלונדון, צפו בהצגה הקלאסית “בגדי המלך החדשים” בעברית, ואף זכו להשתתף בה. התלמידים קיבלו מראש את הטקסט של ההצגה. במהלך השנה הם למדו ותרגלו אותו באמצעות משחקים, תרגילים ועבודות יצירה, וכך שיפרו את העברית שלהם.

בית הספר “גשר”, מונה 47 ילדים עם צרכים מיוחדים (רובם יהודים), ועובדים בו 44 אנשי חינוך. הוא הוקם על ידי על ידי שתי אימהות לונדוניות שהבינו שאי אפשר לשלוח ילדים יהודים עם צרכים מיוחדים לבית ספר יהודי רגיל מצד אחד, אבל גם לא לוותר על החינוך היהודי ולשלוח אותם לבית ספר ציבורי מצד שני.

המספר הגבוה הזה של אנשי צוות, מאפשר לבית הספר לתת יחס אישי לכל תלמיד. במהלך ההצגה, אחד התלמידים הוצף בגלל הרעש. מיד אחד מאנשי בצוות ניגש לחבק אותו, ללוות אותו לטיול בחוץ, ובסוף נתן לאותו ילד אוזניות, בשביל לווסת את עצמת הצליל שהוא שומע.

מלימודי יהדות עד כישורי חיים

מנהלת בית ספר, תמרין יהטו, גדלה בדרום אפריקה, שם אין ידע נרחב על טיפול בילדים עם צרכים מיוחדים. אז היא החליטה ללמוד על הנושא באנגליה, ובסוף מצאה את עצמה מנהלת את בית הספר הזה.

למרות שהיא עצמה אינה יהודיה, יהטו שמה דגש על לימוד היהדות בבית הספר. “אני עובדת עם רב הקהילה, הרב קורזר. הילדים ממש אוהבים אותו, והוא יודע להעביר מסרים בצורה שהם מתחברים אליהם”, היא מספרת, “בזמן לימוד הפרשה, לפני בר המצווה, הרב מלמד כל ילד לפי צרכו ודרכו, באופן ייחודי”.

בית הספר כולל חדר טיפולים, וחדרים סנסוריים לתלמידים. יהטו מספרת כי בימים אלה מוקמת בבית הספר גם “דירת הכנה”, שבה התלמידים יוכלו ללמוד כישורי חיים, כדי שיוכלו להיות עצמאים כמבוגרים – איך לקפל כביסה, לשטוף כלים, להציע מיטה וכדומה. מאחר שמדובר בבית ספר יהודי, השלטים בכל בית הספר החדרים כתובים בעברית, מה שעוזר לילדים ללמוד את השפה.

מדי שבועיים, מגיע לבית הספר כלב טיפול, והילדים משחקים ומטיילים איתו. “הוא עוזר לילדים להירגע, כשהם מרעיפים עליו המון אהבה” מספרת יהטו.

תמרין יהטו, מנהלת בית הספר (מימין) וג'וש ארונסון. צילום – כנען ליפשיץ, JTA
תמרין יהטו, מנהלת בית הספר (מימין) וג’וש ארונסון. צילום – כנען ליפשיץ, JTA

10 ימים – 25 בתי ספר

ההצגה הגיעה לבית הספר במסגרת פסטיבל “עברית מדוברת” של ארגון JNF-UK, שמתקיים זו השנה הרביעית. מדובר בעשרה ימים שבהם מתקיים הפסטיבל ב-25 בתי ספר יהודים בבריטניה, ובהם יש הצגות מגוונות בעברית של תיאטרון “השעה” הישראלי.

הפסטיבל הוא חלק מסדרת פעולות שיזם הארגון לחיזוק הקשר של התלמידים בבתי הספר באנגליה עם ישראל. JNF-UK הוא הארגון היהודי הותיק באנגליה. הארגון תומך בישראל, מפעיל פרויקטים למען אנשים עם מוגבלויות ולמען עידוד הזדמנות שווה לתושבי הפריפריה.

בעיני, ההצגות בעברית נותנות השראה לדור ההמשך להכיר את השפה העברית, והשילוב של אנשים עם מוגבלות בפסטיבל מעורר השראה, ונתן להם תחושת השייכות כשווים בתוך החברה.

יליד 1986. ממנצ'סטר באנגליה. על הרצף האוטיסטי. הבן השביעי מתוך 14 אחים לרב חרדי. נשוי לאישה גם עם מוגבלויות. משמש כעיתונאי במעריב ובאתר שווים. מתנדב בוועד של עמותת Keep Olim , ובמגן לקהילות.

כתבות אחרונות