נושאים קשורים

עיריית פתח תקווה בנתה בניין חדש – ושכחה לשים מעלית

בבניין ניתנים שירותים לציבור, שבפועל לא נגישים לאנשים עם מוגבלויות. נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות איימה בתביעה – והעירייה התחייבה לתקן את הליקוי

גם אם לעולם לא אחווה תשוקה במציאות, היא קיימת עבורי בספרים

הרומן "אהבות נכזבות" של מילן קונדרה גרם לי להרגיש דברים שלא הרגשתי מעולם – ואני מקווה מאוד שארגיש יום אחד בעתיד

“למה לילד שלי לא מגיע סל שילוב? כי רציתי שיהיה שף?”

תלמידים עם צרכים מיוחדים שלומדים בחינוך המקצועי לא מקבלים סל שילוב, ובמשרדי העבודה והחינוך מגלגלים אחריות זה על זה. "אלו שני משרדי ממשלה, למה הם לא יכולים פשוט להעביר את הכסף ביניהם?"

ילדים עם CP לא יצטרכו להגיע שוב ושוב לוועדות רפואיות

מדיניות חדשה של ביטוח לאומי צפויה להקל על אלפי ילדים עם שיתוק מוחין. מעתה יקבעו אחוזי נכות קבועים, והוועדה תתכנס רק פעמיים עד גיל 18 ושלושה חודשים



עם אוטיזם ודרגות על הכתפיים: המסע המרגש של חיילי “תתקדמו”

שלושה קצינים חדשים על הספקטרום עמדו השבוע על מגרש המסדרים בבה"ד 15. מי שהיה צריך הוכחה ש"גם הם יכולים" – קיבל אותה בענק. טור אישי מיוחד של אודי הלר
ראשיאנשים עם מוגבלויותאנשים עם מוגבלויותבין מדליקי המשואות השנה: מייסד "שלווה" ויו"ר ארגון נכי צה"ל

בין מדליקי המשואות השנה: מייסד “שלווה” ויו”ר ארגון נכי צה”ל

יחד עם קלמן סמואלס ועידן קליימן, ידליקו משואות ביום העצמאות ה-74 גם הוריה של שירה בנקי ז"ל וד"ר שמחה גתהון

מייסד עמותת “שלוה” קלמן סמואלס (מימין) ויו”ר ארגון נכי צה”ל עידן קליימן. צילומים מוויקיפדיה

שר התרבות והספורט ויו”ר הוועדה לסמלים ולטקסים, חילי טרופר, הודיע היום (יום ב’) על הבחירה במייסד עמותת “שלווה”, קלמן סמואלס, ויו”ר ארגון נכי צה”ל, עידן קליימן, להדליק משואה ביום העצמאות ה-74 למדינת ישראל.

עוד ידליקו משואה הוריה של שירה בנקי ז”ל ומייסדי “דרך שירה בנקי”, מיקה ואורי בנקי, ויו”ר התאגיד הממלכתי “מרכז מורשת יהדות אתיופיה”,  ד”ר שמחה גִּתְהוֹן. בכך, קיבל השר את המלצת הוועדה הציבורית לבחירת מדליקי המשואות, בראשות מנהל מרכז ההסברה מושיק אביב.

מנימוקי הוועדה הציבורית לבחירת מדליקי המשואות:

קלמן סמואלס

כשהיה ילד, קיבל בנם של מלכי וקלמן סמואלס חיסון פגום, ומילד בריא הפך בין לילה לנכה הסובל מעיוורון ומחירשות. מהמשבר האישי שחוו, מצאו קלמן ומלכי כוחות לקום ולהושיט יד תומכת ומחבקת למשפחות שמתמודדות עם אתגרים דומים. יחד, הם ייסדו את עמותת “שלווה” המעניקה טיפול ומענה חינוכי-שיקומי לעשרות אלפי אנשים עם מוגבלות ולעשרות אלפים נוספים של בני משפחתם בישראל.

כיום, תומכת העמותה ביותר מאלפיים אנשים במגוון טיפולים ותוכניות מיוחדות, ביניהם מרפאת שיניים מותאמת ומונגשת, מעונות יום שיקומיים ועוד. במסגרת העמותה הוקמה להקת “שלווה”, שבה לוקחים חלק אנשים עם מוגבלויות. הלהקה הגיעה להישגים רבים: השתתפה בטקס המשואות, בתחרות האירוויזיון והופיעה גם על במות רבות ברחבי העולם. חברי הלהקה משמיעים את קולם של אנשים עם מוגבלויות וזוכים להכרה ולאהבה רבה.

מפעלם של קלמן ומלכי הפך אבן שואבת לאנשים מרחבי הארץ והעולם, וכן מיצב את ישראל ואת ירושלים כמרכז הדוגל בהכלה ובדאגה לכבוד האדם. מאות המתנדבים הצעירים בעמותה מייצגים דור צעיר וערכי המסור לחסד ולנתינה. במאור פניהם ובמסירות אין-סופית, מעניקים קלמן ומלכי תקווה גדולה למשפחות רבות בישראל, ומקדמים חברה המקבלת כל אדם באשר הוא.

“קלמן סמואלס יחד עם אשתו מלכי הם אנשי חסד ומופת של הירתמות הקהילה למען אלה הזקוקים לעזרתה”, אמר טרופר, “מתוך החוויה האישית שלהם הם בחרו להושיט יד לעוד אלפים ומאפשרים לאנשים עם מוגבלות מקום מכבד, הוגן ושווה בחברה הישראלית”.

עידן קלימן

קְלַיְמָן, יליד ירושלים ותושב תל אביב, הוא יושב ראש ארגון נכי צה”ל ושירת כלוחם בחטיבת גבעתי בגזרת לבנון וברצועת עזה. במהלך היתקלות עם חוליית מחבלים בחאן יונס, חדרו לחזהו קליעים. הוא נפצע אנושות ונותר מרותק לכיסא גלגלים. בתהליך השיקום הארוך שעבר נתקל לראשונה בקשיים של פצועי צה”ל, שלרבים מהם המערכת לא ידעה לתת מענה. על אף הקשיים שאיתם התמודד מאז פציעתו, החליט קלימן להתמסר ולהקדיש את כוחותיו ואת יכולותיו במטרה ליצור חברה שוויונית, שבה נכי צה”ל ישתלבו ויזכו גם להכרה מהמדינה וגם ליחס הראוי להם.

בנוסף, קלימן מילא שורה של תפקידים בעלי השפעה עמוקה. ארגון נכי צה”ל שהוא עומד בראשו מונה כ-50 אלף חברים. קלימן מייצג ופועל למיצוי זכויותיהם של נכי צה”ל ובני משפחותיהם. בשנה האחרונה הוביל למהפך היסטורי ביחס כלפי נכי צה”ל ובטיפול בהם, כשהוא שותף ליישום רפורמת “נפש אחת”, שעיקרה שינויים הנדרשים ביחסה של המדינה כלפי נכי צה”ל וכלפי נפגעי פוסט-טראומה. דלתו של קלימן פתוחה תמיד לכל פונה והוא מושיט ידו לאלפי נכי ונכות צה”ל.

“עידן קלימן, שנפצע באורח אנוש כלוחם בעזה, ומאז עבר תהליך שיקום ארוך, בחר להקדיש את חייו למען פצועי ונכי צה”ל”, בירך טרופר. “עידן הפך לכתובת עבור רבים ועם הלב הגדול נרתם לעזרתם. בשנה האחרונה היה שותף גם לקידום התוכנית המהפכנית של ‘נפש אחת’, שמובילה שינוי ביחס של המדינה כלפי מי שנלחם למענה ושילם מחיר עבורה. ראויים נכי צה”ל לכבוד מהמדינה ששלחה אותם אל הקרב”.

מיקה ואורי בנקי

בקיץ 2015, במהלך מצעד הגאווה בירושלים, נרצחה הנערה בת ה-15 שירה בנקי ז”ל. שירה באה למצעד כדי לתמוך בחבריה ובחברותיה, חברי הקהילה הגאה. מתוך הכאב העצום שפקד אותם, בחרו אימה מיקה ואביה אורי לרתום את החברה הישראלית לפעילות של עשייה ושינוי חינוכי-ערכי במטרה לקדם סובלנות וקבלה של האחר במרחב הציבורי בישראל. הם הקימו את “דרך שירה בנקי”, עמותה הטומנת בחובה את תקוותם כי הרוב השפוי והדומם, שהרים את קולו בעקבות הרצח של שירה, ימצא כוחות ויבנה חברה מתונה ובריאה יותר.

מתוך השכול, בנו מיקה ואורי מפעל חיים מעוררת השתאות, הנוגע בליבה של החברה הישראלית ומצמיח חברה סובלנית ומאוחדת. העמותה מפעילה מגוון יוזמות חברתיות וחינוכיות, ובהן הקליניקה למאבק בשנאה במרחב הציבורי, מיזם “נקודת מפגש”, שבמסגרתו נערכים מעגלי שיח בכיכר ציון שבירושלים, מפגשים בין תלמידי תיכון דתיים וחילוניים ועוד.

אורי ושירה בנקי ז”ל. צילום באדיבות המשפחה

מיקה ואורי בנקי הם סמל ליכולתו של היחיד לחולל שינוי, ולאחריות המוטלת על כל אחד ואחת מאיתנו לפעול למען חברה ישראלית טובה יותר.

“מיקה ואורי בנקי פועלים ללא לאות מאז שבתם שירה זכרה לברכה נרצחה במצעד הגאווה, כדי לקדם סובלנות ושותפות”, בירך טרופר, “בהספד מעל קברה הם אמרו: ‘ננסה לשנוא פחות ולאהוב יותר, וכך נציע לכולכם’, ומאז הם מפנים את כוחם וליבם כדי לחבר בין קבוצות שונות בחברה הישראלית”.

ד”ר שמחה גִּתְהוֹן

ד”ר שמחה גִּתְהוֹן, תושבת חולון, היא יו”ר התאגיד הממלכתי “מרכז מורשת יהדות אתיופיה”, ממקימי עמותת “עלם” לסיוע לבני נוער במצבי סיכון ומרצה לחינוך באקדמיה. ד”ר גתהון נולדה באתיופיה ועלתה בצעירותה לארץ. תחושת השייכות והמחויבות לקהילה הביאה אותה לפעול בנחישות לקידום ולשילוב של אוכלוסיות מוחלשות ומודרות בחברה הישראלית.

ד”ר גתהון לא הסתפקה בעשייתה האקדמית ולצד פריצות הדרך שביצעה עשתה ועושה רבות למען הקהילה, ציינו חברי הוועדה. מתוך אמונה בערבות הדדית ובמחויבות הקהילה לקידום בניה ובנותיה, ד”ר גתהון מיישמת במשך מעל לשלושה עשורים את תובנותיה משנות המחקר בעבודת שטח חינוכית, חברתית וציבורית. אין ספק שהיא מהווה מודל לבני ולבנות קהילת יוצאי אתיופיה וליוצאי קהילות מיעוט אחרות בארץ.

“שמחה היא אשת חינוך וחברה מובילה ומהווה סמל עבור רבים מהעולים מאתיופיה”, אמר טרופר, “העשייה האקדמית שלה לצד העשייה החברתית שלה הן שהופכות אותה לדמות לחיקוי”.

הטקס הממלכתי לנעילת יום הזיכרון ולפתיחת אירועי יום העצמאות, שיתקיים בהר הרצל ביום רביעי,  ד’ באייר התשפ”ב, ה-4 במאי 2022, יעמוד השנה בסימן “יד פוגשת יד אחות” – הצדעה לאזרחים ואזרחיות אשר תורמים תרומה יוצאת דופן לבנייתה של חברה ישראלית טובה יותר; פועלים למען חברה מכלילה, בונים קהילות וחיבורים, מקדמים שוויון הזדמנויות, קירוב לבבות ואחדות ישראלית.

מערכת שווים כוללת כ-12 כותבים, כמעט כולם אנשים עם מוגבלויות. כל עבודתה מוקדשת לסיקור חייהם של אנשים עם מוגבלות בישראל.

כתבות אחרונות