נושאים קשורים

עיריית פתח תקווה בנתה בניין חדש – ושכחה לשים מעלית

בבניין ניתנים שירותים לציבור, שבפועל לא נגישים לאנשים עם מוגבלויות. נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות איימה בתביעה – והעירייה התחייבה לתקן את הליקוי

גם אם לעולם לא אחווה תשוקה במציאות, היא קיימת עבורי בספרים

הרומן "אהבות נכזבות" של מילן קונדרה גרם לי להרגיש דברים שלא הרגשתי מעולם – ואני מקווה מאוד שארגיש יום אחד בעתיד

“למה לילד שלי לא מגיע סל שילוב? כי רציתי שיהיה שף?”

תלמידים עם צרכים מיוחדים שלומדים בחינוך המקצועי לא מקבלים סל שילוב, ובמשרדי העבודה והחינוך מגלגלים אחריות זה על זה. "אלו שני משרדי ממשלה, למה הם לא יכולים פשוט להעביר את הכסף ביניהם?"

ילדים עם CP לא יצטרכו להגיע שוב ושוב לוועדות רפואיות

מדיניות חדשה של ביטוח לאומי צפויה להקל על אלפי ילדים עם שיתוק מוחין. מעתה יקבעו אחוזי נכות קבועים, והוועדה תתכנס רק פעמיים עד גיל 18 ושלושה חודשים



עם אוטיזם ודרגות על הכתפיים: המסע המרגש של חיילי “תתקדמו”

שלושה קצינים חדשים על הספקטרום עמדו השבוע על מגרש המסדרים בבה"ד 15. מי שהיה צריך הוכחה ש"גם הם יכולים" – קיבל אותה בענק. טור אישי מיוחד של אודי הלר
ראשיאנשים עם מוגבלויותאנשים עם מוגבלויותלראשונה בערב יום השואה: "זיכרון בסלון" בגרסה המונגשת

לראשונה בערב יום השואה: “זיכרון בסלון” בגרסה המונגשת

שלושה מפגשים נגישים ומרגשים התקיימו אמש בתל אביב, באר שבע וחיפה. "לינק 20": "מקווים שבשנה הבאה יהיו בכל הארץ"

“זיכרון בסלון” מונגש אתמול בחיפה

לראשונה התקיימו אתמול, ערב יום השואה, אירועי “זיכרון בסלון” מונגשים לאנשים עם מוגבלות. האירועים נערכו בתל אביב, חיפה ובאר שבע, בשיתוף הרשויות המקומיות, והונגשו במיוחד לאנשים עם מוגבלויות פיזיות, חירשים וכבדי שמיעה.

מיזם ״זיכרון בסלון״ החל את דרכו לפני למעלה מעשור, במטרה להנגיש את זיכרון השואה ולחזק את הקשר בין החברה הישראלית לשורדי השואה שחיים בינינו. המיזם קורא לארח או להתארח בבתים אליהם מגיעים שורדי שואה ומשתפים בסיפורם האישי. מאז הפך הפרויקט לחלק מהמסורת הישראלית לציון זיכרון השואה, ואף אומץ במוסדות רשמיים, ובהם בית ראש הממשלה, בית הנשיא וערים רבות ברחבי הארץ.

העובדה שרובם הגדול של אירועי “זיכרון בסלון” מתרחשים בבתים פרטיים, יוצרת קושי לאנשים עם מוגבלות לקחת חלק במפגשים. אמנם באתר המיזם משתדלים לעדכן היכן יש אירוח נגיש, אך הוא מתייחס לרוב רק לנגישות פיזית, וגם זה בספק.

את היוזמה החדשה הובילו רשת “לינק 20 – לקידום זכויות לאנשים עם מוגבלות”, בשיתוף עיריות תל אביב ובאר שבע. נוסף על חשיבות ההנגשה, ניתנה כאן הזדמנות לחבר בין חלקי החברה הישראלית: בני נוער ומבוגרים, סטודנטים וחיילי סדיר וקבע ואנשים עם וללא מוגבלות.

תל אביב: העדה האופטימית שנמלטה מהנאצים

בתל אביב התקיים הערב במרכז רייך לאזרחים ותיקים, שם שמע הקהל את עדותם של שני חברי המרכז. ראשונת הדוברים הייתה יוכבד גרינבלט (91), ששיתפה בהתרגשות את סיפור חייה כילדה באירופה ואת חוויותיה ממסע הבריחה ממקום למקום עד שהגיעה לישראל. למרות הנסיבות הטרגיות, בחרה גרינבלט להביא גם צדדים יפים ומצחיקים מזיכרונותיה כילדה שבורחת מהנאצים. אין ספק שהבחירה שלה לזכור את רגעי הטוב מעידה על אופייה האופטימי, זה שכנראה סייע לה לשרוד את התקופה הנוראה. ״סליחה שהסיפור שלי לא כזה טרגי כמו שציפיתם״, סיכמה את דבריה בנימה משועשעת.

מיד אחריה עלה לבמה יהושע זהר, שורד שואה בשנות השמונים המאוחרות לחייו. זהר סיפר על הבריחה שלו מהנאצים ועל הערים בהן הסתתר, אחת מהן היא לבוב שבמערב אוקראינה. בנוסף, תיאר את ההתרגשות הגדולה שאחזה בו כאשר חזר לאדמת פולין לצעוד ב”צעדת החיים”. במהלך עדותו נכנס לפתע לאולם נעם, הנין הראשון שלו, וניתן היה לשמוע בקולו את השמחה וההתרגשות מנוכחותו.

“לזכור ולהזכיר”. מעגל שיח נגיש בתל אביב

לאחר העדויות הקהל התפזר לשני מעגלי שיח, שעסקו בזיכרון השואה ובאחריות שלנו כחברה להמשיך לזכור ולדאוג להעביר את המסר לדורות הבאים. כמובן שגם המלחמה בין רוסיה לאוקראינה עלתה במהלך הדיון, כולל השאלה מתי העולם מוכרח להפסיק לעמוד מנגד כאשר מתרחשים אירועים נוראיים כאלה.

“יוכבד ויהושע שרדו את השואה על אף התנאים הקשים שבהם נתקלו”, אמר לאחר האירוע אלעד אמסלם, בוגר “לינק 20”, שאף הנחה את אחד ממעגלי השיח. “זה היה ‘זיכרון בסלון’ מרגש ונוגע. הקהל שהגיע היה מגוון וכלל צעירים ומבוגרים, מה שהפך את החיבור למיוחד מאוד. מעגל השיח שהעברתי שם במוקד את החשיבות והאחריות שלנו להמשיך לזכור ולהזכיר את הנרטיב של השואה”.

באר שבע: הסלון הראשון של הסטודנטית כבדת השמיעה

בבאר שבע התארח “זיכרון בסלון” ב״מרכז סטארט אפ באר שבע״, בשיתוף תא סמ׳׳ן (סטודנטים מובילים נגישות) מאוניברסיטת בן גוריון. “בחרנו להוביל מהלך של הנגשת המסורת של קיום ‘זיכרון בסלון’ לכל האוכלוסייה בישראל”, אמרה טל כהן, מנהלת רשת הבוגרים ב”לינק 20″, שנכחה באירוע. “בבאר שבע ניגשה אלינו סטודנטית כבדת שמיעה בתום הסלון ושיתפה כי זו הפעם הראשונה שהיא משתתפת במיזם ושומעת עדות, כי זו הפעם הראשונה שמתקיים סלון נגיש בתרגום לשפת הסימנים ותמלול סימולטני. אנחנו מודים לכל השותפים והשותפות למטרה החשובה הזו ולכל אנשי ונשות העדות שזכינו לשמוע את סיפורם החשוב. מקווים ששנה הבאה נוכל לראות סלונים נגישים בכל רחבי הארץ”.

“זיכרון בסלון” נגיש בבאר שבע

חיפה: מפגש בסלון של בוגרת “לינק 20”

בחיפה התקיים “זיכרון בסלון” אצל ליחי פרנקו, בוגרת “לינק 20” שמתמודדת בעצמה עם מוגבלות. פרנקו פתחה את ביתה לחברים ולתושבים שהצטרפו לערב המיוחד. “כבר בתיכון היה לי חשוב לקחת חלק במסע לפולין ולחוות את החוויה כמו כולם, ואכן הייתה חוויה מיוחדת”, סיפרה בתחילת הערב. “המסע היה מאוד משמעותי עבורי, ושם הבטחתי לעצמי שכל עוד אני יכולה – אעשה הכל כדי להמשיך לספר את סיפור השואה לעוד הרבה אנשים. הערב זו הזדמנות מיוחדת עבורי”.

בן 29 מראש העין, רווק (פנוי להובלות). יזם ופעיל חברתי. שותף-מייסד בחברת Palta אופנה לאנשים עם מוגבלות. מרצה ומייעץ לארגונים וחברות על מוגבלות. כותב מאמרי דעה ברשתות החברתיות וב"שווים". מתנייד בכיסא גלגלים ממונע עקב ניוון שרירים מולד.

כתבות אחרונות