נושאים קשורים

עיריית פתח תקווה בנתה בניין חדש – ושכחה לשים מעלית

בבניין ניתנים שירותים לציבור, שבפועל לא נגישים לאנשים עם מוגבלויות. נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות איימה בתביעה – והעירייה התחייבה לתקן את הליקוי

גם אם לעולם לא אחווה תשוקה במציאות, היא קיימת עבורי בספרים

הרומן "אהבות נכזבות" של מילן קונדרה גרם לי להרגיש דברים שלא הרגשתי מעולם – ואני מקווה מאוד שארגיש יום אחד בעתיד

“למה לילד שלי לא מגיע סל שילוב? כי רציתי שיהיה שף?”

תלמידים עם צרכים מיוחדים שלומדים בחינוך המקצועי לא מקבלים סל שילוב, ובמשרדי העבודה והחינוך מגלגלים אחריות זה על זה. "אלו שני משרדי ממשלה, למה הם לא יכולים פשוט להעביר את הכסף ביניהם?"

ילדים עם CP לא יצטרכו להגיע שוב ושוב לוועדות רפואיות

מדיניות חדשה של ביטוח לאומי צפויה להקל על אלפי ילדים עם שיתוק מוחין. מעתה יקבעו אחוזי נכות קבועים, והוועדה תתכנס רק פעמיים עד גיל 18 ושלושה חודשים



עם אוטיזם ודרגות על הכתפיים: המסע המרגש של חיילי “תתקדמו”

שלושה קצינים חדשים על הספקטרום עמדו השבוע על מגרש המסדרים בבה"ד 15. מי שהיה צריך הוכחה ש"גם הם יכולים" – קיבל אותה בענק. טור אישי מיוחד של אודי הלר
ראשיאוטיזםאנחנו לא צריכים הוסטלים, שחררו אותנו מהכבלים  

אנחנו לא צריכים הוסטלים, שחררו אותנו מהכבלים  

לי גיא-רון הזדעזעה מהאירועים האחרונים במעונות לאנשים עם מוגבלות. בתור אוטיסטית היא מבקשת: תנו לנו להיות חלק

שלושה דיירים מתו מהרעלת מזון. שער הכניסה ל”בית דפנה”. צילום: אביחי חיים

קראתי הבוקר, ובכלל לאחרונה, דברים קשים מאוד שגרמו לי לרצות לצרוח. להתפוצץ.

הכתבה הראשונה תיארה מקרה של ילד קטן שקשרו אותו לכיסא. ילד צעיר מאוד, אוטיסט, שההסתובבויות שלו הפריעו לגננת. הוא היה לה נוירוטי מידי. אז היא קשרה אותו לכיסא כדי שלא יזוז וקראה לעניין הזה הליך טיפולי. הוא אמר לה שכואב לו ושקשה לו, אבל אף אחד לא הקשיב. האמא סיפרה שהוא בכה ולא רצה ללכת לגן, אבל גם לזה אף אחד לא הקשיב.

בכתבה השנייה סופר על שלושה דיירים בהוסטל שמתו. מהרעלה! בנוסף, עשרות דיירים חלו. אז סגרו את המטבח באותו הוסטל.

נדמה לי שבזמן האחרון יש יותר מדי מקרים כאלה – גם בנוגע לקטינים וגם בקשר לבגירים עם צרכים מיוחדים. הם עוברים התעללות, לועגים להם, משתיקים אותם, פוגעים בהם פיזית, גורמים להם נזק. הדבר הזה הופך לי את הבטן. היו כמובן לא מעט מקרים כאלה בעבר, אבל לאחרונה נראה שיש יותר.

את כרמל מעודה שנאה כל המדינה, ובצדק. האם יש יחס דומה ומודעות דומה גם לכל מקרי ההתעללות הזוועתיים במוסדות ה”מיוחדים”? ואם כן – למה לא עושים עם זה משהו? למה לא משנים את השיטה?

מדליקים נרות לזכר הדיירים שמתו ב”בית דפנה”. צילום: אביחי חיים

העניין  מטריד אותי ממש. אני מרגישה שאנחנו קבוצה חלשה, ויש כאלו שמרשים לעצמם להתייחס אלינו איך שהם רוצים. כנראה שכולם מרגישים שהם יודעים יותר טוב מאיתנו מה טוב לנו ומה נכון לנו. למדנו פשוט לקבל את זה כפי שזה. מסווגים אותנו לפי רמות ושמים במסגרות, שאתם קוראים להן  “מיוחדות”. אומרים לנו איך להתנהג. אומרים לנו שאנחנו צריכים להתאמץ. מבטלים אותנו. קושרים אותנו. לא מקשיבים גם שזה כואב. לא מקשיבים.

לאחרונה חגגנו את יום העצמאות. ואני אומרת – תשחררו אותנו  מהכבלים האלה! תנו לנו להיות אנחנו. תקשיבו לנו. תנו לנו כוח. אנחנו לא צריכים מסגרות “מיוחדות”. לא גנים ולא הוסטלים. לא צריכים שתטפלו בנו שם. אנחנו צריכים חופש, הקשבה, קבלה, הכלה, אנושיות, אכפתיות. שישמעו אותנו באמת, שנהיה חלק באמת, לא בצד או במסגרות מיוחדות. שנהיה איתכם בכיתות, בגנים, בבתי הספר, באוניברסיטה, במקום העבודה. תנו לנו מקום וקול. אני יודעת ואני מבטיחה שזה ישתלם לכם, לא רק לנו. גם לכם. מילה של לי.

ילידת 1994. רווקה. מתגוררת בתל אביב. מוגדרת מינקות כאוטיסטית NOS. לא מדברת. כותבת בתמיכה. סטודנטית באוניברסיטת תל אביב לתואר בספרות ובמדעי הרוח. כותבת על הגישה שלה לחיים וכדי לגשר בין עולמם של האנשים עם הצרכים המיוחדים לעולם "הרגיל".

כתבות אחרונות