נושאים קשורים

עיריית פתח תקווה בנתה בניין חדש – ושכחה לשים מעלית

בבניין ניתנים שירותים לציבור, שבפועל לא נגישים לאנשים עם מוגבלויות. נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות איימה בתביעה – והעירייה התחייבה לתקן את הליקוי

גם אם לעולם לא אחווה תשוקה במציאות, היא קיימת עבורי בספרים

הרומן "אהבות נכזבות" של מילן קונדרה גרם לי להרגיש דברים שלא הרגשתי מעולם – ואני מקווה מאוד שארגיש יום אחד בעתיד

“למה לילד שלי לא מגיע סל שילוב? כי רציתי שיהיה שף?”

תלמידים עם צרכים מיוחדים שלומדים בחינוך המקצועי לא מקבלים סל שילוב, ובמשרדי העבודה והחינוך מגלגלים אחריות זה על זה. "אלו שני משרדי ממשלה, למה הם לא יכולים פשוט להעביר את הכסף ביניהם?"

ילדים עם CP לא יצטרכו להגיע שוב ושוב לוועדות רפואיות

מדיניות חדשה של ביטוח לאומי צפויה להקל על אלפי ילדים עם שיתוק מוחין. מעתה יקבעו אחוזי נכות קבועים, והוועדה תתכנס רק פעמיים עד גיל 18 ושלושה חודשים



עם אוטיזם ודרגות על הכתפיים: המסע המרגש של חיילי “תתקדמו”

שלושה קצינים חדשים על הספקטרום עמדו השבוע על מגרש המסדרים בבה"ד 15. מי שהיה צריך הוכחה ש"גם הם יכולים" – קיבל אותה בענק. טור אישי מיוחד של אודי הלר
ראשיאוטיזםהמכתב שגרם לנוכחים בוועדת הרווחה להזיל דמעה

המכתב שגרם לנוכחים בוועדת הרווחה להזיל דמעה

היו"ר ח"כ אפרת רייטן הקריאה מכתב ששלח נתנאל לוריא, אוטיסט לא מדבר: "רוצה שוויון זכויות, לא טובות לחוסה בהוסטל"

ח”כ אפרת רייטן מרום. צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

ועדת העבודה והרווחה של הכנסת דנה היום (ב’) בהמשך חקיקת חוק שירותי רווחה לאנשים עם מוגבלות. מדובר בחוק שאמור להסדיר ולעגן את זכותם של אנשים עם מוגבלות לחיים עצמאיים ואוטונומיים בקהילה.

בניגוד לדיון הקודם שכלל תשבוחות לח”כים ולשר הרווחה מאיר כהן על עצם חקיקת החוק, הבוקר חברי הוועדה נכנסו לקרביים של החוק ופירקו אותו סעיף אחר סעיף, משפט אחר משפט. משרד הרווחה שמע את ההתנגדויות של הארגונים הפועלים למען אנשים עם מוגבלות, והסכים להמשיך להתדיין מחוץ לוועדה עד הגעה לניסוחים המקובלים.

הדיון היום עסק בחלק מסעיפי הצעת החוק, בין היתר בהגדרה מהו אדם עם מוגבלות ומה אותו אדם יהיה זכאי לקבל. כל זאת, כחלק מחבילת שירותי רווחה בתחומי הדיור, הקהילה, התעסוקה ועוד. בין השאר נציגי ארגונים כי אין בהצעת החוק כל התייחסות לילדים עם מוגבלות. על כך ענו נציגי משרד הרווחה כי כל אדם הוא אדם, בין אם הוא ילד או קשיש, אך בכל זאת הסכימו לבחון את הנושא.

ח”כ שירלי פינטו-קדוש (ימינה) הזהירה בדיון מ”נפילה בין הכיסאות” של אנשים עם מוגבלויות רבות בשל לשון החוק. ח”כ פינטו סיפרה על אמה, שהיא חירשת ועיוורת, ולכן מקבלת לטענתה שירותים לא מותאמים עבורה. כמי שחווה זאת על בשרה, ביקשה חברת הכנסת לכלול בחוק מגוון רחב ככל הניתן של מוגבלויות כדי שלאדם עם יותר ממוגבלות אחת יינתן מענה מתאים וראוי.

לדרישה זו הצטרפו ח”כ מיכל וולדיגר (הציונות הדתית) ויואב קריים מבית איזי שפירא, שיצאו נגד הצעת החוק בהגדרותיה הנוכחיות. קריים אמר כי בכוונתו להביא לועדה הצעות לניסוחים חלופיים של ההגדרות במהלך הדיון בשבוע הבא.

אורלי לוינזון, מארגון הסיוע לפליטים, ביקשה להוסיף כזכאים גם אנשים עם מוגבלות הנחשבים פליטים ואינם תושבי ישראל. נציג משרד המשפטים, דן אורן, הסכים עימה ואמר שהמשרד ידון בתיקון החוק כדי שיכלול גם פליטים.

אייל שחל, עיתונאי אתר “שווים”, טען כי יש לבדוק מיהם הארגונים היציגים בחוק, כלומר אלו שמייצגים אנשים עם מוגבלות בדיונים ובחקיקה, כמו בדיון שנערך היום בוועדה. לדבריו, הארגונים הגדולים שנכחו בישיבה לאו דווקא מייצגים את הזכויות והאינטרסים של האנשים עם המוגבלויות עצמם.

הרגע המרגש

את הדקות האחרונות של הדיון בחרה להקדיש יו”ר הוועדה, ח”כית אפרת רייטן מרום (העבודה), למכתב שקיבלה מנתנאל לוריא, אדם עם אוטיזם שלא יכול להתבטא בקולו. במכתב סיפר לוריא על חייו בהוסטל ועל הקושי לשמור על זכויותיו בתור אדם עם מוגבלות. במיוחד הדגיש לוריא את “סעיף המוגנות” בחוק, שבאמצעותו – כך הוא חושש –  יקבלו האחראים עליו, ולא הוא, החלטות הנוגעות לחייו, בשל הקושי שלו בתפקוד היומיומי.

“החלום שלי, כמו חלומם של הרבה מיוחדים אחרים, הוא ליחס טוב ואוהב, למבט בגובה העיניים”, הקריאה רייטן את דבריו של לוריא. “אני מתגעגע לחיבוק ולאמונה בפוטנציאל האנושי הגלום בנו, ככל נברא בצלם. אני אמנם מתקשה בדיבור ומתבטא בהקלדה, אבל יש לי ובי מעבר לתווית. יש בי מעבר לנפנוף הידיים ומעבר להסתובבות סביב עצמי. אני, כמו כל המיוחדים, בן אדם. צריך לזכור שאנחנו רוצים מה שכולם רוצים – אהבה, נתינה, להיות מוערכים, להיות אוהבים, תורמים ועוזרים. אז אל תרחמו עליי. אני לא זקוק לרחמים שלכם. אני לא מסכן. אני זקוק לחוקים, הנגשות והתאמות, לא לנעיצת מבטים מרחמים ומזלזלים וקרקס. אני רוצה לקבל את שוויון הזכויות המגיע לי על פי חוק במדינה דמוקרטית, ולא טובות לחוסה מההוסטל. רק תבינו את זה”.

הנוכחים בדיון התרגשו מהדברים, וחלקם אפילו מחו דמעה. ח”כ רייטן מרום סיכמה את הדיון והבטיחה להמשיך לשפר את “החוק ההיסטורי”, כדבריה. “החוק צריך לבטא הסתכלות שוויונית, מכבדת ומתחשבת ברצונם של אנשים עם מוגבלויות, בלי פטרונות וללא כפייה”, אמרה לסיום.

יליד 1991. נשוי פלוס אחד. נולד עם שיתוק מוחין קל. בוגר תואר ראשון בתקשורת וניהול. היה כתב צבאי בדובר צה"ל, עורך באתר one וכתב אתר השקמה מרשת שוקן. במקביל לעבודתו ב"שווים" מגיש תוכנית ספורט ב"רדיו סול" ומשמש עורך משנה באתר "ישראל ספורט".

כתבות אחרונות