נושאים קשורים

עיריית פתח תקווה בנתה בניין חדש – ושכחה לשים מעלית

בבניין ניתנים שירותים לציבור, שבפועל לא נגישים לאנשים עם מוגבלויות. נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות איימה בתביעה – והעירייה התחייבה לתקן את הליקוי

גם אם לעולם לא אחווה תשוקה במציאות, היא קיימת עבורי בספרים

הרומן "אהבות נכזבות" של מילן קונדרה גרם לי להרגיש דברים שלא הרגשתי מעולם – ואני מקווה מאוד שארגיש יום אחד בעתיד

“למה לילד שלי לא מגיע סל שילוב? כי רציתי שיהיה שף?”

תלמידים עם צרכים מיוחדים שלומדים בחינוך המקצועי לא מקבלים סל שילוב, ובמשרדי העבודה והחינוך מגלגלים אחריות זה על זה. "אלו שני משרדי ממשלה, למה הם לא יכולים פשוט להעביר את הכסף ביניהם?"

ילדים עם CP לא יצטרכו להגיע שוב ושוב לוועדות רפואיות

מדיניות חדשה של ביטוח לאומי צפויה להקל על אלפי ילדים עם שיתוק מוחין. מעתה יקבעו אחוזי נכות קבועים, והוועדה תתכנס רק פעמיים עד גיל 18 ושלושה חודשים
הסתדרות 480-100

עם אוטיזם ודרגות על הכתפיים: המסע המרגש של חיילי “תתקדמו”

שלושה קצינים חדשים על הספקטרום עמדו השבוע על מגרש המסדרים בבה"ד 15. מי שהיה צריך הוכחה ש"גם הם יכולים" – קיבל אותה בענק. טור אישי מיוחד של אודי הלר
ראשיאוטיזם"חוק שירותי רווחה לאנשים עם מוגבלות יאושר לפני פיזור הכנסת"

“חוק שירותי רווחה לאנשים עם מוגבלות יאושר לפני פיזור הכנסת”

כך אמרו היום בוועדת הרווחה לאחר אישורו. החוק כולל סל תקצוב אישי, אך עדיין יש לגביו מחלוקת בין משרדי הרווחה והאוצר

ח”כ רייטן מרום מתרגשת אחרי אישור החוק בוועדת הרווחה. צילום מערוץ הכנסת

לאחר מרתון דיונים, ועדת העבודה והרווחה של הכנסת, בראשות ח״כ אפרת רייטן מרום (העבודה), הודיעה הערב כי אישרה את הצעת חוק שירותי רווחה לאנשים עם מוגבלות. החוק צפוי לעלות להצבעה שנייה ושלשית במליאת הכנסת בשבוע הבא, רגע לפני פיזורה של הכנסת לקראת הבחירות הקרובות. להכנת החוק היו שותפים חברי כנסת מהקואליציה והאופוזיציה, אשר באופן חריג לימים אלה שיתפו פעולה למען קידומו.

על פי המוצע בחוק, אלפי דיירים עם מוגבלות יוכלו לעבור ממעונות ומהוסטלים למגורים עצמאיים בדירות בקהילה, כאשר הם מלווים בתוכניות תומכות. מהוועדה נמסר כי לאחר יישום מלא של החוק, רוב האנשים עם מוגבלות אשר תחת אחריות משרד הרווחה צפויים להתגורר בדירות בקהילה, והמעונות וההוסטלים יעברו למודל עבודה שונה, שבו יתגוררו בכל מסגרת 24 דיירים לכל היותר.

זו הפעם הראשונה שזכויות הרווחה של אנשים עם מוגבלות יוגדרו בחוק בהתאם לאמנת האו”ם (CRPD), עליה חתומה מדינת ישראל משנת 2012. החוק החדש, אומרים בוועדה, ירחיב את אפשרויות הבחירה של זכאי השירות ובני משפחותיהם. לדבריהם, המשמעות היא שהמדינה לא רק תאפשר, אלא אף תעודד מעבר של אנשים עם מוגבלויות לחיים בקהילה.

ופה היא כבר קצת מתאוששת. צילום מסך מערוץ הכנסת

סל אישי בחוק, אבל האוצר עדיין מתנגד

במסגרת החוק מוצעות מגוון אפשרויות לזכאי השירות, ובהן גם אפשרות לסל תקציב אישי. סל זה צפוי לכלול הקצאת מסגרת תקציבית לרכישת שירותים על פי בחירתו, צרכיו והעדפותיו האישיות של זכאי השירות, ומעטפת התומכת במעבר לחיים עצמאיים בקהילה. במעטפת נכללים סיוע של עובד סוציאלי, הדרכה לניהול משק בית, סיוע של אב בית, שירותי תמלול ותרגום לשפת סימנים, טכנולוגיה מסייעת, עזרים לחיים עצמאיים, ייעוץ, חינוך וטיפול בתחום חברתי זוגי, הדרכה סביב כישורי חיים, קבוצות טיפוליות סביב הקניית מיומנויות חברתיות, סיוע לאדם עם מוגבלות בקבלת שירותים בקהילה ומיצוי זכויותיו ועוד.

צריך לומר שבנושא התקציב האישי יש עדיין מחלוקת מהותית בין משרדי הרווחה והאוצר. משמעות התקציב הזה היא שהאדם עם המוגבלות ומשפחתו יקבלו סכום כסף מסוים מהמדינה, ויוכלו לרכוש שירותים מגורמים שונים בהתאם לרצונם ולבחירתם, ולא בהכרח מהמפעילים שעובדים עם משרד הרווחה. במשרד האוצר מתנגדים לכך נחרצות בנימוק שהמשרד יודע לממן שירותים לאזרחים ולא לתת קצבאות, כמו שעושה הביטוח הלאומי.

בכל מקרה, גם אחרי אישור החוק בוועדה נושא התקציב האישי עדיין לא בהיר מספיק, ולכן דרשו חברי הוועדה שהתקנות לחוק שיתקין בהמשך שר הרווחה (שיתמנה כבר אחרי הבחירות הקרובות) יצטרכו לעבור גם את אישור הוועדה.

במהלך העבודה על החוק התגלעו לא מעט מחלוקות בוועדה בין אנשים עם מוגבלות, משפחותיהם והארגונים החברתיים לבין משרד הרווחה, בהקשר של משמעותו, דרך הביצוע הנכונה והשפעותיו. “בוועדה התנהל קרב על כל מילה מגבילה, על כל פינה שבה חופש הבחירה הוגבל”, אמרה לאתר “שווים” נעמה לרנר מ”התנועה לעצמאות”. “משרד הרווחה ומנכ”לית המשרד סיגל מורן היו קשובים והתאמצו לקבל את הערותינו המהותיות. גם אנחנו, ארגוני זכויות האדם, נאלצנו להתפשר, והרבה. ח”כ אפרת רייטן ניהלה את הדיון בוועדה ברגישות רבה.

“בסופו של שבוע אינטנסיבי ויום ארוך בוועדה”, המשיכה לרנר, “יצא לאור מוצר מוגמר שמדינת ישראל יכולה להיות גאה בו. כעת, חשוב שהחוק יעבור בקריאה שנייה ושלישית עוד בכנסת הזו. אנחנו מקווים שחברי הכנסת כולם, אופוזיציה כקואליציה, יצביעו בעד החוק ויאפשרו לאנשים עם מוגבלות תקווה לחיים של כבוד ומשמעות בקהילה”.

בתום הדיון, כאשר הצעת החוק אושרה על ידי 4 ח”כים ללא מתנגדים, הרשתה לעצמה ח”כ רייטן מרום בכי קצר של התרגשות. “אחרי עשרות שעות דיונים בשיתוף הארגונים, המשפחות ומשרדי הרווחה, האוצר והמשפטים, הצלחנו לעשות היסטוריה ולהביא להצבעה חוק שהוא לא פחות ממשנה תפיסת חיים לאנשים עם מוגבלויות ומשפחותיהם, ומעגן את זכותם של אנשים עם מוגבלות לחיים עצמאיים ואוטונומיים בקהילה”, סיכמה יו”ר הוועדה. “זה יום שלא אשכח לעולם, תודה על הזכות שניתנה לי”.

שר הרווחה: החוק ייצא לדרך בלי קשר להתפתחויות הפוליטיות

“התעקשנו שהכנסת לא תפוזר מבלי שהחוק החשוב הזה יעבור”, התגאה שר הרווחה מאיר כהן. “התחייבנו לחולל מהפכה בחייהם של אנשים עם מוגבלות ולהחזיר אותם לקהילה, ועשינו זאת. משמעות העברת החוק היא שמשרד הרווחה יוכל להתחיל להעביר אנשים עם מוגבלות לקהילה באופן מיידי, ללא קשר להתפתחויות הפוליטיות”.

מאיר כהן (מימין) ויאיר לפיד - צילום - מתוך מסיבת העיתונאים
יוזמי החוק שר הרווחה מאיר כהן (מימין) ושר החוץ (בקרוב רה”מ) יאיר לפיד. צילום: דוברות הכנסת

נציב שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות, דן רשל, אמר כי “מדובר בצעד משמעותי בדרך למימוש זכויותיהם של כלל האנשים עם מוגבלות בישראל, בהתאם לאמנת האו”ם בדבר זכויותיהם של אנשים עם מוגבלות ולחוק שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות”.

גם בארגון “בזכות”, המרכז לזכויות אדם של אנשים עם מוגבלות, בירכו. “אישורה של הצעת החוק הוא צעד היסטורי לקראת מימוש זכותו של כל אדם עם מוגבלות לחיים עצמאיים ואוטונומיים בקהילה ולקבלת הסיוע הנדרש לשם כך”, נמסר מהארגון. באלו”ט, באקי”ם ובאיל”ן הצטרפו לברכות.

יליד 1991. נשוי פלוס אחד. נולד עם שיתוק מוחין קל. בוגר תואר ראשון בתקשורת וניהול. היה כתב צבאי בדובר צה"ל, עורך באתר one וכתב אתר השקמה מרשת שוקן. במקביל לעבודתו ב"שווים" מגיש תוכנית ספורט ב"רדיו סול" ומשמש עורך משנה באתר "ישראל ספורט".

כתבות אחרונות