נושאים קשורים

“בזכות הקורס הזה נוכל להשפיע בתקשורת”

14 משתתפים עם מוגבלויות הצטרפו למחזור השני של קורס הסושיאל המיוחד של "ישראל בידור". פעיל ההסברה יוסף חדאד הרצה בפני החניכים: "המוגבלות היא רק הכותרת"

משלחת של אנשים עם מוגבלות תשתתף ב”מצעד החיים” באושוויץ

קבוצת עובדים של חברת "המשקם" יצאה לפולין כדי להשתתף בטקס העוצמתי, המתבצע בהליכה ממחנה ההשמדה הידוע לשמצה – לבירקנאו. "חוויה מעצימה ומרגשת"

כתב אישום: ארבעה ביצעו עבירות מין בקטינה עם מוגבלות

נגד שלושה קטינים ובגיר משועפאט הוגשה הצהרת תובע, לאחר שנחשדו כי אנסו צעירה בת 16 עם צרכים מיוחדים בביתה בירושלים. "מקרה מזעזע שלא נתקלנו בכמותו זמן רב"

הערב: טקס יום השואה לזכר הקורבנות “המיוחדים”

הטקס, שיועבר בשידור חי, יתמקד בזכרם של נספים עם צרכים מיוחדים, שממעטים לדבר עליהם. בין השאר יסופר סיפורו של סאלי ביין, "יאנוש קורצ'ק של אנשים עם מוגבלויות"



הרגע הזה בו נהג אוטובוס הפך אותי לנכת גפיים

יוספה גיל נפלה באוטובוס לאחר שהנהג האיץ מהר מדי – ובתוך 30 שניות הפכה לאישה עם מוגבלות וחייה השתנו. בטור מיוחד ל"שווים" היא כותבת על הכעס והתסכול, כשהפכה מאדם עצמאי ליצור רואה ואינו נראה
ראשיאוטיזםמכל האפשרויות: עיריית הרצליה הוציאה משכונת הענק דווקא את גני התקשורת

מכל האפשרויות: עיריית הרצליה הוציאה משכונת הענק דווקא את גני התקשורת

הורים לילדי חינוך מיוחד ב"גליל ים" כועסים: "הילדים ייפגעו קשות". העירייה: "המקום תוכנן מראש למעונות לגיל הרך, סיפקנו פתרון חלופי מצוין"

אשכול הגנים בשכונת גליל ים בהרצליה. צילום באדיבות ההורים

 

קבוצת הורים מהרצליה קיבלה לפני כשלושה שבועות הודעה שהצליחה לטלטל את עולמם: ראש מחלקת החינוך המיוחד בעיר בישרה להם כי שני הגנים של ילדיהם בשכונת גליל ים עתידים לעבור לאזור אחר בהרצליה, ובמקומם יקומו מסגרות לגיל הרך.

הבעיה: מדובר בגנים לילדים על הרצף האוטיסטי, שחלקם מתמודדים עם מוגבלויות נוספות. הבעיה הגדולה יותר, לדברי ההורים: כל פגיעה בשגרה שאליה הסתגלו הילדים בשנה האחרונה עלולה לגרום לנסיגה במצבם ולמפח נפש להם ולמשפחותיהם.

“נפלה עלינו משום מקום הודעה ששני גני החינוך המיוחד בשכונה שלנו יפוצלו וייעקרו למיקומים חדשים מחוץ לאזור”, מספרת לאתר “שווים” אמא לילד באחד הגנים, שהעדיפה להישאר בעילום שם. “כל זאת, לטובת מסגרות חדשות לילדים ‘רגילים’ בגיל הרך. צריך להבין שהגנים המיוחדים החלו לפעול רק לפני פחות משנה, והיו אמורים להיות מסגרת טיפולית למחזור של שלוש שנים. אם ככה, למה להעביר את הילדים באמצע מחזור של שלוש שנים ולא לתת להם לסיים את השנתיים הנוספות? ולמה דווקא את הגנים המיוחדים ולא את הגנים הרגילים באשכול הגנים הזה? הרי בשביל הילדים שם ההסתגלות תהיה הרבה יותר קלה”.

לדברי האם, מדובר בילדים בגילאי 3-4 עם אוטיזם, “ובהגדרה הם חייבים המשכיות טיפולית בסביבה מוכרת ותומכת. כל שינוי סביבתי או שינוי באנשי הצוות עלולים להקשות עליהם ברמה הרגשית ולגרום להם לרגרסיה. חלק מהם מגיעים בהסעות וחלק רק עם ההורים, מכיוון שהם זקוקים לליווי של אדם מוכר ממש עד למפתן הגן. צוות הגן שהשקיע את כל מרצו לטובת הילדים כבר הודיע שבגלל המרחק הוא לא ימשיך עם הילדים בשנת הלימודים הבאה, ועבור הילדים האלה ניתוק כזה מהמקום וגם מהצוות עלול לגרום להרס ממשי”. 

יש לציין כי במבנים הנוכחיים של הגנים הושקעו משאבים כלכליים רבים על מנת להתאים את התשתיות לצרכים המיוחדים של הילדים. כך למשל, בגן אחד הוקמה לפני כחצי שנה מערכת הגברה מיוחדת לילד עם לקות שמיעה, שדרשה אישורים רבים, בדיקות, הבאת בעלי מקצוע והכשרת הגן. “במקרה הזה”, אומרת אותה אם, “היה ראוי לבחון מראש את ההשלכות של העברת הילדים האלה למיקום אחר תוך זמן כל כך קצר, על כל המשתמע מכך – ברמה האנושית והכלכלית. סוף מעשה במחשבה תחילה”.  

“גן שובל”, אחד מגני התקשורת בגליל ים. צילום באדיבות ההורים

 

בשבוע האחרון ניסו שרת החינוך, ד”ר יפעת שאשא ביטון, סגן השרה, ח”כ מאיר יצחק הלוי, ויו”ר ועדת החינוך בכנסת, ח”כ שרון השכל, לפנות אל ראש העיר משה פדלון בבקשה לשקול מחדש את עניין המעבר. “בתגובה”, טענו בפנינו הורים, “העירייה שלחה אל הגנים, בלי שום התראה מוקדמת, ארגזים והורתה לצוותים להתחיל לארוז לקראת ההעברה. הפעולה התרחשה בפני הילדים, שגם ככה חוששים מכל מה שזר ולא מוכר להם, ללא כל התחשבות בהם וכאילו שאינם נוכחים במקום. “הילדים שלנו אמנם אוטיסטים וקשה להם לתקשר”, ציינו ההורים, “אבל הם בהחלט מבינים מה זה אומר שמביאים ארגזים ואורזים את הגן. מדובר בילדים שזקוקים נואשות להגנה, וראוי שהמדינה תסייע לשמור על זכויותיהם הבסיסיות”.

אב נוסף, שגם הוא בחר להישאר בעילום שם, שיתף כי החשש הגדול של ההורים הוא מפגיעה בכל ההישגים שעליהם עמלו הילדים במשך שנה שלמה. “אני לא חושב שצריך תואר מתקדם בהתפתחות הילד כדי להבין  שעבור ילדים על הרצף כל שינוי הכי קטן יכול לערער את העולם”, אמר ל”שווים”. “תוך שנת לימודים אחת הם נאלצים לעבור שתי מסגרות, להסתגל לסביבה חדשה ולאנשי צוות חדשים, וההשלכות של זה הן הרות אסון מבחינתנו. האם מישהו בעירייה לא חשב שלעולל דבר כזה לילדים עם אוטיזם זה מחדל? הרי כל ההליך הזה עלול להוביל לרגרסיה ולמחיקת הישגים של הילדים שנעשו על ידי עבודה קשה של הצוות. הרצף הטיפולי של הילדים שלנו עלול להיפגע, אבל עושה רושם שאת העירייה זה ממש לא מעניין”.

שכונת גליל ים החלה להיבנות ב-2014 על אדמות שהיו משויכות לקיבוץ גליל ים. מדובר בשכונת ענק המשתרעת על 500 דונם וכוללת 4,000 יחידות דיור. הפרויקט התפרסם בזכות תוכנית “מחיר למשתכן”, שבמסגרתה הוצעו לציבור דירות בהגרלה במחירים אטרקטיביים ביותר.

מעיריית הרצליה נמסר בתגובה: “העיר הרצליה מובילה בארץ בכמות המסגרות ואיכות החינוך המיוחד שלה. אנו מפעילים כיום מספר גדול מאוד של מסגרות חינוך מיוחד: 24 גני ילדים ו-39 כיתות בבתי ספר. בזכות החינוך המיוחד האיכותי שאנו מפעילים, משפחות רבות מעתיקות את מגוריהן להרצליה. בנוסף, מגיעים למסגרות החינוך המיוחד שלנו מרשויות רבות אחרות.

“בשנת הלימודים הקרובה ייפתח בית ספר לחינוך מיוחד יסודי צומח לילדים על הספקטרום האוטיסטי, וזה בנוסף לשני בתי ספר לחינוך מיוחד הפועלים ברשות מזה שנים רבות. אין עוד עיר בישראל שכל כך מקדמת ומשקיעה בחינוך מיוחד כמו הרצליה.  

“בשנת תשפ”ב נפתחו בשכונת גליל ים שני גני חינוך מיוחד לילדים על הספקטרום האוטיסטי, במבנה שהיה מיועד לכיתות מעון יום. לקראת שנת הלימודים תשפ”ג, לאור גידול האוכלוסייה בגליל ים, עלה הביקוש לפתיחת מעונות יום נוספים במבנה – שכאמור היה מיועד לכך מלכתחילה.

“לכן, העירייה מעתיקה את גני החינוך המיוחד – שהם גנים על אזוריים – אל מרכז העיר, ברחוב שמחה הולצברג וברחוב השופטים. הגנים יותאמו כמובן לצרכים הייחודיים של ילדי גני החינוך המיוחד, כולל הנגשה מלאה – והכל במימון העירייה. יודגש כי בכל גני החינוך המיוחד בעיר פועלות הסעות לגן ובחזרה – מכל נקודה בעיר ומחוץ לעיר”.

כותבת ומנהלת תוכן, מעל עשור בעולמות התקשורת. נפגעה בעינה במהלך השירות הצבאי אך לא הוכרה עד היום

כתבות אחרונות