נושאים קשורים

עיריית פתח תקווה בנתה בניין חדש – ושכחה לשים מעלית

בבניין ניתנים שירותים לציבור, שבפועל לא נגישים לאנשים עם מוגבלויות. נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות איימה בתביעה – והעירייה התחייבה לתקן את הליקוי

גם אם לעולם לא אחווה תשוקה במציאות, היא קיימת עבורי בספרים

הרומן "אהבות נכזבות" של מילן קונדרה גרם לי להרגיש דברים שלא הרגשתי מעולם – ואני מקווה מאוד שארגיש יום אחד בעתיד

“למה לילד שלי לא מגיע סל שילוב? כי רציתי שיהיה שף?”

תלמידים עם צרכים מיוחדים שלומדים בחינוך המקצועי לא מקבלים סל שילוב, ובמשרדי העבודה והחינוך מגלגלים אחריות זה על זה. "אלו שני משרדי ממשלה, למה הם לא יכולים פשוט להעביר את הכסף ביניהם?"

ילדים עם CP לא יצטרכו להגיע שוב ושוב לוועדות רפואיות

מדיניות חדשה של ביטוח לאומי צפויה להקל על אלפי ילדים עם שיתוק מוחין. מעתה יקבעו אחוזי נכות קבועים, והוועדה תתכנס רק פעמיים עד גיל 18 ושלושה חודשים



עם אוטיזם ודרגות על הכתפיים: המסע המרגש של חיילי “תתקדמו”

שלושה קצינים חדשים על הספקטרום עמדו השבוע על מגרש המסדרים בבה"ד 15. מי שהיה צריך הוכחה ש"גם הם יכולים" – קיבל אותה בענק. טור אישי מיוחד של אודי הלר
ראשיחדשותהמשורר ארז ביטון על העיוורון: "נגעתי בתוך תוכו של הבידוד האינסופי"

המשורר ארז ביטון על העיוורון: “נגעתי בתוך תוכו של הבידוד האינסופי”

המשורר הוותיק לא נח, ומוציא לאור אוסף שירים חדשים שנועדו לשפוך אור על האפלה העמוקה של העיוורון: "הספר נכתב במין נס פתאומי"

ארז ביטון. צילום - רחל ביטון קלהורה
ארז ביטון. צילום – רחל ביטון קלהורה

ארז ביטון, המשורר העיוור, מדבר בגילוי לב אופייני על ספרו החדש “תפרים”. ניכר כי עבר שינוי על ביטון, וכי הוא מוכן להילחם עד מוות על המילים שלא מצליחות לכסות על החשכה הקשה שבעיוורון בשיריו החדשים שרואים עתה אור. הוא שועט קדימה, אבל גם מתפייס עם מה שיש.

במה שונה ספרך החדש “תפרים” מכל ספרייך הקודמים?
“בספריי הקודמים נתתי ביטוי לצד הגלוי של חיי, לשאלות חברתיות, לניסיון להפוך את הדחוי והמושמץ לאהוב ומקובל״, הוא אומר לאתר ״שווים״, ״הספר ‘תפרים’ מהווה צלילה אל עומק האסון שגרם להתעוורותי בגיל 11 ב-19 בנובמבר, 1951”.

“הפיצוץ ההוא נשאר כרעידת אדמה הנשמרת מעבר לזמן ולמקום”, מוסיף ביטון בכאב. “הספר כולו הוא הישאבות אל חור שחור, ותיאור של מה שמסביב לשולי החור שנפער – המשפחה המוכה, האחים, האב, האם, חברי הילדות, אנשי וילדי העיר לוד המוזנחים. זו אותה הזנחה שהפכה את האסון הזה לבלתי נמנע”, ממשיך המשורר.

“השלתי מעליי בספר הזה הוויות מדומות ועומסים כבדים, ונגעתי בתוך תוכו של הנידוי והבידוד האינסופי”, הוא מחדד.הספר נכתב במין נס פתאומי, ואני נושא עימי כל העת את הצמרמורת הקבועה שנפתחה עם כתיבת השירים הללו. ועדיין, בכל זאת, בבחירת שם הספר הלכתי לכיוון החיובי – לא ‘קרעים’, לא ‘שסעים’ אלא – ‘תפרים’. זהו ניסיון לאחות, ולהגיע למשהו יותר שלם. משהו שאפשר לחיות אתו”, הוא מספר.

תפרים של ארז ביטון - עטיפת הספר
תפרים של ארז ביטון – עטיפת הספר

איזה “ארז ביטון” נשאר לך לעצמך?
“ארז ביטון שנשאר לי היום הוא ארז המשפחתי, שחי את חיי היומיום: בן זוג אוהב, אב לשני ילדים וסב לשלושה נכדים. כשנולדה בתי שלומית כתבתי את השיר ‘בת’:

לְבִתִי
בֹואִי בְשָלֹום וּבְַחג
הצְטְָרפִי אֵלֵינּו
לְשִמְחַת הַמִשְחָק
כִי בְבֹואְֵך
יִצְמְחּו חֲדִָרים
וְהַבַיִת יְִרחַב

“וכך כתבתי לפני כשבוע ליום ההולדת שנה לנכדתי:

לרומי
בואי בשמחה ובחג
הצטרפי לשמחת המשחק
בבואך הסרת כל ענן וכל עב
בבואך הבית  יגדל וירחב
זהו מכתבי אלייך
אני ארז ביטון הסב

אתה רואה בעיוורון לקות?
“את התשובה ניתן למצוא בין השאר בספרי ‘נופים חבושי עיניים’ ו’בית הפסנתרים’. אני מתאר את חיי כעיוור, ונוגע בקשיים הלא קטנים של מי שאיבד את חוש הראייה. מה זה להיות אבא עיוור, מה זה להיות איש עיוור שצריך לחצות כביש. למשל בשיר המקל אני כותב:

כְּשֶׁהַיְלָדִים
חוֹצִים אִתִּי אֶת הַכְּבִישׁ
אֲנִי אוֹמֵר לָהֶם:
אֲנִי אִישׁ רַכּוֹת
הַמַּקֵּל שֶׁבְּיָדִי
לֹא בִּשְׁבִיל לְהַכּוֹת
וּכְשֶׁהֵם עוֹזְבִים אוֹתִי
בָּרְחוֹב הַמִּתְעַקִּל
רַק אֲנִי נִשְׁאָר
יֶלֶד פּוֹחֵד מִן הַמַּקֵּל

“ובשיר העוברים על פני אני אומר:

אַתֶּם
הָעוֹבְרִים עַל פָּנַי
וְאֵינְכֶם אוֹמְרִים לִי שָׁלוֹם
הֲרֵי אֵינְכֶם קַיָּמִים לְדִידִי
לָכֵן,
כְּשֶׁתַּחְלְפוּ לְפָנַי
אִמְרוּ לִי שָׁלוֹם
וְכָל אֶחָד מִכֶּם
יִהְיֶה יְדִידִי

“ובמקביל, בשירים אחרים, אני מתאר את געגועיי ליופי העולם כפי שזכיתי לחוות אותו בראייה שלמה עד גיל 11. כשהייתי ילד של אור”.

כְּשֶׁהָיִיתִי יֶלֶד שֶׁל אוֹר
כָּל הַצְּבָעִים הִתְדַּפְּקוּ
פְּתַח, פְּתַח
אֶל אִישׁוֹנַי הַנִּכְמָרִים
הִתְחָרוּ לְהִתְפַּצֵּל
כָּחֹל בְּתוֹךְ כָּחֹל
וְהַשֶּׁמֶשׁ בָּעֶרֶב נִבְּטָה אֵלַי קַרְנַיִם
כִּשְׁתֵּי צַמּוֹת בְּהִירוֹת
שֶׁל יְלָדוֹת הַמּוֹלִיכוֹת פָּרָה
עִם מַלְמָד בַּיָּד
בָּעִיר לֹד.
כְּשֶׁהָיִיתִי יֶלֶד שֶׁל אוֹר
הַצַּמָּרוֹת דָּחֲקוּ בִּי עֲלֵה, עֲלֵה
לְהִתְחַבֵּק אִתָּנוּ בַּגְּבָהִים
וְכָל הַגְּדֵרוֹת נְמוּכוֹת מִמֶּנִּי
נָמוּךְ מִכָּל נָמוּךְ.
כְּשֶׁהָיִיתִי יֶלֶד שֶׁל אוֹר
הַמֶּרְחַקִּים שָׁאֲבוּ אוֹתִי אֲלֵיהֶם
בִּמְהִירוּת שֶׁל זְמַן אַחֵר

את מי היית רוצה לראות?
“את יופי העולם, ואת פני הקרובים לי כמובן: אשתי, ילדיי ונכדיי”.

ילדית 1974. באה מהבטן אל הבטן דרך הבטן-והבטן כמו השמש שורפת ומרפאה. חולה כרונית באנורקסיה ובולמיה. עבדה במעריב לנוער, מקומונים, ידיעות אחרונות, מעריב וגלובס וחברת ענני תקשורת. הוציאה שלושה ספרים: "אכולות", "יותר מכל" ו"גירת הגמל".

כתבות אחרונות