נושאים קשורים

“הפועל שווים”: הכירו את קבוצת הכדורסל הראשונה לאנשים עם מוגבלות

שבעה שחקנים עם מוגבלות שאינן פיזיות ושבעה אוהדי הפועל תל אביב מתאמנים יחד בכל שבוע – ויוצרים קשרים ספורטיביים וחבריים. מקים הקבוצה: "המטרה - להקים ליגה משלנו"

“בזכות הקורס הזה נוכל להשפיע בתקשורת”

14 משתתפים עם מוגבלויות הצטרפו למחזור השני של קורס הסושיאל המיוחד של "ישראל בידור". פעיל ההסברה יוסף חדאד הרצה בפני החניכים: "המוגבלות היא רק הכותרת"

משלחת של אנשים עם מוגבלות תשתתף ב”מצעד החיים” באושוויץ

קבוצת עובדים של חברת "המשקם" יצאה לפולין כדי להשתתף בטקס העוצמתי, המתבצע בהליכה ממחנה ההשמדה הידוע לשמצה – לבירקנאו. "חוויה מעצימה ומרגשת"

כתב אישום: ארבעה ביצעו עבירות מין בקטינה עם מוגבלות

נגד שלושה קטינים ובגיר משועפאט הוגשה הצהרת תובע, לאחר שנחשדו כי אנסו צעירה בת 16 עם צרכים מיוחדים בביתה בירושלים. "מקרה מזעזע שלא נתקלנו בכמותו זמן רב"



הערב: טקס יום השואה לזכר הקורבנות “המיוחדים”

הטקס, שיועבר בשידור חי, יתמקד בזכרם של נספים עם צרכים מיוחדים, שממעטים לדבר עליהם. בין השאר יסופר סיפורו של סאלי ביין, "יאנוש קורצ'ק של אנשים עם מוגבלויות"
ראשיאנשים עם מוגבלויותאנשים עם מוגבלויותהייטק, עיתונות ועוד: אנשים עם מוגבלות, בואו להירשם לקורסי הכשרה חדשים

הייטק, עיתונות ועוד: אנשים עם מוגבלות, בואו להירשם לקורסי הכשרה חדשים

פרויקט "שווים בתעסוקה" של מפעל הפיס, אתר "שווים" ו"ידיעות אחרונות-ynet" יוצא לדרך זו השנה השנייה, ואתם מוזמנים להגיש מועמדות

הפרויקט והכתבה בשיתוף מפעל הפיס ו”ידיעות אחרונות-ynet

כשדביר ג’רבי (23) ראה בשנה שעברה כתבה ב”ידיעות אחרונות” עם הצעה להירשם למגוון קורסי הכשרה מקצועית שמיועדים לאנשים עם מוגבלויות, הוא אמר לעצמו: “שווה לנסות”.

ג’רבי, צעיר מוכשר על הרצף האוטיסטי, נרשם לקורס ב”מיקרוסופט ישראל מחקר ופיתוח” בתקווה למצוא עבודה בהייטק. “הקורס נתן לי את הכלים שצריך כדי למצוא עבודה, גם מבחינת הידע המקצועי וגם דברים כמו איך להתנהג בראיון עבודה”, הוא מסביר, “בנוסף, יש לי מנטור מ’מיקרוסופט’ שמלווה אותי באופן מקצועי ואישי. הוא נותן לי טיפים לעבודה הטכנית, וגם התייעצתי איתו על דברים שהדאיגו אותי, למשל מבחינה חברתית ואיך להביע את הצרכים שאני צריך בצורה שיוכלו לבוא ולעזור לי בחברה”.

דביר ג’רבי, בוגר קורס הייטק של “מייקרוסופט”. צילום: אביגיל עוזי, “ידיעות אחרונות”

זה הזמן לעשות שינוי בעולם התעסוקה: הירשמו לקורסי ההכשרה

ג’רבי הוא אחד מבין עשרות בוגרים של מיזם “שווים בתעסוקה” – המשותף ל”ידיעות אחרונות”, ynet מפעל הפיס ואתר “שווים”. הפרויקט יצא לדרך בשנה שעברה מתוך מטרה להגדיל את שיעור המועסקים בקרב אנשים עם מוגבלויות, לשנות את השיח בעולם התעסוקה אצל מעסיקים ומועסקים כאחד, ולתמרץ מתן הזדמנות שווה לכולם.

הפרויקט מציע תוכניות הכשרה ללא עלות (שחלקן יועברו באופן מקוון) במגוון תחומים. הקורסים מתאימים לאנשים מעל גיל 18 שמוכרים בביטוח לאומי או במשרד הביטחון עם אחוזי נכות של 40% ומעלה ומעוניינים להשתלב בתום הקורס בעבודה בחצי משרה ויותר.

בין הקורסים שעומדים להיפתח השנה: קורס עיתונות של “ידיעות אחרונות” ו-ynet, שני קורסים של חברת “סיסקו”: קורס אחד בניהול רשתות ואבטחת מידע CCNA וקורס שני, מתקדם, באבטחת סייבר, קורס הכשרה במקצועות ההייטק ב”מייקרוסופט” וקורס הכשרה בבישול של רשת מלונות “פתאל” (לשני האחרונים ההרשמה עדיין לא נפתחה, פרטים יפורסמו בהמשך). בשנה שעברה, לאחר השקת הפרויקט, מעסיקים נוספים הרימו את הכפפה והוסיפו קורסים משלהם, ויש להניח כי גם הפעם זה יקרה (שווה לכם לעקוב אחרי הפרסומים ב”ווינט” וב”שווים”).

מעסיקים, רוצים להציע משרות? היכנסו

רק למחצית מהאנשים עם מוגבלות יש עבודה

“כיום בישראל יש בגילאי העבודה כ-800 אלף אנשים עם מוגבלות, וההערכות הן שרק מחצית מהם מועסקים”, מסביר עידן מוטולה, מייסד אתר “שווים”. “חלק מהחסמים נמצאים בצד של המעסיקים, שחוששים שזה מסובך להכניס אדם עם מוגבלות למקום העבודה כיוון שזה ידרוש התאמות ועלויות, ומה אם ייאלצו לפטר אותו. אבל חלק מהחסמים נמצאים גם בצד של העובדים. למשל, איך אני בתור אדם עם מוגבלות יכול להתחרות מול אדם ללא מוגבלות על אותה משרה”. חסם נוסף לדבריו בקרב העובדים הוא התפיסה שאם ייצאו לעבודה תילקח מהם קצבת הנכות, על אף שזו אינה המציאות.

מי שדחף לייסד את הפרויקט הוא מפעל הפיס, בראשות היו”ר אביגדור יצחקי, שמשקיע רבות בקידום העסקת אנשים עם מוגבלויות בישראל. בני דרייפוס, מנכ”ל מפעל הפיס, מסביר כי “‘שווים בתעסוקה’ זהו מהלך כולל של שינוי ההסתכלות על אנשים עם מוגבלות. הם יכולים להשתלב כמעט בכל מקום עבודה, לתרום לחברה, אבל רובנו מפספסים את היכולות שלהם. בנוסף לפרויקטים השונים, שמנו לעצמנו יעד לקלוט אצלנו עובדים ולנקד במכרזים עסקים שמעסיקים אנשים עם מוגבלויות ורואים בכך ברכה. זו חובתנו לראות את האנשים האלה, ויש לחברה הישראלית הרבה ערכים שיכולים להכיל ולקרב את אותם אנשים וליהנות מהכישורים שלהם ולא להיות מרוכזים רק במגבלות שלהם”.

מנכ”ל מפעל הפיס בני דרייפוס. צילום: קובי קואנקס, ווינט

לדרייפוס חשוב להדגיש כי “אנחנו לא מחליפים את המדינה. יש חובות חוקיות וצריך שכל מבני הציבור יהיו מונגשים, ונדרש להתמיד ולאכוף את הרגולציה המינימלית. יחד עם זאת, צריך להסיר חששות, סטיגמות ודעות קדומות, ואת זה אנחנו עושים באמצעות המהלכים שלנו. לדוגמה, קורסים במגוון רחב של תחומים שמתאימים להרבה אנשים. אני חושב שדווקא מגוון רחב של הקורסים, שמייצג מגוון רחב של אנשים, זאת ההסתכלות הנכונה”.

“הרגשתי שמעסיקים רואים רק את המוגבלות שלי”

אלעד אמסלם, בוגר קורס הכשרה בעיתונות הראשון, מתאר את הקשיים שבהם נתקל בחיפושי עבודה. “יש לי מוגבלות בפלג ימין של הגוף, וכשפגשתי מעסיקים הרגשתי כל הזמן שהם שואלים מה יש לך ביד, מה יש לך ברגל, איך תצליח להתמודד” הוא מספר. “שמתי לב שהם יותר מתעסקים במה מגביל אותי מאשר ביכולות שלי, מה מביא אותי לעבוד, מה הרצון שלי לקבל את המשרה ולהיות שווה בין שווים. צריכה להיות הכרה במגוון הרחב של המוגבלויות. זה לא אומר שאני לא יכול להיות חלק. צריך ליצור אמון בין העובד לבין המעסיק, וככה נוכל ליצור שותפות משמעותית ולשלב באמת אנשים עם מוגבלות בחברה”.

אלעד אמסלם, בוגר קורס תקשורת הראשון. צילום: קובי קואנקס, ווינט

רשת “פתאל”: “אנחנו מאמינים גדולים בשוויון הזדמנויות”

“בשנה שעברה, ברגע ששמענו על פתיחת קורסים לאנשים עם מוגבלויות, בשיתוף פעולה עם מפעל הפיס, היה לנו ברור שנרצה לקחת חלק בפרויקט”, מספרת גנית בוכמן, מנהלת הדרכה ברשת מלונות “פתאל”, שמתכוונת לפתוח בקרוב קורס שני בבישול לאנשים עם מוגבלויות. “אנחנו מאמינים גדולים בשוויון הזדמנויות”, היא מדגישה, “אנחנו קולטים ומכשירים אנשים עם מוגבלויות בתפקידים שונים ועוזרים להם להיטמע במערכת, עם עזרה מחונכים המלווים אותם בתהליך. נכון להיום תוכלו לפגוש בכל מלון שלנו לפחות שלושה-ארבעה אנשים עם מוגבלויות שהוכשרו ונטמעו לגמרי. המלונות אף עובדים עם בתי ספר שונים ובני נוער עם מוגבלות שמגיעים ללמוד את מקצוע הטבחות.

גנית בוכמן, “פתאל”. צילום: קובי קואנקס, ווינט

“כדי למצות את הפוטנציאל בקרב אנשים עם מוגבלות”, היא ממשיכה, “בנינו תוכנית הכשרה ייעודית – כך שיוכלו להשתלב בצורה מיטבית הן בקורס והן בעבודה במלונות. בקורס האחרון המשתתפים בישלו ארוחה שמסכמת את כל שנלמד והגישו אותה למנכ”לי המלונות בהם הם השתלבו. ההתרגשות של כולם הייתה מטורפת. השילוב של אנשים עם מוגבלות, במיוחד כשהוא נראה לעין, הוא מסר לעובדים ולאורחים שלנו שהחבר’ה האלה יכולים ומסוגלים, ואין שום סיבה שלא ישתלבו במעגל העבודה”.

הירשמו לקורסי ההכשרה של “שווים בתעסוקה”

מעסיקים, רוצים להציע משרות? היכנסו

מערכת שווים כוללת כ-12 כותבים, כמעט כולם אנשים עם מוגבלויות. כל עבודתה מוקדשת לסיקור חייהם של אנשים עם מוגבלות בישראל.

כתבות אחרונות