נושאים קשורים

עיריית פתח תקווה בנתה בניין חדש – ושכחה לשים מעלית

בבניין ניתנים שירותים לציבור, שבפועל לא נגישים לאנשים עם מוגבלויות. נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות איימה בתביעה – והעירייה התחייבה לתקן את הליקוי

גם אם לעולם לא אחווה תשוקה במציאות, היא קיימת עבורי בספרים

הרומן "אהבות נכזבות" של מילן קונדרה גרם לי להרגיש דברים שלא הרגשתי מעולם – ואני מקווה מאוד שארגיש יום אחד בעתיד

“למה לילד שלי לא מגיע סל שילוב? כי רציתי שיהיה שף?”

תלמידים עם צרכים מיוחדים שלומדים בחינוך המקצועי לא מקבלים סל שילוב, ובמשרדי העבודה והחינוך מגלגלים אחריות זה על זה. "אלו שני משרדי ממשלה, למה הם לא יכולים פשוט להעביר את הכסף ביניהם?"

ילדים עם CP לא יצטרכו להגיע שוב ושוב לוועדות רפואיות

מדיניות חדשה של ביטוח לאומי צפויה להקל על אלפי ילדים עם שיתוק מוחין. מעתה יקבעו אחוזי נכות קבועים, והוועדה תתכנס רק פעמיים עד גיל 18 ושלושה חודשים
הסתדרות 480-100

עם אוטיזם ודרגות על הכתפיים: המסע המרגש של חיילי “תתקדמו”

שלושה קצינים חדשים על הספקטרום עמדו השבוע על מגרש המסדרים בבה"ד 15. מי שהיה צריך הוכחה ש"גם הם יכולים" – קיבל אותה בענק. טור אישי מיוחד של אודי הלר
ראשיאנשים עם מוגבלויותילדים עם מוגבלויותהמוזיקה שמחברת ילדים עם מוגבלות ממגזרים שונים

המוזיקה שמחברת ילדים עם מוגבלות ממגזרים שונים

תוכנית לימוד ייחודית תאפשר לצעירים עם מוגבלויות ללמוד לנגן בכלי נגינה מותאמים. התוכנית, בהובלת "תו המשווה", שמה דגש על שיתוף פעולה ויצירת קשר אנושי תוך מפגש בין תרבויות

מורות ללימוד בכלי הארקנה סאפה אבו עייש ונטע רוזנבלום ותלמידה ממרכז קארמה לחינוך מיוחד. צילום - תו המשווה
מורות ללימוד בכלי הארקנה סאפה אבו עייש ונטע רוזנבלום ותלמידה ממרכז קארמה לחינוך מיוחד. צילום – תו המשווה

עמותת “תו המשווה“, מובילה בימים אלה תוכנית לימוד ייחודית לתרבות בשם “כלים משווים”, המונגשת לילדים ובני נוער עם צרכים מיוחדים, שעד כה לא הייתה להם האפשרות ללמוד לנגן על כלי נגינה. התוכנית המיוחדת, ששמה דגש על מפגש בין תרבויות, כוללת משתתפים מירדן, חברון, בית לחם, בית שמש, חורה וצפת. כל אחת מהערים המשתתפות, תקבל מספר כלי נגינה מונגשים במטרה להקים קהילה המוזיקלית שתורכב ממורים ותלמידים.

רינת אבישר ויורם לכיש, יוזמי ומיסדי עמותת “תו המשווה”, הם מוזיקאים והורים לארבעה ילדים, מתוכם שתיים כבדות שמיעה. ההיכרות האישית עם עולם אנשים עם מוגבלויות והרצון להעלות את המודעות לצורך בהנגשת תרבות בכלל ומוזיקה בפרט, הביאה אותם להקים את העמותה, המחברת שני עולמות כמעט מנוגדים אך קרובים לליבם: המוזיקה וכבדות השמיעה.

התוכנית הבינלאומית “כלים משווים” שאותה יזמו בני הזוג, ונתמכת על ידי המשרד לשיתוף פעולה אזורי ומחלקת בנקאות חברתית של בנק הפועלים, שמה במרכזה לימודי נגינה על כלי נגינה חשמלי ייחודי מסוגו בעולם, הקרוי “ארקנה”, והוא מונגש ומותאם לאנשים עם מוגבלות פיזית או קוגניטיבית.

לכלי הייחודי אפשרויות ביטוי מוזיקליות מגוונות במנעד רחב של צלילים. הוא נוצר בהשראה של גיטרה, כך שבעזרת מנגנונים ייחודיים, הנגינה כוללת פעולה המדמה פריטה על מיתרים ביד אחת, ופעולה המדמה לחיצה על קלידים ביד השנייה. השימוש בכלי הוא באמצעות ידית מותאמת המשמשת לפריטה וקלידים. ניתן לעשות התאמות שונות כמו התאמה לימניים ושמאליים, גודל הקלידים, רמת התנגדות של הידית ולחבר מתגים חיצוניים. השימוש בכלי הוא יחד עם אביזר חיצוני, למשל אייפון או אייפד.

הארקנה - כלי שמתאים לכולם
הארקנה – כלי שמתאים לכולם

אקדמיה וירטואלית בשלוש שפות

בשבוע שעבר התקיים כנס להשקת האקדמיה בבית ג’אלה, בהשתתפות נציגים מערים ומדינות שונות. בכנס גם הושקה תכנית הלימוד על הארקנה, שכוללת הכשרת מורים ומטפלים בארץ ובעולם שעם המיומנות החדשה ילמדו תלמידים לנגן על הכלי. כמו כן, הושקה אקדמיה וירטואלית בשלוש שפות המציעה לימודי נגינה אונליין, מידע מקיף על הכלי ושימושיו, ובהמשך תשמש גם להעברת וובינרים לכלל משתתפי התוכנית.

בעז ריינשרייבר, מוזיקאי, יזם וממקימי חברת “ארקנה”, שאת סיפורו הבאנו כאן, מספר כי “מוזיקה היא אחת מדרכי התקשורת הראשונות שהייתה לנו כבני אדם. כמוזיקאי היה חשוב לי להמציא כלי שיאפשר לכל אחד לנגן ולתקשר דרך מוזיקה ובכך למצוא דרך הבעה ותקשורת נוספים וקהילה חדשה. הפרויקט מראה שמוזיקה יכולה לחבר ולהיות גשר מעל תרבויות ויכולות ואני שמח שניתנה לי הזכות להשתתף בו”.

המשתתפים יזכו לנגן וליצור

“אנחנו גאים ונרגשים להוציא את התוכנית לפועל. הילדים והנוער המשתתפים בה יזכו לנגן וליצור במסגרות העירוניות כגון קונסרבטוריונים, בתי ספר, לפתח קשרים חברתיים בתוך קבוצת השווים תוך הנאה מנגינה אישית וקבוצתית”, אומרת רינת אבישר. “במקביל הקהילות שבהן הם חיים יחשפו לתוכניות התרבות מעלות המודעות שבנינו ,בדגש על כישרון ועוצמה של אמנים מיוחדים מקצועיים. חשיפה ושילוב אלו הם צעד נוסף קדימה בקבלת כל אדם באשר הוא על יכולותיו המגוונות”.

“אחת ממטרות העמותה, היא שילוב אנשים עם מוגבלות בקהילה המקומית”, אומר פאידה אל שאולי, יו”ר הדירקטוריון של עמותת “פאדה אל וטן”, מעמאן שבירדן, הלוקחת חלק בפרויקט. “השותפות שלנו בתוכנית מבוססת על אמונתנו בחשיבות זכותם של אנשים עם מוגבלות ובחשיבות של חילופי תרבות עם המדינות השכנות לנו. אנחנו שואפים להשיג צדק ושוויון באמצעות תוכניות ברות קיימא ולהועיל למספר הגדול ביותר של אנשים שניתן”.

מורה ללימוד הארקנה איאת דר האסן ותלמידות ממרכז קארמה לחינוך מיוחד. צילום - תו המשווה
מורה ללימוד הארקנה איאת דר האסן ותלמידות ממרכז קארמה לחינוך מיוחד. צילום – תו המשווה

מוחמד קבאג’ה, מייסד מרכז אזהר אלרד לחינוך מיוחד, תרקומיה, שגם לוקח חלק בפרויקט מספר על המקום האישי שממנו הוא מגיע. “הקמתי את העמותה ופעלתי לפתיחת מרכז לטיפול בילדים עם מוגבלות, מפני ששניים מבני עם מוגבלות ובמקום שבו אני גר לא היה פתרון עבורם ועבור ילדים אחרים כמותם. הצטרפתי לפרויקט הזה תחילה בגלל האמונה המוחלטת שלי בעבודה משותפת, שמביאה איתה הרבה דברים טובים כמו התקרבות אחד לשני, החלפת חוויות, עזרה לאנשים שזקוקים לעזרה. פרויקט זה פועל לתמיכה, להכשיר ולעורר רגישות למורים ומאמנים העובדים עם אנשים עם מוגבלות. הוא גם מספק הזדמנות לאנשים עם מוגבלות ללמוד ולפתח את כישוריהם, במיוחד לאנשים בעלי נטיות מוזיקליות”.

שיתוף פעולה אזורי

בסיום הכנס הופיע הרכב של מורים למוזיקה מבית הספר למוזיקת עולם “מקאמאת” שבצפת, יחד עם הרכב רקדנים מחברון ונגנים על כלי הנגינה המונגש, ולכולם הצטרפו בנגינה מאולתרת על הארקנה גם ילדות עם צרכים מיוחדים מבית ספר “קארמה” בחברון שלומדות לנגן במסגרת הפרויקט.

במהלך הכנס בו למדו מורים לחינוך ומוזיקאים לנגן על הכלי ולהפוך למורים בקהילה התקיים מופע “חרבוש חרביש” מופע המונגש לילדים עם צרכים מיוחדים מבוסס על ספרה של נגה אלגום שאותו סיפרה ושרה זמרת האופרה איה סביע, החברה באנסמבל אמני “תו המשווה”.

פרויקט שיא נוסף הוא שיתוף הפעולה עם עיריית בית שמש במסגרתו יערך ב-29.9 ערב חשיפת מסלול “מוזיקה מיוחדת” – מסלול לימודי מוזיקה לאנשים עם צרכים מיוחדים הכולל את לימודי הנגינה על הארקנה, מקהלת “בית שילה” – מקהלה לבוגרים עם צרכים מיוחדים שפותחת שעריה לתושבי העיר ומסלול אישי מותאם. שיתוף הפעולה עם המנהל הרווחה והשירותים החברתיים ועם קונסרבטוריון בית שמש, מאפשר לעמותה ליצור בעיר פרויקטים רוחביים ומשמעותיים בתחום תרבות מונגשת.

בעמותה מבקשים להודות מקרב לב לשגרירות ישראל בירדן ובעיקר לסגנית הקונסול, גלי יצחק, על העזרה בכניסת המשלחת מירדן.

כותבת ומנהלת תוכן, מעל עשור בעולמות התקשורת. נפגעה בעינה במהלך השירות הצבאי אך לא הוכרה עד היום

כתבות אחרונות