נושאים קשורים

“בזכות הקורס הזה נוכל להשפיע בתקשורת”

14 משתתפים עם מוגבלויות הצטרפו למחזור השני של קורס הסושיאל המיוחד של "ישראל בידור". פעיל ההסברה יוסף חדאד הרצה בפני החניכים: "המוגבלות היא רק הכותרת"

משלחת של אנשים עם מוגבלות תשתתף ב”מצעד החיים” באושוויץ

קבוצת עובדים של חברת "המשקם" יצאה לפולין כדי להשתתף בטקס העוצמתי, המתבצע בהליכה ממחנה ההשמדה הידוע לשמצה – לבירקנאו. "חוויה מעצימה ומרגשת"

כתב אישום: ארבעה ביצעו עבירות מין בקטינה עם מוגבלות

נגד שלושה קטינים ובגיר משועפאט הוגשה הצהרת תובע, לאחר שנחשדו כי אנסו צעירה בת 16 עם צרכים מיוחדים בביתה בירושלים. "מקרה מזעזע שלא נתקלנו בכמותו זמן רב"

הערב: טקס יום השואה לזכר הקורבנות “המיוחדים”

הטקס, שיועבר בשידור חי, יתמקד בזכרם של נספים עם צרכים מיוחדים, שממעטים לדבר עליהם. בין השאר יסופר סיפורו של סאלי ביין, "יאנוש קורצ'ק של אנשים עם מוגבלויות"



הרגע הזה בו נהג אוטובוס הפך אותי לנכת גפיים

יוספה גיל נפלה באוטובוס לאחר שהנהג האיץ מהר מדי – ובתוך 30 שניות הפכה לאישה עם מוגבלות וחייה השתנו. בטור מיוחד ל"שווים" היא כותבת על הכעס והתסכול, כשהפכה מאדם עצמאי ליצור רואה ואינו נראה
ראשימאמרים מיוחדיםהאלבום החדש של איריס קול משחזר טראומה

האלבום החדש של איריס קול משחזר טראומה

שדרנית 103fm כבר הספיקה לחשוף לפני כמה שנים את ההתמודדות שלה עם מחלת נפש. ספר שיריה "ציפור לא ממציאה שמיים" הופך עכשיו לאלבום

איריס קול. צילום - ניצן הפנר
איריס קול. צילום – ניצן הפנר

כבר לפני כמה שנים החליטה השדרנית ואשת התקשורת, איריס קול, לצאת בהודאה פומבית בתקשורת על כך שהתמודדה עם אפיזודה פסיכוטית ששיבשה לחלוטין את מהלך חייה. קול סיפרה כי לפני כ-6 שנים, בגיל 46, ללא סימנים מקדימים, רקע משפחתי של הפרעות נפשיות, טראומות או שימוש בחומרים מסוכנים – נוצר במוחה חוסר איזון הורמונלי חריף שיצר הפרעה דילוזיונלית, שגרמה לה במשך שנים למחשבות שווא ולפרנויה. לאחרונה

כמו כל האנשים החזקים והיוצרים, קול לא נתנה לסבל שלה לחלוף מעליה מבלי יצירה. וכך, לפני כשנתיים, היא הוציאה לאוויר העולם את ספרון השירה הצנוע שנכנס אל הלב “ציפור לא ממציאה שמיים”. אמנם מדובר בספר קטן, אבל הוא קטן ואמיץ. בימים אלה, השירים מקבלים חיים חדשים באלבום חדש. הסינגל ״עצב אינו משאיר סימנים״ בשיתוף אריק סיני, הוא הראשון מאלבום הקונספט ייחודי שמבוסס על הספר.

את הספר עצמו חילקה קול לארבעה חלקים: הראשון אומללות, השני הכרה במחלה, השלישי הכרה עצמית והרביעי – ניסיון לרפא. הספר המושחז מנקר כל עין קוראת, והראשונה שאותה הוא בוחר לנקר היא קול בעצמה, שבמילותיה שלה הפגינה שיפוטיות וחוסר חמלה אין קץ כלפי עצמה. נקווה שרק בשירים. היא מספרת על החיים כמו רובוט באשפוזים, על המכניות של השגרה בבית החולים. את השירים מעטרים ציורי אישה-רובוט.

ציפור לא ממציאה שמיים - עטיפת הספר של איריס קול
ציפור לא ממציאה שמיים – עטיפת הספר של איריס קול

הנפש משחקת “ים-יבשה” עם המציאות

קול התחילה את הקריירה בכתיבת טור רכילות שבועי במגזין “פנאי פלוס”, ובהמשך הגישה פינה שעסקה בתוכניות טלוויזיה חדשות בתוכנית “חוזרים על ארבע” ב”רדיו ללא הפסקה”. בהמשך הגישה את “איריס לא גומרת”, שכללה ייעוץ למאזינים בנושאי זוגיות ומיניות. בהמשך קיבלה תוכנית ראיונות בשם “איריס קול”, שעסקה בזוגיות, יחסי הורים וילדים, יחסים חברתיים ועוד. באותה שנה הגישה לראשונה תוכנית הטלוויזיה משלה בזכיינית “רשת”. משנת 2008 קול השתקעה ברדיו fm103, ושם בתוכניתה היא מראיינת זמרים, שחקנים ואנשי ברנז’ה למיניהם בנושאי תרבות, מוזיקה, פנאי וסגנון חיים.

בשיריה היא מצטטת פסיכולוג, פסיכיאטר וחולים אחרים ומתייחסת אליהם ולנחמה שהם מאפשרים לה לחוש – שהיא לא לבד בזה. באחד השירים נכתב כי מישהו אמר לה שהנפש שלה משחקת “ים-יבשה” עם המציאות. תיאור נפלא שמתאים כמעט לכל מחלה נפשית. כל מי שנפשו מעורערת נמצא במעין תיבה מסורבלת, שכמו הטיטניק יכולה להיטרף. בשיריה קול מתארת את התחושה הזו של להסתכל מבחוץ לתוך עצמך, כי אין שם דבר.

אמירה בלתי מתפשרת

לקראת סוף הספר קול משרבבת כמה אמרות חוכמה כמו: “מה שהורג אותי מחבק אותי”, או “אף פעם הוא לא זמן שאפשר להחזיר”, ו”ראיתי עץ שהיה בו מובן ממנו יצאו ענפים שלא יודעים”.

אחד השירים שקנו את עולמי היה בשיר בחלק הרביעי של הספר על נדודי השינה כשאת מנסה לראות מה יביא לך יום. זכוכית המראה הנשברת והפוצעת מרכיבה את ספר שיריה הראשון, בו שירים קטנים וקטלניים מייצרים אמירה בלתי מתפשרת.

בכל אופן, קול הביאה בספרה בת קול משותפת להרבה אנשים, מאובחנים או לא, שהרגישו את נפשם מטלטלת מצד לצד. זהו ספר חשוב בו קול מביאה את כולה לקדמת הבמה, חשופה לגמרי ואמיתית.

ילדית 1974. באה מהבטן אל הבטן דרך הבטן-והבטן כמו השמש שורפת ומרפאה. חולה כרונית באנורקסיה ובולמיה. עבדה במעריב לנוער, מקומונים, ידיעות אחרונות, מעריב וגלובס וחברת ענני תקשורת. הוציאה שלושה ספרים: "אכולות", "יותר מכל" ו"גירת הגמל".

כתבות אחרונות